• شرايط دريافت پلاک معلولان و جانبازان

اعطای پلاک ویژه برای خانواده متقاضیان

شرایط دریافت پلاک خودرو معلولان و جانبازان

16 مرداد 1402 10:33

پلاک ویژه معلولان برای خانواده افراد دارای معلولیت

آذر 1401: علیرضا انجلاسی، مدیرکل حوزه ریاست سازمان بهزیستی کشور، عنوان کرد تاکنون تنها افرادی که دارای معلولیت جسمی حرکتی متوسط، شدید و خیلی شدید که قادر به رانندگی و دارای گواهینامه رانندگی بودند، می‌توانستند از امتیاز پلاک ویژه معلولان برخوردار شوند و افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که قادر به رانندگی نیستند و مشکلات زیادی برای تردد در سطح شهر دارند، از این امتیاز بی‌بهره بودند. اکنون توافقی با پلیس راهور به‌عمل آمده که طبق آن، خانواده افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید از پلاک ویژه بهره‌مند شوند. 

وی تاکید کرد که بر این اساس، امتیاز پلاک ویژه معلولان به یکی از اعضای خانواده این افراد، شامل پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و یا فرزند، اعطا می‌شود. 

آقای انجلاسی همچنین توضیح داد در صورتی که مالک خودرو دارای معلولیت جسمی حرکتی با شدت معلولیت متوسط، شدید و یا خیلی شدید، به دلیل نداشتن توانایی جسمانی قادر به رانندگی نباشد، یکی از اعضای خانواده (همسر، فرزند، پدر، مادر، برادر و یا خواهر) به عنوان راننده، برای اخذ پلاک ویژه معرفی می‌شود. در خصوص افراد دارای معلولیت ذهنی شدید و خیلی شدید نیز یکی از افراد درجه یک نسبی فرد معلول (پدر، مادر، خواهر یا برادر) که مالک خودرو سواری هستند، می‌توانند پلاک ویژه دریافت کنند. 

آغاز کار سامانه حمل و نقل معلولان و نابینایان

مهر 1401: پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد در روزهای گذشته تعداد 200 دستگاه اتوبوس و 2000 دستگاه تاکسی به ظرفیت ناوگان عمومی تهران افزوده شده است؛ توجه خاصی شده تا اتوبوس‌هایی که دریافت می‌شوند، مجهز به ظرفیت‌های مناسب برای استفاده معلولان، جانبازان و نابینایان باشند. 

طبق گفته‌های وی، شهردار تهران در سال گذشته، کلان پروژه مناسب‌سازی فضای شهر تهران را کلید زده و یکی از مشاوران خود را برای پیگیری جدی این امر قرار داده است. در ماه گذشته بوستان ایرانیان راه‌اندازی شد که کاملاً برای استفاده نابینایان، جانبازان و معلولین مناسب‌سازی شده است‌. از این بوستان برای سایر بوستان‌ها و پارک‌ها الگوبرداری خواهد شد. 

وی افزود سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین و نابینایان که دوره گذشته تعطیل شده بود، زیر نظر شرکت واحد کار خود را آغاز کرده است. اکنون 50 ون به ظرفیت آن اضافه شده که البته کافی نیست، اما شروع خوبی بوده و نشان می‌دهد مدیریت شهری عزم خود را برای مناسب‌سازی شهر، جهت استفاده نابینایان و معلولان، جزم کرده است. همچنین مناسب‌سازی پورتال شهرداری برای استفاده نابینایان از طریق نرم‌افزار افتتاح شده است. مناسب‌سازی معابر سطح شهر تهران نیز با جدیت در حال پیگیری است و در این زمینه، منطقه 11 بالاترین درصد اجرایی کردن این موضوع را دارد. 

تسهیلات ویژه معلولان برای تردد در طرح ترافیک

تیر 1401: یوسف رضایی، معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران، بیان کرد که اکنون تعداد متقاضیان دریافت پلاک ویژه بسیار است؛ اما این متقاضیان از نظر دستورالعملی و ضوابط قانونی بهزیستی و پلیس راهور شرایط دریافت پلاک ویژه را ندارند. بنابراین، بهزیستی برای این افراد خدمت دیگری را در قالب بسته تردد در نظر گرفته است؛ بهزیستی با شهرداری توافق کرده تا افرادی که فاقد شرایط دریافت پلاک ویژه خودرو معلولان هستند، از مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک استفاده کنند.

وی درباره معلولانی که فاقد توانایی رانندگی یا خودرو هستند نیز گفت که این افراد می‌توانند از طریق یکی از 6 نفر بستگان درجه یک (پدر، مادر، خواهر، بردار، همسر و فرزند) به شرط زندگی با فرد معلول، از مجوز ورود به طرح ترافیک بهره‌مند شوند. متقاضیان با ورود به سایت تهران من و ثبت پلاک خودرو، انجام مراحل قانونی و  ارائه اسناد و مدارک معتبر به مددکار مربوطه، می‌توانند از این خدمت در طول سال استفاده کنند. برای اجرای این طرح، لیستی از اسامی افراد از سوی بهزیستی به شهرداری ارائه می‌شود.

کمک هزینه ایاب و ذهاب برای معلولان بدون خودرو

تیر 1401: آقای رضایی، معاون امور توانبخشی و بهزیستی استان تهران، درباره معلولانی که والدین یا سرپرستشان فاقد خودرو است، می‌گوید برای این افراد از سوی سازمان بهزیستی، کمک هزینه ایاب و ذهاب در نظر گرفته شده است. این کمک هزینه هر سه ماه یکبار به معلولان با شرایط ذکر شده پرداخت می‌شود. مبلغ آن معادل 960 هزارتومان برای ساکنین سه شهرستان تهران، ری و شمیرانات و 720 هزارتومان برای سایر شهرستان‌های استان (به ازای یک سال پرداخت می‌شود) است. لازم به ذکر است که به دلیل وجود محدودیت‌هایی در ارائه کمک هزینه ایاب و ذهاب، اولویت سازمان برای ارائه این خدمت، با مددجویان نیازمند به خدمات درمانی است.

طبق آمار، در سال گذشته 241 فقره پلاک خودرو معلولان و 862 مورد مجوز ورود به طرح ترافیک صادر شده است. علاوه بر آن، به بیش از 5500 نفر کمک هزینه ایاب و ذهاب تعلق گرفته است.

وام مناسب سازی خودرو معلولان

حمیدرضا علیزاده، معاون امور توان‌بخشی اداره ‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی، درباره دریافت پلاک ویژه خودرو برای معلولان جسمی حرکتی، توضیحاتی را ارائه داد. وی گفت که قبلا پلاک ویژه به معلولیت‌های بینایی، شنوایی، جسمی و ذهنی نیز تعلق می‌گرفت؛ اما اکنون این پلاک تنها ویژه معلولیت جسمی حرکتی متوسط به بالا است و ‌شرط دریافت آن، ثبت نام گواهینامه رانندگی و داشتن سند مالکیت خودرو به اسم مددجو است.

طبق گفته‌های وی، تقریبا چهار سال قبل شرکت ایران‌ خودرو تعدادی از خودروهای خود را، بر اساس فهرست اعلامی بهزیستی، مناسب‌سازی کرده و به معلولان تحویل می‌داد. اما در حال حاضر فقط بحث مناسب‌سازی خودروها با اعتباری معادل 10 میلیون تومان در بهزیستی اجرا می‌شود که طبق آمار سال گذشته، ماهانه بین 5 تا 6 دستگاه خودرو، مناسب‌سازی شده‌اند.

شرایط دریافت پلاک ویژه معلولان

اسفند 1400: محسن ایروانی، سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور، درباره پلاک ویژه خودرو معلولان بیان کرد هنگامی که فرد برای دریافت پلاک اقدام می‌کند، در صورت داشتن گواهینامه و خودرو به نام خویش، بلافاصله مجوز آن صادر می‌شود و در این زمینه پشت نوبتی نداریم. مجوز پلاک ویژه معلولان مبتنی بر تقاضای افراد است و روند ثابتی دارد. صدور این نوع پلاک‌ها ارتباطی با بودجه ندارد و فقط وابسته به خرید خودرو توسط معلولان است.

شرایط دریافت پلاک خودرو ویژه معلولان و جانبازان
شرایط دریافت پلاک ویژه معلولان

وی تاکید کرد که صدور پلاک ویژه معلولان محدودیتی ندارد و حتی اگر متقاضیان 10 برابر شوند، خدمات به آن‌ها ارائه خواهد شد‌. آقای ایروانی درباره شرایط دریافت این نوع پلاک بیان کرد، که به افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی در اندام‌های تحتانی و یا افرادی که فلج یا قطع عضو باشند (معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید) تعلق می‌گیرد.

طبق گفته‌های وی، از سال 1391 تاکنون، 31 هزار مجوز پلاک ویژه معلولان از سوی سازمان بهزیستی کشور صادر شده است. از این تعداد، حدود 28 هزار نفر پلاک خود را دریافت کرده‌اند. در سال جاری نیز تا پایان بهمن‌ماه، 1640 نفر درخواست داده‌اند و احتمالا تا پایان سال، 1800 مجوز دیگر صادر شود.


قوانین شماره گذاری خودرو معلولان و جانبازان

1- مشخصات فرد جانباز یا معلول باید توسط پلیس فاوا در سامانه شماره گذاری پلیس راهور ثبت شده باشد. در غیر اینصورت، جانبازان بالای 50 درصد باید به بنیاد شهید و امور ایثارگران و افراد دارای معلولیت نیز باید به سازمان بهزیستی مراجعه کنند.

2- از آنجایی که به معلولان ذهنی، پلاک خودرو اختصاص داده نمیشود، بنابراین برای گرفتن پلاک باید پدر یا مادر فرد معلول، توسط سازمان بهزیستی معرفی شوند.

3- پلاک جانبازان و پلاک معلولان فقط برای خودرو سواری، صادر می‌شود.

مدارک لازم برای تعویض پلاک معلولان و جانبازان

  • معرفی نامه سازمان بهزیستی یا بنیاد شهید
  • تکمیل فرم تعهد توسط فرد متقاضی (یا توسط نماینده معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی)
  • کارت معتبر جانبازی (پنجاه درصد به بالا)
  • کارت معلولیت کامپیوتری (با درجه بندی متوسط یا شدید یا خیلی شدید)
  • سند مالکیت به نام متقاضی (یا مدارک انتقال خودرو به وی)
  • برگه تسویه حساب هزینه‌های دولتی (برای خودروهای وارداتی)
  • سند و پروانه گمرکی (برای خودروهای وارداتی)
  • مدارک احراز هویت
  • پرداخت هزینه دریافت پلاک

اخبار خودرو جانبازان و معلولان

جدیدترین خبرها درباره خودروهای ویژه جانمبازان و معلولان، شرایط واردات خودرو جانبازان، نحوه دریافت پلاک خودرو برای معلولان و ... را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. ثبت نام خودرو وارداتی جانبازان
. خرید و فروش حواله خودرو جانبازان
. جریمه پارک خودرو در محل پارک معلولان
. لیست خودروهای وارداتی برای جانبازان
. آیین نامه واردات خودرو جانبازان و ایثارگران

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران
5071 1402/10/12
باسلام.تک فرزندی دارم که بامعلولیت ذهنی وصعب العلاج و عضوبهزیستی است. بتهایی قادربه تصمیم گیری نیست. بنده بعنوان پدر،ایشان رابه هرمکانی که لازم باشدخصوصامواردپزشکی ودرمان باخودروم که مدل۸۹میباشد جابجامیکنم خواهشمنداست مراراهنمایی بفرماییدکه درخصوص دریافت پلاک معلولان میتوانم اقدام نمایم وپلاک معلولان به ایشان تعلق میگیرد؟ ضمنا سند پلاک خودروبنام خودم(پدر) میباشد‌. ازلطف ومرحمت وتوجه شماخوبان تشکرفراوان دارم.
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/8/13
این بلغوریات دروغ است بلکه کشک است چرا اینجانب با قطع پای چپ زیر رانو خودرو اتوماتیک تا الان ندارم و نتواننسته ام بخرم
پاسخ
0
0
0