ریسک بالا برای سود بیشتر

مزایا و معایب خرید خودرو از مزایده

8 آذر 1401 15:45

خرید خودروهای مزایده‌ای در حال حاضر تنها راه مستقیم و بی‌معطلی از خودروسازان بزرگ کشور هستند، البته نه با قیمت فروش مصوب کارخانه و بلکه با قیمت کارشناسی!

قیمت کارشناسی این خودروها در مقایسه با ارزش نمونه سالم در بازار محاسبه می‌شود و در نزدیکی قیمت بازار قرار می‌گیرد. در بعضی موارد می‌توان انتخاب‌های خوبی پیدا کرد، خودرویی با آسیب جزیی بدنه یا نقص در یکی از آپشن‌های غیراساسی، همان چیزی است که در این مزایده‌ها برایش سر و دست شکسته می‌شود. اما خریداران همیشه اینقدر خوش‌شانس نیستند.

خرید خودروی بدون گارنتی؟

اگر قصد خرید خودرویی از مزایده را دارید باید بدانید که تمامی خودروهای موجود در مزایدات بدون گارانتی به شما تحویل داده می‌شوند. در شرایطی که با یک خودروی ساده و کم دردسر طرف هستیم (مثلاً رانا پلاس معمولی یا پارس LX)، می‌توان امیدوار بود که خودرو تا مدت خوبی به مشکلی بر نمی‌خورد و ریسک معقولی متوجه شما خواهد بود. البته اگر هم بدشانس باشید و به یکی از مشکلات رایج خودروها مانند بروز مشکل در قسمت کاتالیزور بربخورید، باید حسابی سر کیسه را شل کنید!

در طرف مقابل هنگام خرید خودرویی با آپشن‌های بیشتر مثل توربوشارژر، ایربگ صندلی و گیربکس اتوماتیک باید در جریان باشید که هزینه تعمیر و یا تعویض تک تک موارد یاد شده خرج هنگفتی روی دستتان خواهد گذاشت. با اطلاعاتی که در دست داریم باید خاطر نشان کنیم که بروز مشکل در هر کدام از این موارد خیلی کم هم نیست. به عنوان مثال برای تعویض گیربکس هزینه‌ای 100 تا 150 میلیونی را باید انتظار داشته باشید. در نقطه مقابل مشتریانی که با گارانتی این خودروها را در اختیار دارند، بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانند درخواست جایگزینی این قطعات را داشته باشند.

ترمیم تمامی مشکلات خودرو پیش از شماره‌گذاری

اگر شما در صنف تعمیرکاران باشید، خرید یک خودروی تصادفی از تریلر افتاده و خرد کردن آن می‌تواند سود خوبی برای شما داشته باشد. اما یکی از شروط خروج خودروهای مزایده‌ای از تملیک خودروسازان تعمیر و برطرف کردن تمامی نواقص خودرو است. پس خیال خرید خودرویی اوراقی به منظور استفاده از قطعاتش را باید از سر بیرون کرد.

هندوانه در بسته

در مزایده‌ها لیستی از خودروها را می‌بینید، به همراه آسیب‌ها و مشکلاتی که دارند. شما خودرویی را نشان می‌کنید و متقاضی خرید آن می‌شوید، بدون این که این خودرو را خودتان کارشناسی کرده باشید. در این صورت اگر این خودرو رنگ‌شدگی مجدد در قسمت‌هایی از بدنه را داشته و افت قیمت معمول در بازار شامل حالش نشده باشد، احتمالاً شما اندکی متضرر خواهید شد.

کلام آخر

خرید خودروی مزایده‌ای برای مصرف‌کنندگان یکی از راه‌های خرید فوری خودرو با قیمتی شاید مناسب‌تر از بازار خواهد بود. اما تمامی خطرهای خودش را هم دارد و برای کسب سود خیلی راه خوبی نیست. در نهایت خودروهای سالم این مزایدات هم با پیشنهاد قیمت‌های بالا و نزدیک به قیمت صفر کیلومتر بازار معامله خواهند شد، اما بدون گارانتی!

*عکس اسلاید از خودروبانک


اخبار مزایده خودرو در ایران

جدیدترین اطلاعات از مزایده خودرو در ایران شامل مزایده محصولات ایران خودرو، مزایده خودروهای سایپا، مزایده خودروهای وارداتی، مزایده خودروهای قاچاق، مزایده خودروهای اموال تملیکی و مزایده خودروهای ستاد اجرایی را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : سیاوش رضایی

منبع : باما

دیدگاه کاربران