• تست و بررسي لکسوس IS250 اف اسپرت
  • تست و بررسي لکسوس IS250 اف اسپرت
  • تست و بررسي لکسوس IS250 اف اسپرت
  • تست و بررسي لکسوس IS250 اف اسپرت
  • تست و بررسي لکسوس IS250 اف اسپرت
  • تست و بررسي لکسوس IS250 اف اسپرت
  • تست و بررسي لکسوس IS250 اف اسپرت
  • تست و بررسي لکسوس IS250 اف اسپرت
  • تست و بررسي لکسوس IS250 اف اسپرت
  • تست و بررسي لکسوس IS250 اف اسپرت
  • تست و بررسي لکسوس IS250 اف اسپرت

گوهر من، کاش قوی‌تر بودی!

تست و بررسی لکسوس IS250 اف اسپرت

31 خرداد 1401 17:00

سدان‌‌ لوکس اسپرت از جذاب‌ترین کلاس‌های خودرویی جهان به حساب می‌آید. در واقع نمایندگان این سگمنت در عین حال که سواری روح‌انگیزی تقریباً مشابه با کوپه‌ها را به ما هدیه می‌کنند، اجازه نمی‌دهند با محدویت خاصی هم مواجه شویم و از این رو می‌توانیم بدون نیاز به خودروی دوم، به صورت همزمان از لذت رانندگی با پرفورمنس بالا و همراهی با خانواده بهره‌مند باشیم؛ تنها مشکل قیمت گران آن‌هاست؛ به خصوص که در کشور ما به دلیل انواع و اقسام محدودیت‌های داخلی و خارجی فقط با تعداد اندکی از این قبیل خودروها سر و کار داریم و خبر بدتر این‌که اکثرشان با مشکل حساسیت به کیفیت سوخت و استهلاک بالا روبرو هستند و به واسطه تعلیق نسبتاً خشک و اسپرت، برای استفاده یومیه در خیابان‌های پر از دست‌اندازمان مناسب به نظر نمی‌رسند.

خوشبختانه میهمان امروز ما (یعنی لکسوس IS) جزء این دسته آخر طبقه‌بندی نمی‌شود و به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه تنفس‌طبیعی، دوام به اصطلاح تویوتایی و کیفیت سواری معقول، می‌تواند حتی برای ترددهای روزمره نیز مورد استفاده قرار گیرد. با این حال لکسوس IS حداقل در نسخه 250 حاضر در کشور نقطه‌ضعف‌های خاص خودش را دارد که ممکن است در  برخی موارد شما را ناامید کند. به ویژه که رقبای بسیار قدری مثل ب‌ام‌و 330i یا 428i گرن‌کوپه و مرسدس‌بنز C200 اینجا حاضر و آماده هستند تا با کوچکترین اشتباه از جانب فرزند لکسوس، دلتان را بدست آورند و به رابطه عاطفی شما با IS خاتمه دهند!

بررسی طراحی ظاهری لکسوس IS250 اف اسپرت

تا همین چند سال پیش من از منتقدان لکسوس به حساب می‌آمدم و معتقد بودم این خودروساز ژاپنی با اینکه روی کیفیت و امکانات محصولاتش سنگ تمام گذاشته اما در بحث طراحی ناموفق بوده و به عنوان یک خودروساز لوکس، نتوانسته به سطح رقبای اروپایی خود برسد. اگر نگاهی به نسل اول همین لکسوس IS بیاندازید و آن را با شاهکاری مثل ب‌ام‌و E46 مقایسه کنید متوجه منظورم خواهید شد؛ ولی اکنون زمان زیادی از آن دوران گذشته و سامورایی قصه ما نیز کیمونوی کهنه و قدیمی را با لباس‌های جذاب و مد روز جایگزین نموده‌ تا زبان منتقدینی از جمله خودم حسابی کوتاه شود!

طراحی ظاهری لکسوس IS250 اف اسپرت

حالا لکسوس IS پیش رو، که در واقع نسل سوم از این سری به حساب می‎آید، به قدری جذاب شده که از نگاه کردن به آن سیر نمی‌شوم. به خصوص که میهمان امروز ما مجهز به کیت F Sport است و در نتیجه با استفاده از خطوط شارپ بیشتر در سپر، جلوپنجره مشبک و برخی ریزه‌کاری‌های دیگر حس و حال پیست و مسابقه را در دل انسان زنده می‌کند.

شاید بتوان جذاب‌ترین بخش طراحی لکسوس IS250 اف اسپرت را مربوط به هماهنگی عجیب میان اجزاء دانست. هیچ خطی بدون هدف رها نشده و هیچ قطعه‌ای نیست که با سایر قسمت‌ها هارمونی نداشته باشد. مثلاً با دقت به جلوپنجره نگاه کنید. زوایای کناری با دی‌لایت‌ها و چراغ‌های عصبانی اصلی هماهنگی کامل دارند و در نهایت با گذر از روی کاپوت در ستون A محو می‌شوند. خط شانه کناری هم چراغ‌های جلو و عقب را به بهترین شکل بهم متصل نموده. حتی رکاب لکسوس IS در انتها با فرمی ساختارشکن اوج می‌گیرد تا در راستای سپر و چراغ‌های وحشی عقب قرار گیرد.

طراحی ظاهری لکسوس IS250 اف اسپرت

از این موارد که بگذریم تازه به جذابیت‌های فراوان دیگر نظیر گلگیرهای به شدت برآمده، آینه‌های اسپرت بیرون زده از بدنه، اگزوزهای دوگانه و بالچه انتهایی می‌رسیم که همگی در تکمیل این اثر هنری تاثیرگذار بوده‌اند تا لکسوس IS250 اف اسپرت از هر زاویه‌ و با هر سلیقه‌ای جسور و خاص به چشم آید.

بررسی کابین لکسوس IS250 اف اسپرت

با ورود به داخل کابین با فضایی اسپرت و هیجان‌انگیز روبرو می‌شویم که در آن خطوط تند و تیز فرمانروایی می‌کنند؛ اینجا قطعات ساده و پیچیده به شکل جالبی کنار هم قرار گرفته‌اند و همین مورد باعث شده حال و هوای کلی کابین با اکثر رقبای این رده متفاوت باشد.

صندلی‌های دربرگیرنده با رنگ قرمزشان حسابی جلب توجه می‌کنند و نشانگر پشت‌آمپر فوق‌العاده جذاب نسخه F Sport به یادمان می‌آورد که با یک خودرو اسپرت سر و کار داریم؛ ضمناً در هنگام جایگذاری کلیدها و ادوات به بحث ارگونومی هم توجه ویژه‌ای شده تا مبادا هنگام کار با آن‌ها تمرکز راننده برهم خورد. البته شاید اگر نمایشگر مرکزی بزرگ‌تر و کلیدهای کنسول میانی زیباتر و ظریف‌تر طراحی می‌شدند بهتر بود، ولی همین حالا هم می‌توانیم از فضای موجود لذت کافی را ببریم.

کابین لکسوس IS250 اف اسپرت

غربیلک فرمان به نسبت کلاس بدنه مقداری ساده به نظر می‌رسد، اما فوق‌العاده خوش‌دست است و حس خوبی دارد. یک ساعت آنالوگ هم این وسط کار شده تا خصلت‌های لوکس خودرو را به رخ کشد. نکته مثبت دیگر استفاده از متریال باکیفیت و مونتاژ دقیق و بی‌نقص ژاپنی است، که زیبایی‌های کابین را دوچندان نموده.

در خصوص فضاسازی نمی‌توان انتظاری در حد سدان‌های بزرگ را از چنین محصولی داشت، اما مشکل حادی هم در این پارامتر دیده نمی‌شود. فقط اینکه عبور میل‌گاردان یک برآمدگی بزرگ در کف ایجاد کرده تا فقط کودکان بتوانند در قسمت میانی صندلی عقب بنشینند. محفظه صندوق نیز نسبتاً جادار است و نتیجه این‌که می‌شود برای سفرهای عادی روی لکسوس IS حساب باز کرد.

بررسی امکانات لکسوس IS250 اف اسپرت

همیشه محصولات تویوتا را به دلیل کمبود آپشن‌ مورد سرزنش قرار داده‌ایم، اما ژاپنی‌ها می‌گویند اگر یک تویوتا فول می‌خواهی، خوب لکسوس بخر! داخل IS هم مثل تمامی لکسوس‌ها با گزینه‌های رفاهی و ایمنی پرشماری روبرو هستیم که بسیاری از آن‌ها حتی بعد از گذشت این همه سال همچنان مدرن و جذاب به چشم می‌آیند.

امکانات لکسوس IS250 اف اسپرت

مثلاً در بخش رفاهی امکاناتی نظیر: سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، صندلی‌های اسپرت چرمی در قسمت جلو مجهز به تنظیمات برقی، صندلی راننده دارای حافظه و گودی کمر برقی، تهویه صندلی‌های جلو، ساعت آنالوگ، سانروف برقی، کروزکنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، امکان انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی (اکو/نرمال/ اسپرت و اسپرت پلاس ویژه F Sport)، آینه الکتروکرومیک، چراغ‌های اتوماتیک بای زنون مجهز به تنظیم ارتفاع خودکار و نوربالای هوشمند، دیلایت، چراغ‌شور، فرمان برقی 4 حالته حساس به سرعت، پدال شیفتر، سیستم صوتی حرفه‌ای Mark Levinson با 15 اسپیکر (نسخه F Sport)، نمایشگر 7 اینچی با قابلیت کنترل بوسیله موس مرکزی، دوربین دید عقب، برف‌پاک‌کن هوشمند، صفحه‌کیلومتر دیجیتال (نسخه F Sport)، سنسورهای پارک جلو و عقب، سامانه نظارت بر باد تایرها و پرده عقب برقی را در اختیار داریم.

در بحث امنیت نیز تجهیزاتی از قبیل: کنترل کشش و پایداری هوشمند، ترمز کمکی، رادارهای نقطه کور، هشدار تغییر لاین و پیشگیری از تصادفات، ایربگ‌های‌ کامل شامل راننده، سرنشین‌ کناری، جانبی و پرده‌ای و زانویی نفرات جلو به همراه پشت‌سری فعال از ما محافظت خواهند نمود.

بی‌خود نیست که لکسوس IS توانسته هر 5 ستاره موسسه ایمنی Euro-NCAP را بدست آورد؛ این همه آپشن امنیتی حتی برای پراید هم یکی دو ستاره می‌خرید! چه برسد به خودرویی با شاسی پیشرفته و ستون‌های امن.

بررسی مشخصات فنی لکسوس IS250 اف اسپرت

اینجا هم خبرهای خوب برایتان داریم، هم خبرهای بد؛ از بخش مثبت ماجرا شروع کنیم؛ زیر کاپوت لکسوس IS250 اف اسپرت یک پیشرانه اتمسفریک، تقریباً سازگار با بنزین‌های وطنی قرار گرفته که برای شرایط خاص کشور ما یک امتیاز ویژه‌ محسوب می‌شود. از نظر دوام و استهلاک نیز می‌توان لکسوس IS را جزء برترین انتخاب‌های ممکن در این رده دانست. ضمناً لکسوس IS250 یک سدان دیفرانسیل عقب است که این مورد هم برای اکثر ماشین‌بازها تداعی‌کننده شور و هیجان و لذت رانندگی بالاتر خواهد بود. در واقع با این قبیل ماشین‌ها هم دریفت زدن راحت‌تر است و هم این‌که بدلیل تقسیم وظایف سیستم فرمان و انتقال‌قدرت میان دو محور (بجای یکی)، کنترل خودرو در برخی شرایط ساده‌تر خواهد بود.

گیربکس لکسوس IS250 اف اسپرت

گیربکس لکسوس IS250 اف اسپرت از نوع 6 سرعته اتوماتیک است که هرچند نسبت به رقبای ژرمن حاضر در بازار کمی قدیمی به نظر می‌رسد، اما به لطف ضرائب مناسب و دقت و سرعت تعویض بالا می‌تواند رضایت کلی شما را تا حد زیادی جلب نماید. مصرف سوخت ترکیبی 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است، که البته خیلی رویایی و دست نیافتنی به نظر می‌رسد، اما حتی در واقعیت هم این عدد به ندرت فراتر از 8 لیتر خواهد رفت که برای خودرویی با این حجم موتور قابل‌قبول است (مگر در هنگام شتاب‌گیری که شرایط متفاوت است).

ای کاش می‌توانستم همین‌طور تا پایان متن از خوبی‌های لکسوس برایتان بنویسم و کنار هم کیف کنیم، اما صد حیف که محدودیت واردات خودرو با پیشرانه حجیم‌ اجازه عرضه نسخه قدرتمند 350 را نداده و در نتیجه اینجا با یک ضعف اساسی روبرو هستیم. البته نه اینکه لکسوس IS250 اف اسپرت خودروی کند و حوصله‌سر بری باشد، اما این پیشرانه 6 سیلندر خورجینی 2.5 لیتری فقط 207 اسب‌بخار قدرت و حدود 250 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که برای خودرویی با چاشنی قابلیت‌های اسپرتی و وزن بیش از 1.5 تن کافی نیست.

پیشرانه لکسوس IS250 اف اسپرت

شتاب رسمی 8.1 ثانیه و حداکثر سرعت 225 کیلومتر برساعت ثابت می‌کنند که لکسوس IS250 اف اسپرت یارای رقابت با امثال ب‌ام‌و 328i (یا حتی 320i) را نخواهد داشت و در برابر سدان‌های کاملاً خانوادگی نظیر تویوتا آریون نیز (حداقل در مسیر مستقیم) شکست سختی را متحمل می‌شود. تازه موتورهای اتمسفریک در شهر مرتفعی همچون تهران (که فشار هوا در آنها کمتر از سطح دریاست) دچار افت عملکرد محسوس می‌گردند و اختلاف‌شان با رقبای توربوشارژر افزایش خواهد یافت.

تجربه رانندگی با لکسوس IS250 اف اسپرت

بالاخره وقتش رسید که این سامورایی مرموز را از خواب بیدار کنیم تا ببینیم آیا مثل اجدادش روحیه مبارزه‌طلبی دارد یا فقط در ظاهر ادای سدان‌های مسابقه‌ای را درمی‌آورد.

صندلی‌ها به سبک خودروهای اسپرت مقداری گودتر از سدان‌های عادی طراحی شده‌اند تا در پیچ‌های تند، کمتر اسیر فشار G شویم، اما با این حال دید پیرامونی قابل‌قبول است و هرجا هم کمبودی وجود داشته به کمک پوشش مناسب آینه‌ها و انواع سنسور و رادار و دوربین جبران شده است.

تجربه رانندگی با لکسوس IS250 اف اسپرت

پس از استارت خودرو متوجه بالانس بسیار خوب پیشرانه خواهید شد؛ در واقع انجین لکسوس IS250 اف اسپرت چه در آغاز حرکت و چه دورهای بالاتر هیچ‌گونه لرزشی ندارد و با نرمی مثال‌زدنی انجام وظیفه می‌کند.

گیربکس نیز هرچند در هنگام رانندگی اسپرتی در سطح رقبای آلمانی ظاهر نمی‌شود، اما در اکثر مواقع با دقت و هوش بسیار خوبش شما را تحت تاثیر قرار خواهد  داد؛ جدا از آن همانگی خوبی هم میان جعبه‌دنده و موتور وجود دارد که از تاخیر واکنش به پدال گاز جلوگیری می‌کند.

برای حس شنوایی شما هم برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده. مثلاً وقتی جنون سرعت به سرتان زد می‌توانید با قرار دادن مود رانندگی در حالت Sport Plus از صدای فوق‌العاده سیستم اگزوز لکسوس IS250 اف اسپرت لذت ببرید و زمانی‌که صدای اعتراض همسرتان بلند شد او را با اعجاز سیستم صوتی لوینسون راضی نگاه دارید.

تست و بررسی لکسوس IS250 اف اسپرت

تعلیق نسخه F Sport مقداری خشن‌تر از مدل‌های ساده رفتار می‌کند، اما باز هم کیفیت سواری از بسیاری از سدان‌های اسپرت بازار بهتر است و همزمان هندلینگ بسیار خوبی در اختیار داریم. در حقیقت ترکیب تعلیق تمام مستقل چند اتصالی با شاسی پیشرفته، مرکز ثقل پایین و ابعاد مناسب چرخ‌ها باعث شده حس فرمان‌پذیری مکانیکی خودرو در سطح بالایی قرار داشته باشد و سیستم‌های هوشمند الکترونیکی نیز این مجموعه را تکمیل نموده‌اند تا با خیال آسوده به پیچ و خم جاده‌ها حمله کنیم. البته همچنان هندلینگ سری 3 و 4 تاحدودی بهتر است، اما وقتی بحث توازن میان نرمی و پایداری به میان آید لکسوس نمره بالاتری به دست خواهد آورد.

ترمزها نیز مستحکم و قابل اعتماد نشان می‌دهند و با واکنش‌های به موقع، حس اطمینان را در دل انسان زنده می‌کنند. تنها مشکل همین شتاب معمولی خودرو است که در شهر تهران با بنزین‌های نه‌چندان ایده‌آل وطنی به حوالی عدد 9 ثانیه می‌رسد. طبیعتاً این رکورد برای شکست حریفان قدر این سطح از بازار کافی نخواهد بود. شما را نمی‌دانم ولی شخصاً خوشم نمی‌آید با لکسوس اسپرتم مجبور شوم برای یک سدان پیرمردی مثل جنسیس راه را باز کنم!

تست و بررسی لکسوس IS250 اف اسپرت

صد حیف که محدودیت‌های واردات اجازه حضور نسخه قدرتمند 350 را نداد وگرنه در این قسمت از بررسی هم خاطرات بهتری برایتان تعریف می‌کردم. البته این راهم بگویم که لکسوس می‌توانست از همین پیشرانه 2.5 لیتری نیز قدرت بیشتری استخراج کند، اما در این صورت از دوام موتور کاسته می‌شد و این برخلاف اهداف خانواده تویوتا بوده. در هر صورت شما می‌توانید با کمک فرمان‌پذیری بسیار خوب، ترمزهای مطمئن و صدای آسمانی اگزوز از سواری با لکسوس IS250 اف اسپرت لذت کافی را ببرید، اما به شما پیشنهاد می‌کنم که این حس خوب را با کل‌کل کردن با سایر رقبا خراب نکنید چون در اکثر مواقع احتمال شکست بالا خواهد بود.

راند نهایی با لکسوس IS250 اف اسپرت

لکسوس IS250 خودرویی جذاب و دوست‌داشتنی با طراحی عالی، آپشن‌های فراوان و کیفیت ساخت بسیار بالاست، که با توجه به ابعاد جمع‌وجور و سواری قابل‌قبولش می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی نگاه دارد. تنها مشکل رقبای قدری هستند که پیش رویش قرار گرفته‌اند. مثلاً ب‌ام‌و 328i با شتاب 5.9 ثانیه و تاپ اسپید محدود شده روی عدد 250 کیلومتر برساعت در مسابقات خیابانی سامورایی مغرور ما را حسابی تحقیر خواهد کرد و مرسدس‌بنز C200 هم به کمک اعتبار برند و خصلت‌های خانوادگی برتر می‌تواند نظرات بسیاری را به خود جلب نماید.

با این حال باید در نظر داشت که IS250 اندکی ارزان‌تر از رقبایش است و با بنزین‌های وطنی سازگاری بیشتری دارد، علاوه‌براین در طولانی مدت هزینه تعمیر و نگهداری به مراتب کمتری به شما تحمیل خواهد نمود. پس اگر خیلی اهل کل‌کل‌های خیابانی نیستید می‌توانید روی خرید این ژاپنی خوش‌قیافه حساب باز کنید؛ حتی شتابش هم برای لذت شخصی کافی است و با ترکیب ویژگی‌های اسپرتی با خصلت‌های خانوادگی هم شما و هم سایر اعضاء خانواده‌تان را راضی نگاه خواهد داشت.

عکاس: محمدرضا اناری

دیدگاه کاربران
Nima72 1402/9/26
چون این ضعیف ترین نسخه موتوری هست باید هم با ضعیف ترین نماینده بی ام و مقایسه بشه
پاسخ
0
0
1
Nima72 1402/9/26
موتورش جای تقویت خیلی بالایی داره و با تیون نه چندان سنگین به ۲۶۰ اسب یا بیشتر میشه رسید که این کار رو یکی از دوستان من رو is خودش انجام داد که به ۲۶۳ اسب سرچرخ رسید و شتاب حدودی ۵.۵ ۶ رو بدست اورد که دیگه راضی کننداس!!!!!
پاسخ
0
0
1
Mohsen2684 1402/6/15
درسته رقباش در ایران اینها هستن ولی همونطور که گقتین لکسوس هم is 500 رو داره که 8 سیلندره همونطور که بنز چ بی ام و دارن اما این رو باید با بی ام و 318i تقریبا مقایسه
پاسخ
0
0
1