• اعتراض به خلافي خودرو

همه چیز درباره جریمه‌های اشتباهی !

نحوه اعتراض به جریمه رانندگی (1402)

5 شهریور 1402 14:34

اعتراض به جریمه در کجا رسیدگی میشود؟

سرهنگ شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، در مصاحبه خبری آذرماه 1401 خود، درباره اعتراض به جریمه خودرو گفت در مرکز اجرائیات و ستاد ترخیص پلیس راهنمایی و رانندگی، بخشی وجود دارد که به این موضوع رسیدگی می‌کنند. 

وی توضیح داد که برابر ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، هیئت‌هایی برای رسیدگی به تخلفات وجود دارد که در این هیئت‌ها، اعتراض رانندگان شنیده و با در اختیار قرار دادن یک فرم اعتراض، ثبت می‌شود. این اعتراضات، به صورت دقیق بررسی شده و اگر اعتراض وارد باشد، برای قاضی ارسال می‌شود. راهنمایی و رانندگی راسا نمی‌تواند این تخلفات را حذف کند و حتماً یک نفر قاضی در این هیئت حضور دارد که بر اساس نظر راهنمایی و رانندگی و افسر کارشناس، آن را مورد بررسی قرار داده و حذف کند. 

سرهنگ شریفی افزود در خصوص حذف تخلفات، رانندگان این موضوع را بدانند که حتماً باید عدله لازم برای این کار به راهنمایی و رانندگی و قاضی مربوطه ارائه شود. شاید برخی از رانندگان به این موضوع اعتراض داشته باشند که پلاک آنان دستکاری شده باشد که در این مراکز با همکاران بنده با سامانه‌هایی که دارند این موضوع را کنترل دقیق کرده و اگر متوجه شوند که پلاک توسط شخص دیگری دستکاری شده است، تخلفات برای آنان حذف می‌شود و با فردی که آن تخلف را انجام داده (و جرم تلقی می‌شود)، تماس گرفته خواهد شد و به مرجع قضائی نیز معرفی می‌شود.

برای اعتراض به جریمه کجا برویم؟

اولین شرط جهت اعتراض به جریمه رانندگی، این است که نباید 60 روز از تاریخ ثبت جریمه گذشته باشد. اگر این شرط را دارید، جهت اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی باید به یکی از دفاتر پلیس+10 یا به نزدیک‌ترین مرکز اجراییات پلیس راهور در سطح شهر مراجعه کنید.

مدارک لازم برای اعتراض به جریمه چیست؟

  • کارت و سند وسیله نقلیه
  • کارت شناسایی مالک وسیله نقلیه
  • حضور مالک (یا وکیل قانونی)
  • همچنین اگر شخص دیگری غیر از مالک، مرتکب تخلف شده، حضور وی نیز الزامی است.

بعد از ثبت درخواست و ارائه مدارک اعتراض‌ به خلافی خودرو، معمولا جوابیه اعتراض در کمتر از 24 ساعت، از طریق پیامک، به شما اطلاع رسانی می‌شود. در صورتیکه جوابیه پلیس راهور را قبول دارید، باید برای پرداخت جریمه اقدام کنید.

در صورت ناراضی بودن از جوابیه اعتراض چه کنیم؟

اما در صورتیکه جوابیه اعتراض به جریمه رانندگی، برای شما قانع کننده نبود و همچنان به اعتراض‌تان اصرار دارید، دوباره باید (به مرکز اجراییات یا یکی از دفاتر پلیس+10) مراجعه کنید تا این‌بار شما را به نزدیک‌ترین «واحد رسیدگی پلیس راهور» بفرستند.

در واحد رسیدگی به شکایات، باید در حضور یک نفر افسر کارشناس و یک نفر نماینده یا قاضی تخلفات، دلیل اعتراض‌ مجددتان را توضیح دهید. سپس قاضی، رای نهایی را اعلام می‌کند. توجه داشته باشید که:

1. صدور رای نهایی، ممکن است تا یک هفته نیز طول بکشد.
2. رای نهایی صادر شده توسط واحد رسیدگی، قطعی بوده و دیگر جای اعتراض ندارد.
3. اگر اعتراض‌تان، برای بار دوم رد شده باشد، حداکثر تا 20 روز پس از صدور رای نهایی، باید مبلغ جریمه‌ را پرداخت کنید. چراکه درغیراینصورت، مبلغ جریمه‌ دو برابر می‌شود.

آدرس و تلفن مراکز اعتراض به جریمه

لیست مراکز رسیدگی به اعتراضات جرایم رانندگی، مستقر در تهران که می‌توانید شکایت به جریمه خودرو را در آن مراکز پیگیری کنید، عبارتند از:

1. واحد رسیدگی در منطقه 8: اتوبان باقری (جنوب به شمال)، تقاطع رسالت - شماره تلفن مرکز: 77876676

2. واحد رسیدگی در منطقه 14: خیابان نبرد، میدان نبرد، انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی - شماره تلفن مرکز: 33057528

3. واحد رسیدگی در منطقه 16: خیابان بعثت، خیابان رجائی جنوبی، خیابان هلال احمر، مقابل سیلو - شماره تلفن مرکز: 55330307

4. واحد رسیدگی در منطقه 20: شهرری، خیابان استخر، روبروی فروشگاه شهروند - شماره تلفن مرکز: 55902110

5. واحد رسیدگی در منطقه 21: تهرانسر، انتهای بلوار یاس - شماره تلفن مرکز: 44538808

6. واحد رسیدگی در منطقه 22: همت غرب، آزادگان جنوب، شهرک گلستان، بلوار گلها، خیابان یاسمن جنوبی - شماره تلفن مرکز: 44736840

7. واحد رسیدگی در منطقه 28: انتهای بزرگراه امام علی، انتهای بلوار اوشان، روبروی بیمارستان 505 ارتش - شماره تلفن مرکز: 22195752

آدرس مرکز اجراییات پلیس تهران

مرکز اجراییات تهران بزرگ در «بزرگراه یادگار امام، خیابان حبیب اللهی شمال، جنب کلانتری ستارخان، مرکز خدمات ترافیکی» واقع شده است.


نکات مهم در پرداخت جرایم رانندگی

1. برای پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی، نیازی به تسویه حساب یکجا ندارید. بلکه می‌توانید هر کدام از جرایم را بصورت جداگانه و مورد به مورد، پرداخت کنید. جزییات بیشتر را در مقاله نحوه پرداخت اقساطی جریمه رانندگی بخوانید.

2. پلیس راهور، سقف مشخصی را برای جرایم رانندگی مشخص کرده است که در صورت عدم رعایت این سقف توسط رانندگان، خودرو توقیف شده و به پارکینگ پلیس منتقل می‌گردد. در مقاله سقف جریمه برای توقیف خودرو توضیحات بیشتری درباره این موضوع داده‌ایم.

3. یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای استعلام جریمه رانندگی، استفاده از سامانه آنلاین استعلام و پرداخت خلافی خودرو باما است. با کمک این سامانه، دارندگان خودرو و موتورسیکلت، هم می‌توانند از جزییات هرکدام از جرایمی که برای آنها ثبت شده، مطلع شوند و هم می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن، جرایم رانندگی را پرداخت کرده و آنها را تسویه کنند.

4. به هیچ عنوان امکان حذف جرایمی که بدرستی برای وسیله نقلیه شما ثبت شده باشد، وجود ندارد. ولی با این حال، در مقاله نحوه کم کردن جریمه خودرو که چگونه می‌توان برخی از جرایم رانندگی را کاهش داد.

دیدگاه کاربران
ناشناس دیروز
سلام تاریخ ۷ فروردین ۱۴۰۳ برام پیامک سرعت غیر مجاز اومده درحالیکه ماشینم تو پارکینگ منزل بود سال ۱۴۰۲ هم تاریخ اردیبهشت باز برام پیامک تخلف اومد که من تو اون اصلا نبودم برای رسیدگی به کجا مراجعه کنم
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/12/20
سلام الان مورخ 14021220برام پیام اومد تردد شما در محورزنجان تبریز در لیست جریمه قرارگرفت درحالیکه بنده سرکارم مشکل را باید به کی بگیم
پاسخ
0
0
2
معترض 1402/12/19
سلام ، امروز ساعت ۹:۲۰ صبح برای من در خانه در شرایطی که ماشین در پارکینگ جلوی چشمم است پیامک آمده که ساعت ۹:۱۷ درخیابان پاسداران ۲ تخلف یکی گوشی موبایل و دومی سرعت کمتر از ۶۰ کیلومتر منجر به تخلف با صد هزار تومان جریمه شده ام ، لطفا راهنمایی بفرمایید چکار کنم ؟
پاسخ
0
0
2
ناشناس 1402/12/16
سلام برج ۱ تا ۳ سه تا دروبین داشتم برج ۱۰ ماشین فروخته شده فک پلاک شده الان همون پلاک رو ماشین دیگه هست خلافی قبلی امده مگه داریم بدون پرداخت جریمه فک پلاک انجام بشه
پاسخ
0
0
2
نداییانموس 1402/12/14
برای منم دیروز پیامک پارک دوبله اومده که اصلا صحت نداره چون بیرون نبردم
پاسخ
0
0
3