پس‌ ازاینکه بازار خودروی هند از مرز 3 میلیون دستگاه گذشت، دیوارهای تعرفه‌ای بالا رفت و واردات خودرو سخت شد.

خودروسازی در هند؛ اول توسعه بعد تعرفه

3 خرداد 1397 17:00

فروش خودروی صفر در هند طی ماه آوریل با رشد 7 درصدی به مرز 300 هزارتایی رسید. طی این مدت ماروتی 54.9 درصد از کل بازار را در اختیار داشت. طی این مدت به دلیل اصلاحات عوارضی که دیوار تعرفه‌ای هند برای واردات را بلندتر می‌کرد، خودروسازانی همچون هوندا، فورد و رنو با مشکلاتی برای واردات خودرو به این کشور مواجه بودند.

پنجمین بازار بزرگ جهان

بازار هند رده پنجم دنیا در فروش خودرو را دارد. چیزی نمانده تا این کشور بازار آلمان را پشت سر بگذارد و در رده چهارم بایستد. طی چهار سال گذشته فروش خودرو در هند با رشدی مداوم همراه بود و هرساله رکوردی جدید در فروش خودرو را به ثبت رسانده است.

بر اساس اطلاعات جامعه خودروسازان هند یا سیام (Society of Indian Automobile Manufactures) بازار خودروی صفر با رشد 8.7 درصدی برای اولین بار به بیش از سه میلیون دستگاه رسید و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. فروش خودروهای صفر در این مدت سه میلیون و 223 هزار و 429 دستگاه بود و انتظار می‌رود در سال 2018 هم با رشدی 4 درصدی همراه باشد.

 

سال 2018؛ چهارمین سال رکوردزنی هندی‌ها

 

سال جدید برای خودروهای سواری با رشد خوبی همراه بود. میزان فروش در ژانویه با 7.3%، فوریه 3.3% و مارس با 5.7% رشد نسبت به مدت مشابه سال پیش همراه بود. این روند در آوریل هم با رشد 7 درصدی ادامه یافت. با این حساب طی 4 ماه ابتدایی سال فروش خودروی صفر در هندوستان به یک‌میلیون و 144 هزار و 303 دستگاه رسید که نشان از رشد 6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش بود.

برند بازی به نفع هندی‌ها

  • ماروتی طی مدت بررسی‌شده موفق‌ترین برند بازار بود. این برند تازه‌نفس هندی با رشد 11.5 درصدی سهم 51.2 درصدی از بازار چهارماهه را به خود اختصاص داد. مجموع فروش این برند به 586 هزار و 441 دستگاه رسید. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد در ماه آوریل سهم این برند از بازار نزدیک به 55 درصد بود.
  • هیوندای دومین برند پرفروش بازار هند است. این برند کره‌ای با رشد 6.3 درصدی به فروش 184 هزار دستگاهی رسید.
  • ماهیندرا که دومین خودروساز هندی است توانست با رشد 9.3 درصدی به فروش 86 هزار دستگاهی برسد تا پس از هیوندای سومین برند محبوب هندی‌ها باشد.
  • تاتا برند اصلی کمپانی عظیم تاتاموتورز، رشدی بالغ‌بر 34 درصدی در سال جدید داشت و فروش آن به 75 هزار دستگاه رسید. این برند سال گذشته در رتبه پنجم قرار داشت.
  • هوندا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازنده بازار هند در رتبه پنجم قرار می‌گیرد. این برند به دلیل اصلاحات تعرفه‌ای که پیش‌تر بیان شد کاهش فروش 22 درصدی در چهارماهه و کاهش فروش 37 درصدی در آوریل را تجربه کرد تا مجموعا به فروش 49 هزار دستگاهی برسد و در رتبه پنجم قرار بگیرد.

مدل‌های پرفروش

با نگاهی به جدول زیر می‌توانید ببینید که 5 مدل پرفروش هند در اختیار شرکت محبوب ماروتی است. ماروتی دزیره (Maruti Dzire) که سال گذشته در رتبه دوم قرار داشت امسال رتبه اول فروش را در اختیار دارد. ماروتی آلتو (Maruti Alto) نیز رتبه اول سال گذشته را ازدست‌داده و 4 پله سقوط کرده است.

رتبه مدل فروش 2018 تغییر سالانه
1 Maruti Dzire 91,661 54.2%
2 Maruti Swift 73,719 11.4%
3 Maruti Baleno 70,243 34.8%
4 Maruti Alto 65,646 21.8%-
5 Maruti Wagon R 58,980 3.6%
6 Hyundai i20 48,716 3.8%
7 Maruti Vitara 47,370 19.4%
8 Hyundai Grand i10 46,957 6.9%-
9 Hyundai Creta 37,963 5.1%
10 Mahindra Bolero 33,838 20.5%
Maruti Suzuki Dzire

ماروتی (Maruti) پرفروش‌ترین برند هندی است که از زیرمجموعه‌های خودروسازی سوزوکی است. سهم شرکت مادر سوزوکی در «ماروتی-سوزوکی» نزدیک به 56 درصد است. این خودروساز به‌عنوان سمبل بخش خصوصی طی سال‌های اخیر با رشدی باورنکردنی تبدیل به بزرگ‌ترین خودروساز هند شد.

ماهیندرا (Mahindra) که تا سال‌های پیش با اسم ماهیندرا-ماهیندرا فعالیت می‌کرد از قدیمی‌ترین خودروسازهای هندی است. این شرکت مالک سهام 51 درصدی شرکت موتورسیکلت پژو است و عملاً مالک خودروسازی سانگ ‌یانگ کره است.

تاتا (Tata) تا چند سال پیش بزرگ‌ترین خودروساز هند بود و مؤسس آن یک صنعتگر هندی با تبار ایرانی به نام جمشید.جی تاتا بود. تاتاموتورز، مالک برند تاتا در سال 2008 هولدینگ جگوار-لندروور را از فورد خریداری کرد.

دیدگاه کاربران