• کشنده دماغ‌دار ويرا ديزل شاکمان کانونشنال
  • کشنده دماغ‌دار ويرا ديزل شاکمان کانونشنال

آمریکایی اهل چین

بررسی کامیون کشنده شاکمان Z3 دماغدار از ویرا دیزل

19 مهر 1401 15:16

باید اعتراف کرد که ما ایرانیان علاقه زیادی به کشنده‌های دماغدار جدید داریم. آخرین کشنده‌های دماغداری که در کشورمان عرضه شدند، ماک دلفینی در دهه هفتاد شمسی و معدود کشنده‌های ولوو NL و NH در دهه هفتاد و هشتاد شمسی بودند، که هنوز هم دیدن آن‌ها لذت خاصی برای علاقمندانش دارد. ویرا دیزل از زیرمجموعه‌های گروه ماموت به تازگی یکی از خاص‌ترین محصولات چینی یعنی کشنده دماغدار شاکمن را برای بازار کشورمان تدارک دیده است که اولین مرتبه در نمایشگاه خودرو تهران 1401 رونمایی شد و در صورت عرضه، می‌تواند به خودرویی خاص در این بازار تبدیل شود.

شاکمن دماغدار و بازار ایران

از آنجایی که اولین خودروهای تجاری دنیا با کاربری باری و حتی ساخته‌های مسافری از نوع دماغدار بودند، بعد از روی کار آمدن و تولد خودروهای بی‌دماغ، نام خودروهای دماغدار با اصطلاح conventional که به معنی مطابق با سنت و اصول رایج و مرسوم است، شناخته شد. از این رو امروزه خودروهای بی‌دماغ به شکل اختصار، با عنوان COE شناخته می‌شوند که به معنی خودرویی است که کابین روی موتور قرار دارد و به مدل‌های دماغدار نیز conventional گفته می‌شود. چون در بین محصولات سنگین ساخت چین نیز، کشنده‌ها و کامیون‌ها از نوع بی‌دماغ یا COE هستند و مدل‌های دماغدار محدود به چند نمونه خاص شده‌اند، کشنده شاکمن دماغدار نیز به نام کانونشنال نامیده شده است.

شاکمن با بازار کشورمان چندان هم غریبه نیست. یکی از محصولات این شرکت با نام دنیز نیز در ایران از سوی ایران خودرودیزل عرضه شده است، که البته فروش آن به صورت اندک و در سایه دیگر رقبا قرار گرفت. البته که می‌توان یکی از مهم ترین دلایل فروش اندک این خودرو را در کنار سیاست‌های شرکت عرضه‌کننده در طراحی و ظاهر قدیمی آن نیز دانست، که حتی با موتور 430 اسبی که در آن زمان جزء قوی‌ترین پیشرانه‌های چینی حاضر بود، باز هم نتوانست موفقیتی کسب کند.

شاکمن این بار توسط ویرا دیزل و با چندین مدل شامل کشنده بی‌دماغ، کامیونت 5.5 و 6 تن و البته مدل دماغدار به بازار کشورمان آمده است. باید یادآور شد که اولین و قدیمی‌ترین کامیون‌های کشورمان به خاطر نزدیکی صنعت تجاری سازی کشورمان به دو کشور آمریکا و آلمان، از نوع دماغدار بوده‌اند و هنوز هم دیدن یک کشنده قدیمی دماغدار از ساخته‌های بنز، ولوو و ماک، برای بسیاری از عاشقان این صنعت، دوست داشتنی خواهد بود. نزدیک به دو دهه است که به خاطر نزدیکی کشورمان به بازار اروپا و محدودیت‌های تردد کشنده‌های دماغدار در این منطقه، محصولات تولیدی کشور نیز فقط از نوع بی‌دماغ و البته مدل‌های اروپایی و آسیایی هستند. با این حال هنوز هم ابهت یک کشنده دماغدار آمریکایی، برای هر راننده‌ای، فریبنده خواهد بود. از این رو شاکمن و ویرا دیزل با علم به این علاقه، اقدام به عرضه این خودرو در بازار کشورمان کرده‌اند که اگر با قیمت مناسب و خدمات خوبی همراه شود، می‌توان به موفقیت بالای آن امیدوار بود.

مشخصات فنی شاکمان دماغدار

شاکمن نه تنها از نظر طراحی ظاهری، بلکه از نظر مشخصات فنی نیز، به خودروهای آمریکایی شباهت زیادی پیدا کرده است. پیشرانه این کشنده از ساخته‌های کامنز است، که با کد ISGe5-490 از موتورهای شناخته شده برای ما ایرانیان است و می‌توان آن را روی کشنده دیما از گروه مایان و کشنده امپاور DB500 از بهمن دیزل نیز دید.

این پیشرانه شش سیلندر خطی توربودیزل با حجم 11.8 لیتر، قدرتی برابر با 490 اسب‌بخار دارد و گشتاور آن نیز 2300 نیوتن‌متر است. اما گیربکس این کشنده برخلاف بسیاری از چینی‌ها که از ساخته‌های ZF است، از محصولات ایتون آمریکاست که از نوع خودکار با تکنولوژی AMT بوده و 2+12 دنده دارد. ضمن این‌که ترمز موتور نیز مثل محصولات آمریکایی از ساخته‌های جاکوب بوده و البته ریتاردر ساخت voith نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

کشنده شاکمان دماغدار
تعداد سیلندر/ نوع موتور 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز
حجم‏ موتور(سی‌سی) / کد موتور 11.8 لیتر / ISGe5-490
استاندارد آلایندگی یورو 5+eev
حداکثر قدرت 490 اسب‌بخار در 1900 rpm
حداکثر گشتاور 2300 نیوتن‌متر در 1100-1300 rpm
حداکثر سرعت 110 کیلومتر برساعت
گیربکس 12+2 سرعته اتوماتیک ساخت ایتون
ریتاردر فویت ساخت آلمان
ترمز موتوری جاکوب
سیستم فرمان هیدرولیک ساخت ZF
سیستم ترمز عقب دیسکی و جلو دیسکی خنک‌شونده دو مداره
برنامه‌های کنترلی خودرو ضد قفل ABS + ضد لغزش ASR + برنامه پایداری ESC، ترمز الکترونیکی EBS، ترمز االکترونیکی اضطراری AEBS
باک سوخت آلومینیوم به حجم 300+700 لیتر
حجم مخزن ادبلو 60 لیتر
طول / عرض / ارتفاع 7525 / 2550 / 3912 (میلیمتر)
فاصله محوری 5150 ( میلیمتر )
وزن خالص کشنده 8800 کیلوگرم
وزن مجموع ناخالص (مجاز) 44000 کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو 13000 / 6500 کیلوگرم
سیستم تعلیق جلو/ عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک / بادی 4 بالنی با تنظیم ارتفاع
سایز و نوع تایر 315-80R22.5 تیوبلس

در کنار این ترمزهای کمکی، ترمز اصلی خودرو نیز وضعیت مطلوبی دارد. چرا که در هر دو محور کاملاً دیسکی بوده و مجهز به سیستم‌هایی مثل ترمز ضد قفل ABS، ترمز الکترونیکی EBS، برنامه پایداری ESC، سامانه ضد لغزش ASR و ترمز اضطراری خودکار AEBS نیز هست.

تعلیق محور جلو از نوع تخت پارابولیک است، اما محور عقب دارای 4 بالن باد بوده و در زیر اتاق نیز 4 بالن باد قرار دارد. این کشنده با داشتن وزن ناخالص 8.8 تنی، از بقیه کشنده‌های دو محور بازار سنگین‌تر است. قابل ذکر اینکه محورها نیز از دانش MAN آلمان بهره می‌برند.

طراحی داخلی و بیرونی شاکمان دماغدار

همان طور که شاهدیم ما اساساً با یک خودروی چینی طراحی شده به سبک کشنده‌های آمریکایی روبرو هستیم. دماغه بزرگ و طولانی، سقف بلند و شیب‌دار، رینگ‌های کرومی و بادگیر کامل شاسی که در زیر درهای ورودی به شکل پلکان در آمده، از شاخص‌ترین فاکتورهای یک کشنده آمریکایی هست که در این خودرو نیز دیده می‌شود. البته که کمبود عناصری مثل آینه قیچی روی در موتور، دستگیره‌های عمودی ورودی در کنار درها و دو محوره بودن این کشنده نیز از مواردی است، که طراحی این خودرو را از یک طرح آمریکایی اصیل دور می‌کند. می‌توان گفت طراحی خارجی تا حدودی شبیه به ماک آنتم است، که این شباهت را می‌توان در در موتور و چراغ‌های جلو نیز تا حدودی دید.

داخل کابین نیز طرحی زیبا دارد. دسته دنده در وسط داشبورد و چسبیده به پوسته داشبورد است، که کار را با آن را راحت‌تر می‌کند. به لطف سقف بلند کشنده، تخت خواب دوم نیز در فاصله زیادی از تخت اصلی نصب شده است. طراحی داشبورد به سبک محصولات اروپایی است، که می‌توان آن را یکی از زیباترین داشبوردها در بین خودروهای چینی دانست. نمایشگر پشت فرمان کاملاً دیجیتالی بوده و فرمان نیز با داشتن دکمه‌های زیادی برای کار با بخش‌های مختلف خودرو، طراحی زیبایی نیز دارد. ضمن این‌که به علت چرم‌دوزی بودن داشبورد و فرمان، نمایی لوکس نیز به کار داده شده است. رنگ قسمت وسط داشبورد نیز تیره است که طرح زیبایی به این بخش می‌دهد.

سیستم‌های ایمنی و رفاهی شاکمان دماغدار

شاکمن کانونشنال از نظر امکانات رفاهی نیز یکی از بهترین چینی‌های بازار است. از مهم‌ترین این موارد می‌توان به کروز کنترل، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر لمسی 10 اینچی، دوربین 360 درجه با قابلیت نمایش نقاط کور اطراف خودرو، بوق شهر و جاده، سانروف، تخت خواب دوم، نمایشگر فشار باد تایرها، سنسور نور و باران، ورود به کابین و روشن شدن موتور بدون کلید، صندلی بادی شاگرد و صندلی بادی راننده با قابلیت تنظیم و داشتن گرم‌کن و سردکن به همراه ماساژور، قفل مرکزی، بخاری درجا و کولر درجا، یخچال، آبسردکن فیلتردار، گرم‌کن سوخت و هوای ورودی به موتور، سیستم‌های هشدار دهنده برای سرقت سوخت، اتمام لنت ترمز، خروج از خطوط جاده و برخورد با خودروی جلو از پشت سر، آینه‌های برقی با گرمکن، شیشه‌های برقی با پاور ویندوز و ... اشاره کرد.

»» کاتالوگ شاکمان کانونشنال (PDF) ««

راند نهایی با شاکمان دماغدار

شاکمن کانونشنال به خاطر ظاهرش یکی از خاص‌ترین‌های بازار بوده و البته از نظر امکانات رفاهی نیز، از بقیه خودروهای چینی برتر است. اما مطمئنا از نظر قیمتی با دیگر کشنده‌های چینی، تفاوت قابل توجهی خواهد داشت.

با این حال می‌توان گفت این خودرو چون از مشخصات فنی مشابه با چند کشنده دیگر در بازار بهره می‌برد و شبکه خوب خدمات پس از فروش ماموت را دارد، با یک قیمت‌گذاری منطقی می‌تواند یکی از موفق‌ترین خودروهای تجاری کشور باشد.

این کشنده قرار است تا در صورت بازخورد خوب بازار در تیراژ 2 هزار دستگاهی در سال وارد بازار شود. از نظر قیمتی نیز برای آن عددی اعلام نشده است، اما مطمئنا رقمی بین کشنده‌های چینی صفر کیلومتر و کارکرده‌های اروپایی خواهد بود. در حال حاضر، گران‌ترین کشنده‌های چینی در بازار، رقمی کمتر از 5 میلیارد تومان دارند. در صورت اعلام قیمت این کشنده دماغدار، خبر آن را در شرایط فروش ویرا دیزل منتشر خواهیم کرد.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید.

قیمت ماشین سنگین در ایران

قیمت انواع خودروهای سنیگن در بازار ایران، شامل قیمت کامیون، قیمت کشنده، قیمت مینی بوس، قیمت اتوبوس و قیمت کامیونت دیزلی را در مقاله قیمت ماشین سنگین در ایران مشاهده کنید.

شرایط فروش ماشین سنگین

آخرین شرایط فروش خودروسازان تجاری در بازار ایران، شامل شرکت‌ ایران خودرو دیزل، شرکت سایپا دیزل، شرکت بهمن دیزل، شرکت آرین دیزل، شرکت کرمان دیزل، شرکت سروش دیزل، شرکت مایان دیزل، شرکت شایان دیزل، شرکت ویرا دیزل، شرکت اتین خودرو دیزل، شرکت ماموت دیزل، شرکت کاریزان دیزل، شرکت پیلسان دیزل و سایر خودروسازان کشورمان را از لینک شرایط فروش خودرو تجاری مشاهده کنید.

طرح نوسازی کامیون فرسوده

آخرین خبرها از طرح نوسازی خودروهای فرسوده، وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، جزییات و شرایط نوسازی کامیون فرسوده، شرایط واردات کامیون کارکرده و واردات کامیون دست دوم خارجی را در مقاله طرح نوسازی کامیون فرسوده مطالعه کنید.

طرح نوسازی اتوبوس فرسوده

آخرین اخبار واردات اتوبوس کارکرده، شرایط واردات اتوبوس دست دوم، جزییات واردات اتوبوس برقی به ایران و جدیدترین خبرهای طرح نوسازی اتوبوس فرسوده را در مقاله واردات و نوسازی اتوبوس کارکرده مطالعه کنید.

شرایط جدید واردات خودرو

جزییات آیین نامه جدید واردات خودرو، شرایط انتخاب واردکنندگان جدید خودرو، قیمت خودروهای وارداتی به ایران و زمان ورود خودروهای خارجی به ایران را در مقاله واردات خودروهای خارجی مطالعه کنید. 

دیدگاه کاربران