• داخلي سازي خودروهاي وارداتي

سومین بند آیین نامه واردات هم لو رفت!

شرط دولت برای داخلی سازی خودروهای وارداتی

11 مرداد 1401 09:34

اوایل مردادماه 1401 بود که سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس، درباره سقف دلاری برای واردات خودرو سخن گفت و برای نخستین‌بار، متوجه شدیم که دولت در آئیین نامه واردات، به دنبال واردات خودروهای زیر 10 هزار دلار و همچنین زیر 20 هزار دلار است. حالا پس از گذشت چندین روز از آن ماجرا، شاهد افشای بند دیگری از آیین نامه جنجالی واردات خودرو هستیم که درباره شرط داخلی‌سازی خودروهاست.

اگر واردات از سقف یک میلیارد دلار گذشت، تولید مشارکتی خودروهای خارجی باید اتفاق بیفتدپس از جلسه کمیسیون صنایع مجلس در روز یکشنبه 9 مردادماه 1401، آقای منوچهر منطقی در این جلسه، سومین بند آیین نامه واردات خودرو را افشا نمود! این بند جدید درباره تولید مشارکتی خودروهای وارداتی است. آنطور که در آیین نامه واردات آمده است، دولت، سقف دلاری برای واردات خودرو را معادل یک میلیارد دلار درنظر گرفته است. بنابراین اگر مجموع ارزش خودروهای وارداتی به کشورمان، از این سقف دلاری بیشتر شد، واردات خودرو امکان‌پذیر نیست مگر با شرط تولید مشارکتی! اما معنی این شرط چیست؟

در صورتیکه واردات خودرو به کشورمان، به سقف یک میلیارد دلاری رسید، اما همچنان تقاضا برای واردات خودرو وجود داشت، این واردات باید به شرط سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو کشورمان امکان‌پذیر است. یعنی شرکت واردکننده، باید شرایطی را فراهم کند که خودروهای برند خارجی، در داخل کشورمان مونتاژ شوند. در غیراینصورت، امکان واردات خودرو وجود ندارد. البته آیین نامه واردات خودرو هنوز در در هئیت دولت، به تصویب نرسیده و همچنان باید منتظر روزهای آینده بمانیم.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران
HoomanM 1401/5/11
وقتی حتی چینی ها اسباب بازی هم حاضر نیستن که تکنولوژیشون رو در اختیار ایران که مصرف کننده ی اصلیش هست بذارن... چه طور انتظار دارین برند های مطرح بیان و همچین کاری رو بکنن؟؟؟؟ چرا عرصه رو برای واردات کم میکنید؟؟؟ آقا جان بگو نمیخوام واردات چون چینی ها و دنا پلاس ها تارا های خودم به خطر میوفته... :))))
پاسخ
0
0
0