• خبرهاي جديد بيمه رانندگان تاکسي

آغاز ثبت‌نام بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی

خبرهای جدید بیمه رانندگان تاکسی 1402

3 بهمن 1402 13:44

آغاز ثبت‌نام بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی

بهمن 1402: شادی مالکی ، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، درباره خدمات بیمه درمان تکمیلی توضیح داد که این خدمات با هدف ارتقای سطح سلامت و رفاه تاکسیرانان و  بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود در شهرداری تهران برای ارائه خدمات درمانی مطلوب، برای نخستین بار طی سالیان اخیر، با همکاری شرکت شهر سالم که در حال حاضر عهده‌دار ارائه خدمات درمانی کارکنان شهرداری تهران است، این شرایط فراهم شده تا تاکسیرانان بتوانند از این خدمات تا سقف اعتبارات تخصیص داده شده استفاده نمایند.

وی افزود از روز شنبه ۷ بهمن ماه فرآیند ثبت نام بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی آغاز خواهد شد. تاکسیرانان متقاضی می‌توانند برای استفاده از این خدمت ظرف مدت ۱۵ روز درسامانه insurancetaxi.tehran.ir ثبت نام نمایند. گفتنی است ثبت‌نام، فقط برای تاکسیرانان دارای پروانه تاکسیرانی معتبر امکان‌پذیر خواهد بود و پس از پایان زمان ثبت نام امکان حذف و اضافه نمودن افراد وجود نخواهد داشت. افراد تحت تکفل تاکسیرانان نیز در صورت پرداخت حق بیمه می‌توانند از خدمات بیمه تکمیلی درمان استفاده نمایند.

چرا تاکسیرانان جدید بیمه نمیشوند؟

آذر 1402: ​​مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، در تشریح روند پیگیری بیمه رانندگان تاکسی در کشور گفت: افرادی از سالها قبل به اسم راننده، بیمه شده و در لیست قرار دارند، در حالیکه این لیست از سال 1392 در تأمین اجتماعی فریز شده و بروز نگردیده و از بیمه رانندگان تاکسی استفاده می‌کنند. لذا سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه رانندگان جدید اعلام میکند سقف اعتبارات این بخش پر شده و نمی‌تواند راننده جدید بیمه کند.

در حقیقت 313 هزار و 994 نفر، تعداد افرادی است که به اسم راننده ناوگان حمل و نقل شهری، از بیمه استفاده میکنند که از این تعداد 110 هزار و 534 نفر در هیچ یک از بانک‌های اطلاعاتی وزارت کشور نیستند. به این ترتیب یا از ابتدا در این حوزه، به اشتباه ورود پیدا کردند یا در این سال‌ها از حوزه خارج شده‌اند، اما از یارانه 50 درصدی بیمه استفاده میکنند.

مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی در حذف این افراد برای بیمه خوب عمل کرده؛ اما در اضافه کردن رانندگان جدید نه. بر همین اساس با توجه به اینکه اراده‌ای برای این کار وجود نداشت، تفاهم نامه‌ای میان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور و سازمان تأمین اجتماعی به امضاء رسید تا در سامانه‌ای به صورت برخط، بیمه رانندگان انجام شود؛ اما علی رغم پیگیری‌ها پس از 4 سال، این سامانه که شفافیت را به همراه دارد، محقق نشده است.

در حال حاضر 400 هزار راننده تاکسی، 50 هزار راننده اتوبوس شهری و 35 هزار راننده مینی بوس پروانه فعالیت از شهرداری دارند و مشغول فعالیت در این حوزه هستند.

بیمه خویش‌فرما برای رانندگان تاکسی‌ اینترنتی

آبان 1402: نمایندگان مجلس، در جلسه علنی و در ادامه بررسی مواد الحاقی کمیسیون تلفیق بند ج ماده 29 لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند. طبق این مصوبه، ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکو (پلتفرم)های مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه نمودن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

آئین‌نامه اجرائی موضوع این بند به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجراشدن این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره گفت این رانندگان، همچون اسنپ و تپسی، در سکوهای مجازی فعالیت می کنند و امکان پوشش بیمه ای ندارند که شامل 300 هزار نفر می‌شود. این بند مجوزی به این رانندگان می‌دهد که به عنوان خویش فرما تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وضعیت حق بیمه رانندگان تاکسی‌های آنلاین

مرداد 1402: میرهاشم موسوی، رئیس سازمان تأمین اجتماعی، درباره برنامه سازمان تأمین اجتماعی برای رانندگان تاکسی‌های آنلاین توضیح داد متأسفانه این موضوع یک خلأ قانونی است که ما در برنامه هفتم توسعه نسبت به آن احکامی را تحت عنوان بیمه‌های پلتفرمی پیشنهاد دادیم تا بتوان با استفاده از ظرفیت قانونی افراد را تحت پوشش بیمه قرار داد. همچنین هفته گذشته دستوری به معاونت بیمه‌ای سازمان داده شد که به سراغ این مشاغل پلتفرمی از جمله اسنپ، تپسی و سایر مشاغل بروند که در سکوهای نوظهور مشاغل در حال فعالیت هستند. ما به دنبال این هستیم تا به شکل توافقی کارفرمایان این بخش از مواهب بیمه‌ای برای کارکنان خود استفاده کنند. قطعا اگر این توافق صورت نگیرد بر اساس اصل 29 قانون اساسی سازمان تأمین اجتماعی موظف و مکلف است تمام مشاغل را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی‏، بیکاری‏، پیری‏، از کارافتادگی‏، بی سرپرستی‏، در راه ماندگی‏، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و… حقی است همگانی‏.

آقای موسوی گفت قانون تأمین اجتماعی این تکلیف را بر دوش ما قرار داده است. در واقع اصل 29 پوشش بیمه‌ای را به عنوان حق همگانی قلمداد کرده بنابراین ما هم قطعاً به سمت بسترهای قانونی خواهیم رفت که به شکل اجباری و از ظرفیت بیمه‌های اجباری مشاغل برای بیمه کردن این افراد استفاده کنیم. توصیه سازمان تأمین اجتماعی این است که با همکاری و همراهی کارفرمایان ابتدا به شکل توافقی این امور انجام شود و اگر این گونه نشد از ظرفیت‌های اجبار قانون برای بیمه این افراد استفاده خواهد شد.

ثبت نام بیمه تاکسیرانان تنها از طریق سامانه

دی 1401: مریم قلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده، مدیر اداره رفاه تاکسیران، در راستای آگاهی بیش‌تر تاکسیرانان شهر تهران برای بهره‌مندی از خدمات بیمه تکمیلی، عنوان کرد معیار استفاده از خدمات بیمه تکمیلی تاکسیرانان، ثبت‌نام در سامانه معرفی شده از طریق پیامک به ایشان در مهلت مقرر یک ماهه است. 

وی تاکید کرد که مهلت ثبت‌نام بعد از تاریخ 23 دی‌ماه تمدید نخواهد شد. متقاضیان توجه داشته باشند که ثبت‌نام خود را به روزهای پایانی مهلت مقرر موکول نکنند. فرایند ثبت‌نام بیمه تکمیلی آسیا برای تاکسیرانان به صورت بر خط بوده، به این معنی که دریافت خدمات از این بیمه بعد از پایان فرایند ثبت‌نام ایشان، آغاز می‌گردد. 

نحوه ثبت نام بیمه تکمیلی تاکسیرانان تهران

دی 1401: مهدی وحدت‌کار، مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، از فرصت یک ماهه تاکسیرانان برای ثبت‌نام بیمه تکمیلی خبر داد. وی در این باره توضیح داد که تاکسیرانان به‌صورت رایگان بیمه می‌شوند و اگر تمایل داشته باشند، می‌توانند با پرداخت مبلغ مشخص، خانواده خود را نیز بیمه کنند. وی همچنین تاکید کرد ثبت‌نام بیمه تکمیلی رانندگان از تاریخ 23 آذرماه آغاز شده و به‌مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. یکی از شرایط مهم دریافت بیمه رانندگان، داشتن کارنامه معتبر رانندگی است. 

متقاضیان جهت ثبت نام، باید به سامانه بیمه تاکسیرانی به نشانی اینترنتی insurancetaxi.tehran.ir مراجعه کرده و پس از اعلام موافقت با شرایط درج شده در سامانه، روی گزینه «ادامه» کلیک کرده و سپس گزینه «ورود» را انتخاب کنند تا به سامانه تاکسی کلاب منتقل شوند.

سامانه اینترنتی ثبت نام بیمه تاکسیرانان
سامانه اینترنتی ثبت نام بیمه تاکسیرانان

جهت آشنایی با نحوه ثبت نام در سامانه تاکسی کلاب و همچنین جهت اطلاع از خدمات تحت پوشش بیمه تاکسرانان، فایل‌های زیر را مشاهده کنید:

»» راهنمای ثبت نام بیمه تاکسیرانان (PDF) ««
»» خدمات تحت پوشش بیمه تاکسیرانان (PDF) ««

آغاز فرآیند بیمه برای رانندگان جدید

مهر 1401: مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی، گفت قانون سازوکار بیمه رانندگان را مشخص کرده است، دهک‌بندی‌ها باید طبق قانون بودجه 1401 انجام شود و مهم‌تر از همه این‌که باید با کمک مراجع معرفی‌کننده اعم از تاکسیرانی، سازمان شهرداری‌ها و وزارت راه که حمل و نقل درون شهری و برون شهری را شامل می‌شود، پالایش انجام شود. هدف از این پالایش، این است که اگر افرادی غیرحق وارد سیستم شدند، خارج کرده و معادل همین‌ میزان خروجی، از رانندگان جدید جایگزین شوند. 

بر اساس گفته‌های وی، فهرست‌ها ارائه شده‌اند و اکنون در حال هماهنگی و کنترل با شرکت‌ها هستند تا آمار نهایی احصاء و با کمک همان مراجع، افراد جدید معرفی و بیمه شوند. در مقاطعی از زمان، افرادی بوده که تاکسیران نبودند اما بیمه شدند. همچنین تعدادی هستند که در گذشته راننده تاکسی بوده و اکنون در شغل دیگری مشغول شده‌اند. هدف این است افرادی که به شغل رانندگی اشتغال ندارند، از این بیمه خارج شوند و افراد محق بتوانند از مزایای این بیمه بهره‌مند باشند. این فرایند آغاز شده و فایل‌ها در دست تبادل است. کار مرحله به مرحله پیش می‌رود، باید فهرست‌ها پالایش و افراد جدید از سوی همان مبادی ذی‌صلاح برای بیمه معرفی شوند. 

آقای شکوری افزود تعداد مشمولان جدید بیمه تقریبا چند ده هزار نفر بوده که کنترل نهایی در حال انجام است تا حقی تضییع نشود. این فرایند به تدریج ادامه می‌یابد و تا پایان سال طول خواهد کشید و شامل همه رانندگان درون و برون شهری است. 

بیمه رایگان تکمیلی برای تهرانی‌ها

شهریور 1401: طبق گفته مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، 400 هزار راننده تاکسی، به صورت راننده اصلی و راننده کمکی، در کشور فعالیت دارند. تعدادی از رانندگان بیمه تامین اجتماعی هستند و تعدادی هم تحت پوشش بیمه‌های دیگر قرار دارند و یا بازنشسته شدند و نیازی به بیمه ندارند.

وی افزود بررسی‌های موجود نشان می‌دهند که حدود صد هزار راننده تاکسی هنوز بیمه نشده‌اند. اگر صد هزار ظرفیت خالی ایجاد شود، می‌توان برای تمامی رانندگان فعال در حوزه تاکسیرانی شرایطی فراهم کرد تا از بیمه راننده‌ها استفاده کنند.

آقای ضامنی گفت که به تعداد افراد حذف شده، افراد دارای پروانه فعالیت و منتظر بیمه اضافه خواهند شد. افرادی که راننده هستند و پیام حذف بیمه برای آن‌ها ارسال شده، باید به شهرداری محل زندگی و یا محل کار خود مراجعه کرده و مستندات خود را ارائه کنند تا اشتباهاً فردی در این فرآیند حذف نشود.

وی درباره بیمه تکمیلی رانندگان گفت برخی شهرداری‌ها امکاناتی را برای بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی فراهم کرده‌اند. برای مثال در شهر تهران بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی رایگان است و در مشهد نیز با تخفیف 70 درصدی انجام می‌شود.

آخرین مهلت برای ثبت نام بیمه تاکسیرانی

دی 1400: مریم قلی‌زاده، مدیر اداره رفاه سازمان تاکسیرانی شهر تهران، در رابطه با بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی اعلام کرد که پیش‌ ثبت‌نام آن از 13 آذرماه 1400 آغاز شده و متقاضیان می‌توانند از طریق اپلیکیشن پیامک شده به شماره موبایل رانندگان و مراجعه به باشگاه رفاه تاکسیرانان، نسبت به ثبت‌نام خود و خانواده‌هایشان اقدام کنند. طبق گفته‌های وی، دو نوع بیمه تکمیلی در نظر گرفته شده که سطح اول آن برای بیمه تکمیلی رانندگان است و سطح دوم، تعهدات بیش‌تری نیز دارد.

وی اشاره کرد که رانندگان می‌توانند بر اساس نیاز خود و خانوادشان، نوع بیمه را انتخاب کنند. البته در صورت انتخاب سطح دوم، تفاوت قیمت 412 هزار تومانی باید پرداخت شود. سطح انتخاب شده قابل ویرایش و حذف نیست؛ مگر در صورت تولد فرزند جدید.

وی تاکید کرد که داشتن بیمه تامین اجتماعی و پایه الزامی نیست و افزود که شرکت بیمه آسیا رانندگان را پوشش می‌دهد و مدت اعتبار آن یک‌ساله است. طبق گفته‌های مدیر اداره رفاه سازمان تاکسیرانی شهر تهران، این طرح برای رانندگان دارای کارنامه تاکسیرانی رایگان بوده، اما برای تحت پوشش قرار دادن اعضای خانواده خویش، باید مبلغی را بپردازند.

با توجه به این که مبلغ واریزی قابل استرداد نیست، بنابراین رانندگانی که دارای بیمه‌تکمیلی از سوی ارگان‌ها و ... هستند، نباید در این طرح ثبت‌نام کنند؛ زیرا به دلیل مغایرت از لیست حذف می‌شوند.

شرایط بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی

آذر 1400: میثم مظفر، عضو شورای شهر تهران، در سی‌و‌دومین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران عنوان کرد که رانندگان تاکسی دارای کارنامه هوشمند «پروانه»، در تمامی سنین، می‌توانند در زمان مقرر شده توسط شهرداری، جهت ثبت‌نام برای اخذ بیمه تکمیلی درمان اقدام کنند و اعضای خانواده خود را به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار دهند.

جوابیه تامین اجتماعی درباره بیمه تاکسیرانان

خرداد 1400: آقای قریب (معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی) درباره مشکلات بوجود آمده برای بیمه رانندگان تاکسی، توضیحاتی را ارائه کرده که خلاصه آنها به شرح زیر است:

1- سازمان تامین اجتماعی و تاکسیرانی، دو تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند اما متاسفانه سازمان‌هایی که باید منابع مالی را تامین کنند، اقدامی نداشته‌اند.

2- برای حق بیمه 27 درصدی تاکسیرانان، نصف آن توسط خودشان و نصف دیگر هم توسط دولت (از طریق سازمان هدفمندی) باید پرداخت شود اما تاکنون سازمان هدفمندی، سهم 13.5 درصدی متعلق به خودش را پرداخت نکرده است.

3- منابع مالی برای بیمه رانندگان باید از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود اما این سازمان، هیچگونه اقدامی نکرده است طوریکه تامین اجتماعی، هم‌اکنون 12 هزار میلیارد تومان از سازمان هدفمندی، طلب دارد.

4- در شرایط فعلی، تاکسیرانان می‌توانند با پرداخت تمامی 27 درصد حق بیمه، خودشان را بیمه کنند.

5- درباره لیست هفت هزار نفری جدید تاکسیرانی که به تامین اجتماعی اعلام شده، سازمان هدفمندی گفته که امکان پذیرش افراد جدید را نداریم.

6- تفاهم‌نامه‌هایی از طرف تامین اجتماعی به وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها، وزارت راه، سازمان مدیریت و سازمان هدفمندی آماده و ارسال شده است. بنابراین اگر این تفاهم‌نامه‌ها به امضا برسند و پرداخت حق بیمه رانندگان جزو تعهدات دولت قرار بگیرد، سازمان تامین اجتماعی نیز پوشش بیمه‌ای رانندگان جدید را آغاز خواهد کرد. 

چرا تامین اجتماعی تاکسیرانان را بیمه نکرد؟

خرداد 1400: آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور) ضمن انتقاد از عدم پاسخگویی نهادهای مرتبط درباره بیمه رانندگان تاکسی، خبر داد که علی‌رغم توافق با سازمان تامین اجتماعی در سال 1399 اما بیمه رانندگان جدید تاکسیرانی، همچنان بلاتکلیف و نامشخص است. صحبت‌های آقای ضامنی را می‌توان بصورت زیر خلاصه نمود:

1- در سال 1389، دولت مصوبه‌ای را اجرایی کرد که به موجب آن، 50% حق بیمه رانندگان حمل و نقل عمومی، توسط دولت پرداخت شود.

2- از آن زمان به بعد، سازمان‌های مرتبط ازجمله شهرداری و سازمان اصناف، لیست رانندگان فعال در این حوزه را مدام به‌روزسانی کرده و در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می‌دادند.

3- سال 1392 بیمه تامین اجتماعی خبر داد که لیست رانندگان، بیشتر از اعتبار تخصیصی دولت است و لذا امکان به‌روزسانی لیست رانندگان دیگر وجود ندارد.

4- با پیگیری اتحادیه تاکسیرانی، در سال 1398 سازمان تامین اجتماعی، لیست 470 هزارنفری را که حق بیمه یارانه‌ای داشتند را در اختیار اتحادیه گذاشت. بعد از بررسی اتحادیه، مشخص شد که حدود نیمی از این اسامی، در شبکه حمل و نقل عمومی، فعال نبودند. یعنی یا از ابتدا و بصورت اشتباهی وارد سامانه شده‌اند یا اینکه بعد از سال 92 به بعد، از چرخه حمل و نقل عمومی، بیرون رفته‌اند.

5- نهایتا در آبانماه 1399 طبق توافقنامه‌ای که اتحادیه با سازمان تامین اجتماعی منعقد کرد، قرار شد لیست اولیه‌ای مشمل بر 7 هزار راننده فعال در تاکسیرانی را پذیرش کنند و به همین تعداد نیز، رانندگان غیرفعال را حذف کنند. اما متاسفانه تا خردادماه 1400 چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

آقای ضامنی همچنین گفته درحالی که اعلام آمادگی کردیم تا به صورت برخط، اطلاعات رانندگان فعال در تاکسیرانی را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهیم تا این فرایند دقیق‌تر و سریع‌تر به پیش برود؛ اما سازمان تامین اجتماعی نه تنها سیستم برخط را نپذیرفته بلکه روش دستی که قبلا توافق کرده بود را هم اجرایی نکرده است.


اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی

مهم‌ترین خبرها درباره خودروهای تاکسی، شامل اخبار نوسازی تاکسی فرسوده، اخبار سهمیه بنزین تاکسی، اخبار ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، اخبار افزایش کرایه تاکسی و همچنین اخبار شرایط معاینه فنی تاکسی را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

اخبار بیمه نامه در ایران

آخرین خبرها درباره قیمت بیمه شخص ثالث، میزان افزایش تعرفه بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه نداشتن بیمه، قیمت بیمه موتورسیکلت، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید: 

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران
abbas 1402/8/27
متاسفانه به این شکلی که شما اعلام میدارید ،اتفاق نخواهد افتاد به در نظر گرفتن اینکه بیمه اجباری کل کمک رانندگان تاکسی در اصفهان در حال قطع شدن است و این به آن معنی است که قانون گذار اعتبار لازم را در بخش اجرایی کشور ندارد و نظارت انجام نمی شود . تحقیق کنید کلیه کمک رانندگان تاکسی در اصفهان که بنده مطلع هستم قطع شده و کارفرما شرایطی را اعلام داشته است که احقاق آن از سوی رانددگان تاکسی غیر قابل اجرا است و به این بهانه اصل ۲۹قانون نقض و بی اعتبار است .
پاسخ
0
0
1