• سمند سورن پلاس دوگانه سوز
  • سورن دوگانه سوز ايران خودرو
  • سورن دوگانه سوز ايران خودرو

تحویل هر دو نسخه بنزینی و دوگانه‌سوز سورن پلاس

بررسی سورن پلاس دوگانه سوز (SOREN EF7 CNG)

28 فروردین 1403 10:18

تحویل هر دو نسخه بنزینی و دوگانه‌سوز سورن پلاس

فروردین 1403: طرح تبدیل اختیاری سورن دوگانه سوز به نسخه بنزینی، باعث شده تا به نظر برسد که ایران خودرو تنها قصد تحویل نسخه بنزینی این خودرو را دارد و نسخه دوگانه سوز آن به مشتریان تحویل نخواهد شد.

اما طبق پیگیری‌های انجام شده،  ایران خودرو این طرح تبدیل را به صورت اختیاری منتشر کرده و متقاضیانی که سورن دوگانه سوز ثبت نام کرده اند می توانند مدتی بیشتر برای تحویل نسخه دوگانه سوز این خودرو صبر کنند.

نسخه دوگانه سوز سورن مانند یکی دیگر از خودروهای دوگانه سوز به دلیل برخی مشکلات در زمینه تامین قطعه با تاخیر چند ماهه تحویل مشتریان خواهد شد.

قیمت سورن پلاس گازسوز در سال 1402

خرداد 1402: شرکت ایران خودرو با کسب مجوز افزایش قیمت محصولاتش از سوی شورای رقابت و پس از اعمال اصلاحیه قیمت خودروها در تاریخ 17 خردادماه، قیمت سورن پلاس دوگانه سوز را در سه تیپ مختلف و مطابق جدول زیر، اعلام کرد:

قیمت انواع سورن پلاس دوگانه سوز
مدل تاکسی غیرتاکسی غیرتاکسی
کد کلاس 55506 55507 55508
قیمت پایه 314.912 میلیون 314.912 میلیون 336.941 میلیون
هزینه‌ قانونی 6.664 میلیون 5.602 میلیون 5.602 میلیون
هزینه‌ جانبی 40.938 میلیون 51.960 میلیون 55.595 میلیون
قیمت نهایی 338.152 میلیون 372.475 میلیون 398.139 میلیون

*قیمت‌ها برحسب تومان است.

تعویض تاکسی یک میلیون کیلومتری با سورن پلاس

اسفند 1401: یک دستگاه سمند تاکسی دوگانه‌سوز مدل سال ۱۳۸۷، پس از خدمت ۱۳ ساله‌اش در فرودگاه بین‌المللی ارومیه، با پیمایش یک میلیون کیلومتر، به موزه ایران خودرو منتقل شد.

شرکت ایران خودرو در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، در مراسمی با حضور مدیرعامل این گروه صنعتی، تاکسی سمند دوگانه‌سوز با یک میلیون کیلومتر پیمایش را با سورن پلاس دوگانه‌سوز صفر کیلومتر تعویض کرد. امید غزنوی، مالک این خودرو بوده و اظهار کرد که این خودرو سمند هنوز از کیفیت فنی و ظاهر مطلوبی برای ارائه سرویس به مشتریان برخوردار است.

وی همچنین گفت که هیچ‌گاه انتظار تعویض این خودرو را با محصولی نو و صفر کیلومتر از سوی ایران خودرو نداشته است. سمند به عنوان یک خودرو ملی از کیفیت و همچنین استقبال خوبی در جامعه برخوردار است و در زمینه ارائه خدمات مسافری نیز به خوبی عمل کرده است.

تعویض تاکسی یک میلیون کیلومتری

وی از اقدام ایران خودرو و نگهداری از این خودرو در موزه تقدیر کرد و گفت این افتخار در ابتدا برای کارکنان ایران خودرو و مردم ایران است که نشان می دهد این خودرو با دست توانمند و پرتلاش  کارکنان ایران خودرو تولید شده است که هنوز بعد ازگذشت سال‌ها از تولید، کیفیت خوبی دارد.

امید غزنوی همچنین افزود که به دلیل محصول باکیفیت و خدمات مناسب، به ایران خودرو و محصولاتش وفادار خواهد ماند.

قیمت سورن پلاس دوگانه سوز اعلام شد

آبان 1401: شرکت ایران خودرو برای نخستین‌بار، قیمت سورن پلاس دوگانه سوز را اعلام کرد. در آبان‌ماه و در حالیکه سورن پلاس با مالتی مدیا حدود 249 میلیون تومان و سورن پلاس جدید نیز حدود 261 میلیون تومان قیمتگذاری شده است، اما سورن پلاس دوگانه سوز با قیمت تقریبی 281 میلیون تومان، بزودی تحویل مشتریان می‌شود.

ورود سورن به ناوگان تاکسیرانی

مهر 1401: قراردادی بین شرکت ایران‌خودرو و اتحادیه شرکت‌های تعاونی سواری و کرایه بین‌شهری به امضا رسید تا 2500 تاکسی سورن به این اتحادیه تحویل داده شود. 

نایب رئیس هیئت مدیره ایران‌خودرو در مراسم امضای این قرارداد گفت که گروه صنعتی ایران‌خودرو در تمام حوزه های حمل و نقل اعم از درون شهری، برون شهری، حمل و نقل باری و مسافری طرح‌های مختلف کوتاه و بلندمدت را در دستور کار قرار داده تا نیاز بخش‌های مختلف را تامین کند. طراحی و تولید خودروهای برقی در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد و در حوزه حمل و نقل عمومی تولید اتوبوس برقی و همچنین خودرو سواری برقی برای ناوگان تاکسی‌رانی دنبال می‌شود. 

وی افزود با توقف تولید سمند و پژو 405، محصول سورن پلاس جایگزین سمند شده و این شرکت توان تامین نیاز ناوگان را با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در سایت مرکزی و دیگر سایت‌های تولیدی سطح کشور دارد. 

ورود سورن به ناوگان تاکسیرانی بین شهری

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو بیان کرد که توسعه حمل و نقل عمومی، یکی از شاخص‌های مهم توسعه خدمات شهری کشورهای جهان است و ایران‌خودرو در سال‌های گذشته توانسته به‌خوبی به نیازها و درخواست‌های نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پاسخ دهد. این روند با حمایت‌های فعلی مدیرعامل این شرکت با جدیت بالاتری دنبال خواهد شد. 

وی افزود طی 10 سال اخیر حدود 10 هزار تاکسی بین شهری از محصولات ایران‌خودرو تحویل شده و طبق قرارداد منعقده، تا بهمن‌ماه امسال 2500 دستگاه تاکسی سورن نیز تحویل خواهد شد. ایران‌خودرو همگام با سیاست‌های ابلاغی دولت سیزدهم در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، آماده هر گونه همکاری با نهادهای مرتبط است. ارائه محصول و خدمات باکیفیت به تاکسیرانان، از اهداف و رویکردهای ایران‌خودرو است و آمادگی تامین نیازمندی‌ها را در این زمینه دارد. 

عرضه سورن پلاس دوگانه از تابستان 1401

تیر 1401: مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، اعلام کرد که با دریافت مجوز و تاییدیه‌های لازم از سازمان استاندارد و تعیین قیمت، محصول سورن پلاس دوگانه‌سوز وارد ناوگان تاکسی‌رانی کشور می‌شود. وی افزود که پس از واگذاری تعهدات باقی مانده از تاکسی سمند، و دریافت مجوزهای لازم، سورن پلاس جایگزین سمند و 405 خواهد شد‌. در واقع امسال خط تولید محصولات 405 و سمند متوقف می‌شود. طبق قرارداد در حال تنظیم، مقرر شده تا در سال جاری، 10 هزار تاکسی با سورن پلاس جایگزین شود. این طرح در مردادماه 1401 آغاز خواهد شد.

بر اساس گفته‌های وی، اکنون کم‌تر از 1600 تعهد تاکسی سمند EF7 وجود دارد که این تعداد به تولید رسیده و آماده واگذاری به تاکسی‌داران است. در ضمن، تعهدی برای تاکسی پژو 405 وجود ندارد. هنگامی که مشکل شماره‌گذاری رفع شود، خودروها واگذار شده و سمند برای همیشه حذف خواهد شد.

تاکسی سورن پلاس دوگانه سوز
تاکسی سورن پلاس دوگانه سوز

آقای خطیبی گفت که با عرضه سورن پلاس دوگانه‌سوز، سطح ایمنی و تجهیزات افزایش می‌یابد و در نتیجه رضایتمندی بیش‌تری حاصل خواهد شد. شبکه خدمات پس از فروش نیز برنامه‌های حمایتی از رانندگان تاکسی در نظر گرفته است.

وی درباره سورن پلاس دوگانه‌سوز گفت که با ترکیب سوخت بنزین و گاز می‌تواند حدود هزار کیلومتر مسافت را طی کند. در ضمن، علاوه بر تغییراتی در ظاهر، برخی آپشن‌ها و امکانات نیز به آن اضافه شده است.

سورن دوگانه سوز جایگزین سمند دوگانه سوز

اردیبهشت 1401: حالا که تیراژ تولید سورن پلاس، به حد مناسبی رسیده و از طرف دیگر، تولید 405 دوگانه‌سوز نیز بزودی متوقف می‌شود، شرکت ایران خودرو برای تولیدانبوه سورن پلاس دوگانه سوز، آماده شده است.

سورن پلاس دوگانه سوز ایران خودرو
سورن پلاس دوگانه سوز

آقای اصغر خوش‌فهم، مدیرعامل کارخانه ایران خودرو تبریز، ضمن اشاره به برنامه تولید 78 هزار خودرو در کارخانه تبریز برای سال 1401، گفته که بیش از 80% این میزان، برای تولید سورن پلاس اختصاص یافته است. آقای خوش‌فهم همچنین تاکید کرده که تولید سورن پلاس گازسوز نیز در در برنامه سال جاری این کارخانه، قرار دارد.

گفتن است شرکت ایران خودرو تبریز، ظرفیت تولید سالانه 130 هزار دستگاهی داشته و از ابتدای فعالیتش تا به امروز، بیش از یک میلیون دستگاه از انواع خودروها را به تولید رسانده است. هم‌اکنون ظرفیت تولید روزانه خودرو در کارخانه ایران خودرو تبریز، معادل 350 دستگاه است که می‌توان آنرا تا 500 دستگاه نیز افزایش داد.

تولید سورن دوگانه سوز برای تاکسیرانی

اسفند 1400: آقای خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، در حاشیه مراسم رونمایی اتوبوس برقی آتروس، ضمن اشاره به توقف تولید خودرو سمند و خودرو 405 در سال 1401، گفته که با حذف این خودروها دیگر هیچ محصول مناسبی برای جایگزینی آنها وجود ندارد. 

به همین دلیل ایران خودرو در تلاش است تا با عرضه سورن دوگانه‌سوز، جوابگوی نیاز سازمان تاکسیرانی باشد. نکته جالب توجه، اینجا بود که آقای خطیبی از عبارت «سورن هیبرید» استفاده کرده که هرچند عبارت نادرستی نیست اما خودروسازان جهان در این روزها، هیبرید را با معنی دیگری می‌شناسند!

مشخصات سورن توربو دوگانه سوز

بعد از معرفی سمند پلاس و سورن پلاس، ایران خودرو بصورت آزمایشی، سورن توربو دوگانه سوز را در بهار 1399 به تولید رسانده است. البته فراموش نکنیم که سورن توربو پایه‌گازسوز، برای اولین‌بار در اسفندماه 1398 و توسط شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو نیز رونمایی شده بود. از آنجایی که این خودرو به احتمال فراوان با همان ویژگی های ظاهری سورن پلاس عرضه میشود، پس به سراغ مهم‌ترین ویژگی آن، یعنی قلب دوگانه‌اش میرویم.

سورن توربو دوگانه سوز ایران خودرو

قبل از هر چیز باید بدانید که سمند سورن توربو گازسوز مجهز به قلب TC7 پلاس است؛ که در واقع نسخه ارتقایافته‌ای از همان EF7 توربوست. اما چرا می‌گوییم ارتقایافته؟! به این دلیل که:

  • تغییرات اعمال شده در آن، برپایه سوخت گاز است.
  • به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز است.

حاصل همه این تغییرات را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

مدل سورن ELX توربو توربو پلاس توربو پلاس گازسوز
کد موتور EF7 توربو TC7 پلاس TC7 پلاس گازسوز
قدرت (اسب بخار) 150 170 167
گشتاور (نیوتن متر) 215 250 240 تا 245
شتاب (ثانیه) 10  ؟ 9.8
سرعت 205  ؟ 215
مصرف (لیتر) 7.3  ؟ ؟

با اینکه مصرف سوخت سورن توربو گازسوز رسما اعلام نشده اما ایران خودرویی‌ها می‌گویند تقریبا یک لیتر کمتر از EF7 توربو شده که یعنی سورن توربو دوگانه‌سوز، احتمالا حدود 6 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌سوزاند.

سورن توربو گازسوز تنها 120 گرم دی‌اکسیدکربن در هر 100 کیلومتر تولید می‌کند و به همین دلیل می‌تواند استاندارد یورو6 را براحتی پاس کند. نکته دیگر اینکه روی این سورن، مخزن گاز 120 کیلویی نصب شده که به لطف آن، می‌تواند تا 400 کیلومتر را بدون توقف، طی کند. زمان فروش سورن توربو گازسوز، هنوز مشخص نشده است.


قیمت سورن دوگانه سوز

از لینک قیمت روز خودرو می‌توانید قیمت انواع سمند و قیمت انواع سورن را در بازار آزاد مشاهده کنید. همچنین از طریق لینک قیمت روز ایران خودرو، قیمت نمایندگی سورن به همراه قیمت سایر محصولات ایران خودرو را خواهید دید.

فروش سورن دوگانه سوز

در مقاله شرایط فروش ایران خودرو، از آخرین شرایط فروش سورن، شامل فروش نقدی سورن و پیش فروش سورن مطلع شوید. همچنین از طریق لینک خرید و فروش سورن، می‌توانید برای دیدن به‌روزترین آگهی‌های سورن در سراسر کشور، استفاده کنید.

روغن موتور مناسب سورن

اگر مالک خودروهای سمند ال ایکس، سمند EF7، سورن و حتی سمند سریر هستید، در مقاله روغن موتور سمند و سورن، انواع روغن مناسب سمند و مشخصات روغن موتور مناسب سورن را به شما معرفی کرده‌ایم.

قیمت لوازم یدکی سورن

در مقاله قیمت لوازم یدکی سمند و سورن می‌توانید از جدیدترین قیمت لوازم مصرفی سمند، لوازم مصرفی سورن، لیست قیمت قطعات خودرو سورن، قیمت لوازم یدکی سورن در بازار، مطلع شوید.

اخبار جدید تاکسیرانی

آخرین اخبار تاکسیرانان، وضعیت جدید نوسازی تاکسی فرسوده، مبلغ وام نوسازی تاکسی و جدیدترین شرایط و نحوه تعویض تاکسی قدیمی را در مقاله اخبار جدید تاکسیرانی مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
احمدتمام 1402/5/31
می بخشید آیا توربوشارژ سمندسورن پلاس تاکسی رو حذف کردید؟واگه حذف شده دلیلش چه بوده هست؟ باتشکر لطفا جواب بدید.
پاسخ
0
0
0