• واردات اتوبوس کارکرده و اتوبوس دست دوم
  • واردات اتوبوس کارکرده و اتوبوس دست دوم
  • واردات واردات اتوبوس کارکرده و اتوبوس دست دوم دست دوم و نوسازي اتوبوس کارکرده

تایید ثبت سفارش 150 اتوبوس وارداتی

واردات اتوبوس کارکرده و اتوبوس دست دوم (1402)

4 بهمن 1402 10:37

تایید ثبت سفارش 150 اتوبوس وارداتی

بهمن 1402: علیرضا احمدی فینی، سرپرست مرکز مدیریت حمل و نقل سوخت کشور، اعلام کرد تاکنون ۱۵۰ اتوبوس ثبت سفارش شده تاییدیه فنی را گرفته و تایید شده اند. ثبت سفارش واردات اتوبوس که مرداد امسال انجام شد، تجربه جدیدی بود که البته مشکلات زیر ساختی نیز داشت و همین امر باعث کند شدن روند شد.

وی افزود اولویت برای تامین اتوبوس‌ها تولید داخل است. برای تامین نیاز حمل و نقل جاده‌ای 13 تفاهم نامه با خودرو ساز‌های داخلی به امضا رسیده است. تامین اتوبوس برای رفع نیاز حمل و نقل جاده‌ای در اولویت است. برای متقاضیان اتوبوس تا ده میلیارد تومان تسهیلات، برای ون و مینی بوس یک میلیارد تومان و برای سواری کرایه‌ای تا 200 میلیون در نظر گرفته شده است.

واردات اتوبوس با تسهیلات 70 درصدی

بهمن 1402: ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت اعلام کرد که سازمان راهداری در نظر دارد با بهره‌گیری از ناوگان مسافری تولید کارخانجات داخلی و واردات ناوگان حمل‌ونقل مسافری با شرایط تخصیص ارز اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اعطای تسهیلات بانکی با اولویت اتوبوس اقدام کند.

بر این اساس از شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری و شرکت‌های بازرگانی حقوقی‌ مورد تائید وزارت صنعت و واجد شرایط برای مشارکت دعوت به عمل می‌آورد.

. میزان تسهیلات برای ناوگان مسافری اتوبوس برون شهری به نسبت 30 درصد آورده متقاضی و 70 درصد تسهیلات تا سقف 100 میلیارد ریال.
. میزان تسهیلات برای ناوگان مسافری ون و مینی‌بوس برون‌شهری به نسبت 40 درصد آورده متقاضی و 60 درصد تسهیلات تا سقف 10 میلیارد ریال.
. میزان تسهیلات برای ناوگان مسافری سواری کرایه برون شهری به نسبت 50 درصد آورده متقاضی و 50 درصد تسهیلات تا سقف 2 میلیارد ریال.

تسهیل واردات اتوبوس

دی 1402: رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری، گفته بود که دو سال پیش تعداد اتوبوس‌ها حدود 15 هزار و 500 دستگاه بوده اما اکنون به6500  عدد رسیده است. سپس رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت که این سازمان در برنامه خود، اضافه کردن 1500 دستگاه ون، مینی‌بوس و اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی را قرار داده است. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های خودروساز داخلی منعقد شده که بر مبنای آن، تا پایان سال آینده 3500 دستگاه انواع خودرو در بخش مسافری تولید و تحویل سازمان راهداری شود.

شهریار افندی‌زاده ، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد کمیته‌ای در وزارت راه و شهرسازی تشکی و یک زمان‌بندی برای 1402 و 1403 تنظیم شده است. در این برنامه‌ریزی منابع تامین، دو بخش داخلی و خارج است. ما ابتدا سراغ تولیدات داخلی آمدیم، اما نمی‌توانیم صبر کنیم که تولیدات داخلی کامل شود و در کنارش باید واردات داشته باشیم. در قانون 1402، تا سقف 5000 اتوبوس می‌توانیم وارد کشور کنیم و در غیر این صورت در سطح کشور با کمبود اتوبوس مواجه می‌شویم. از این تعداد تاکنون 33 اتوبوس وارد شده، اما مسیر باز شده است و ما به‌دنبال این هستیم که با وزارت صمت شرایط را تسهیل کنیم. سازمان راهداری در حال تدوین قانون است و بانک‌ها هم باید وارد صنعت حمل‌ونقل شوند.

حمیدرضا شهرکی ، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بیان کرد اتوبوس‌های موجود در ناوگان، 15 هزار و 290 دستگاه است که میانگین سنی 14 سال دارند. بر اساس وضعیت سن و شرایط اتوبوس‌ها، تقریبا 50 درصد آن‌ها می‌توانند در مسیرهای بلند عملیاتی باشند و بقیه درون‌استانی و کوتاه.

آقای افندی زاده اعلام کرد در حال حاضر، مجوز واردات مختص شرکت‌های حمل‌ونقلی و حقوقی مورد تأیید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است. همچنین شرط الزام اسقاط خودرو برای واردات اتوبوس‌های مسافری عمومی درون شهری و برون شهری حذف شود.  سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری و همفکری اصناف و تشکل‌های فعال در بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافری جاده‌ای،  نسبت‌به احصاء موارد و ایرادات آیین‌نامه مذکور و ارائه نقطه‌نظرات اقدام کنند. همچنین پیگیری‌های لازم توسط وزارت راه و شهرسازی برای رفع موانع قانونی و پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه اجرایی بند (ص) تبصره (٧) ماده واحده قانون بودجه سال ١٤۰٢ کل کشور، در دستورکار کارگروه پایش حمل‌ونقل کشور قرار گرفته است.

وی افزود موضوعات داشتن کارت بازرگانی، معاینه فنی، خدمات پس از فروش، استاندارد خودروها و سایر موارد مرتبط از دیگر مسائل و موانع برای واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بوده و بدین‌منظور لازم است موضوع هماهنگی و تعامل با بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، گمرک، سازمان امور مالیاتی، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، پلیس راهور و... از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

فعالیت 25 اتوبوس وارداتی با پلاک موقت

آبان 1402: داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری، اعلام کرد فقط ۲۵ دستگاه اتوبوس از دو هزار دستگاه اتوبوس وعده داده شده با پلاک موقت وارد ایران شده و در حال فعالیت هستند.

ور در این باره توضیح داد از این اتوبوس‌های ثبت نامی هم در گمرک وجود دارد، اما برای ورود کامل نیازمند همکاری فقط 25 اتوبوس با پلاک موقت وارد ایران شده است. ارگان‌ها و سازمان‌های دیگری مثل بانک مرکزی، وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست نیز است. در سال‌های قبل نیاز کشور با تولید داخل رفع می‌شد. تلاش وزارت راه و شهرسازی این است که نیاز خود را با تولید داخل رفع کند، اما به دلیل فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای نیازمند واردات هستیم.

آقای باقرجوان اظهار کرد از 15 هزار اتوبوس فعال در کشور، 6 هزار و پانصد دستگاه توان ارائه خدمات در مسافت‌های متوسط و طولانی را دارند. متاسفانه در حال حاضر تولید داخلی بسیار پایین است و برای جبران این عقب افتادگی، علاوه بر اقدامات صورت گرفته برای واردات اتوبوس به کشور با سازندگان خودرو در زمینه تولید اتوبوس، مینی بوس، ون و اتوبوس‌های برقی در مسافت کوتاه، 13 قرارداد منعقد شده است.

برنامه ورود 5 هزار اتوبوس به ناوگان جاده‌ای کشور

مهر 1402: داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اعلام کرد امسال مصمم هستیم با ترغیب بخش خصوصی و اعطای وام و تسهیلات مناسب و از طریق واردات، ۵ هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای کشور اضافه کنیم.

وی عنوان کرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در زمره سازمان‌هایی است که شاخص ارزیابی برای استان‌ها را داراست و تمام استان‌ها بر اساس اطلاعات، رصد و ارزیابی می‌شوند. عمده فعالیت‌های این سازمان از طریق سامانه‌های تخصصی انجام می‌شود و در بازه‌های زمانی سه ماهه استان‌ها با استفاده از سامانه‌های موجود مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و استان‌هایی که از شاخص‌ها عقب‌تر هستند، مشخص و به مشکلات و مسائل آن‌ها رسیدگی می‌شود.

آقای امانی گفت امسال برای جابجایی زائران اربعین حسینی از تمام ظرفیت‌های ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شد و با استفاده از هفت هزار ناوگان اتوبوسی چهار میلیون زائر جابجا شدند و در اوج ترافیک در مسیر ایلام به مهران نیز حتی نیم ساعت ترافیک نداشتیم. امسال مصمم هستیم با ترغیب بخش خصوصی و اعطای وام و تسهیلات مناسب، 5000 اتوبوس را وارد این عرصه کنیم. سازمان می‌تواند از ظرفیت این شرکت‌ها در زمان بحران به نحو مطلوب استفاده کند.

اتوبوس‌های سه کابین اواخر امسال وارد می‌شوند

شهریور 1402: محمد آقامیری، عضو کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، خبر داد که اتوبوس های ۳ کابین اواخر سال جاری به تهران وارد می‌شوند و برنامه ریزی لازم برای این امر صورت گرفته است. این اتوبوس ها وارداتی است و برای ورود آن ها رایزنی هایی شده است. خرید 100 دستگاه اتوبوس 3 کابین قطعی است و برای الباقی هم رایزینی می شود و قطعا تا پایان سال تعدادی از این اتوبوس ها وارد تهران می شوند.

وی افزود قطعا خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا تاثیر دارند؛ اما باید زیرساخت های لازم برای این امر تهیه شود. فعلا شارژ کردن اتوبوس های برقی در پایانه ها انجام می شود ولی قرار است بعدا در ایستگاه ها شرایط این کار فراهم شود.

وی درباره اورهال اتوبوس ها نیز گفت بخشی از اتوبوس ها اورهال شده و الباقی هم در دستور کار است.

واردات 5 هزار دستگاه اتوبوس کارکرده

شهریور 1402: شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، از مجوز مجلس و دولت برای واردات 5 هزار دستگاه اتوبوس با کارکرد حداکثر تا 5 سال خبر داد و توضیح داد واردات 5 هزار دستگاه اتوبوس  در قانون بودجه امسال می تواند تحولی را در این زمینه برای کشور داشته باشد و شرکت‌هایی که دارای کارت بازرگانی هستند، می‌توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند که البته مباحث رعایت استانداردهای  سازمان استاندارد، محیط زیست، گمرک و ... در نظر گرفته شود.

وی افزود سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، مشخصات فنی این اتوبوس‌ها را اعلام‌ کرده‌است. 2 هزار دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین دیده شده بود. عمر ناوگان فعال در کشورمان بالای 13 سال است و این اتوبوس‌ها می‌توانند تا 5 سال کارکرده باشند. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برندهای مناسب برای واردات 5 هزار دستگاه اتوبوس را به وزارت صمت اعلام کرده است و متقاضیان با داشتن کارت بازرگانی می‌توانند به واردات اتوبوس با این برندها اقدام کنند.

طبق گفته‌های وی، در طرح جامع حمل و نقل کشور  برای افق سال 1414، بیست هزار دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای پیش‌بینی شده‌است که در  از این تعداد اتوبوس تا سال گذشته 14 هزار دستگاه اتوبوس فعال بود اما به دلیل دلایلی از جمله موضوعات اقتصادی بخشی از این ناوگان از سمت حمل و نقل عمومی به سمت حمل و نقل خصوصی و خدمات دیگر  از جمله جابه جایی کارکنان کارخانه‌ها رفته‌اند. اکنون 10 هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان فعال است که طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، 2 هزار دستگاه از این تعداد، امکان تردد و پیمایش در مسافت بلند را ندارند، بنابراین از 14هزار دستگاه اتوبوس، تعدادی در بخش خدمات خصوصی به کار گرفته شده‌اند و بخشی هم در مسافت‌های کوتاه تردد دارند.‌

آقای افندی‌زاده گفت بخشی از نیاز ناوگان اتوبوسی را از تولید کنندگان داخلی تامین می‌کنیم که البته تولید داخلی تعداد قابل توجهی در بخش اتوبوس های برون شهری نیست که باید در این رابطه تولیدات داخل را افزایش دهیم و عمده تولیدات داخل متوجه اتوبوس‌های درون شهری می‌شود. ورود ناوگان تا افق طرح جامع تا سال 1414 باید به تدریج انجام شود اما همواره در جریان باشد؛ چراکه ناوگان فرسوده هزینه‌ها را از جمله مصرف سوخت افزایش می‌دهد. همچنین ایمنی ناوگان فرسوده کمتر است. هر چند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از این ناوگان برای مسافت‌های کوتاه استفاده می‌کند اما وقتی ناوگانی فرسوده است باید از چرخه خارج شود.

آیین نامه واردات کامیون و اتوبوس کارکرده

مرداد 1402: هیات وزیران، به پیشنهاد وزارتخانه های صمت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و بند (ص) تبصره (7) قانون بودجه سال 1402 آیین نامه ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون را تصویب کرد. این آیین نامه با هدف پاسخگویی به نیاز حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و همچنین رفع نیازهای بخش صنعت و تولید و رفع انحصار به تصویب رسیده است.

بر اساس آیین نامه اجرایی بند (ص) تبصره (7) ماده قانون بودجه سال 1402 به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی  هوا و سوانح جاده ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می شود که با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده  ای (کاربری بین شهری) و وزارت کشور (از طریق سازمان ذی ربط) (کاربری شهری)، نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون ، اتوبوس ، مینی بوس و ون  مورد نیاز وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج سال اقدام نماید.

آیین نامه اجرائی این بند توسط وزارتخانه های صمت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و با تأکید بر لزوم  تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و معاینه فنی تهیه می شود.

گزارش عملکرد این بند شامل تعداد و نوع خودروهای وارداتی و دستگاه های بهره بردار  توسط وزارت صمت هر سه­ ماه یک­بار به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.

بر اساس این آیین نامه خودروهای وارداتی باید دارای استانداردهای لازم بر اساس قوانین مربوطه را داشته باشد. سن خودرو بر مبنای سال ساخت، در زمان ورود به کشور باید کمتر از پنج سال باشد. همچنین دارا بودن حدود آلایندگی مجاز بر اساس قوانین و مقررات از دیگر شرایط برای خودروهای وارداتی است. ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آیین نامه در بنادر و گمرکات اجرایی کشور بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است. منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه، از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانی تعیین و ابلاغ می شود.

8 هزار درخواست برای اتوبوس‌‌های کارکرده

مرداد 1402: ابوالفضل کمالی، نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در کمیته واردات اتوبوس، خبر داد تاکنون هشت هزار درخواست برای واردات اتوبوس ثبت شده است.

وی افزود در حال حاضر و بر اساس قانون برنامه 1402، مجوز واردات دو هزار دستگاه اتوبوس کار کرده صادر شده است که امیدواریم پیش از آغاز مراسم اربعین، این تعداد اتوبوس وارد شده و به دست رانندگان برسد تا در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به کار گرفته شود. احتمال اجاره اتوبوس از کشور‌های همسایه در ایام اربعین نیز وجود دارد که به احتمال زیاد این اتوبوس‌ها از پاکستان و ترکیه اجاره خواهد شد.

مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیش از این اعلام کرده بودند تا قبل از اربعین اجازه ورود دو هزار دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال و با تسهیلات یک میلیارد و 500 میلیون تومانی به متقاضیان خواهند داد. یکی دیگر از تسهیلات ارائه شده در این فراخوان، کاهش پنجاه درصدی عوارض بازرگانی است.

واردات 2000 دستگاه اتوبوس بین‌شهری برای اربعین 

تیر 1402: شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌ و شهرسازی،  با اشاره به ضرورت نوسازی و توسعه ناوگان اظهار کرد در راستای بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی و ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران ایام اربعین، با همکاری وزارت صمت و وزارت کشور و سایر دستگاه ها، اقدامات لازم در خصوص اجرای مصوبه هیئت دولت مورخ 07/03/1402 با موضوع واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس بین شهری با کارکرد تا پنج سال در حال انجام است.

وی افزود در راستای اجرایی شدن این مصوبه، فرآیند جذب متقاضیان واردات ناوگان با دارا بودن کارت بازرگانی، از طریق فراخوان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در دستورکار قرار گرفت و متقاضیان واجد شرایط برای امکان ثبت سفارش ناوگان مشخص شده اند. درهمین زمینه از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و با همکاری صندوق کارآفرینی امید، 15 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با سود 9 درصد برای هر دستگاه ناوگان وارداتی در نظر گرفته شده است. هدف مطلوب توسعه ناوگان و ارتقا سطح رضایتمندی زائران محترم است. پیگیری‌های لازم از وزارت صمت جهت انجام ثبت سفارش، از وزارت کشور جهت تسریع در تدوین دستورالعمل اجرایی نحوه اعمال تخفیف 50 درصد سود بازرگانی خودروهای وارداتی در حال انجام است و تهیه شیوه‌نامه فرآیند واردات خودرو از وزارت صمت نیز در حال انجام است.

وی به ضرورت همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه اشاره کرد و گفت موضوعات معاینه فنی، خدمات پس از فروش و استاندارد خودروها از جمله مسائلی است که از طریق وزارت صمت در حال پیگیری است و هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی جهت تامین ارز گروه یک برای این موضوع انجام گرفته است. در این راستا در تعامل با سازمان ملی استاندارد، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی، سازمان حفاظت از محیط ‌زیست و پلیس راهور فرآیند تشریفات گمرکی تا شماره گذاری ناوگان وارداتی در حال هماهنگی است.

مخالفت محیط زیست با واردات اتوبوس یورو4 

تیر 1402: داریوش گلعلی‌زاده، رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد با توجه به ماده 9 و 10 قانون هوای پاک، وزارت بهداشت، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، شهرداری‌های کلانشهرها موظف به توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی هستند. ما نباید به سمت استفاده بیشتر از خوروهای دیزلی برویم. در کلانشهرها منابع انتشار آلودگی بسیار زیاد و بیش از ظرفیت تهویه هواست. اگر بخواهیم از شرایط انتشار آلاینده‌های گازی و ذرات نجات یابیم و آلودگی هوا کمتر و کیفیت هوا بهتر شود، باید از حمل و نقل عمومی پاک استفاده کنیم. در این راستا لازم است بیشتر مواقع با مترو تردد کنیم و خطوط مترو نیز توسعه یابند.

وی درباره واردات خودروهای کارکرده و دست دوم گفت بر اساس مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست، خودروهای تولید داخل باید دارای استانداردهای یورو5 و یورو6 باشند. در تهران 2000 اتوبوس فعال وجود دارند که 88 درصد آن‌ها سن بالایی دارند و فرسوده هستند. اتوبوسی که فرسوده است، از استاندارد خارج و میزان انتشار آلاینده‌های آن نیز بیشتر می‌شود. در راستای حل این مشکل علاوه بر توسعه حمل و نقل عمومی، نوسازی آن‌ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد. همراه با وارد کردن خودروهای کارکرده با عمر سه ساله که حداقل استاندارد یورو5 را داشته باشد، خودروهای فرسوده نیز باید به مرور از مدار تردد خارج شوند تا میزان انتشار آلودگی کاهش یابد. بر اساس بند «ص» تبصره 7 قانون بودجه 1402 به وزارت صمت اجازه داده شده است که کِشنده (کامیون)، مینی بوس و ون تا پنج سال ساخت را وارد کشور کند. بر این اساس از طریق وزارت راه و شهرسازی برای حمل و نقل برون شهری و از طریق شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای درون شهر ثبت سفارش و واردات انجام می‌شود.

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت یک دستورالعمل در آیین‌نامه کمیسیون‌های اصلی به تصویب رسیده است که به مجوز هیات وزیران نیاز دارد و مبنی بر این است که خودروهای وارداتی باید حداقل استانداردهای یورو 5 را داشته باشند و سطح استانداردهای سازمان ملی استاندارد باید در این موضوع رعایت شود. از جمله مجوزهایی که شهرداری برای واردات اتوبوس دریافت کرده، واردات 650 اتوبوس مطابق استاندارد یورو5 است که از این مسئله استقبال نیز می‌کنیم اما این اتوبوس‌ها باید مجهز به فیلترهای جاذب دودی به‌صورت کارخانه‌ای باشند که درصورت جداسازی آن‌ها موتور خودرو دچار اختلال شود و فعالیت نکند.

وی تاکید کرد در صورت واردات خودروی یورو4 و نصب فیلتر جاذب دودی، این فیلترها به‌راحتی جدا می‌شوند و خودرو نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این نکته نیز قابل چشم‌پوشی نیست که نصب فیلتر به‌صورت دستی کارایی لازم را ندارد. پیش از سال 84 خرید خودروهای دیزلی در کلانشهر تهران ممنوع بود. به جای خودروهای دیزلی، خودروها باید یا گازسوز و یا برقی تهیه می‌شدند. حمل و نقل عمومی طی سال‌های گذشته توسعه نداشت. بسیاری از خودروهای دیزلی زمین‌گیر شده‌اند و قطعات آن‌ها را بازسازی می‌کنند. اگر حمل و نقل عمومی توسعه یابد و از محل زندگی و یا کار آن‌ها حداکثر 500 متر فاصله داشته باشد، هم استفاده از خودروهای شخصی و هم انتشار آلاینده‌ها کاهش می‌یابد.

آقای گلعلی‌زاده اظهار کرد همیشه در مکاتباتی که با شهرداری تهران، وزیر کشور و رئیس شورا داشتیم، تاکید کردیم که خودروها باید مطابق با استانداردها باشند. خودروهای وارداتی برندهای مطرح خارجی هستند اما به دلیل اینکه اتوبوس‌های حمل و نقل در دیگر کشورها نیز پیمایش زیادی دارد به‌طور طبیعی، عملکرد آن‌ها مطابق استاندارد نیست. درصورتی که کارکرد اتوبوس‌های وارداتی تا پنج سال نیز باشد، می‌توانند در حد قابل قبول و نزدیک به استانداردها باشند و این در صورتی است که فیلتر جاذب دودی کارخانه‌ای داشته باشند.

وی افزود برای ترخیص خودروهای کارکرده از گمرک باید تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد را داشته باشند. خودروها اگر پنج سال ساخت نیز باشد مورد قبول است اما دولت می‌گوید که به خودروهای تا سه‌سال ساخت مجوز داده می‌شود و این شرایط نیز برای 650 اتوبوسی است که یورو 5 هستند اما مشکل اصلی آن 350 اتوبوسی است که یورو 4 هستند و ما با واردات آن‌ها موافق نیستیم و اقدامات شهرداری برای ورود این خودروها قبل از قانون بودجه 1402 بوده است.

مجوز واردات اتوبوس‌های کم‌کارکرد صادر شد

تیر 1402: مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، درباره واردات اتوبوس‌های کم کارکرد به تهران اعلام کرد در مرحله اول تلاش ما این بود که از اتوبوس‌های داخلی استفاده کنیم. بر اساس وعده‌های داده شده از سوی خودروسازان و قراردادهای منعقد شده انتظار داشتیم تا پایان سال 4000 دستگاه اتوبوس تحویل داده شود؛ اما تنها 740 دستگاه تامین می‌شود و به همین دلیل با اکراه به سراغ اتوبوس‌های کم کارکرد می‌رویم و از دولت و مجلس مصوبه لازم را دریافت کرده‌ایم و مخالفت سازمان محیط زیست در این خصوص معنایی ندارد.

وی افزود اتوبوس‌های برون شهری و وسایل نقلیه شخصی کم کارکرد نیز در این لیست قرار دارد. اتوبوس‌ها باید کمتر از پنج سال کار کرده و مطابق با استاندارد و پشتیبانی‌های فنی کشورمان باشد. بی تردید هیچ اصراری بر خرید اتوبوس از خارج به ویژه اتوبوس دست دوم نداریم اما این در شرایطی است که مردم گرفتار هستند و ما ناچار به تامین اتوبوس هستیم. 1740 دستگاه اتوبوس را با احتساب اورهال خواهیم داشت. بنابراین این اتوبوس‌ها که در حد نو هستند تامین خواهند شد. وضعیت اتوبوس‌ها در شهر تهران خوب نیست، کولر برخی اتوبوس‌ها خراب است و برخی نیز کولر ندارند. تعداد اتوبوس کم است و بعضا در خیابان خراب می‌شوند. تمام بحران ما این است که کمبود اتوبوس و واگن مترو داریم.

واردات هزار دستگاه اتوبوس تا اربعین حسینی

تیر 1402: مهدی قلی زاده، رئیس سازمان راهداری، درباره تقاضای حمل و نقل در ایام اربعین توضیح داد برنامه‌ریزی‌هایی از سوی سازمان انجام شده است. برای پاسخ به تقاضای اربعین، در یک بازه 25 روزه (25 مرداد تا 20 شهریور) از ظرفیت موجود استفاده می‌شود. خوشبختانه اخیراً هیئت دولت واردات 2000 دستگاه اتوبوس را مصوب کرده است. دولت به وزارت راه و شهرسازی مجوز داده تا این تعداد اتوبوس برای ایام اربعین حسینی وارد کشور شود. کارهای اداری واردات اتوبوس به‌سرعت توسط سازمان راهداری پیگیری و مطابق ضوابط و شرایط اعلام شده بین شرکت‌های مسافری و رانندگان دارای شرایط تقسیم شد.

وی افزود سهمیه هر شخص اعم از راننده و شرکت‌‌های حمل‌ونقل در سطح کشور تعیین و به آن ها ابلاغ شده است. از طریق سازمان راهداری اطلاعات به‌صورت متمرکز به وزارت صنعت اعلام شده تا پیگیری‌های بعدی از جمله ثبت سفارش، خرید ناوگان و ترخیص ناوگان انجام شود. امیدواریم با کمک دستگاه‌های دیگر 50 درصد این ناوگان یعنی حدود 1000 دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین وارد کشور شود.

آقای قلی‌زاده گفت در مصوبه دولت به بحث موضوع ارز اشاره نشده است؛ ‌با توجه به این‌که تا کنون واردات ممنوع بوده به صورت خاص اجازه واردات 2000 اتوبوس را داده‌اند. مطابق مصوبه سقف سنی این ناوگان تا 5 سال ساخت است و باید استانداردهای سازمان استاندارد در ورود این اتوبوس‌ها رعایت شود.

شرایط واردات اتوبوس دست دوم به ایران

خرداد 1402: داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری، با اعلام صدور مجوز برای واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس بین‌شهری، سهمیه هر استان را به اداره‌های کل راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای استانی ابلاغ کرد و جزییاتی درباره شرایط واردات این اتوبوس‌ها را به رسانه‌ها گفت:

  • از جمله تسهیلات پیش‌بینی شده در این مصوبه تخفیف 50 درصدی برای سود بازرگانی خودروهای وارداتی است که مستلزم صدور دستورالعمل مشترک از طرف وزارت صمت و وزارت کشور است.
  • ناوگان اتوبوس وارداتی، باید با عمر کمتر از پنج سال و از جمله برندهای معتبر باشد.
  • در صورت مهیا شدن منابع داخلی، برای هر دستگاه 15 میلیارد ریال تسهیلات بانکی اختصاص می‌یابد که تفاهم نامه‌های مربوطه با بانک‌های عامل در شرف مبادله است.
  • تأیید تأمین قطعات، وجود شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی جزو شروط مندرج در متن مصوبه است.
  • در اجرای مصوبه یاد شده، سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای در تاریخ 16 خرداد 1402، شرایط متقاضیان و همچنین سهمیه هر استان را به اداره‌های کل راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای استانی ابلاغ کرده و تا پایان خردادماه به اداره‌های کل استانی مهلت داده است تا متقاضیان را معرفی کنند.
  • در بخشنامه ابلاغی به استان‌ها تصریح شده است که فقط شرکت‌های حمل‌و نقل مسافر و رانندگان فعال بخش حمل‌و نقل مسافر، می‌توانند نسبت به ارائه تقاضای خود برای واردات اتوبوس کارکرده اقدام کنند.
  • شرکت حمل‌و نقل باید دارای پروانه فعالیت معتبر بوده و بر اساس تعهد محضری ملتزم به این است که در ایام اربعین از سرویس دهی در خطوط مربوطه خود منفک شده و فقط در مسیرهای تعیین شده برای جابه‌جایی زائران اربعین فعالیت کند و تا پنج سال خودرو در مالکیت شرکت یا اعضای هیأت مدیره شرکت باقی بماند.
  • رانندگان متقاضی نیز باید دارای کارت هوشمند معتبر با حداقل کارکرد 120 فقره سند حمل در سال 1401 باشد.
  • ضمن ارائه معرفی نامه از تشکل ذی‌ربط خود، تعهد محضری مبنی بر به‌کارگیری خودرو تحت پوشش شرکت حمل و نقل و فعالیت در ایام اجرای طرح اربعین در مسیرهای تعیین شده و مالکیت خودرو تا پنج سال به‌نام راننده را ارائه کنند.
  • شرکت حمل و نقل باید معرفی نامه مبنی بر تحت پوشش قرار دادن راننده متقاضی واردات اتوبوس را ارائه کنند.
  • هر راننده فقط می‌تواند برای واردات یک خودرو اقدام کند و این امتیاز قابل واگذاری به غیر نیست.
  • به منظور حمایت از مالکانی که وسیله نقلیه آنان دچار حریق و آتش سوزی شده، پیش‌بینی شده است شرط کارکرد ناوگان در سال قبل حذف شود.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری، ابراز امیدواری کرد متقاضیان بتوانند با بهره‌گیری از فرصت پیش آمده هر چه سریع‌تر مدارک خود را به اداره‌های کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استانی ارائه دهند تا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آنان را برای طی مراحل ثبت سفارش به وزارت صمت معرفی کند.

ابلاغ مصوبه واردات اتوبوس کارکرده

خرداد 1402: محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، مصوبه دولت برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری کارکرده با عمر کم‌تر از پنج سال را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

هیئت وزیران در جلسه 20 اردیبهشت ماه، به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های صمت، راه و شهرسازی و کشور و به استناد اصل 138 قانون اساسی و در اجرای بند (ص) تبصره 7 قانون بودجه 1402 کل کشور و بند (ت) ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور با واردات اتوبوس های کارکرده موافقت کرد.

محمد مخبر؛ معاون اول رئیس جمهور

بر اساس این مصوبه و به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائران و مسافران اربعین حسینی، به وزارت صمت اجازه داده می شود با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به ثبت سفارش واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال و تایید تامین قطعات، وجود شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی توسط وزارت صمت بر اساس استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو اقدام کند.

همچنین وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) مجاز است به منظور ایجاد انگیزه و تسریع در فرآیند واردات از محل منابع داخلی خود در قالب وجوه اداره شده موضوع بند (ت) ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 1395 یارانه سود و تسهیلات بانکی را پرداخت کند.

سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس که با تایید وزارت کشور برای جابجایی مسافران اربعین حسینی استفاده می شود، مشمول 50 درصد تخفیف است. دستور العمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت کشورو با همکاری وزارت صمت تهیه و ابلاغ می‌شود.

کاربرد اتوبوس‌های سه کابین برای تهران

خرداد 1402: یکی از مواردی که شهرداری تهران برای جبران عقب ماندگی خود در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی دنبال می‌کند، تأمین اتوبوس‌های سه کابینه برای تهران است. در همین راستا در اردیبهشت ماه سال جاری مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی درباره اتوبوس‌های سه‌کابین گفت با توجه به مجوزی که از سوی دولت برای واردات صادر شده، در حال رایزنی هستیم تا موضوع عملیاتی شود اما هنوز نتیجه قطعی حاصل نشده است.

اکنون جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، از قطعیت نتیجه خرید این اتوبوس‌ها خبر داده و گفته با یکی از شرکت‌ها قرارداد تأمین 100 اتوبوس سه کابینه تولیدی در ترکیه را منعقد کرده‌ایم که 50 دستگاه امسال و 50 دستگاه نیز در سال آینده تأمین خواهد شد.

جلال بهرامی؛ معاون ترافیک شهرداری تهران

اما موضوع مهم این است که آیا خرید اتوبوس‌های سه کابینه برای تهران مناسب است یا خیر. طبق گفته علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران حمل و نقل شورای شهر تهران، از این اتوبوس می‌توان در خیابان‌هایی خاص استفاده کرد. در گذشته نیز  اتوبوس‌های سه کابین در شهر تهران وجود داشتند. می‌توان از این اتوبوس‌ها در خطوط بی آر تی تهران و در خیابان‌هایی که دارای پیچ و خم‌های کمتری هستند استفاده کرد و به نظر می‌رسد اتوبوس‌های سه کابین برای خطوط بی آر تی به شدت پرکاربرد باشند. به طور قطع قیمت اتوبوس‌های سه کابین از اتوبوس‌های دو کابین کمتر خواهد بود زیرا بخش فنی یکی خواهد بود و تنها یک اتاق دیگر روی اتوبوس سوار می‌شود.

وی افزود تراموا که اکنون فقط بحث آن مطرح شده است نیز عملاً اتوبوس چهار کابینه‌ای است که به جای دارا بودن چرخ لاستیکی چرخ فلزی دارد.

صدور مجوز واردات اتوبوس کارکرده

اردیبهشت 1402: آقای علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در روز چهارشنبه مورخ 20 اردیبهشت‌ماه، خبر واردات اتوبوس را تایید کرد. براساس مصوبه جدید هیئت دولت، وزارت صمت می‌تواند برای واردات 2000 دستگاه اتوبوس کارکرده برون‌شهری، اقدام کند. تنها شرط مهم واردات این است که عمر اتوبوس‌ها، نباید بیشتر از 5 سال باشد.

ارتقا اتوبوس‌های وارداتی و داخلی به یورو5

اردیبهشت 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، خبر ورود اتوبوس‌های دسته دوم، انجام اورهال و نصب فیلتر دوده بر روی آن‌ها را تایید کرد. وی درباره این که آیا این اتوبوس‌ها از استانداردهای روز دنیا برخوردارند یا اینکه از دسته اتوبوس‌های از رده خارج شده هستند اینطور توضیح داد که ما سوخت یورو ۶ نداریم که بخواهیم خودروی یورو ۶ وارد کشور کنیم؛ بنابراین مبنای‌مان هم بر همین اساس است که اتوبوس‌هایی که چارچوب یورو ۵ را تامین کند وارد کنیم. ما تبدیل استاندارد اتوبوس‌های وارداتی به یورو ۵ را دنبال می‌کنیم.

وی افزود در حال اورهال اتوبوس‌های قدیمی و تبدیل استاندارد آن‌ها به یورو ۵ هستند. بخشی از این اتوبوس‌ها جزء دارایی‌های موجود شهر هستند و بخشی دیگر نیز مربوط به همان ۱۰۰۰ هزار دستگاهی است که در حال اورهال وارتقا هستند.

افزودن 1100 اتوبوس برقی به ناوگان عمومی

فروردین 1402: علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، درباره آلودگی در فصول سرد سال گفت در شش ماهه دوم بحث آلاینده‌های صنعتی وجود دارد. در شهر تهران قرار شده تا توسعه حمل و نقل عمومی از طریق دستگاه‌های گازسوز و برقی انجام شود. قرار است 1100 دستگاه اتوبوس برقی در شهر تهران تهیه شود و در سال 1402 به ظرفیت حمل و نقل اضافه شوند. همچنین 1000 دستگاه اتوبوس با مصرف پایین و استاندارد آلایندگی یورو 5 نیز به ناوگان تهران اضافه خواهند شد. بیش از 60 درصد آلایندگی در کلان‌شهرها، مربوط به صنایع متحرک است. تاکسی‌ها، موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌ها نقش به‌سزایی دارند و متأسفانه بیش از 60 درصد ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است.

علی سلاجقه؛ رییس سازمان حفاظت محیط زیست

در بحث تاکسی‌ها نیز صندوق ملی محیط زیست ورود کرده و در یک نمونه در شهر تبریز تمام تاکسی‌ها در سال 1401 به روز شدند. این اتفاق به زودی در شهر اصفهان نیز عملی می‌شود.

وی افزود باید سوخت مناسب به خودروها و صنایع برسد. اتفاق خوبی در بحث بهینه‌سازی سوخت افتاده و اعتبار خوبی در اختیار وزارت نفت قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود این وزارتخانه وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. میانگین آلودگی هوا در پاییز سال گذشته بین 130 تا 140 بود و در زمستان نیز به 150 رسیده بود که توقع می‌رود در سال 1402 کاهش پیدا کند.

طبق گفته‌های سلاجقه، تلاش شده که در بودجه سال 1402 ، 20 درصد عوارض آلایندگی در اختیار صندوق ملی محیط زیست قرار بگیرد اما تصمیم مجلس این بود که این عوارض در اختیار شهرداری‌ها و وزارت کشور باشد. دولت سیزدهم به آلایندگی نگاه درآمدی ندارد و دیدگاه ما این است که این عوارض حتماً در کاهش آلودگی واحدهای صنعتی استفاده شود.

دستور العمل واردات اتوبوس ابلاغ نشده است

آذر 1401: جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در صد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره تاثیر داشتن یا نداشتن اورهال ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در حمل و نقل عمومی گفت که اصل موضوع، فرسودگی ناوگان است و نمی‌توان مطمئن بود اتوبوسی که در خط فعالیت می کند بتواند تا پایان ساعت اداری فعالیت کند. در این زمینه عقب‌ماندگی وجود دارد و با ۵۰۰ دستگاه اتوبوس قابل جبران نیست. 

بر اساس گفته‌های وی، ۵۰۰ میلیارد تومان باید به وزارت کشور داده می‌شد که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل دهند. این مبلغ پرداخت شده و تولیدکننده اتوبوس را تحویل نداده که در واقع باید از وزارت کشور شود. وزارت کشور زمینه تولید را فراهم می‌کند. برخی شرکت‌ها حتی توان تولید یک دستگاه را نیز ندارند.  با ۱۵ مدعی تولیدکننده اتوبوس مذاکره شده که ظرفیت تولید را اعلام کنند. در چهار ماه اول اکثریت این خودروسازان ظرفیت خود را صفر اعلام کرده‌اند. 

وی افزود از سال ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۸ به طور میانگین افق ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس پیش‌بینی شده است. نزدیک‌ترین راه در تأمین اتوبوس، واردات است. مقدمات واردات انجام شده، اما وزارت صمت دستورالعمل اجرایی را صادر نکرده است. به سرعت می‌توان این اتوبوس‌ها را از کشورهای اروپایی تأمین کرد و قیمت آن‌ها نیز نسبت به اتوبوس‌های داخلی مناسب است. 

آقای بهرامی گفت دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس باید اورهال شوند؛ دو هزار دستگاه را وزارت کشور باید تأمین کند و از ۳۰۰ دستگاه سه کابینه نیز ۲۵ درصد سهم سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بوده و ۷۵ درصد سهم وزارت کشور است که اقدامات بانکی برای پرداخت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن در حال انجام است. با احتساب این موارد اگر این ۳۰۰ دستگاه تأمین شود، تا کنون پنج هزار دستگاه تعیین تکلیف شده است. 

بر اساس گفته‌های وی، در خرید ظرفیت داخلی جلسات تبصره ۱۸ را برگزار کرده و در خصوص ماده ۱۲ نیز ورود شده است. همچنین سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تضمین‌کننده تسهیلات بانکی خودروسازان برای تأمین اتوبوس‌ها می شود. با پنج خودروساز با اولویت هزار و ۵۰۰ دستگاه گازوئیلی و هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و گازی وارد مذاکره شده‌ و در حال توافق است که ۲۵ درصد مبالغ به صورت غیرنقد تأمین شود. تلاش می‌شود که بازپرداخت به صورت هشت ساله انجام و فشار مالی از روی دوش شهرداری برداشته شود. شرکت خصوصی ۱۰ سال تعهد دارد و پس از آن مالکیت به همان شرکت اختصاص پیدا می‌کند. در حال حاضر عمر مفید این بخش بیش از ۱۵ سال است و شرکت‌های خصوصی هر زمانی که بخواهند می‌توانند اتوبوس‌ها را اسقاط کنند و اجازه آن‌ها با شهرداری نیست.  

آقای بهرامی درباره پیشرفت مراحل تولید واگن ملی گفت که ۹۸ درصد فرآیند استاندارد را طی کرده و پس از انجام دو درصد باقی مانده، اولین رام وارد ناوگان می شود. درخصوص ۶۳۰ واگن پیش‌بینی شده باید ۱۵ درصد اعتبارات را سازمان حمل و نقل و ترافیک تأمین کند و مابقی را دولت پرداخت کند. در بهترین حالت ۱۴ ماه تا دو سال دیگر اولین رام به دست این سازمان می‌رسد. برای واردات واگن نیز با روسیه و چین وارد مذاکره شده‌ است. برای تکمیل خط ۶ با جدیت اقدامات لازم را پیگیری می‌شود.

مجلس مخالف خرید اتوبوس دست دوم خارجی است

آبان 1401: رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که مجلس با خرید اتوبوس‌های دست دوم خارجی مخالفت کرده است. ظرفیت کشور در زمینه ساخت اتوبوس داخلی باید اعلام و ساز و کاری برای آن فراهم شود که بدانیم چگونه باید ظرفیت کشور را تامین کنیم. اگر ظرفیت داخل جوابگو نباشد، باید اتوبوس‌های نو از خارج خریداری شوند. واردات اتوبوس دست دوم، شناسنامه، خدمات پس از فروش، قطعه و ... ندارد و متقاضی باید شناسایی شود تا به تناسب نیاز، میزان تقاضای خود را به تولیدکننده اعلام کند و آن شرکت نیز بسازد. 

وی افزود وزارت کشور و سازمان همیاری در حوزه حمل و نقل جلوتر از وزارت راه و شهرسازی هستند و از این وزارتخانه گله وجود دارد. وزارت راه و شهرسازی پای کار نیست‌. در زمینه اتوبوس علاوه بر مصرف داخلی، باید کاری کرد که تولید و توزیع در سطح منطقه و بین الملل را داشته باشیم. اگر با سازنده‌های داخلی قراردادهای تضمین خرید طولانی مدت بسته شود، رشد آنی خواهند داشت. 

اتوبوس‌های برقی ایرانی پلاک می‌شوند

مرداد 1401: شهریار زینی، مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، اعلام کرد که اتوبوس‌های برقی ایرانی کم‌تر از یک سال دیگر پلاک می‌شوند.

بر اساس گفته‌های وی، مهم‌ترین موضوع در معاونت علمی، استفاده از اتوبوس‌های برقی در حمل و نقل عمومی بوده که در اولویت قرار دارد. در حال حاضر اتوبوس‌های برقی آماده تولید هستند و با جلساتی که با وزارت کشور و اتحادیه اتوبوسرانی برگزار شد، به زودی قرارداد حداقل 500 دستگاه اتوبوس برقی منعقد می‌شود.

وی افزود که نمونه اولیه این اتوبوس در مهرماه امسال آماده می‌شود و تست بهینه‌سازی و بررسی عیوب و خطا‌های اتوبوس نیز در آبان انجام می‌‌گیرد تا در خط تولید رفع شوند و کم‌تر از یک سال دیگر شاهد اخذ پلاک و عملیاتی شدن این اتوبوس خواهیم بود.

آقای زینی توضیح داد که ایستگاه‌های شارژ این اتوبوس به صورت «شب شارژ»، «فست شارژ» و «ترکیبی» است. ایستگاه‌های شارژ در پایانه‌های اتوبوسرانی خواهند بود. وی افزود ایستگاه‌های فست شارژ به صورت جایگاه میان راهی در نظر گرفته می‌شود که اگر در طول روز اتوبوسی نیاز به شارژ داشته باشد در این ایستگاه متوقف شود.

طبق گفته‌های وی، هنوز برای تعداد این ایستگاه‌ها تصمیم‌گیری نشده است؛ اما قرار شده تا بخشی از این اتوبوس‌ها در خط بهارستان-جمهوری باشند. این موضوع نسبت به قرارداد با شهرداری، کلان‌تر است و وزارت کشور تصمیم می‌گیرد که این اتوبوس‌ها در کدام شهرها، کلان شهر‌ها یا استان‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

واردات اتوبوس کارکرده بهتر است یا اتوبوس نو؟

تیر 1401: پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، عنوان کرد که در حال حاضر مدیریت شهری با افزایش تقاضا و مشکل عرضه مواجه است که در این شرایط فقط واردات اتوبوس‌های دست دوم راهگشای مشکل است.

وی درباره اهمیت این موضوع توضیح داد که اگر اتوبوس جدیدی به ناوگان اضافه نشود، جابجایی شهروندان در شهر دچار مشکل خواهد شد. با توجه به شرایط فعلی باید اقدامات نوسازی، بازسازی و استفاده از اتوبوس‌های بخش خصوصی به ترتیب اولویت عملیاتی شود؛ اما بخش خصوصی اعلام کرده که خرید هر دستگاه اتوبوس به مبلغ پنج میلیارد تومان و فعال کردن آن در خطوط اتوبوسرانی برایش سودی ندارد. اگر عمر مفید اتوبوس‌های دست دوم خارجی 10 سال باشد و در حال حاضر پنج سال سن داشته باشند، می‌توان به جای خرید هر دستگاه اتوبوس نو به مبلغ پنج میلیارد تومان، پنج دستگاه اتوبوس به مبلغ یک میلیارد تومان و مطابق با استانداردهای محیط زیستی کشور، خریداری کرد.

وی معتقد است برخی افراد حرف‌های غیرکارشناسی در این باره می‌زنند که مخالف منافع مردم است.وی افزود باید به زمانی برسیم که درآمدهای شهرداری اجازه تکمیل ناوگان را بدهد و حداقل اتوبوس‌های ناوگان را به تعداد چهار سال گذشته، یعنی شش هزار دستگاه اتوبوس، برسانیم. مابه‌التفاوت هزینه اتوبوس دست دوم با نو، امکانی را برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند که بتواند حمل و نقل را ساماندهی و ناوگان را تقویت کند. سپس با منابع مالی جدید ایجاد شده، اتوبوس‌های نو خریداری کند و اتوبوس دست دوم خارج شود.

بر اساس گفته‌های آقای سروری، درحال حاضر تا جایی که امکان دارد باید خرید اتوبوس با اولویت خرید از داخل انجام شود؛ سپس باید بازسازی اتوبوس‌های غیرفعال صورت گیرد که شهرداری در حال بازسازی بخشی از اتوبوس‌هاست. موضوع خرید اتوبوس‌های دست دوم باید برای مردم و صاحبان اندیشه‌ که در حوزه مدیریت شهری حساس هستند، خارج از چارچوب‌های سیاسی و با نگاهی کارشناسانه بررسی شود.

واکنش ایران خودرو به واردات اتوبوس به ایران

خرداد 1401: آقای توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، در تاریخ 29 خردادماه و در جریان اولین رونمایی کامیون آتامان این شرکت، ضمن اشاره به موفقیت‌های اخیر ایران خودرو دیزل، گفته در شهریورماه 1401، زیان انباشته این شرکت صفر خواهد شد و تا پایان سال نیز ایران خودرو دیزل دوباره به سوددهی خواهد رسید.

گلایه ایران خودرو از واردات اتوبوس کارکرده
جواد توسلی مهر؛ مدیرعامل ایران خودرو دیزل

آقای توسلی‌مهر گفته که در 16 ماه اخیر، 10 محصول جدید از جمله اتوبوس را طراحی کرده‌ایم که برخی از آنها به تولید رسیده و برخی دیگر نیز بزودی رونمایی خواهد شد که اتوبوس آتروس برقی، یکی از آنهاست. وی به کاهش زمان ایده تا تولید محصول نیز اشاره کرده و گفته که اتوبوس آمبولانس دیزلی، تنها طی 35 روز به تولید رسیده که بیانگر افزایش توانایی این شرکت، برای توسعه محصولات است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل، همچنین به موضوع واردات اتوبوس توسط شهرداری تهران انتقاد کرده و گفته 56 دستگاه از اتوبوس‌های شهرداری، در کف کارخانه خوابیده‌اند اما به دلیل عدم تامین مالی، تحویل آنها صورت نگرفته. این درحالی است که 50 دستگاه اتوبوس کارکرده توسط شهرداری و به صورت نقدی، از کشور ترکیه خریداری شده است.

واردات اتوبوس دست دوم از اروپا

خرداد 1401: آقای شفیعی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران، در واکنش به برخی انتقادها درباره واردات اتوبوس کارکرده به ایران، گفته که در طرح نوسازی اتوبوس فرسوده، تامین اتوبوس‌های جدید از محل تولید داخل را هم به موازات پیگیری می‌کنیم و از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی، حتما استفاده خواهیم کرد.

شفیعی درباره واردات اتوبوس کارکرده گفته که ایده این کار، توسط بخش خصوصی مطرح شده است. آنها اعلام کرده‌اند که می‌توانند اتوبوس‌های کارکرده‌ای را وارد کشور کنند که نسبت به اتوبوس‌های بالای 16 سال سن موجود در تهران، عملکرد و کیفیت بهتری دارند. آقای شفیعی صراحتا تاکید کرده که خرید این اتوبوس‌ها توسط بخش خصوصی انجام شده و ارتباطی به بودجه شهرداری تهران ندارد. 

معاون حمل و نقل شهرداری تهران، اخبار منتشر شده درباره اورهال این اتوبوس‌ها در ایران را تکذیب کرده و گفته تمامی مراحل بازسازی آنها در اروپا انجام می‌شود و سپس وارد ایران خواهند شد. در فاز اول، قرار است 200 دستگاه اتوبوس دست دوم اروپایی، وارد کشورمان شوند که هم‌اکنون 50 دستگاه آن درحال آماده‌سازی هستند.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران
نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران

آقای شفیعی درباره هزینه خریداری این اتوبوس‌ها می‌گوید بودجه لازم برای واردات اتوبوس کارکرده، تنها یک‌پنجم هزینه واردات اتوبوس صفر است. ضمن اینکه شهرداری تهران، محدودیت‌های برای واردات این اتوبوس‌ها درنظر گرفته مانند: دریافت مجوز از سازمان محیط زیست، دریافت معاینه فنی، نداشتن استهلاک بالا و سن تولید اندک.

وی درباره هزینه نوسازی اتوبوس فرسوده گفته که اورهال اتوبوس تک کابین حدود 500 میلیون تومان و اورهال اتوبوس دوکابین نیز حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد. آقای شفیعی معتقد است که وقتی می‌توانیم با هزینه کمتر، اتوبوس اروپایی اورهال شده را وارد کشور کنیم که تا 10 سال برای‌مان خدمات‌دهی داشته باشد، چرا باید اتوبوس‌های فرسوده داخلی را اورهال کنیم؟

واردات اتوبوس کارکرده توسط شهرداری تهران

خرداد 1401: آقای شفیعی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران، آخرین وضعیت نوسازی اتوبوس‌های پایتخت را شرح داده است. طبق گفته‌های وی، متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی 10 سال و در بخش خصوصی 15 سال است. به همین دلیل، طبق برنامه‌ریزی شهرداری تهران، در یک دوره چهار ساله، باید 4300 دستگاه اتوبوس، از طریق طرح نوسازی اتوبوس، وارد مدار شوند که از این تعداد:

  • حدود 2000 دستگاه از محل اعتبارات وزارت کشور تامین می‌شود.
  • حدود 1000 دستگاه از محل واردات اتوبوس کارکرده تامین می‌شود.
  • حدود 500 دستگاه از محل اتوبوس‌های برقی تامین می‌شود.

آقای شفیعی گفته که بحث اصلی شهرداری در قرارگاه حمل و نقل، توسعه ناوگان اتوبوسرانی است. در همین راستا، با همکاری وزارت کشور و بخش خصوصی، نوسازی و اورهال اتوبوس‌های فرسوده آغاز شده و تا پایان سال 1401 باید حدود 1400 دستگاه اتوبوس، اورهال شوند چراکه در صورت نوسازی مجدد آنها، تفاوت چندانی با اتوبوس‌های جدید نخواهند داشت.

واردات اتوبوس کارکرده دو طبقه
اتوبوس دو طبقه در ایران

آقای شفیعی، به موضوع واردات اتوبوس‌های دوطبقه نیز اشاره کرده و گفته که 50 دستگاه اتوبوس وارداتی کارکرده، درحال تعمیرات اولیه هستند و پس از دریافت مجوزهای دولت، شماره‌گذاری آنها آغاز می‌شود. اتوبوس‌های وارداتی از مدل‌های تک‌کابین و دوکابین هستند. همچنین 5 دستگاه اتوبوس دو طبقه نیز درمیان آنها وجود دارد که استاندارد آلایندگی یورو 4 و یورو 5 دارند. نکته جالب اینجاست که هزینه واردات این اتوبوس‌ها، از هزینه اورهال کردن اتوبوس‌های فرسوده فعلی، پایین‌تر است.

گفتنی است تهران هم‌اکنون حدود 2200 دستگاه اتوبوس فعال و حدود 300 دستگاه مینی‌بوس فعال دارد. بیشترین میزان اتوبوس‌های فعال در تهران، مربوط به سال 1386 بود که حدود 4000 دستگاه برآورد شده است. 

ورود اولین اتوبوس برقی به ناوگان تهران

خرداد 1401: آقای شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ضمن تایید خبر واردات 200 دستگاه اتوبوس اروپایی دست‌دوم به تهران، خبر داده که بعد نوسازی، این اتوبوس‌ها از تابستان 1401 بتدریج وارد ناوگان حمل و نقل تهران می‌شوند.

مجتبی شفیعی؛ معاون حمل و نقل شهرداری تهران

وی همچنین به کمبود حمایت‌های دولت برای تامین اتوبوس موردنیاز شهرداری نیز انتقاد کرده و گفته در گذشته، حمایت‌ها بیشتر بود اما هم‌اکنون باید با چنگ و دندان این اتوبوس‌ها را تامین کنیم!

آقای شفیعی همچنین گفته که اتوبوس‌های برقی با حداقل قیمت 10 میلیارد تومان، از شهریورماه 1401 در تهران، تامین می‌شوند. براساس برنامه‌ریزی شهرداری تهران، تا پایان سال 1401 حداقل باید 50 دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل تهران افزوده شوند.

احتمال ممنوعیت واردات اتوبوس برقی

تیر 1400: آقای ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، گفته که براساس قانون بودجه، مناقصه‌ای برای واردات 50 اتوبوس برقی انجام شده و یک دستگاه نیز بعنوان نمونه، به کشور آمده است.

واردات اتوبوس برقی
شتاب؛ اتوبوس برقی مپنا

اما با توجه به تولید اولین اتوبوس برقی ایران (توسط شرکت مپنا و شرکت زرین خودرو اصفهان)، ممکن است برنده این مناقصه، مجوز واردات اتوبوس را نگیرد چراکه طبق قانون، اگر کالایی مشابه داخلی داشته باشد، وارداتش نیز ممنوع است. مدیرعامل شرکت واحد، همچنین به ماجرای نامه‌نگاری شهرداری تهران و ریاست جمهوری نیز اشاره کرده و گفته که طبق پیشنهاد شهرداری، دولت می‌تواند 500 میلیارد تومان را از محل بودجه نوسازی ناوگان فرسوده در سال 1400، برای تولید اتوبوس‌های برقی اختصاص دهد اما هنوز این پیشنهاد، به تصویب دولت نرسیده است.

گفتنی است اتوبوس‌های برقی ایرانی، حدود 75% ساخت داخل هستند و به همین دلیل نیز قیمت تمام شده آنها بسیار پایین‌تر از اتوبوس برقی وارداتی خواهد بود. با اینکه سازمان استاندارد، هنوز مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری اتوبوس‌های برقی را تدوین نکرده و سازندگان این اتوبوس‌ها نیز هنوز قیمت تمام شده یا زمان تولیدانبوه آنها اعلام نکرده‌اند، اما تفاهم‌نامه خرید 200 دستگاه اتوبوس برقی برای استفاده در حمل و نقل عمومی تهران، هم‌اکنون به امضا رسیده است.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید:

اخبار واردات خودرو به ایران

آخرین شرایط واردات خودروهای سواری به ایران و عوارض واردات خودرو در سال جدید، جدیدترین خبرها درباره ثبت نام ماشین وارداتی، جزییات طرح واردات خودروهای کارکرده به همراه شرایط نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی با واردات کامیون و همچنین واردات اتوبوس را در مقالات زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران