رسوایی کوچک دایملر بزرگ می‌شود.

دیزل‌گیت کابوس ژرمن‌ها

8 خرداد 1397 18:27

گروه خودروسازی دایملر برای بررسی امکان آلایندگی برخی خودروهایش در حال مذاکره با مقامات آلمانی است. دایملر هنوز درخواست کتبی از سوی مقامات برای این اقدام دریافت نکرده ولی امکان دارد مجبور به فراخوان بیش از 600هزار دستگاه از مدل‌های دیزلی‌اش شود.

مرسدس ممکن است مجبور به فراخوان 600 هزار خودرو دیزلی شود.

120 یا 600 هزار دستگاه؟

بلومبرگ به نقل از مجله اشپیگل آلمان گزارش داده است که خودروهای دیزل سازنده برندهای لوکس آلمانی تحت بازرسی سازمان‌های مربوطه هستند. ممکن است گروه دایملر به خاطر اتفاقی شبیه به فولکس‌واگن جریمه شود. این مساله مربوط به گمراه‌سازی سیستم‌های سنجش آلایندگی است.

پیش‌تر از این نیز سازمان نظارت بر قوانین جاده‌ای و خودرو در آلمان (KBA) از گروه دایملر درخواست کرده که 4900 دستگاه از نسخه‌های دیزلی 1.6 لیتری «مرسدس ویتو» را به دلیل تخطی این پیشرانه از قوانین این سازمان فراخوان کند. حالا با ادامه تحقیقات امکان فراخوان 40هزار ون ویتو و 80هزار مدل Cکلاس نیز وجود دارد. این در حالی است که رقم موردنظر ممکن است تا 600 هزار دستگاه در مدل‌های مختلف برسد.

پیشرانه‌های مشترک با رنو

پیشرانه‌های دیزلی مورد تحقیق این سازمان که گروه دایملر از آن‌ها استفاده می‌کند، با همکاری گروه رنو ساخته‌شده‌اند که خود نیز سال پیش به استفاده از نرم‌افزار متقلب متهم شد. البته این شرکت فرانسوی، ادعاهای مطرح‌شده را رد کرد و تحقیق‌کنندگان هم هیچ‌وقت نتوانستند ادعای خود را درباره رنو ثابت کنند.

سقوط ارزش سهام دایملر

به دنبال این اتفاق سهام دایملر آلمان نزدیک به 1.2 درصد سقوط کرد. این ماجرا تقریباً سه سال پس از رسوایی بزرگ فولکس‌واگن رخ می‌دهد. در ماه گذشته برندهای پورشه و آئودی از شرکت فولکس‌واگن مجبور به فراخوان برخی مدل‌های خود شدند. در ماه مارس خودروسازی ب‌ام‌و نیز به فهرست تحت بررسی برای تقبل آلایندگی اضافه شد.

نقش ایالات‌متحده در پیگیری‌ها

در همین حال مقامات ایالات‌متحده هم دایملر را برای موضوع تقلب در آلایندگی دیزل تحت‌فشار قرار داده‌اند. باید اشاره کرد رسوایی دیزل‌گیت مربوط به فولکس‌واگن نیز در ابتدا توسط مؤسسات و مقامات آمریکایی کشف و پیگیری شد. تقریباً از دو سال پیش بررسی خودروهای دایملر توسط مقامات آمریکایی آغاز شد و سال گذشته نیز دادگاهی در اشتوتگارت حکم بازرسی از کارمندان خودروساز آلمانی را صادر کرد.

 

دیدگاه کاربران