چرا بعضی‌ها نمره منفی نمی‌گیرند؟!

جریمه صحبت با تلفن همراه 1402

6 مهر 1401 14:00

سرهنگ علی‌اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد هنگامی که تلفن همراه زنگ می‌خورد، حواس راننده پرت شده تا بررسی کند چه کسی زنگ زده است؛ در این بین راننده تلاش می‌کند قفل تلفن همراه را باز کند و پاسخ دهد.

اگر تمام این مراحل 3 ثانیه زمان ببرد، و سرعت خودرو 100 کیلومتر بر ساعت باشد، خودرو به ازای هر ثانیه مسافتی حدود 30 متر حرکت می‌کند. بنابراین در زمان 3 ثانیه، 90 متر را می‌پیماید. عملا با پاسخ به یک زنگ تلفن همراه، خودرو 100 متر حرکت کرده و در این مدت خودرو از کنترل راننده خارج شده است. 

صحبت با موبایل: تخلف حادثه ساز

وی درباره تاثیر سرعت، بر کمیت جریمه صحبت با تلفن همراه گفت گاهی اوقات سرعت خودرو می‌تواند منجر به صدور دو برگ جریمه برای خاطی شود. در واقع 20 نوع تخلف رانندگی در کتاب قوانین راهنمایی و رانندگی وجود دارد که خاص است؛ نباید اینگونه باشد که اگر راننده‌ای تخلف کرد بعد از پرداخت جریمه، آن تخلف از کارنامه راننده پاک شود؛ زیرا یکسری تخلفات حادثه‌ساز بوده و نباید از کارنامه راننده پاک شوند. این تخلفات عبارتند از:

  • سرعت غیرمجاز
  • سبقت غیرمجاز
  • لایی‌کشی در خیابان
  • انجام حرکات نمایشی
  • عدم رعایت ورود ممنوع
  • عدم رعایت حق تقدم
  • صحبت با تلفن همراه حین رانندگی. 

دلیل تفاوت جریمه صحبت با موبایل

اولین جریمه برای رانندگی زیر 60 کیلومتر حین صحبت با تلفن همراه است که نمره منفی به راننده تعلق نمی‌گیرد؛ جریمه صادره برای این راننده متخلف 100 هزار تومان است.

اما اگر سرعت خودرو بالای 60 کیلومتر باشد، دو جریمه برای آن راننده صادر می‌شود. برای چنین سرعت‌هایی، که معمولا در بزرگراه‌ها چنین وضعیتی است، فردی که حین رانندگی با تلفن همراه صحبت می‌کند علاوه بر دریافت برگه جریمه 100 هزار تومانی، نمره منفی نیز دریافت می‌کند که البته نمره منفی رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی یا تاکسی و خودرو‌های سنگین، بیش‌تر از خودرو‌های شخصی است، اما رقم جریمه ریالی برای همگان یکسان است.

وی تاکید کرد طبق قانون، استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی مشمول جریمه است؛ بنابراین تفاوتی بین تلفن همراه، هندزفری و بلوتوث نیست

جریمه صحبت با موبایل در اروپا

آقای شریفی گفت مکالمه هیجانی، وضعیت کنترل خودرو را بدتر می‌کند. هر چه مکالمه هیجانی‌تر باشد، انگار راننده به خواب عمیق‌تری فرو رفته است. تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد راننده‌هایی که با تلفن همراه حین رانندگی مکالمه می‌کنند، وقتی که گوشی را قطع می‌کنند تا چند ثانیه فکرشان درگیر آن صحبت است. 

وی عنوان کرد جریمه مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی در آلمان یا اتحادیه اروپا بالای 400 یورو است؛ آنها خیلی سریع اعداد و ارقام جرایم رانندگی را تغییر می‌دهند؛ زیرا پلیس و نظام قانون‌گذاری آن‌ها می‌گویند آسیب‌های ناشی از حواس‌پرتی رانندگان بالا رفته و ارقام جرایم را بالاتر می‌برند تا بازدارندگی بیش‌تر شود. 


اخبار جرایم راهنمایی و رانندگی

مهم‌ترین و جدیدترین خبرها درباره انواع جریمه راهنمایی و رانندگی، شامل اخبار جریمه طرح ترافیک، اخبار جریمه عوارض آزادراهی، اخبار جریمه معاینه فنی، اخبار جریمه سرعت غیرمجاز، اخبار جریمه بیمه شخص ثالث، نحوه ارسال پیامک جریمه و ... را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران