• خودروي مشترک ايران با روسيه

حضور قطعه‌سازان ایرانی در نمایشگاه روسیه

همکاری مشترک ایران و روسیه

24 مرداد 1402 11:28

حضور قطعه‌سازان ایرانی در نمایشگاه روسیه

مرداد 1402: قطعه‌ سازان و خودروسازان ایرانی ۷ روز دیگر در نمایشگاه «اتومبیلیتی ۲۰۲۳» مسکو، حضور خواهند یافت؛ کارشناسان معتقدند پتانسیل چهار تا پنج میلیارد دلاری برای این صنعت به‌ویژه بازار لوازم یدکی خودرو در روسیه برای ایرانی‌ها وجود دارد.

 با گذشت حدود یک سال از حضور ایرانی‌ها در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، یکبار دیگر صنعتگران ایرانی مهیای حضور در این آوردگاه می‌شوند تا در این زمانه که روس‌ها درگیر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی‌اند، بتوانند در تقابل با دیگر مدعیان از جمله چینی‌ها و ترک‌ها، سهمی شایسته از بازار بزرگ خودروی این همسایه شمالی کسب کنند. حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو، فرصتی برای ارائه توانمندی قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی است و کاهش مشکلات صادراتی و تطابق با استانداردهای روسیه، مسیر شرکت‌های ایرانی را برای حضور پر رنگ در بازار این کشور هموار خواهد کرد.

در حالی که سال گذشته و در جریان برپایی این نمایشگاه، حدود ۷۰۰ میلیون یورو تفاهم در زمینه خودرو و قطعات با روسیه منعقد شد، اما کارشناسان معتقدند پتانسیل چهار تا پنج میلیارد دلاری برای صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی و به‌ویژه بازار لوازم یدکی خودرو در روسیه برای ایرانی‌ها وجود دارد. ابراهیم دوست‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، ضمن تشریح آخرین وضعیت حضور ایرانی‌ها در این رویداد بزرگ منطقه‌ای، توضیح داد همزمان با پایان یافتن ثبت‌نام قطعه‌سازان، صنعتگران، تجار و فعالان اقتصادی برای حضور در نمایشگاه «اتومبیلیتی ۲۰۲۳» مسکو، بار و تجهیزات اکثر قریب به اتفاق شرکت‌ها به روسیه حمل شده و به موقع در اختیار شرکت‌ها قرار خواهد گرفت. بیش از ۱۸۰۰ مترمربع مساحت مفید در نمایشگاه اتومبیلیتی در اختیار خودروسازان، قطعه‌سازان و شرکت‌های تجاری ایرانی در این دوره از نمایشگاه قرار خواهد گرفت.

محصولات سایپا در روسیه تولید خواهد شد

فروردین 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، اعلام کرد که بسیاری از کشورهای منطقه، از جمله روسیه، آرزو دارند که صنعت خودروی ایران را داشته باشند. با روسیه مذاکراتی انجام شده که برخی محصولات سایپا را در خطوط تولیدش به تولید برساند.

وی افزود در دهه 1400 باید در حوزه خودرو به تکنولوژی‌های جدید که به محیط زیست کمک می‌کند مجهز شد و بنابراین سیاستگذاری این شرکت برای سال‌های 1400 تا 1410 به سمت تولید خودروهای پاکی که آلایندگی محیط را کاهش دهد است.

آقای تیموری گفت تمرکز سایپا در سال جاری، تحویل خودروها در زمانی به نسبت کم‌تر از پارسال است و برنامه‌ریزی برای تحویل خودرو زیر یکصد روز است. افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت دارای مبنای تصمیم گیری و شروع خوبی بود؛ ضمن اینکه سازمان حمایت آنالیز قیمت‌ها را ارائه و بسیاری از قیمت‌های پیشنهادی را تعدیل کرد.

وی توضیح داد قیمت تمام شده درب گمرک اعلام شده چانگان حدود 900 میلیون است که با توجه به سود 17 درصدی در نظر گرفته شده و محاسبه تمام هزینه‌ها از جمله عوارض و ارزش افزوده و ...، قیمت تمام شده آن بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون تومان نخواهد بود و این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار حدود دو میلیارد و پانصد میلیون تومان است. با توجه به شرایط حساس فعلی و تاکید بر موضوع مهار تورم، سایپا از مبنای افزایش قیمت ها راضی است.

وی افزود در هفته جاری رونمایی از مدرن‌ترین خط تولید موتور انجام خواهد شد که این موتور بر روی دو خودرو نصب می‌شود.

امضای قرارداد 300 میلیون دلاری صادرات با روسیه

آذر 1401: محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور، اظهار کرد تاکنون هزار خودرو تولید ایران به ونزوئلا صادر شده است‌. با توجه به استقبال این کشور از خودروهای ایرانی، روند صادرات خودرو به این کشور ادامه دارد. 

وی همچنین با اشاره به این که کشور روسیه نیز مشتری خودروهای ایرانی است، اعلام کرد که یک تفاهم‌نامه 300 میلیون دلاری برای صادرات خودرو به این کشور امضا شده است. روسیه و ونزوئلا دو بازار خوب برای صادرات خودروهای ایرانی هستند و اگر شرایط صادرات فراهم شود، ایران می‌تواند از لحاظ صادرات خودرو جایگاه مناسبی پیدا کند. 

آقای نجفی‌منش گفت پیش از این نیز خودروهای ایرانی به کشورهای ارمنستان و آذربایجان صادر شده است. صادرات خودرو به کشورهای مختلف نشان می‌دهد که خودروهای تولید داخلی از کیفیت خوبی برخوردار هستند. اما برای توسعه صادرات باید تلاش کرد تا کیفیت خودروها همچنان ارتقا یابد. 

افتتاح نمایشگاه روسیه و آغاز فعالیت‌های ایران‌خودرو و سایپا

شهریور 1401: علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه، اظهار کرد که حوزه خودرو، قطعات خودرو و زنجیره ارزش مرتبط با خودرو، از محورهای مهمی است که باعث توسعه روابط اقتصادی و افزایش همکاری‌های تجاری دو کشور می‌شود. وی افزود نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، از نمایشگاه‌های معتبر روسیه محسوب می‌شود که فرصت بسیار خوبی را فراهم کرد تا شرکت‌های قطعه ساز و خودروساز ایران با حضور فعال و جدی در آن، بتوانند توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فنی خود را به نمایش بگذارند.

بر اساس گفته‌های وی، از دو ماه گذشته، برنامه‌‌ریزی منسجمی با همکاری بخش خصوصی و حمایت دولت صورت گرفته تا شرکت‌های ایرانی حضور موثری در این نمایشگاه داشته باشند. این شرکت‌ها سالنی بیش از 1000 متر را به خود اختصاص داده‌اند که بزرگ‌ترین میزان حضور شرکت‌ها و در اختیار گرفتن بیش‌ترین فضای نمایشگاهی در طول تاریخ برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، برای کشورمان است.وی معتقد است که نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، شروع جدی برای همکاری‌های بزرگ میان دو کشور خواهد بود و به تامین و صادرات قطعات خودرو می‌انجامد. پروژه‌های مشترکی نیز میان شرکت‌های ایرانی و روسیه‌ای در حوزه تولید خودرو و قطعات آن تعریف خواهد شد تا زمینه‌های لازم جهت ارتقای صنعت خودرو در هر دو کشور را ایجاد کند.

وزیر صمت، سفیر ایران در روسیه و مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، در افتتاح غرفه ایران‌خودرو در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه حضور یافتند‌. هدف از حضور ایران‌خودرو، شکل‌گیری همکاری‌های دراز مدت با خودروسازان و قطعه‌سازان روس است. در این غرفه، توانمندی‌های 21  شرکت از شرکت‌های ایران‌خودرو در سطوح مرتبط با خودروهای سواری، خودروهای دیزل و ... به نمایش گذاشته شده است. یک دستگاه خودرو تارا اتوماتیک آپشنال نیز در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

سایپا نیز برای حضور خود در بازار کشور روسیه، مطالعه و برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام داده و در این راستا، مذاکراتی با هیئت‌های متعدد روسی از جمله هیئت مدیران منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا و ... صورت گرفته است.

گروه سایپا، مذاکرات خود را جهت همکاری مشترک با قطعه‌سازان اصلی و تامین‌کنندگان OE برای تامین قطعات تولیدی خودروهای رنو و لادا در سایت‌های تولیدی روسیه آغاز کرده است. سایپا در حال مطالعه برای راه‌اندازی خط مونتاژ محصولات خود در بازار روسیه است. سایپا قصد دارد صادرات قطعات به روسیه را نیز افزایش دهد.

این خودروساز، برنامه دارد که سهم بیش‌تری از بازار روسیه را در اختیار داشته باشد و بنابراین، تولید و صادرات خودرو و قطعات آن، از موضوعاتی است که در این نمایشگاه با جدیت پیگیری خواهد شد.

حضور ایران در نمایشگاه روسیه و فرصتی دوباره 

مرداد 1401: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، به برگزاری نمایشگاه «اتومبیلیتی» روسیه در هفته آینده و حضور وزیر صمت کشورمان در این رویداد، اشاره کرد و افزود روسیه بازاری است که در دهه 80 در آن حضور یافتیم و عرضه خودرویی مانند سمند در این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

بر اساس گفته‌های وی، روسیه جزء بازارهای هدف صادراتی ایران بوده و هست؛ اما قطع ارتباطات خودرویی سبب شد تا امروز برای حضور مجدد در این کشور انرژی، زمان و هزینه بیش‌تری صرف کنیم. برای ورود مجدد به بازار این کشور، باید خودروهای داخلی را در نمایشگاه‌های مختلف روسیه به نمایش گذاشته، شبکه‌ خدمات پس از فروش ایجاد کرده و تبلیغات ویژه شود تا محصولات‌مان را بشناسند.

وی تاکید کرد فرصت طلایی که در گذشته در بازار خودروی روسیه ایجاد کرده بودیم، از دست رفته و امروزه، باتوجه به خروج خودروسازان خارجی از این کشور، باید از فرصت‌ها استفاده کنیم. تاکنون چینی‌ها بهره‌برداری بهتری از این فرصت اولیه کرده‌اند، در عین حال فرصت ثانویه هنوز باقیست و آن این‌که محصولات‌مان را در معرض نمایش قرار دهیم.

وی بیان کرد احتمالا درخصوص قطعات و محصولات، تفاهم‌نامه‌ها و شاید قراردادهایی بتوان با طرف‌های روسی منعقد کرد و باید بتوانیم از فضای مثبت موجود حداکثر استفاده را انجام دهیم. باید در نظر داشت که در کدام بخش و کلاس خودرویی قیمتی توان ورود به بازار روسیه را داریم و بیش‌ترین تقاضاها از سوی روس‌ها در کدام بخش‌ها است‌.

بر اساس گفته‌های آقای منطقی، خودرو سمند در دهه 80، در بازار روسیه، در بیش از 50 شهر این کشور از جمله مسکو، نمایندگی‌هایی به منظور ارائه خدمات پس از فروش ایجاد شد و امروز در این زمینه نیازمند مطالعه و بخش‌‌‌بندی بازار بزرگ این کشور هستیم. حضور پرقدرت در بازار یک کشور، نیازمند مشتری‌شناسی، آمادگی لازم برای پشتیبانی از محصولات و ... است.

آقای منطقی در ادامه صحبت‌های خود گفت که ایجاد پلتفرم خودرویی با روسیه و چین، فعلا در حد ایده اولیه است و شاید بتوان در گام‌ها و مراحل بعدی درباره آن صحبت کرد.

ناگفته نماند که نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از 31 مرداد تا 3 شهریورماه 1401 با حضور حدود 600  شرکت از 18 کشور و در فضای 30 هزار متری نمایشگاهی برگزار می شود. ایران تنها کشوری است که بالاترین متراژ غرفه های متمرکز یک کشور را در نمایشگاه روسیه با بیش از 900‌ مترمربع غرفه نمایشگاهی در سالنی به مساحت یک‌ هزار و 700 متر مربع در اختیار دارد که در طول تاریخ نمایشگاه‌های برون‌مرزی بی‌نظیر است.

در ضمن، برگزاری پنل مشترک صنعت قطعه‌سازی دو کشور، امضای تفاهم‌نامه انجمن‌های قطعه‌سازی ایران و روسیه، برگزاری تورهای بازدید از چند کارخانه خودرو و قطعه‌سازی روس و تشکیل جلسات B2B با شرکت‌ها و صنعتگران روسیه، از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه است که انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در نظر گرفته است.

فقط تفاهم اولیه صورت گرفته است

تیر 1401: محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، درباره تولید مشترک خودروی ایرانی_ روسی توضیحاتی را ارائه داد. وی ابتدا تاکید کرد که اکنون فقط یک تفاهم اولیه‌ای صورت گرفته و به این معنا نیست که از فردا صبح خودرو را می‌توانیم تولید کنیم. در ادامه، آقای نجفی‌منش نکات زیر را ذکر کرد:

  •  ایده تولید مشترک ایران و روسیه مربوط به 7 الی 8 سال پیش است و ترک‌ها آن را مطرح کردند.
  • این ایده از طرف انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور نیز مطرح شد، اما دولت باید تصمیم می‌گرفت و به همین دلیل عقب افتاد.
  • در روسیه تعدادی خط‌های تولید ایجاد شده است. احتمالا چینی‌ها دنبال راه‌اندازی یک خط تولید بنز در آن‌جا هستند. در این میان، قرار است در نمایشگاهی در مردادماه در مسکو شرکت کنیم و به این ترتیب، بازار خوبی برای فروش کالاها ایجاد می‌شود.
  • ما باید یک پلت‌فرم داشته باشیم و مالکیت آن نیز برای سه کشور باشد. سه کشور باید براساس نیاز خود، طراحی خودرو را انجام دهند و به مرحله تولید برسانند.
  •  صنعت روسیه تحریم است و به همین خاطر برای متوقف نشدن تولیدات، برخی از آپشن‌های ایمنی را حذف کرده است.
  • پیشنهاد داده شده تا یک نماینده مشترک از سوی ایران‌خودرو و سایپا باشد.
  • از آن جایی که خودروسازان دیگر قطعات را وارد کرده و مونتاژ می‌کنند، تنها ایران‌خودرو و سایپا انتخاب شده‌اند. اما اگر خودروساز دیگری علاقه‌مند باشد، می‌تواند جلو بیاید و دولت و سازمان توسعه تجارت باید موضوع را تشخیص دهند.
  • صادرات قطعه به روسیه در دستور کار است و آن‌ها درخواست‌های خود را مطرح کرده‌اند.
  • ایران تولیدکننده قطعات مکانیکی و الکترونیکی است. اکنون تنها مشکل مواد اولیه قطعات الکترونیکی (میکروچیپ‌ها) است.
  • هنوز نوع خودرو و قطعات تولیدی مشخص نشده است.
  • هیچ تفاهم‌نامه قطعی در این باره امضا نشده است.
  • همکاری مشترک برای کشورمان مفید و موثر است.

تندر 90 دوباره تولید می‌شود؟

تیر 1401: آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت، در نشست خبری برگزار شده به مناسبت دهه تولید و تجارت، اعلام کرد که مذاکراتی برای تبادل قطعات خودرو بین ایران و روسیه برقرار است و مقرر شده تا به ویژه در خودروهای مشترک مثل تندر90، قطعات از روسیه وارد و تولید این خودرو از سر گرفته شود.

وی افزود که پلتفرم مشترک خودرو بین ایران و روسیه مطرح نیست؛ صنعت خودرو روسیه بعد از جنگ با اوکراین، دچار مشکل شده است. در این شرایط مذاکراتی برای خرید قطعات خودرو، به ویژه در خودروهایی که در هر دو کشور تولید می‌شده، و همچنین فروش قطعات تولید ایران که در روسیه مورد نیاز است، در جریان است.

شاید ترکیه هم بیاید!

خرداد 1401: محمدرضا نجفی‌منش، عضو اتاق بازرگانی تهران، درباره برنامه تولید خودرو مشترک ایران و روسیه توضیحاتی را ارائه کرد. طبق گفته وی، چند سال قبل در جریان دیدارهای مشترک قطعه‌سازان ایران و ترکیه، برای اولین‌بار طرح تولید خودرویی مشترک با محوریت این دو کشور و روسیه مطرح شد که در نهایت مورد استقبال قرار گرفت. وی ادعا کرد که پیشنهاد تولید این خودرو چند سال قبل و با دولت آقای روحانی نیز مطرح شده بود. نهایتا در جریان صحبت‌های اخیر با سازمان توسعه تجارت، پیگیری آن در دستور کار قرار گرفت و در مذاکرات این سازمان با مقامات روسی، به توافق ابتدایی رسید‌. لازم به ذکر است که این موضوع فعلا در سطح توافق اولیه است و باید در آینده گام‌های نهایی‌تر برای آن برداشته شود.

تولید خودروی روسی در ایران
محمدرضا نجفی‌منش؛ عضو اتاق بازرگانی تهران

آقای نجفی‌منش، درباره جزئیات این طرح گفت که با توجه به ظرفیتی که بین قطعه‌سازان سه کشور وجود دارد، مسئولیت تامین قطعات و تجهیزات این خودرو میان سه کشور تقسیم خواهد شد. برای مثال قطعه‌سازان ایرانی موتور خودرو را تامین کنند، قطعه سازان ترکیه قطعات داخلی را تامین کنند و روس‌ها نیز بدنه را بسازند. نکته مهم در اجرای طرح، تقسیم کار و اشتراک منافع است. قرار نیست که در این چارچوب خرید و فروش نقدی وجود داشته باشد؛ بلکه سه طرف با تامین قطعات سهم خود، خودرو را در کشورهایشان تولید خواهند کرد.

وی افزود که مقرر شده تا خط تولید این خودرو در هر سه کشور فعال شود. اگر برای مثال توافق برای تولید 300 هزار دستگاه خودرو در سال باشد و بنا شود که هر کشور 100 هزار دستگاه از آن را تولید کند، قطعه‌سازان به اندازه کل نیاز خط تولید فعالیت خواهند کرد. آقای نجفی‌منش درباره ظرفیت فعالیت قطعه‌سازان ایرانی در این طرح گفت که توانایی تولید قطعه در کشور سالانه برای دو میلیون دستگاه خودرو است. با توجه به میزان تولید فعلی خودروسازان داخلی، قطعا این ظرفیت وجود دارد که در همکاری با سایر کشورها، تولید محصولات جدید در دستور کار قرار بگیرد. در نتیجه می‌توان ایران‌خودرو و سایپا را نیز وارد یک همکاری و مشارکت جدید کرد تا در نهایت این محصول مشترک با روسیه و ترکیه به تولید نهایی برسد. 

پلتفرم خودرویی مشترک برای ایران و روسیه

در راستای طرح مورد نظر، علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت، اظهار کرد که ایران و روسیه در حوزه‌های صنعتی بسیار توانمند هستند. بنابراین هر دو کشور می‌توانند تکنولوژی خود را در اختیار دیگری بگذارند. در بخش‌هایی که هر دو کشور دچار محدودیت هستند، به عنوان برنامه جایگزین واردات کار مشترک از قبیل تحقیق، توسعه، ارتقا فناری، همکاری مشترک و تجاری سازی فناوری انجام می‌شود.

پلتفرم خودروی مشترک ایران و روسیه
علیرضا پیمان‌پاک؛ معاون وزیر صمت

طبق گفته‌های وی، نشست‌هایی در حوزه خودروهای سنگین، ون، مینی‌بوس و ... بین دو کشور برگزار شده است و مقرر شده تا در بخش‌هایی، ایران خریدار کالا از آن‌ها باشد و در بخش‌هایی نیز روسیه خریدار قطعات موردنیاز از ایران باشد. در حوزه خودروهای سبک، بحث‌های مختلفی وجود دارد؛ مانند صادرات قطعات خودرویی است که در ایران تولید می‌شود. وضعیت ایران در زمینه ساخت قطعات خودرویی خوب است، بنابراین قطعه‌سازان به روس‌ها معرفی شده‌اند و مذاکراتی نیز بین طرفین برای صادرات قطعات خودرو انجام شده است. البته برخی از قطعات موردنیاز ما نیز در زمینه خودروهای سبک توسط روس‌ها قابل تولید است.

موضوع بعدی، پلتفرم‌ها است؛ هر دو کشور در زمینه تولید خودروهای رنو تجربه دارند. ضمن اینکه کشور ما دارای دو پلتفرم خوب ال نود (بررسی تندر 90 پلاس) و همچنین نسخه هاچبک آن (تست و بررسی رنو ساندرو) هست که امکان دارد در بررسی‌های مشترک بتوان آن را دوباره احیا کرد. البته این روند باید توسط تیم‌های فنی بررسی شود؛ ممکن است دو کشور بتوانند بر روی پلتفرم مشترک همکاری کنند.

همکاری ایران و روسیه برای تولید خودرو

خرداد 1401: طبق مذاکرات اخیر ایران و روسیه، مقرر شده تا خودرو مشترکی بین دو کشور در ایران تولید شود. البته هنوز جزئیات این مشارکت نهایی نشده است. سرچشمه این موضوع به سفر علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، به سن‌پترزبورگ و شرکت در بیست‌وپنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی، باز می‌گردد. طی جلسات تخصصی، دستیار رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که صنعت خودروسازی روسیه آماده همکاری‌های مشترک با ایران است.

پس از انتشار اخبار تمایل همکاری ایران و روسیه، وزیر صنعت و تجارت روسیه اعلام‌ کرد که این کشور علاقه‌مند به توسعه همکاری با ایران در بخش صنعت قطعات خودرو است. وی همچنین افزود که ایران به روی، آلومینیوم، سرب و فولاد نیاز دارد؛ اما می‌تواند قطعات خودرو و توربین‌های گازی را تامین کند.

تولید خودروی مشترک ایران و روسیه
بیست و پنجمین مجمع بین المللی اقتصادی در سن پترزبورگ

محمدرضا نجفی‌منش، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است که ایران و روسیه می‌توانند شرکای بسیار خوبی در بخش صنعت خودرو و قطعات خودرو باشند. بنابراین، خودروسازان داخلی باید از فرصت استفاده کرده و با همکاری مشترک، خودروهای جدید و به‌روز تولید کنند. قطعه‌سازان داخلی نیز توانایی بسیار بالایی در تولید قطعات خودرو دارند؛ آن‌ها می‌توانند، در صورت همکاری مشترک با روسیه، به‌راحتی پاسخگو سفارشات باشند.

حسین احمدی، فعال صنعت خودرو، نیز می‌گوید که همکاری با روسیه در صنعت خودرو و قطعه‌سازی می‌تواند برای کشورمان بسیار ثمربخش باشد و موجب پیشرفت آن شود. وی افزود که اگر این همکاری با چین نیز شکل گیرد و سه جانبه شود، صنعت خودرو ایران بسیار تغییر خواهد کرد. اگر صنعت خودرو کشور این فرصت را، همانند گذشته، از دست بدهد و تکنولوژی را دریافت نکند، جایی برای جبران نخواهد ماند.


تولید خودرو در ایران

مهم‌ترین اخبار تولید خودرو و جدیدترین آمار از تولید خودروسازان بزرگ کشورمان را در مطالب منتخب زیر، مطالعه کنید:

آمار تولید سالانه خودرو در ایران

جدیدترین آمار تولید انواع خودروهای سواری، تولید ون، تولید وانت و همچنین وضعیت تولید انواع خودروهای سنگین را در مقاله تولید خودروسازان ایران بخوانید.

آمار تولید شرکت ایران خودرو

آخرین خبرهای از تولید محصولات ایران خودرو به همراه آمار رسمی تولید ماهیانه ایران خودرو و همچنین آمار تولید سالیانه انواع محصولات در این شرکت را در مقاله آمار تولید ایران خودرو بخوانید.

آمار تولید شرکت سایپا

اخبار تولید محصولات سایپا، تولید ماهانه محصولات سایپا به تفکیک مدل، جدیدترین آمار تولید خودرو سایپا و آمار تولید سالانه این شرکت را در مقاله آمار تولید سایپا بخوانید.

آمار تولید شرکت پارس خودرو

اخبار تولید پارس خودرو، آمار تولید ماهانه محصولات پارس خودرو، آمار تولید سالانه پارس خودرو، به همراه جدیدترین آمار تولید محصولات پارس خودرو را در مقاله آمار تولید پارس خودرو بخوایند.

آمار تولید شرکت زامیاد

اخبار تولید محصولات زامیاد، آمار تولید وانت زامیاد، وضعیت تولید انواع محصولات زامیاد به تفکیک مدل، آمار تولید ماهانه زامیاد و گزارش تولید سالانه زامیاد را در مقاله آمار تولید زامیاد بخوانید.

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران