• کاميون فوتون H5 ايران خودرو ديزل

فوتون H5 با استاندارد حمل کالای خطرناک معرفی شد

بررسی کامیون کشنده فوتون H5 ایران خودرو دیزل

24 خرداد 1402 16:22

فوتون H5 با استاندارد حمل کالای خطرناک معرفی شد

خرداد 1402: شرکت ایران خودرو دیزل در بیستمین دوره نمایشگاه خودرو شیراز 1402 حضور یافته و کشنده آئومان H5 را معرفی کرد. این کشنده توانسته  استاندارد ADR و یا همان استاندارد حمل کالای خطرناک را دریافت کند.

فوتون آئومان H5 در واقع، یک نسخه بهینه ‌سازی و فیس لیفت شده از کشنده فوتون H4 است که قبلا توسط ایران خودرو دیزل در بازار کشور عرضه شده است. هر چند کشنده H5 بر مبنای فوتون H4 طراحی و بنا شده است، اما تغییرات زیادی از نظر فنی و ایمنی در آن مشاهده می‌شود. در بخش طراحی ظاهری H5 (به خصوص در بخش جلوپنجره، چراغ ها و آینه های کناری) به نظر می رسد طراحان کمپانی فوتون نیم نگاهی هم به کشنده های مرسدس بنز همچون اکتروس داشته اند. چراغ های بزرگ و جلوپنجره با خطوط پهن، ظاهری جذاب و تنومند را به این کشنده بخشیده اند.  ظرفیت حمل بار این کشنده، به‌صورت ناخالص، برابر با ۴۴ تن بوده که مشابه اکثر کشنده‌ های دو محور موجود در بازار است.

کشنده فوتون اچ 5 ایران خودرو دیزل

فوتون H5 به موتوری با کد CUMMINS ISGE-460 مجهز شده که 460 اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن ‌متر گشتاور دارد. این موتور از ساخته های شرکت معروف کامینز، دیگر شریک تجاری فوتون، است که با حجم ۱۱.۸ لیتر در رده موتورهای ۱۲ لیتری فوتون قرار می‌گیرد. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است که با وجود فیلتر دوده می‌تواند طبق استانداردهای ایران پلاک انتظامی دریافت کند. فوتون H5 دارای گیربکس اتوماتیک ساخت ZF آلمان با ۱۲+۴ دنده است. همچنین وجود یک ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله‌ ای از دیگر برگ ‌های برنده این گیربکس در بین رقباست.

ترمزها در هر دو محور کشنده فوتون آئومان H5 به‌صورت دیسکی هستند که البته این کشنده غیر از داشتن سیستم ترمز ضد قفل ABS، به سیستم های نظیر سیستم ضد لغزش ASR، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم هشدار انحراف از مسیر و… نیز مجهز است. از امکانات جالب توجه فوتون H5 می توان به وجود سیستم ترمز الکترونیکی اضطراری آن اشاره کرد. این سیستم می‌تواند مسافت پیشِ رو را تا ۲۰۰ متر بررسی کند و در صورت وجود مانع و احتمال برخورد با آن، به راننده هشدار دهد و اعلام خطر کند، اما در صورت عدم توجه و اقدام مناسب از سوی راننده، به‌صورت خودکار وارد عمل شود و از تمام توان ایستایی خودرو برای توقف کشنده استفاده کند.

از دیگر نکات این کشنده برخورداری از رادار حرکت بین خطوط است که در صورت عبور از خطوط جاده اخطار می‌دهد. همچنین وجود سیستم پایش فشار باد تایرها از دیگر امکانات رفاهی کشنده فوتون H5 است.

آغاز تحویل فوتون H5 به خریداران

شهریور 1401: شرکت ایران‌ خودرو دیزل، شماره‌گذاری و تحویل کامیون کشنده فوتون H5 را آغاز کرده است. این محصول در اردیبهشت‌ماه 1401 معرفی شد و اکنون در نخستین مرحله از تحویل آن به مشتریان، روزانه ده‌ها دستگاه شماره‌گذاری و تحویل داده می‌شود.

کامیون فوتون H5 ایران خودرو دیزل
فوتون اچ 5 ایران خودرو دیزل

کشنده فوتون H5 با کارت کشندگی 44 تن، از یک پیشرانه 6 سیلندر خطی با حجم 11824 سی‌سی نیرو می‌گیرد. این پیشرانه حداکثر 460 اسب‌بخار قدرت 2200 نیوتن‌متر گشتاور دارد و مجهز به تزریق مستقیم، توربوشارژ، اینتر کولر، کامان ریل و سیستم SCR با استاندارد آلایندگی یورو 5 است. پیشرانه فوتون H5 به یک گیربکس اتوماتیک 12 دنده جلو و 2 دنده عقب متصل شده است.

»» مشخصات فنی فوتون H5 ایران خودرو ««

از جمله امکانات این محصول می‌توان به کلیدهای کنترلی روی فرمان، دو تخت‌خواب، سانروف برقی، کروز کنترل، کولر و بخاری درجا، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، سیستم هشدار انحراف از مسیر (LDWS) و ترمزهای دومداره پنوماتیکی دیسکی مجهز به فیلتر رطوبت‌گیر و با سیستم‌های ABS، ASR، ESP و سیستم ترمز اضطراری هوشمند AEBS اشاره کرد.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید:

دیدگاه کاربران