• گواهينامه رانندگي بين المللي خودرو

نحوه دریافت گواهینامه بین‌المللی و اعتبار آن

گواهینامه بین المللی خودرو (مدارک و سامانه ثبت نام)

23 اسفند 1402 10:40

نحوه دریافت گواهینامه بین‌المللی و اعتبار آن

اسفند 1402: حوریوش عسکری، مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، درباره مدارک بین‌المللی که برای سفر با خودرو شخصی به خارج از کشور نیاز است و شیوه و مراحل دریافت آن، توضیحاتی را ارائه داد.

طبق توضیحات وی، برای خروج از مرزهای کشور با وسیله نقلیه شخصی و خودرو (صرف نظر از مدارک شخصی برای خروج از کشور از جمله گذرنامه معتبر و ویزا)، همراه داشتن گواهی‌نامه بین‌المللی معتبر و دفترچه مالکیت خودرو، پلاک ترانزیت و برچسب رهگیری ضروری است. «گواهی‌نامه بین‌المللی»، از جمله مدارکی است که حتی در سفرهای هوایی و بدون خودرو ممکن است در کشور مقصد مورد استفاده قرار گیرد. برای تهیه گواهی‌نامه بین‌المللی لازم است همراه با اصل گواهی‌نامه معتبر ایرانی و اصل یا کپی گذرنامه معتبر و یک قطعه عکس به دفاتر و نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه شود. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در تهران ۵ دفتر مستقیم و حدود ۲۷۰ نماینده دیگر در سایر نقاط کشور دارد.

وی افزود دریافت گواهی‌نامه به صورت غیرحضوری و از طریق بارگذاری همان مدارک در سایت https://idp.taci.ir/ امکان‌پذیر است و گواهی‌نامه بین‌المللی پس از صدور، از طریق سفیران کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ارسال می‌شود. هزینه صدور گواهی‌نامه بین‌المللی با اعتبار یک‌ساله، ۴۳۰ هزار تومان و با اعتبار سه‌ساله، یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان است.

آقای عسکری بیان کرد در دفاتر مستقیم صرف‌نظر از مدت زمان انتظار، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا گواهی‌نامه بین‌المللی صادر شود. با ثبت‌نام در طرح «برنزی» از طریق همان سایت، می‌توان بدون نوبت این مدرک بین‌المللی را دریافت کرد و برای دریافت غیرحضوری گواهی‌نامه‌ نیز از طریق طرح «نقره‌ای»، که فقط در تهران انجام می‌شود، می‌توان مدارک مورد نیاز برای گواهی‌نامه بین‌المللی را در سایت بارگذاری و پس از ۲۴ ساعت از طریق پیک دریافت کرد. در طرح «طلایی» نیز به مراجعه حضوری و یا بارگذاری مدارک نیازی نیست. با ثبت‌نام در این طرح، پیک به نشانی ثبت‌شده در سایت، مراجعه کرده و مدارک را تحویل می‌گیرد و ۳ ساعت بعد، در همان نشانی، مدارک را تحویل می‌دهد. هزینه هر یک از این خدمات متفاوت بوده که به ترتیب، ۲۰۰ هزار، ۴۵۰ هزار و ۶۰۰ هزار تومان است.

مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره اعتبار گواهی‌نامه بین‌المللی رانندگی صادره از ایران در سایر کشورها، گفت گواهی‌نامه بین‌المللی رانندگی که در ایران و از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی صادر می‌شود، در همه کشورها، به جز چین و ژاپن اعتبار دارد و قابل استفاده است. این گواهی‌نامه با دو اعتبار زمانی یک و سه‌ساله، بسته به قوانین کشور مقصد صادر می‌شود، بنابراین هنگام درخواست برای صدور گواهی‌نامه رانندگی باید به قوانین کشور، توجه شود.

گواهینامه‌های صادره از شرکت‌های متفرقه اعتبار قانونی ندارند

دی 1402: در پی تبلیغات سوء شرکت های غیر مجاز در خصوص صدور گواهینامه های 5، 10 و 20 ساله و بروز مشکلات متعدد برای هموطنانمان در خارج از ایران، امید شریفی، مدیر روابط عمومی و امور رسانه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اعلام کرد تمامی گواهینامه های رانندگی بین‌المللی صادر شده از سوی شرکت های متفرقه و یا عضو مؤسسات غیرمرتبط، فاقد اعتبار قانونی بوده و تبعات استفاده از آن در خارج از مرزهای ایران، بر عهده دریافت کننده گواهینامه خواهد بود.

وی تاکید کرد در راستای اطلاع رسانی‌های پیشین و بر اساس اعلام فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) ، به اطلاع متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی می رساند، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بر اساس قوانین بین المللی و داخلی، تنها مرجع رسمی و قانونی صدور گواهی نامه رانندگی بین المللی در ایران است. به منظور پیشگیری از بروز هرگونه مشکل در کشور مقصد برای گردشگران و مسافران ایرانی، به متقاضیان تأکید می‌شود، تنها به مراکز مجاز صدور گواهی نامه بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنند. تنها مراجع مجاز صدور گواهینامه رانندگی بین المللی در هر کشور، نمایندگان رسمی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA)  هستند. متقاضیان دریافت گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی توجه داشته باشند که بر اساس قانون اصلاح ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مصوب 17/6/1388 مجلس شورای اسلامی و همچنین کنوانسیون‌های بین‌المللی 1968 وین و 1949 ژنو، وظیفه صدور گواهی نامه‌های رانندگی بین‌المللی و سایر اسناد و مدارک بین‌المللی خودرو در ایران، تنها بر عهده كانون جهانگردی و اتومبيلرانی جمهوری اسلامي ايران است.

صدور هر نوع گواهی نامه رانندگی بین‌المللی از سوی سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد وجاهت قانونی است و گواهي نامه‌های صادر شده از سوی شركت‌ها و افراد سودجو کلاهبرداری بوده و متأسفانه مشكلات زيادي را براي هموطنانمان در نقاط مختلف جهان به همراه داشته است.

آقای شریفی گفت متقاضیان برای دریافت گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی یک و سه ساله می‌توانند با در دست داشتن اصل گواهینامه رانندگی ایرانی خود و همچنین تصویر گذرنامه و یک قطعه عکس 4*3 به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و نمایندگی‌های رسمی آن در سراسر کشور مراجعه و برای دریافت این مجوز بین‌المللی به صورت غیر حضوری هم به وب سایت رسمی کانون به نشانی WWW.TACI.IR  قسمت صدور اسناد مراجعه کنند و با ثبت درخواست غیر حضوری، گواهی نامه بین المللی رانندگی خود را در سراسر کشور از طریق پست درب منزل و یا محل کار، دریافت کنند. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ارائه خدمات غیر حضوری صدور گواهی نامه بین المللی رانندگی با تحویل چند ساعته را در شهر تهران راه اندازی کرده است و شهروندان تهرانی می‌توانند با مراجعه به وب سایت رسمی کانون درخواست خود برای بهره مندی از سرویس های طلایی و نقره ای را ثبت کنند. گواهینامه بین المللی شهروندان تهرانی که به این روش درخواست خود را ثبت کنند، ظرف چند ساعت توسط سفیران کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به درب منزل و یا محل کار آنان ارسال خواهد شد. خدمات غیر حضوری گواهی نامه بین المللی رانندگی به منظور فراهم آوردن رفاه حال متقاضیان، پیشگیری از ترددهای غیر ضروری، کمک به کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری ایجاد و ارائه می شود.

شرایط استفاده از گواهینامه ایرانی در کشورهای خارجی

آذر 1402: سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، در خصوص گواهینامه بین‌المللی رانندگی گفت: برای اتباع خارجی که وارد کشور می‌شوند آئین نامه پیش بینی کرده است که هر تبعه خارجی و حتی ایرانی مقیم خارج از کشور تا 6 ماه می‌تواند با همان گواهینامه خودشان رانندگی کند و بیش از 6 ماه باید گواهینامه آن کشور را بگیرد.

وی افزود: با 72 کشور دنیا نوعی همکاری داریم که ما گواهینامه آنها را می‌پذیریم و متقابلاً آنها هم گواهینامه ما را می‌پذیرند و از این 72 کشور اگر کسی به ما مراجعه کند گواهینامه آن را تبدیل به بین‌المللی می‌کنیم بدون اینکه آزمون از آنها گرفته شود. این افراد در سطح کشور با مراجعه به واحدهای راهنمایی رانندگی شهرک آزمایش و مرکز صدور گواهینامه می‌توانند گواهینامه را بین‌المللی کنند.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا گفت: گواهینامه بین‌المللی اقدامی است که از طرف کانون جهانگردی و اتومبیل رانی انجام می‌شود و فقط گواهینامه ترجمه می‌شود به صورتی که یک طرف آن فارسی و طرف دیگر لاتین است.

گواهینامه بین‌المللی نیم‌بها برای زوج‌های جوان

خرداد 1402: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، به عنوان نماینده رسمی و مجاز فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) ، به مناسبت روز ملی ازدواج، در قالب طرح «زوج ایرانی» گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی را با ۵۰ درصد تخفیف برای زوج‌های جوان صادر می‌کند. این طرح از 30 خردادماه 1402 به مدت هفت روز کاری، اجرا می‌شود.

در راستای اجرای طرح زوج ایرانی، زوج‌های جوانی که کمتر از 30 سال سن دارند و از تاریخ عقد ایشان کمتر از یک سال گذشته است، می‌توانند با در دست داشتن شناسنامه، گواهی‌نامه رانندگی ملی، اصل یا تصویر صفحه اول گذرنامه و یک قطعه عکس برای دریافت گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی با اعتبار یک سال، به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه و همان روز گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی خود را دریافت کنند.

تسهیلات صدور گواهینامه بین المللی برای زوج های جوان

زوج‌های واجد شرایط می‌توانند به صورت غیرحضوری نیز درخواست خود را ثبت کنند. بر این اساس با مراجعه به نشانی اینترنتی  https://idp.taci.ir و  بارگذاری مدارک خود شامل تصویر صفحه دوم شناسنامه، گواهی‌نامه ملی، یک قطعه عکس و تصویر صفحه نخست گذرنامه، با وارد کردن کد ZOJIRANI، از تخفیف 50 درصدی بهره‌مند شوند. در این روش، گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی طی 7 تا 10 روز کاری، برای متقاضیان ارسال می‌شود.

صدور نیم‌بهای گواهینامه بین‌ المللی برای دختران

اردیبهشت 1402: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر، با اجرای طرح دختران ایران، گواهینامه رانندگی بین المللی را با 50 درصد تخفیف به دختران ارائه می‌کند.

این طرح به همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان تنها نماینده رسمی و مجاز فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) در امر صدور این مدرک بین المللی، از تاریخ 31 اردیبهشت تا 10 خرداد ماه 1402 همزمان با دهه کرامت اجرا می شود.

تسهیلات صدور گواهینامه بین المللی برای دختران
تسهیلات صدور گواهینامه بین المللی برای دختران

دختران 18 تا 25 ساله که برای نخستین بار گواهینامه رانندگی بین‌المللی دریافت می کنند، می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://idp.taci.ir/ و بارگذاری مدارک خود شامل تصویر گواهینامه ملی، یک قطعه عکس و تصویر صفحه نخست گذرنامه، با وارد کردن کد IRANDOKHT، از تخفیف 50 درصدی استفاده کنند.

در این طرح گواهینامه‌های بین المللی رانندگی یکساله به صورت نیم بها صادر و طی 7 تا 10 روز کاری برای متقاضیان ارسال خواهد شد.

جزئیات دریافت گواهینامه رانندگی اروپایی

فروردین 1402: اتحادیه اروپا از سال 2013 گواهینامه یکپارچه‌ای را برای رانندگی در جاده‌های اروپایی معرفی کرد. این گواهینامه (هم‌اندازه‌ کارت بانکی) در تمام کشورهای اتحادیه اروپا به یک شکل است. اخذ این کارت، حداقل پیش‌نیازها و شرایط سنی تقریبا یکسانی در تمام این کشورها دارد، اما برخی مقررات متفاوت است. البته کسانی که پیش از این تاریخ، موفق به اخذ گواهینامه شده‌اند اجباری به تعویض گواهینامه‌های خود ندارند و استفاده از آن‌ها همچنان بلامانع است.

گواهینامه‌های اروپایی در چهار دسته‌بندی C ،‌B ،A وD ارائه می‌شوند که هرکدام از این دسته‌بندی‌ها، دارای چند زیرشاخه‌ و همچنین حداقل سن مجاز متفاوتی است. در تمام موارد، شما باید در کشوری که در آن ساکن هستید (که به عنوان یک قاعده کلی، کشوری است که در هر سال حداقل ۱۸۵ روز به دلیل روابط شخصی یا کاری در آن زندگی می‌کنید) درخواست صدور گواهینامه بدهید.

اگر در دو یا چند کشور اتحادیه اروپا روابط شخصی یا کاری دارید، محل سکونت معمول شما جایی به حساب می‌آید که در آن روابط شخصی دارید، به شرطی که مرتباً به آنجا مراجعه کنید.

اگر برای رفتن به کالج یا دانشگاه به کشور دیگری از اتحادیه اروپا نقل مکان کردید، محل اقامت معمول شما تغییر نمی‌کند. با این حال، اگر بتوانید ثابت کنید که حداقل ۶ ماه در آنجا تحصیل کرده‌اید، می‌توانید برای گواهینامه رانندگی در کشور میزبان خود درخواست دهید.

برخی قوانین صدور این گواهینامه‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است. در ادامه این مطلب به بررسی گواهینامه B برای رانندگی خودرو‌های معمول می‌پردازیم:

  1. فرانسه
  • اگر در فرانسه حداقل ۱۵ سال داشته باشید، می‌توانید برای آموزش رانندگی ثبت نام و از ۱۷ سالگی در آزمون عملی گواهینامه B شرکت کنید. اما حداقل سن برای اخذ گواهینامه رانندگی اتومبیل ۱۸ سال است. گذراندن حداقل ۱۲ ساعت آموزش تئوری و ۲۰ ساعت عملی در مراکز معتبر آموزش رانندگی الزامی است و پس از آن باید در آزمون‌های تئوری و عملی پذیرفته شوید.
  • هزینه اخذ گواهینامه در فرانسه شامل آموزش تئوری، عملی و هزینه آزمون بین ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو است.
  • اگر در حین رانندگی بدون گواهینامه در این کشور کنترل شوید، یکی از سه پیامد زیر در انتظارتان خواهد بود:
  • اگر گواهینامه داشته باشید اما همراهتان نباشد، ۳۸ یورو جریمه می‌شوید و موظف خواهید بود در مدت ۵ روز گواهینامه خود را نزد یک ایستگاه پلیس یا ژاندارمری برده و ارائه دهید. در صورت عدم ارائه، ممکن است با جریمه ۷۵۰ یورویی مواجه شوید. در هر دو مورد امتیازی از گواهینامه شما کسر نخواهد شد.
  • اگر گواهینامه نداشته باشید و اولین بارتان باشد، پلیس می‌تواند با تعیین جریمه ثابت ۸۰۰ یورویی (یا حداقل ۶۴۰) شما را از رفتن به دادگاه برهاند. در این صورت شما موظفید جریمه حداقلی ۶۴۰ یورویی را در مدت ۱۵ روز بصورت نقد یا چک یا در مدت ۳۰ روز بصورت آنلاین، یا جریمه ۸۰۰ یورویی را ظرف ۴۵ روز بصورت نقد یا چک یا ۶۰ روز بصورت آنلاین پرداخت کنید.  در صورت عدم پرداخت، این جریمه ممکن است تا ۱۶۰۰ یورو افزایش یابد. اما اگر بار اولتان نباشد، شما به دادگاه فرستاده می‌شوید و با جریمه ۱۵هزار یورویی و یک‌سال زندان یا جریمه‌های جایگزین همچون الزام به انجام خدمات عمومی رایگان یا محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم خواهید شد و در هر دو مورد ممکن است وسیله نقلیه‌تان توقیف شود.
  • در صورتی که با گواهینامه تقلبی در فرانسه رانندگی کنید و توسط پلیس شناسایی شوید، ممکن است به پرداخت مبلغی تا ۷۵ هزار یورو جریمه همچنین پنج سال زندان محکوم شوید یا با محکومیت‌های مشابه همچون محرومیت از حقوق مدنی، الزام انجام خدمات عمومی، ممنوعیت ورود به کشورهای اتحادیه اروپا و ممنوعیت رانندگی با وسایل نقلیه برای ۵ سال مواجه شوید.

تعویض گواهینامه با گواهینامه فرانسوی

اگر به تازگی اقامت خود را در فرانسه آغاز کردید، در فرانسه دانشجو نیستید و گواهینامه رانندگی‌تان از کشوری خارج از اتحادیه اروپا (به غیر از بریتانیا تا قبل از سال ۲۰۲۱) صادر شده است، در صورتی که کشور صادر کننده گواهینامه‌تان مورد تایید فرانسه باشد، باید حتما  گواهینامه خود را با گواهینامه فرانسوی بصورت رایگان تعویض کنید؛ زیرا تنها یک‌سال با ترجمه گواهینامه خود می‌توانید در این کشور رانندگی کنید و در صورت مستقر شدن در فرانسه، تعویض گواهینامه برای شما الزامی است. برای مثال شهروندان ایران مجاز به تعویض گواهینامه خود با گواهینامه فرانسوی هستند اما شهروندان افغانستان یا مکزیک اجازه این کار را ندارند و برای دریافت گواهینامه فرانسوی موظف به موفقیت در آزمون تئوری و عملی رانندگی هستند.

دانشجویانی که کارت اقامت یا تیتر دانشجویی دارند نیازی به تعویض گواهینامه خود نداشته و می‌توانند با به همراه داشتن اصل گواهینامه معتبر کشور خود و ترجمه رسمی آن در تمام مدت تحصیل در فرانسه رانندگی کنند. توجه داشته باشید این قوانین مختص فرانسه است و در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا صدق نمی‌کند. رانندگی در هر کشور تابع قوانین آن کشور است.

2. آلمان

  • در آلمان نیز باید حداقل ۱۸ ساله باشید تا بتوانید گواهینامه بگیرید. برای این کار همچنین باید دست‌کم ۱۴ ساعت آموزش تئوری و ۱۲ ساعت عملی بگذرانید.
  • آزمون‌های عملی معمولا در موسسات دولتی گرفته می‌شوند، در حالی که آزمون‌های تئوری می‌توانند در مراکز آموزش رانندگی هم برگزار شوند.
  • هزینه اخذ گواهینامه در این کشور شامل آموزش تئوری، عملی و هزینه آزمون بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو است و رانندگی بدون گواهینامه جریمه‌ای ۳هزار یورویی و احتمالا زندان دارد.
  • رانندگان غیراروپایی متخلف ممکن است در بعضی موارد در صورت رانندگی بدون گواهینامه از خاک آلمان اخراج شوند.

تعویض گواهینامه با گواهینامه فرانسوی

با گواهینامه‌های رانندگی کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، تنها برای شش ماه اجازه دارید در آلمان رانندگی کنید و هنگام رانندگی باید همیشه گواهینامه خود و ترجمه رسمی آن به زبان آلمانی را به همراه داشته باشید. اما اگر گواهینامه رانندگی یکی از کشورهای ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ، آندورا، هنگ‌کنگ، موناکو، نیوزیلند، سان مارینو، سوئیس و سنگال را داشته باشید نیازی به ترجمه نیست.

اگر در آلمان پناهنده هستید، پس از تحویل همه مدارکتان از جمله گواهینامه به اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی (BAMF) در هنگام درخواست پناهندگی، در جریان بررسی پرونده‌تان اجازه رانندگی ندارید و پس از تصمیم‌گیری دولت درخصوص پناهندگی‌تان و دریافت گواهینامه رانندگی، شخصا باید برای تبدیل آن به گواهینامه آلمانی اقدام کنید.

اما اگر برای تحصیل یا کار به آلمان مهاجرت کردید وگواهینامه کشور خود را همراه دارید، می‌توانید به مدت شش ماه از ابتدای ورود خود به آلمان با این گواهینامه رانندگی کنید و سپس آن را به گواهی‌نامه آلمانی تبدیل کنید. در صورتی که گواهینامه ایرانی یا افغانستانی دارید باید برای تبدیل آن به گواهینامه آلمانی حتما آزمون‌های تئوری و عملی را با موفقیت پشت سر بگذارید و نیازی نیست در کلاس‌ها شرکت کنید.

اگر تا حالا گواهینامه نداشتید و یا گواهینامه‌تان منقضی شده و امکان تمدید ندارید، باید برای اخذ گواهینامه جدید اقدام کنید.

3.ایتالیا

  • در ایتالیا هم مثل فرانسه و آلمان باید دست‌کم ۱۸ ساله باشید تا بتوانید گواهینامه دسته B دریافت کنید. برای این کار باید حداقل آموزش تئوری و عملی را بگذرانید و امتحان بدهید.
  • هزینه اخذ گواهینامه در این کشور شامل آموزش تئوری، عملی و هزینه آزمون بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو است. اگر در ایتالیا بدون گواهینامه رانندگی کنید و بازداشت شوید، برای بار اول از مواجهه با دادگاه در امانید اما باید بین ۵هزار تا ۳۰هزار یورو جریمه پرداخت کنید. ولی بار دوم دیگر پایتان به دادگاه کشیده می‌شود و یک تا دو سال حبس در انتظارتان خواهد بود.
  • ایتالیا گواهینامه ایرانی را معتبر نمی‌داند و نمی‌توانید گواهینامه خود را با گواهینامه ایتالیایی تعویض کنید.

4.سوئد

  • شرایط عمومی اخذ گواهینامه در سوئد نیز همچون باقی کشورهای اروپایی است؛ با این تفاوت که برای اخذ گواهینامه در این کشور در ابتدا باید مجوز اخذ گواهینامه رانندگی را از سازمان ترابری سوئد دریافت کنید.
  • هزینه اخذ گواهینامه در این کشور اسکاندیناویایی شامل آموزش تئوری، عملی و هزینه آزمون حدود ۱۵هزار کرون (تقریبا ۱۳۳۰ یورو) است. البته برای پوشش‌دهی این هزینه، در کشور سوئد وام‌هایی برای دانشجویان از طریق هیأت مالی دانشجویی سوئد (CSN) وجود دارد.

تعویض گواهینامه با گواهینامه سوئدی

اگر از یک کشور دیگر گواهینامه رانندگی معتبر داشته باشید، می‌توانید در مدتی که در سوئد پناهجو هستید رانندگی کنید. اما برای ادامه رانندگی پس از ثبت‌نام در اداره ثبت احوال، باید یک گواهینامه رانندگی سوئدی داشته باشید یا در عرض یک سال گواهینامه رانندگی خود را به گواهینامه رانندگی سوئدی تبدیل کنید.

در صورتی گواهینامه رانندگی از یک کشور عضو منطقه همکاری‌های اقتصادی اروپا (EES)، بریتانیا یا جزایر فارو داشته باشید، لازم نیست گواهینامه رانندگی خود را به گواهینامه رانندگی سوئدی تبدیل کنید.

افزایش ساعات کاری دفتر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی رانندگی

اسفند 1401: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در آستانه فرارسیدن تعطیلات نوروزی و با توجه به افزایش حجم سفرها و همچنین تقاضای دریافت مدارک بین المللی، ساعات کار دفتر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی رانندگی و خودرو در خیابان خرمشهر، تا ساعت 18 یافته است.

متقاضیان می‌توانند تا پایان سال، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا ساعت 18 و پنجشنبه‌ها از ساعت 8 تا 14 با مراجعه به دفتر صدور اسناد در خیابان خرمشهر (ابتدای خیابان شهید عربعلی - بین کوچه یکم و سوم - پلاک 2)، نسبت به دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی و یا اسناد و مدارک بین‌المللی خودرو خود اقدام کنند. دفاتر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی در خیابان‌های شهید فیاض‌بخش و آزادی و دیگر نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 16 آماده ارائه خدمات به متقاضیان است.

روش‌های دریافت مجوز تردد

خرداد 1401: متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی بین‌ المللی یکساله یا سه ساله، باید اصل گواهینامه ملی، تصویر گذرنامه و یک قطعه عکس 3در4 را در اختیار داشته باشند. 

سامانه صدور گواهینامه بین المللی رانندگی
سامانه صدور گواهینامه بین المللی رانندگی

اخذ گواهینامه، هم به صورت حضوری در دفاتر کانون جهانگردی و هم به صورت غیرحضوری و با مراجعه به سامانه اینترنتی صدور انلاین مجوز بین المللی رانندگی به نشانی اینترنتی idp.taci.ir امکان‌پذیر است.

لازم به ذکر است که تنها مرجع صدور گواهنامه رانندگی بین‌المللی در ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بوده و نماینده‌ رسمی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) محسوب می‌شود. بنابراین، مدارک صادر شده از سوی سایر افراد حقیقی و حقوقی، قانونی تلقی نمی‌شوند.

تخفیف صدور گواهینامه بین المللی

بهمن 1400: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وپنجمین نمایشگاه صنایع دستی تهران، گواهینامه رانندگی بین‌ المللی را با 50 درصد تخفیف به متقاضیان حاضر در نمایشگاه، ارائه می‌‌دهد‌.

این طرح به شدت از سوی متقاضیان استقبال شد و تعداد مجوزهای صادر شده در دو روز ابتدایی، با رشد 80 درصدی، نسبت به سال گذشته، همراه بود. متقاضیانی که موفق به بهره‌مندی از این طرح نشدند، می‌توانند با ارائه کارت عضویت باشگاه اعضای کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، تا پایان سال 1400، از 10 درصد تخفیف استفاده کنند.

آمار صدور گواهینامه رانندگی بین المللی

آذر 1400: روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که از ابتدای سال 1400 تا پایان آبان‌ماه، بیش از 37 هزار نفر مجوز رانندگی بین‌المللی با خودرو یا موتورسیکلت با اعتبار یک سال، بیش از هزار نفر مجوز بین‌المللی خودرو و موتور یک‌ساله و همچنین بیش از 7 هزار نفر نیز متقاضی مجوز رانندگی بین‌المللی فقط خودرو یا فقط موتورسیکلت با اعتبار سه سال دریافت کرده‌اند.

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، علاوه بر این آمار، بیش از 32 هزار دفترچه مالکیت بین‌المللی وسیله نقلیه صادر و برای بیش از 9 هزار خودرو و 6 دستگاه موتورسیکلت نیز پلاک ترانزیت (برای خروج موقت از مرز کشور) ارائه کرده است.

مجوز رانندگی بین‌المللی با اعتبار یک سال یا سه سال، دفترچه مالکیت بین‌المللی وسیله نقلیه، پلاک ترانزیت خودرو و موتور سیکلت و ... خدماتی است که از سوی دفاتر مستقیم و نمایندگی‌های مجاز حوزه صدور اسناد بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در سراسر کشور ارائه می‌شود.


زمان صدور گواهینامه رانندگی بین المللی

پس از ثبت درخواست اینترنتی در سامانه و بعد از دریافت پیامک صدور گواهینامه بین المللی رانندگی، متقاضیان ساکن در تهران، حداکثر تا 48 ساعت (بدون احتساب روزهای تعطیل) مجوز رانندگی بین المللی را دریافت می‌کنند. همچنین سایر متقاضیانی که ساکن تهران نیستند، حداکثر تا 7 روز کاری می‌توانند این مجوز را تحویل بگیرند. همچنین توجه داشته باشید که:

1- گواهینامه بین المللی خودرو فقط از طریق شرکت پست به دست متقاضیان می‌رسد و به هیچ عنوان امکان تحویل حضوری این گواهینامه به شخص متقاضی، وجود ندارد.

2- در صورتیکه می‌خواهید گواهینامه رانندگی بین المللی را زودتر از موعد فوق، دریافت کنید، باید مراحل ثبت نام و درخواست گواهینامه را بصورت حضوری انجام دهید؛ به این معنی که باید به یکی از شعب کانون جهانگردی مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم و تکمیل فرم‌های مربوطه، گواهینامه بین المللی ماشین را در همان روز دریافت کنید.

3- از طریق لینک نمایندگی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، می‌توانید آدرس و شماره تلفن تمامی شعب کانون جهانگردی را در سراسر کشورمان مشاهده کنید.

اعتبار گواهینامه بین المللی خودرو

گواهینامه رانندگی بین المللی خودرو یا همان مجوز تردد بین المللی خودرو، که توسط کانون جهانگردی صادر می‌شوند، بسته به نوع مجوز، اعتباری بین یکسال تا سه سال خواهند داشت.

همچنین طبق قانون، متقاضیانی که قصد تردد در کشور اذربایجان را دارند، باید مجوز رانندگی 3 ساله داشته باشند.

مشکلات گواهینامه رانندگی بین المللی

در چندسال اخیر، صدور گواهینامه بین المللی رانندگی توسط برخی شرکت‌های متفرقه، رواج داشته است. این نوع مدارک، در واقع ترجه گواهینامه ملی هستند و سند رسمی نبوده و مدرک قانونی نیز محسوب نمی‌شوند. به همین دلیل در برخی از کشورهای جهان، روی چنین اسنادی، عبارت UNOFFICIAL یا غیررسمی، درج می‌شود.

اما شرکت‌های متفرقه، از ناآگاهی متقاضیان سواستفاده می‌کنند و مدارک ترجمه را تحت عنوان «گواهینامه رسمی بین المللی» به آنها می‌فروشند. این درحالی است که طبق قوانین سازمان ملل، گواهینامه بین المللی رانندگی در صورتیکه توسط مراکز عضو فدراسیون FIA صادر شوند، به عنوان «مدرک رسمی» شناخته خواهند شد. به همین دلیل اگر در هنگام تردد در سایر کشورها، پلیس از شما درخواست گواهینامه رانندگی داشته باشد اما شما گواهینامه غیررسمی را ارائه دهید، هم خودروی‌تان را توقیف می‌کنند و هم ممکن است خودتان را بازداشت کنند.

گواهینامه رانندگی بین المللی خودرو
گواهینامه بین المللی رانندگی خودرو

بنابراین تاکید می‌کنیم که فقط مدارک صادر شده از طرف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران (که عضو رسمی فدراسیون فیا هست) بعنوان گواهینامه رسمی بین المللی شناخته می‌شوند.

همچنین در صورتیکه برای ثبت درخواست مجوز تردد رانندگی بین المللی دچار مشکل شدید یا برای درخواست گواهینامه بین المللی خودرو سوالاتی داشتید، با شماره تلفن 02188500209 الی 11 در تماس باشید.


اخبار گواهینامه رانندگی در ایران

آخرین خبرها درباره ثبت نام گواهینامه رانندیگ، نحوه استعلام گواهینامه، شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت، چگونگی دریافت گواهینامه یک روزه موتور، مدارک لازم برای اخذ گواهینامه بین المللی و تفاوت انواع رنگ گواهینامه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. استعلام گواهینامه رانندگی
. جریمه رانندگی بدون گواهینامه
. گواهینامه آسان موتورسیکلت
. انواع رنگ بندی گواهینامه رانندگی

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران