• پلتفرم آفرود ملي

رونمایی اولین شاسی ایرانی در 1402

آخرین خبرها از پلتفرم آفرود ملی

22 آبان 1401 18:01

رونمایی شاسی بلند ایرانی در سال 1402

آبان 1401: آقای توکلی لاهیجانی، مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، خبر داد که خودروسازان در حال طراحی بن سازه خودرو اقتصادی هستند. قرار است تا روی این بن سازه، محصول شاسی بلند تولید و در سال 1402 رونمایی شود‌. 

بر اساس گفته‌های وی، در حال حاضر، تمرکز وزارت صمت، روی 4 بن سازه کاملا داخلی است. یکی از آن‌ها متعلق به سایپاست که دو محصول از آن تاکنون طراحی و وارد بازار شده که یکی خودرو شاهین و دیگری نیز خودرو آریاست. البته دو محصول دیگر نیز روی این بن سازه درحال طراحی هستند.

بن‌سازه بومی دیگر، مربوط به خودرو تارا (K131) است که روی آن، محصول ری‌را (K125) نیز طراحی شده است. علاوه بر آن، برنامه‌هایی برای احیا بن‌سازه ال90 با زنجیره تامین داخلی نیز وجود دارد. این بدان معناست که معماری محصول کاملا داخلی شده و به کمک زنجیره تامین داخل محصولات روی آن طراحی می‌شود. 

مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت بن‌سازه مهمی که در حال طراحی است، بن سازه خودرو اقتصادی بوده که یک محصول شاسی بلند روی آن طراحی شده و با همکاری سایپا و قطعه‌سازان مختلف در حال انجام است. این محصول، بهمن‌ماه سال 1402 رونمایی می‌شود و پس از تولیدانبوه آن، یک محصول دیگر روی این بن‌سازه شکل خواهد گرفت. وی معتقد است که برای جریان پایداری در حوزه تولید، خودردسازان باید کلید طراحی و توسعه محصول را در دست بگیرند. بنابراین گام دوم برنامه تحولی صنعت خودرو متمرکز بر توسعه بن سازه‌ها با نشان داخلی خواهد بود. 

امضای تفاهم نامه ساخت پلتفرم آفرود ملی

اردیبهشت 1401: در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، مدیران چهار شرکت خودروسازی آمیکو، زامیاد، مکث موتور و ایلیا موتور، تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که به موجب آن، هرکدام از طرفین، در جهت ساخت داخلی اجزا، قطعات و توسعه پلتفرم مشترک برای تولید انواع خودروهای وانت دو دیفرانسیل و همچنین خودروهای SUV با شاسی مستقل، با یکدیگر همکاری می‌کنند. طبق هدف‌گذاری تعیین شده در این تفاهم‌نامه، قرار است در پلتفرم آفرود ملی، میزان داخلی‌سازی معادل 60 درصد شود و تیراژ سالیانه انواع خودروهایی که با این پلتفرم ساخته می‌شود، معادل 100 هزار دستگاه باشد.

نشست مشترک پلتفرم آفرود ملی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401

با اینکه جزییات این پلتفرم هنوز مشخص نشده، اما این احتمال وجود دارد که هر چهار شرکت، بخواهند از پلتفرم فودای لندفورت استفاده کنند؛ پلتفرمی که هم‌اکنون پیکاپ زاگرس زامیاد و شاسی‌بلند تیوان، پیکاپ کلوت مکث موتور و شاسی‌بلند دایون Y5 ایلیاموتور با آن ساخته شده‌اند و فقط شرکت آمیکو مانده تا محصول اختصاصی خودش را با این پلتفرم، معرفی کند. اطلاعات بیشتر این خودروها را در مقالات منتخب زیر بخوانید:


معرفی پلتفرم های جدید ایرانی

آخرین اخبار درباره پلتفرم های جدیدی که خودروسازان ایرانی، آنها را ساخته‌اند یا درحال ساخت آنها هستند را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

همچنین در مقاله تعریف کوتاهی از پلتفرم در دنیای خودرو می‌توانید اطلاعات مختصر و مفیدی را درباره پلتفرم یا بن‌سازه، کسب کنید. 

دیدگاه کاربران