• جريمه سرعت غير مجاز

بیش‌ترین تخلف با کدام خودرو رخ می‌دهد؟

جریمه سرعت غیر مجاز سال 1403 چقدر است؟

8 مرداد 1402 10:08

بیش‌ترین تخلف سرعت با کدام خودرو رخ می‌دهد؟

مرداد 1402: سرهنگ شریفی، رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد بیشترین تخلف سرعت مربوط به خودرو پژو ۲۰۶ است. این خودرو در بین جوانان خیلی خواهان دارد و رانندگان اغلب هزینه‌های زیادی روی این خودرو انجام می‌دهند و آن را از حالت استاندارد خارج می‌کنند.

وی افزود در برخورد با تخلفات حادثه ساز در سه ماهه اخیر بیشترین تخلف سرعت که توسط دوربین ها ثبت شده و پلیس در گشت‌های محسوس و نامحسوس با آن برخورد داشته اند، خودرویی بوده که با بیش از 185 کیلومتر بر ساعت در حال تردد بوده که این خودرو متوقف و اعمال قانون شد. بیشترین ارتکاب تخلف نیز بین ساعت‌های 1 تا 2 بامداد بوده که بزرگراه های شهر تهران خلوت است و این جسارت برای رانندگان پیش می‌آید تا با سرعت بیشتری رانندگی کنند. رانندگانی که بیش از 50 کیلومتر بر ساعت از حد مجاز رانندگی می‌کنند، رانندگان و مالکان این وسیله نقلیه به کلاس آموزشی دعوت می شوند. طی سه ماهه اخیر،  یک هزار و 137 نفر از رانندگان حادثه‌ساز به کلاس های آموزشی فراخوانده شده و مجدد مورد بازآموزی قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی شده اند. در بررسی‌ها همچنین مشخص شد که بیشترین سرعت هم در بزرگراه امام علی(ع) بوده که عدد 137 را نشان داده و خودرو توقیف گردیده است.

4.7 میلیون تخلف سرعت غیرمجاز ثبت شده است

فروردین 1402: شهریار افندی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد 1872 سامانه فعال ثبت تخلفات عبور و مرور متعلق به سازمان راهداری در محورهای برون شهری وجود دارد که از تاریخ 24 اسفند تا 11 فروردین تردد 304 میلیون و 605 هزار و 4 پلاک خودرو را در محورهای برون شهری ثبت کرده‌اند. سامانه‌های فعال در مدت ذکر شده سرعت لحظه‌ای غیرمجاز 2 میلیون و 905 هزار و 709 پلاک خودرو را ثبت کرده است. همچنین یک میلیون و 799 هزار و 193 پلاک ثبت شده، سرعت متوسط غیرمجاز داشته‌اند.

طبق گفته‌های وی، از روز 24 اسفند 1401 تا صبح روز 12 فروردین، 5 میلیون و 358 هزار و 152 نفر برای مسافرت از حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای استفاده کرده‌اند. از این تعداد، سهم ناوگان اتوبوسرانی 62 درصد، مینی‌بوسرانی 22.8 درصد و سواری کرایه 15.2 درصد بوده است. 1.4 میلیون نفر از طریق راه‌آهن، حدود 2.3 میلیون نفر از طریق هواپیما و حدود 3.1 میلیون نفر نیز از طریق حمل‌ونقل دریایی در ایام طرح نوروزی جابجا شده‌اند. تردد بین استانی به سیستان و بلوچستان 20 درصد، اردبیل 18 درصد، خوزستان 17 درصد، کرمان 16 درصد و ایلام  15درصد افزایش یافته است. در 17 روز طرح نوروزی، تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان و مازندران استان‌های پرتردد بوده‌اند.

کاهش سرعت مجاز اتوبوس‌ها در نوروز 1402

اسفند 1401: سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، اعلام کرد طبق تصمیمات اتخاذ شده، مقرر شد که در ایام اجرای طرح نوروزی امسال، میانگین سقف سرعت مجاز اتوبوس‌های بین‌شهری 10 کیلومتر کاهش پیدا کند. این طرح همزمان با اجرای طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده‌های کشور اجرایی خواهد شد.

وی افزود در ایام نوروز بسیاری از شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی برای انجام سفرهای خود استفاده کرده و از این رو ایمنی این ناوگان برای پلیس راه و همچنین راهداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر این اساس نیز تصمیم برآن شد تا سقف سرعت مجاز اتوبوس‌ها کاهش پیدا کند. البته نظارت‌ بر ناوگان حمل و نقل عمومی در دیگر حوزه‌ها نیز افزایش داده شده و بر این اساس معاینه فنی تمام اتوبوس‌ها چک شده و علاوه بر آن در مبدا و مقصد اتوبوس‌ها نیز چک‌ لیست‌های ایمنی آن‌ها بررسی خواهد شد.

سرعت مجاز در تونل چقدر است؟

اسفند 1401: سرهنگ علی اصغر شریفی، ریس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران، ضمن اشاره به تصادفات متعدد موتورسواران در تونل‌ها، نکات جالبی را درباره رانندگی در تونل‌ها گفته است که عبارتند از:

  • اصلی‌ترین علل تصادفات در  تونل، مربوط به موتورسوارانی است که از  خطوط  اضطرار  استفاده می‌کنند. همچنین تغییر مسیر ناگهانی نیز  یکی دیگر از علل شایع بروز تصادفات در بین موتورسواران در داخل تونل است.
  • هرگونه تغییر  مسیر  در داخل  تونل ها اکیدا ممنوع است چرا که خطوط  در داخل تونل، کاملا ممتد بوده و وسایل نقلیه نیز الزاما باید در داخل این خطوط حرکت کنند.
  • جریمه ورود به خطوط  اضطرار در تونل‌ها معادل 81,600 تومان است که ناچیز بوده و عامل بازدارنده‌ای محسوب نمی‌شود.
  • سرعت مجاز داخل تونل، زیر 70 کیلومتربرساعت است و بیش  از آن توسط  دوربین، جریمه خودروها ثبت می‌شود.
  • ورود کامیون و اتوبوس به داخل تونل ممنوع بوده چراکه حجم و ابعاد تونل، برای ورود اینگونه خودروها طراحی نشده است.

برگزاری کلاس آموزشی ویژه متخلفان سرعت

بهمن 1401: سرهنگ علی‌اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور، درباره کلاس‌های آموزشی قرارگاه سرعت گفت این کلاس‌ها برای رانندگان متخلف در بحث سرعت‌ها تشکیل می‌شود‌. پلیس سعی دارد به این رانندگان عواقب سرعت و سبقت را گوشزد کند.

وی توضیح داد در این کلاس‌ها، فیلم‌هایی را از قربانیان حوادث، از کسانی که این حوادث برای آنان اتفاق افتاده پخش می‌شود و به رانندگان می‌گویند که اگر با سرعت‌های بالا رانندگی کنند چه حوادث تلخی برایشان روی می‌دهد. وقتی خطری مانند عابرپیاده دیده می‌شود، اگر راننده‌ای با سرعت صد کیلومتر در ساعت حرکت کند از لحظه ای که خطر را رویت کرده و تا تحلیل کند که چه کاری باید انجام دهد، تقریبا هشت دهم ثانیه طول می‌کشد. پس از تحلیل راننده، از لحظه‌ای که راننده پا را روی ترمز می‌گذارد، یعنی مغز دستور داد که ترمز بگیرد، شش دهم ثانیه هم مجموع دیدن و فشار دادن ترمز طول می‌کشد. اگر با سرعت مطمئنه و مجاز رانندگی نشود، فاصله و زمان از دست خواهد رفت و برخورد با عابر و وسیله حتمی می‌شود.

توقیف ساعتی خودروهای متخلف

سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران، اعلام کرد که اگر راننده‌ای مرتکب تخلفات سرعت غیر مجاز و سبقت غیر مجاز شود، خودروی وی در همان محل، به صورت ساعتی، توقیف خواهد شد‌.

سرهنگ رازقی؛ معاون عملیات پلیس راهور تهران

وی همچنین افزود که برای کنترل سرعت‌های غیر مجاز، قرارگاه سرعت تشکیل شده است؛ به این صورت که با هماهنگی مراجع قضایی، هر صبح کسانی که با سرعت بالا در محورهای بزرگراهی تردد کنند از طریق سامانه‌ها شناسایی و به پلیس راهور تهران بزرگ احضار می‌شوند.

اگر راننده‌ای در شب، با سرعت غیرمجاز در بزرگراه‌ها تردد کند، صبح برای وی پیامکی ارسال می‌شود تا حتما در اولین فرصت به پلیس راهور تهران بزرگ مراجعه کند. شخص متخلف علاوه بر این که تحت آموزش قرار می‌گیرد، باید تعهد بدهد که تخلف را تکرار نمی‌کند و سرعت غیرمجاز نداشته باشد. بر اساس گفته‌های وی، این اقدام تاثیر بسزایی در کاهش تخلفات داشته و افرادی که در مدت اخیر برای آموزش مراجعه کرده‌اند، دیگر تخلفی از آن‌ها سر نزده است.

جریمه سرعت متوسط در اتوبان

تیر 1400: از اواخر سال 1394 بود که به دستور رئیس‌ وقت پلیس راهور، سیستم محاسبه «سرعت متوسط در اتوبان‌ها» معرفی شد. ماجرا از این قرار بود که برخی رانندگان متخلف، در زمان نزدیک‌شدن به دوربین‌ها، از سرعت‌شان می‌کاهند و به محض عبور از دوربین، دوباره با سرعت غیرمجاز به مسیرشان ادامه می‌دهند.

برای جلوگیری از این رفتارهای اشتباه، پلیس راهور، سیستم جدیدی را راه‌اندازی کرده که در آن، سرعت متوسط خودروها در طول مسیر محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، اگر مدت‌زمان لازم برای پیمودن مسیر تهران قم با سرعت متوسط قانونی، یک ساعت و 30 دقیقه باشد، در صورتیکه رانندگان در زمان کمتری این مسیر را طی کنند، حتما برای یکبار، جریمه می‌شوند. 

جریمه سرعت متوسط در اتوبان
جریمه سرعت متوسط در اتوبان

البته نکته جالب اینجاست که محاسبه سرعت متوسط، الزاما در ابتدای و انتهای مسیرها و محورهای مواصلاتی اصلی نیستند بلکه در فاصله میان دو دوربین هم محاسبه می‌شود. مثلا اگر زمان لازم برای پیمودن فاصله بین دو دوربین کنترلی پلیس، 20 دقیقه باشد اما شما آنرا در 10 دقیقه طی کنید، به این معنی است که سرعت‌تان از سرعت متوسط مجاز، فراتر بوده و مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی هستید.


جریمه سرعت غیر مجاز سال 1401

براساس جدول تخلفات رانندگی، جریمه سرعت غیر مجاز از سال 1399 تغییر کرده و براساس محل ثبت تخلف و همچنین براساس میزان سرعتی است که برای راننده متخلف ثبت می‌شود. بنابراین جریمه سرعت، ممکن است برای یک راننده، ارزان‌تر و ساده‌تر باشد اما برای راننده‌ای دیگر، گران‌تر و سخت‌تر باشد. جزییات کامل این جریمه را در ادامه متن مطالعه کنید:

جریمه سرعت غیر مجاز تا 30 کیلومتر

طبق تعرفه سال 1401، جریمه سرعت غیر مجاز تا 30 کیلومتر برساعت (یعنی 30 کیلومتر برساعت بیشتر از حد مجاز) برابر است با:

  • در کلانشهرها و مراکز استان و جاده بین شهری: 63 هزار تومان.
  • در سایر شهرها: 46 هزار تومان.
  • در راه‌های روستایی: 31 هزارتومان.

جریمه سرعت غیر مجاز بیش از 30 کیلومتر

طبق تعرفه سال 1401، جریمه سرعت غیر مجاز بیش از 30 کیلومتر برساعت (یعنی بیش از 30 کیلومتر برساعت بیشتر از حد مجاز) برابر است با:

  • در کلانشهرها و مراکز استان و جاده بین شهری: 210 هزار تومان.
  • در سایر شهرها: 189 هزار تومان.
  • در راه‌های روستایی: 105 هزارتومان.

توجه داشته باشید که اگر سرعت راننده متخلف، بین 30 تا 50 کیلومتر فراتر از سرعت مجاز باشد، علاوه بر جریمه نقدی، مشمول 5 نمره منفی برای رانندگان شخصی یا 10 نمره منفی برای رانندگان عمومی نیز می‌شود.

اما اگر سرعت راننده متخلف، بیش از 50 کیلومتر برساعت فراتر از حد مجاز باشد، علاوه بر جریمه نقدی و ثبت نمره منفی در گواهینامه رانندگی، به راننده متخلف از طریق پیامک یا تماس تلفنی، اطلاع‌رسانی می‌شود تا در دوره آموزشی پلیس راهور شرکت کند. در انتهای دوره آموزشی نیز راننده متخلف، باید تعهد کتبی دهد که دیگر مرتکب این تخلف نخواهد شد. بعد از اخذ تعهد، چنانچه راننده متخلف برای بار دوم مرتکب این تخلف رانندگی شود، به عنوان مجرم شناخته شده و به مراجع قضایی معرفی می‌گردد.


استعلام و پرداخت خلافی آنلاین

اگر مالک خودرو هستید یا اگر موتورسیکلت دارید، می‌توانید انواع روش‌های استعلام جریمه رانندگی، شامل استعلام خلافی خودرو، استعلام خلافی موتور، استعلام خلافی با شماره پلاک، استعلام جزییات خلافی و همچنین پرداخت آنلاین جریمه راهنمایی و رانندگی را از لینک استعلام خلافی خودرو و موتورسیکلت انجام دهید.

دیدگاه کاربران