اولین قهرمانی ورشتپن و هشتمین قهرمانی متوالی مرسدس

پایان داغ‌ترین رقابت تاریخ فرمول یک در ابوظبی

22 آذر 1400 11:17

مکس ورشتپن راننده 24 ساله تیم ردبول که گرندپری ابوظبی 2021 را از خط اول آغاز کرد، در پایان مسابقه هم دیگران را جا گذاشت و نخستین عنوان قهرمانی خود را به دست آورد.

آخرین مرحله از فصل 2021 در پیست یاس‌مارینا واقع در شهر ابوظبی به طول 5.281 کیلومتر برگزار شد، تا رانندگان برای پیمودن 58 دور با یکدیگر رقابت ­کنند.

رقابت اصلی در این فصل بین ورشتپن و همیلتون بود چراکه این دو نفر با امتیاز برابر وارد آخرین گرندپری 221 شدند، امری که از سال 1974 تاکنون بی­‌سابقه بود. فاصله امتیازی مقام سوم فصل یعنی والتری بوتاس با دو راننده پیشتاز به حدی بود که قهرمانی او را ناممکن سازد.

تعیین خط گرندپری ابوظبی 2021

در جریان سه جلسه تمرینی که در پیست یاس‌مارینا برگزار شد هم مقام اول و دوم بین ورشتپن و همیلتون دست به دست شد هرچند که در تمرین دوم، استفان اوکُن هم خودی نشان داد.

پیش از شروع دور اول تعیین خط گرندپری ابوظبی 2021، سایت فرمول یک اقدام به نظرسنجی در خصوص برنده این رقابت کرد که %66 شرکت‌­کنندگان به همیلتون و %31 به ورشتپن رای دادند.  ورشتپن در دور اول عملکرد خوبی نداشت و در دور دوم هم با بروز مشکل برای تایرها مواجه شد اما توانست رتبه بهتری کسب کند.

اتفاقات دور دوم تعیین خط باعث شد نتایج نظرسنجی در لحظات قبل از شروع مسابقه به %61 همیلتون، %36 ورشتپن و %3 دیگران تغییر کند.

در سومین دور برای تعیین خط گرندپری ابوظبی 2021، مکس ورشتپن توانست سریع‌تر از همیلتون از خط پایان عبور کند و زمان 1:22.109 را به ثبت برساند. همیلتون با 0.551 ثانیه اختلاف رده دوم را گرفت. بنابراین ورشتپن جایگاه اول خط استارت گرندپری روز یکشنبه را برای تیم ردبول تصاحب کرد.

مسابقه فرمول یک ابوظبی 2021

عصر یکشنبه مرحله آخر مسابقات فرمول یک در پیست یاس‌مارینا در حالی استارت زده شد که ورشتپن در جایگاه اول مسابقه حضور داشت اما با شروع رقابت ، لوئیس همیلتون اراده­ای قوی برای کسب پیروزی از خود نشان داد و در همان پیچ اول از مکس ورشتپن عبور کرد.

ورشتپن در دور هفتم به گونه‌ای مسیر پیچ را اشغال کرد که همیلتون باید بین برخورد یا خروج از پیچ یکی را انتخاب می­‌کرد. همیلتون گزینه دوم را برگزید اما از خارج پیچ دوباره به جلوی مکس بازگشت. البته این عمل اعتراض تیم ردبول را به همراه داشت که از سوی مایکل مسی رد شد.

رقابت‌های فرمول یک 2021

در دور چهاردهم و با توجه به وضعیت تایرها، تیم ردبول تصمیم به استفاده از تایر نرم گرفت که بازهم فاصله بین ورشتپن و همیلتون را افزایش داد. در دور 34 هم رانندگان ردبول با تایرهای جدید مدیوم به پیست بازگشتند، اما همیلتون و بوتاس همچنان بدون توقف و با تایر هارد به رقابت ادامه دادند.

در دور 45 همیلتون به جمعی از خودروها شامل لکلرک، دنیل ریکاردو، استبان اوکون و فرناندو آلونسو رسید که در طی دورهای 47 تا 49 توانست از آن‌ها عبور کند. همین موضوع، فاصله زمانی بین او و مکس ورشتپن را به 11 ثانیه کاهش داد.

در فاصله 5 دور مانده تا پایان مسابقه و در گرماگرم پیشتازی همیلتون، ناگهان نیکولاس لطیفی راننده ایرانی ـ کانادایی تیم ویلیامز که از پیچ 10 در حال رقابت با راننده آلمانی تیم هاس یعنی میک شوماخر بود، در پیچ 14 با دیواره برخورد کرد. این اتفاق سرنوشت­‌ساز منجر به ورود خودروی ایمنی و از میان رفتن فاصله زمانی بین راننده‌ها شد.

به نظر می‌­رسید مسابقه پشت سر خودروی ایمنی به پایان برسد، اما در دور 57 اعلام شد که در دور نهایی شرایط عادی برقرار بوده و مکس ورشتپن اجازه دارد از خودروهای پیش رو عبور کند. اکنون مکس ورشتپن با تایرهای سافت و نو در مقابل لوئیس همیلتون با تایرهای فرسوده قرار داشت، اتفاقی که در نهایت اولین قهرمانی جهان را پس از یک فصل پر فراز و نشیب برای مکس ورشتپن 24 ساله به ارمغان آورد و همیلتون را از ثبت رکورد هشتمین قهرمانی بازداشت.

رقابت‌های فرمول یک 2021

هرچند بسیاری افراد این پیروزی را به حادثه برخورد راننده ایرانی- کانادایی ارتباط می‌­دهند، اما استراتژی تیم ردبول را نمی‌­توان بی­‌تاثیر دانست.

البته تیم فرمول یک مرسدس به صورت رسمی به نتیجه آخرین مسابقه و تصمیمات گرفته شده در دورهای پایانی توسط مایکل مسی اعتراض کرد، زیرا به عقیده مسئولان تیم مرسدس، مسابقه باید پشت سر خودروی ایمنی به اتمام می‌رسید. اعتراض دوم مرسدس به زمانی اشاره دارد که لوئیس مسئولیت خودروی ایمنی را بر عهده داشت ولی براساس ادعای مرسدس ورشتپن در چند مورد به کنار خودروی همیلتون آمده و حتی در یک مورد از خودروی همیلتون جلو زده است. البته اعتراض دوم مرسدس بعد از بررسی‌های داوران رد شده بنابراین احتمال تغییر نتیجه منتفی است.

خداحافظی مرد یخی از فرمول یک

غیر از اتفاقات به یادماندنی روز آخر، گرندپری 2021 از جهت دیگری هم اهمیت داشت چراکه این رقابت، آخرین مسابقه‌­ای بود که کیمی رایکونن، راننده 42 ساله فنلاندی ملقب به مرد یخی در آن حضور داشت. او که از سال 2001 وارد مسابقات شده، 21 پیروزی، 103 مرتبه حضور بر سکو و قهرمانی جهان در سال 2007 را در کارنامه خود به ثبت رسانده و اکنون در حالی از رقابت در اتومبیلرانی خداحافظی کرد که لباس تیم آلفارومئو را بر تن داشت و از سوی طرفداران به عنوان بهترین راننده روز شناخته شد.

البته مسئولان تیم آلفارومئو اعلام کرده­‌اند که رایکونن در مسئولیتی غیر از راننده در کنار این تیم باقی می­ماند ، امری که صحت آن در آینده مشخص خواهد شد.

مرسدس‌، قهرمان تیمی فرمول یک 2021

اگر چه عنوان راننده قهرمان به لوئیس همیلتون انگلیسی از تیم مرسدس نرسید، اما این تیم آلمانی توانست با 613.5 امتیاز، برای هشتمین فصل پیاپی و با پشت سر گذاشتن رقبای قدری نظیر ردبول، فراری و مک‌لارن به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دست یابد. تیم ردبول در پایان فرمول یک 2021 با کسب 585.5 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت.

دیدگاه کاربران