تیم وِلاکس - Veloqx - قصد دارد با خودروی فانجیو - Fangio - به مسابقات لمان بازگردد. این تیم بریتانیایی در آخرین حضور خود در مسابقات سال 2004 با یک آئودی R8 LMP1، توانست مقام نخست مسابقه 12 ساعته سبرینگ را به دست آورد. قهرمانی مسابقات GT بریتانیا در سال 2002 و برتری در کلاس GTS در مسابقات لمان سال 2003، از دیگر افتخارات تیم وِلاکس به شمار میآید.
” قلب تپنده این خودرو، پیشرانه 12 سیلندر فراری است که بنابر ادعای شرکت سازنده، میتواند بدون تولید آلایندگی هم کار کند.“در ماه می سال گذشته تصاویری از این خودرو با هویت نامعلوم منتشر شد، اما اخیراً در پیست یاسمارینا در دوبی، شاهد معرفی رسمی فانجیو بودیم.
وِلاکس فانجیو که نام خود را از یک قهرمان فرمول یک به عاریت گرفته، براساس محصولات فراری ساخته شده است. قلب تپنده این خودرو هم پیشرانه 12 سیلندر فراری است، که بنابر ادعای شرکت سازنده، میتواند بدون تولید آلایندگی هم کار کند. از این گزاره میتوان دریافت که با پیشرانهای طرف هستیم که با سوختهای پاک همچون هیدروژن سازگار شده است.
براساس ادعای سام لی، بنیانگذار تیم وِلاکس، فانجیو در سال 2025 برای رقابت با سایرین حاضر خواهد بود.
نمونه اولیه وِلاکس فانجیو که در تصاویر حضور دارد، مدتی قبل در پیست بینالمللی بحرین مورد آزمایش قرار گرفته است. این خودرو فعلا مجوز حضور در معابر عمومی را در اختیار ندارد، اما براساس خبرها، موسس وِلاکس قصد دارد نسخه خیابانی آن را نیز در تیراژ محدود به تولید برساند.
آقای لی با اشاره به موفقیتهای این تیم تا سال 2004، علت غیبت در مسابقات را تمرکز بر کسب و کار اصلی خود یعنی املاک و مستغلات بیان کرده است.
بد نیست بدانید تیم وِلاکس، یکی از مهندسان سابق و البته متبحر تیم آئودی یعنی اولریش بارزکی را به خدمت گرفته است. آقای بارزکی که سال گذشته از خودروساز آلمانی جدا شده، بر تفاهم فکری خود با موسس وِلاکس تاکید کرده است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com