• بيوک الکترا E5
  • بيوک الکترا E5
  • buick electra e5
  • بيوک الکترا E5
  • buick electra e5

کراس‌اوری برقی برای چینی‌ها

معرفی بیوک الکترا E5

28 فروردین 1402 11:50

نام الکترا برای طرفداران بیوک آشناست چراکه در فاصله سال‌های 1959 تا 1990، گران‌ترین محصولات این برند تحت سری الکترا عرضه می­‌شد. اکنون قرار شده که چند مدل برقی ساخت بیوک براساس پلتفرم ماژولار Ultium گروه جی ام، تحت نام الکترا عرضه شوند.

بیوک الکترا E5 به عنوان نخستین عضو از این سری، در چین طراحی شده است. اهمیت بازار چین برای بیوک را می­‌توان در آمار فروش این برند در سال گذشته جستجو کرد، چراکه در مقابل 180 هزار دستگاه خودرویی که در آمریکا فروخته، 829 هزار مشتری چینی را به سوی خود جلب کرده است.

پلتفرم ماژولار Ultium، مخصوص خودروهای برقی طراحی شده و قبلا برای ساخت کادیلاک لیریک و جی ام سی هامر EV هم مورد استفاده قرار گرفته است، از چند مدل سدان، کراس‌­اور و مینی ون سری الکترا هم میزبانی خواهد کرد.

مشخصات فنی بیوک الکترا E5

این اولین خودرو برقی بیوک است که طبق پلتفرم Ultium جنرال‌موتورز ساخته شده است.

این محصول در این منطقه، به صورت دو و یا چهار چرخ محرک ارائه می‌شود و تک موتوره و یا دو موتوره است. مشتریان می‌توانند باتری ۶۸ و یا ۸۰ کیلووات‌ساعتی را انتخاب کنند.

بیوک الکترا E5 در ۵ تریم عرضه می‌شود؛ شروع آن‌ها، تریم Standard Range  است که ۲۴۱ اسب‌بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. شتاب صفر تا صد آن به ۷.۶ ثانیه می‌رسد. باتری کوچک آن برد ۵۴۵ کیلومتری را ارائه می‌دهد.

بیوک الکترا E5

خروجی نسخه Long Range به ۲۰۱ اسب‌بخار قدرت می‌رسد. شتاب آن ۸.۶ ثانیه است و برد ۶۲۰ کیلومتری را با هر بار شارژ می‌پیماید.

هر دو نسخه Long Range  و Standard Range را می‌توان با تریم Enjoy نیز سفارش داد که تنها امکانات بیش‌تری را ارائه می‌دهد‌‌.

بالاترین سطح تریم‌ها، Avenir است که به دو موتور مجهز شده است. خروجی آن‌ها برابر ۲۸۳ اسب‌بخار قدرت و ۴۶۵ نیوتن‌متر گشتاور است. این مدل، در مدت زمان ۶.۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. برد آن نیز برابر ۶۰۳ کیلومتر است‌. شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصد این باتری، ۲۸ دقیقه زمان لازم دارد.

طراحی بیوک الکترا E5

بیوک الکترا E5 براساس پلتفرم ماژولار Ultium گروه جی ام شکل گرفته که مخصوص خودروهای برقی طراحی شده و قبلاً برای ساخت کادیلاک لیریک و جی ام سی هامر EV هم مورد استفاده قرار گرفته است.

بیوک الکترا E5

ابعاد بیوک الکترا عبارت است از ۴۸۹۲/۱۹۰۵/۱۶۸۴ میلی‌متر با فاصله محوری ۲۹۵۴ میلی‌متری. این ابعاد بین مدل‌های بیوک انویژن و بیوک انکلیو قرار می‌گیرد. Envision Plus ابعادی مشابه الکترا E5 دارد.

چراغ‌های باریک جلو و عقب، دستگیره مخفی­‌شونده درها و رینگ‌های 18 یا 20 اینچی، از مهمترین ویژگی‌های طراحی ظاهری بیوک الکترا E5 به شمار می‌آید، که مطمئنا با توجه به سلیقه مشتریان چینی شکل گرفته است.

بیوک الکترا E5

کابین و امکانات بیوک الکترا E5

در فضای کابین بیوک الکترا E5 با نمایشگر 30 اینچی OLED با وضوح 6K مواجه هستیم، که مدیریت آن برعهده تراشه کوالکام اسنپ دراگون 8155 قرار دارد. یک نمایشگر مجازی (هداپ) با قابلیت تابش صفحه 12.6 اینچی روی شیشه جلو هم در بالای داشبورد قرار دارد.

بیوک الکترا E5

کنترل تنظیم برقی صندلی‌ها روی درها و اهرم مواردی شامل سیستم صوتی و تهویه صندلی‌ها در کنسول میانی نصب شده است. نورپردازی با 121 رنگ و تهویه مطبوع دومنطقه‌­ای به صورت استاندارد نصب شده است، درحالی‌که سیستم صوتی Bose به صورت سفارشی به خودرو اضافه می­‌شود.

حجم 502 لیتری صندوق عقب بیوک الکترا E5 با تا کردن صندلی‌های عقب به 1658 لیتر افزایش می­‌یابد.

بیوک الکترا E5

بیوک الکترا E5 نخستین خودرویی در چین است که به دستیار رانندگی سوپر کروز مجهز می­‌شود. این سامانه تاکنون فقط اجازه حضور در معابر ایالات متحده و کانادا را به دست آورده بود.

برنامه عرضه بیوک الکترا E5

تولید بیوک الکترا E5 از مدتی پیش در تاسیسات سایک-جی ام در ووهان چین، آغاز شده است، ولی این خودرو از مارس 2023 وارد بازار خواهد شد.

قیمت بیوک الکترا E5 در چین از ۳۰,۵۰۰ دلار برای نسخه Standard Range آغاز می‌شود و تا ۴۰,۷۰۰ دلار افزایش می‌یابد. بد نیست بدانید که ظاهرا بیوک قصد دارد نسخه کوپه از بیوک الکترا E5 را با نام الکترا E4 در نیمه دوم سال 2023 رونمایی کند. این خودرو مشخصات فنی یکسانی با E5 دارد، ولی طول و ارتفاع کوتاه‌تر است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران