• سهميه گازوييل کاميون و ناوگان ديزلي

اجرای طرح سهمیه برخط کامیونداران از اردیبهشت

سهمیه گازوییل کامیون و ناوگان دیزلی در 1403

25 فروردین 1403 11:05

اجرای طرح سهمیه برخط کامیونداران از اردیبهشت

فروردین 1403: علی‌اکبر عرب‌عامری، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره حجم سهمیه نفت‌گاز کامیونداران توضیح داد این سهمیه بر اساس پیمایش، تعداد بارنامه‌ها و مشخصات خودروها اختصاص می‌یابد و سهمیه به صورت آفلاین و آنلاین شارژ می‌شود که البته به‌تازگی به‌منظور توزیع عادلانه، به جای سهمیه ماهیانه، سهمیه پانزده روزه محاسبه و تخصیص می‌یابد.

وی از اجرای طرح پایلوت اختصاص سهمیه کامیونداران به صورت برخط از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال خبر داد و گفت براساس این طرح پس از دریافت بارنامه، بسته به مسیر، سهمیه متناظر به کامیونداران اختصاص خواهد یافت که مشکل کمبود سهمیه را نیز مرتفع خواهد کرد.

قطع سهمیه سوخت ناوگان فاقد بیمه شخص ثالث

آذر 1402: علیرضا احمدی فینی، سرپرست ستاد مدیریت سوخت حمل و نقل کشور، اعلام کرد ناترازی در حوزه انرژی کشور رخ داده است که باید در این بخش مدیریت سوخت انجام شود و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است. ستاد مدیریت سوخت حمل ونقل کشور ماده 48 بیمه شخص ثالث را پیگیری کرده است و برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث نداشته باشند کارت سوخت صادر نمی‌کند.

وی افزود طبق ماده 48 برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث ندارند کارت سوخت صادر نشده و سهمیه سوختی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت. همچنین طبق هماهنگی و پیگیری‌هایی که با ستاد سوخت صورت گرفته است که در حال حاضر اولویت برای خودرو‌ها و ناوگان گاز سوز، نفت بوده که در سیستم حمل ونقل عمومی میزان سهمیه آن‌ها در مقایسه با سایر بخش‌ها بیشتر بوده است.

آقای احمدی فینی گفت طبق پیگیری‌هایی که انجام دادیم سعی شده با اجرای این ماده کمترین آسیب به مردم وارد شود به جهت آنکه برخی از رانندگان فراموش کرده که بیمه خود را تمدید کنند و در این زمینه وقفه‌ای برای تمدید ایجاد می‌شود که با این امر اجرایی شدن بیمه شخص ثالث نقش موثری خواهد داشت.از حدود یک ماه پیش این اطلاع رسانی را برای رانندگان آغاز کرده ایم به طوری که راننده هنگام مراجعه به جایگاه برای زدن سوخت در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث یک هشدار و آلارم به راننده هنگام زدن سوخت داده شود. در سه گام توانستیم بیش از 50 هزار ناوگان حمل ونقلی شناسایی شده که بعد از اطلاع رسانی خود بیمه شخص ثالث ندارند اقدام به تمدید بیمه نامه خود کردند.

لزوم اختصاص سهمیه گازوییل بر مبنای مسافت

مهر 1402: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه روز 17 مهر 1402، در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران با تصویب جز 3 بند ب ماده 46 این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

« از ابتدای سال دوم برنامه شرکت تابعه وزارت نفت مکلف است ظرف شش ماه سازوکاری را طراحی و اجرا نماید که سهمیه اعتباری نفت گاز صرفاً در جایگاه‌های مستقر در مسیرهای مربوط به بارنامه الکترونیکی برخط و بر مبنای مسافت و عملکرد مورد تأیید وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور تخصیص و برای خودروی مربوط قابل استفاده باشد. مصارف نفت گاز در سایر جایگاه‌ها یا بیشتر از سهمیه مشمول عوارض مصرف به صورت افزایشی- پلکانی می‌شود. وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و فراجا مکلفند، ظرف همین مدت، دسترسی برخط شرکت تابعه وزارت نفت به بارنامه‌های الکترونیکی بین شهری و درون شهری و اعلام هویت مالک خودرو را فراهم نمایند.»

ممنوعیت تخصیص سهمیه گازوییل به خودروهای فاقد بیمه

مهر 1402: سید کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، اعلام کرد مطابق ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه گازوئیل‌سوز فاقد بیمه نامه شخص ثالث جلوگیری کند.

به دلیل ماهیت بین دستگاهی اجرای این قانون، کارگروه راهبری اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و حضور نمایندگان همه دستگاه‌های ذی ربط تشکیل و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد. آقای عزیزی گفت با توجه به اهمیت خاص خودرو‌های سنگین، مرحله اول اجرای این ماده قانونی به خودرو‌های نفت گازسوز (گازوئیل‌سوز) اختصاص یافت و در همین راستا ۴۰ هزار خودرو نفت گازسوز فاقد بیمه شناسایی شد که کارت سوخت این خودرو‌ها وارد لیست خاکستری سامانه هوشمند سوخت و غیرفعال شدند.

وی افزود تاکنون مالکان ۱۲ هزار خودرو طی مقطع ورود به لیست خاکستری، اقدام به تمدید بیمه نامه نموده‌اند که کارت سوخت آن‌ها مجدداً فعال شد. هدف اصلی اجرای این قانون، افزایش ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث به منظور ایجاد فضای امن در حوزه حمل و نقل کشور است. از این پس بیمه شخص ثالث خودرو‌های نفت گازسوز به صورت مستمر مورد پایش قرار گرفته و تخصیص سهمیه نفت گاز منوط به دارا بودن بیمه نامه است. شرط لازم برای درخواست کارت هوشمند سوخت در دفاتر پلیس +۱۰، دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث معتبر برای خودرو و موتورسیکلت مربوطه است. از دارندگان وسایل نقلیه گازوئیل‌سوز خواست با توجه به ضروری بودن بیمه شخص ثالث و وضع مقررات ویژه از سوی قانونگذار در این خصوص، همواره نسبت به تمدید به موقع بیمه نامه شخص ثالث خودرو خود اقدام نمایند.

بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه گازوئیل به خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث ممنوع است؛ بنابراین خودرو‌های سنگین که فاقد بیمه شخص ثالث باشند، قادر به دریافت سهمیه گازوئیل نخواهند بود.

قطع سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه‌نامه

تیر 1402: مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی، تاکید کرد بر اساس ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث، صدور کارت و سهمیه سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث ممنوع است. به دلیل تاثیر و اهمیت وسایل نقلیه سنگین مورد استفاده در جابجایی بار و مسافر در حوادث رانندگی ضرورت دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث برای این گروه بیشتر از سایر وسایل نقلیه است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت نیز گفت که بیش از 17 هزار وسیله نقلیه سنگین بیش از یک سال است که فاقد پوشش بیمه نامه شخص ثالث هستند. به دارندگان این وسایل هشدار داده می‌شود که اقدام به خرید و تهیه بیمه نامه شخص ثالث کنند، در صورت عدم اقدام لازم در بازه یک ماهه، کارت سوخت آن ها غیرفعال خواهد شد. در مراحل بعدی نیز سهمیه سوخت خودروهای سواری و موتورسیکلت های فاقد بیمه نامه شخص ثالث قطع می‌شود.

کارت سوخت اعتباری برای خودروهای سنگین خارجی

خرداد 1402: محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از بومی‌سازی کارتخوان‌ جایگاه‌های عرضه سوخت با مشارکت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ناوگان خارجی حمل‌ونقل سنگین پس از ورود به کشور، کارت سوخت اعتباری دریافت می‌کند. 

وی توضیح داد به‌منظور سامان‌دهی عرضه سوخت به ناوگان خارجی، سامانه‌ای مشترک با راهداری طراحی و راه‌اندازی شده است که بر اساس اطلاعات این سامانه، برای ناوگان ورودی به کشور، برگه تردد صادر شده و مبدأ، مقصد و مقدار پیمایش ناوگان مشخص می‌شود و بر همین اساس سوخت موردنیاز ناوگان در کارت اعتباری شخصی مالک شارژ می‌شود. 

وی افزود پیش از این راهداری بر اساس رفتار متقابل کشورها نرخی را برای ناوگان خارجی‌ مشخص کرده و رانندگان با کارت اضطراری موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت را دریافت می‌کردند، اما دریافت مبالغ اضافی، سبب ایجاد مشکلات و افزایش نارضایتی‌ها شده بود.  در زمان خروج این کارت‌ها تحویل شده و موجودی کارت صفر خواهد شد و دوباره 12 ساعت بعد، برای یک راننده دیگر فعال شده و در گردش قرار خواهد گرفت. 

آقای صادقی با اشاره به اینکه چالش‌های توزیع سوخت به ناوگان سنگین ترانزیتی، پیش از این در سفر رئیس‌جمهوری به کشورهای همسایه مطرح شده بود، گفت که اجرای پایلوت این طرح با در نظر گرفتن تعداد محدودی کارت سوخت اعتباری برای رصد ناوگان و برآورد میزان سوخت موردنیاز در اختیار راهداری قرار گرفته است و این امکان را داریم تا 15 هزار کارت سوخت را در اختیار راهداری قرار دهیم. 

وی تعداد میانگین روزانه ورودی خودروهای سنگین ترانزیتی را 1500 دستگاه اعلام کرد و افزود با شروع آزمایشی این طرح، مقدار رضایت در میان ناوگان بسیار بیشتر شده است. 

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور همچنین از بومی‌سازی دستگاه‌های کارتخوان با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت از ابتدای سال تاکنون حدود 60 جایگاه از کارتخوان‌های تولید داخل استفاده شده است. شرکت کویرهنگام یزد، شرکت رهام، شرکت آرکامهر و شرکت ایران‌کیش شرکت‌هایی هستند که در این حوزه ورود کرده‌اند و با هماهنگی شرکت پخش، این دستگاه در کشور بومی‌سازی شده است. 

آقای صادقی با اشاره به تأیید دستگاه کارتخوان تولید داخلی از سوی پدافند غیرعامل، عنوان کرد آزمون جایگاهی، رفع عیوب، طراحی و امضای قرارداد برای تولید 2 هزار و 500 دستگاه کارتخوان انجام شده است و هم‌اکنون 6 شرکت آمادگی ساخت کارتخوان سامانه هوشمند سوخت را دارند. بسیاری از کارتخوان‌ها متأسفانه با ورود اجسام خارجی مختلف به کارتخوان خراب می‌شود. اگرچه آمار خرابی هم‌اکنون با راه‌اندازی کارگاه‌های تعمیرات به کمتر از پنج درصد رسیده، لازم است فرهنگ‌سازی لازم در این باره انجام شود. 

ضرورت تغییر سهمیه سوخت ناوگان عمومی

آذر 1401: داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در نشست هم‌اندیشی مدیران پایانه‌های مرزی کشور در مشهد گفت که جدول قواعد تخصیص سوخت به رانندگان کامیون و حمل و نقل عمومی جاده‌ای مربوط به هشت سال پیش است و باید به‌روزرسانی شود‌. جلساتی با وزارت نفت تشکیل شده و مقرر شد تا شرکت نفت، موضوع فواید تخصیص سوخت به ناوگان که موجب نارضایتی رانندگان کامیون شده را کار کند تا مشکل این قشر جهادگر برطرف شود.  

وی ضمن قدردانی از زحمات رانندگان کامیون‌ها افزود فعلا قرار شده تا «تنخواه سوخت» برای رانندگان این حوزه مشخص شود و در اختیارشان قرار گیرد تا مشکل آن‌ها رفع شود. البته پس از انجام بررسی‌های کارشناسی جدول قواعد تعیین سوخت ناوگان بازنگری شده که جدول جدید سوخت اعلام خواهد شد. 

جواد هدایتی، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بیان کرد در حال حاضر تردد متوسط روزانه از 25 مرز کشور به بیش از 90 هزار دستگاه کامیون رسیده است که اکنون نرخ متوسط تردد کامیون‌ از مرزهای کشور فراتر از دوران قبل از کرونا است. همچنان این ترددها در حال افزایش است و آخرین آمار ثبت‌شده نیز در این مرزها نشان‌دهنده ثبت تردد حدود یک میلیون و 500 هزار تردد سالانه از 25 پایانه مرزی کشور است. از 32 مرز زمینی مصوب دولت، هم‌اکنون 25 مرز فعال در کشور وجود دارد و هفت مرز نیز به‌صورت غیرفعال است. 

بر اساس گفته‌های وی، از سال 1375 تا به امروز برای فعالیت و بهره‌برداری از این پایانه‌ها و اجرای طرح‌های عمرانی و عملیاتی آن‌ها هزینه‌های بسیاری شده که بر اساس برآورد ارزش امروز آن می‌توان گفت که بیش از 6000 میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است. برای مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی، اقداماتی چون درجه‌بندی و اولویت‌بندی پایانه‌های مرزی کشور صورت گرفت. در همین راستا، ساماندهی توقف و نوبت‌دهی به کامیون‌های مراجعه کننده به پایانه‌های مرزی و طرح ایجاد حریم حفاظتی در پایانه‌های مرزی ارائه شده است و همچنین ساماندهی و توسعه پایانه‌های مرزی مهمی همچون میلک، دوغارون، باشماق، آستارا و نوردوز آغاز و اجرایی شد. 

وی افزود خواب 50 هزار دستگاه کامیون در مرزها سالانه 70 میلیون یورو برای ما هزینه دارد که معادل ریالی این هزینه برابر با دو هزار و 500 میلیارد تومان است که معادل با ساخت و تجهیز هشت پایانه مرزی است. این خواب به افزایش قیمت کالای صادراتی، خواب کامیون و ازکارافتادگی حدود 2.5 ماهه ناوگان و توقف سرمایه در مرز منجر شده است. 

افزایش سهمیه سوخت ناوگان دیزلی

آذر 1401: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد و از افزایش سهمیه سوخت پایه ناوگان دیزلی خبر داد. متن اطلاعیه به شرح زیر است: 

«سهمیه سوخت پایه ناوگان دیزلی، به‌مقدار قابل‌توجهی بر اساس طبقه‌بندی ناوگان مبتنی بر تناژ حمل، افزایش یافته است.» 

این شرکت همچنین تاکید کرده که هیچ کمبودی در تأمین سوخت کشور، در هیچ‌یک از مناطق و نواحی زیرپوشش، وجود ندارد و توزیع نفت‌گاز نیز روند مطلوب و روال عادی دارد. با ذخیره‌سازی مناسب، در حوزه توزیع سوخت به دوردست‌ترین نقاط و روستاهای کشور نیز هیچ مشکلی وجود ندارد. توازن تولید و مصرف نفت‌گاز در کشور نیز روال عادی دارد و رانندگان خودروهای سنگین همانند سایر مصرف‌کنندگان فرآورده‌های نفتی مطابق با روال همیشگی و مبتنی بر میزان عملکرد خود که از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام می‌شود، از سهمیه متعارف بهره‌مند هستند.

سهمیه سوخت خودرو سنگین براساس پیمایش

تیر 1401: علی اکبر نژاد علی، مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اعلام کرد که این شرکت هیچ گونه دخل و تصرفی در تخصیص سهمیه‌های سوخت نفت‌گاز ندارد و میزان عملکرد ناوگان خودرو‌های سنگین، ملاک سهمیه‌بندی سوخت است.

طبق گفته‌های وی، عملکرد سهمیه ناوگان حمل و نقل مسافری و باری از طریق بارنامه‌ها و باربرگ‌های حمل در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری و دهیاری‌ها تنظیم می‌شود و به صورت فایل تجمیع شده در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار می‌گیرد. سپس بر اساس جداول تنظیمی میزان سوخت تخصیص می‌یابد. این سهمیه در کارت‌ها ذخیره می‌شود و رانندگان با مراجعه به جایگاه‌های سوخت می‌توانند از سهمیه خود استفاده کنند.

وی درباره استان‌های مرزی بیان کرد که این مناطق محدودیت‌هایی دارند و به همین خاطر، کمیته‌هایی تشکیل شده که هر 8 ساعت تصمیم برای سهمیه‌بندی اتخاذ می‌شود‌‌. اینجا نیز کارکرد مدنظر است.

سهمیه سوخت خودروهای سنگین

طبق گفته‌های آقای نژاد علی، در برخی مناطق صف‌های کامیونداران برای دریافت سوخت وجود دارد؛ زیرا سوخت نفت‌گاز در برخی از مجاری عرضه بر اساس نرخ دوم با کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها توزیع می‌شود. این به آن دلیل است که اگر راننده‌ای کارت خود را گم کرده باشد یا همراه نداشته باشد، بتواند میزان محدودی سوخت دریافت کند تا خود را به مقصد برساند.

وی معتقد است که نرخ توزیع نفت‌گاز در داخل کشور با خارج کشور تفاوت زیادی دارد و طبیعی است که برخی از کارت نرخ دوم استفاده کنند. باید نظارت‌های استانی و منطقه‌ای گسترش پیدا کنند تا دیگر این صف‌ها تشکیل نشوند.

آقای نژاد علی گفت که در پخش فرآورده‌های نفتی حدود 100 تا 105 میلیون لیتر سوخت گازوییل تولید می‌شود که با مصرف برابری می‌کند؛ به غیر از دوره‌هایی که برداشت بیش‌تر می‌شود. وی افزود همه جایگاه‌ها بر اساس میزان تخصیص که اداره تامین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نظر گرفته است، سوخت دریافت می‌کنند. در ضمن اگر جایگاهی به موقع سوخت‌شان تامین نشود می‌توانند با شماره 09627 تماس بگیرند.

سقف برداشت روزانه برای ناوگان دیزلی

تیر 1399: با اعلام سازمان راهداری، از ابتدای تیرماه 99 سقف برداشت روزانه سوخت برای خودروهای «نفت گازسوز» که در حمل و نقل جاده‌ای فعال هستند، براساس نوع کاربری آنها و مطابق جدول زیر، افزایش یافته است:

نوع کاربری قبل از تیر99 بعد از تیر 99
3.5 تا 6 تن 90 لیتر 110 لیتر
6 تا 10 تن 120 لیتر 180 لیتر
10 تا 20 تن 200 لیتر 240 لیتر
20 تا 30 تن 250 لیتر 300 لیتر
30 تا 40 تن 350 لیتر 420 لیتر
40 تا 50 تن 350 لیتر 420 لیتر
بالای 50 تن 350 لیتر 420 لیتر
بالای 40 نفر 400 لیتر 480 لیتر

*اطلاعات جدول فوق، براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید:

اخبار سهمیه سوخت خودرو

مهم‌ترین اخبار سهمیه بندی سوخت، شامل خبرهای جدید سهمیه سوخت تاکسی بنزینی و سهیمه تاکسی دوگانه‌سوز، سهمیه سوخت وانت‌بارها و همچنین سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/8/21
سلام خواهش می کنم به داد ما رانندگان برسید سهمیه گازوییل واقعا کم است لطفا رسیدگی کنید
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/8/15
سلام.من محمود رحیمیان از تربت حیدریه هستم.واقعا سهمیه گازوییل یک کمپرسی ده چرخ در برج باید ۵۲۰ لیتر باشه؟ من نه ا۶ل گازوییل دادن به کسی هستم نه اهل گازوییل فروختن.من کارم آسفالت جادهای دورو نزدیکه خدمت به تمام مردم و بل اخص راهداری .من دیگه موندم گازوییل ندارم .ما این همه مشکلات داریم از قبیل گرانی لاستیک و روغن و لوازم یدکی آشغال و دستمزدهای سر به فلک کشیده و .... واقعا این دقدقه گازوییل هم بهش اذافه شده خواهش میکنم از مسیولین که به داد ما برسن حداقل دقدقه گازوییل برای ما حل کنید ممنون از شما
پاسخ
1
1
0
ناشناس 1402/11/28
ع اقا من احمدم از بلوچستان(میرجاوه) این برج ی۲۰۰ ل ی ۹۳ ل برام آمده بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش. خدا وکیلی اهل فرختن گازوئیل نیستم بالعکس کم میارم هربرج آزاد هم میریزم
1
1
ناشناس 1402/8/14
سلام خسته نباشید من راننده خاور 808هستم اون برج سه تا بارنامه داشتم ولی این برج 400لیتر گازوئیل برام شارژ شد الان هم دیگه ندارم تو یک جایگاه وایسادم ولی میگن ما آزاد نداریم با اینکه دارن حالا باید چه کنم
پاسخ
0
0
0
زارعین 1402/6/13
سلام من یک راننده کامیون ایسوزو شش تن هستن ششم برج بوده که سهمیه گازائیل نوبت اولم تموم شد چون ازاز یازدم تا ۲۵ برج ۵ سه عدد بارنامه بیشتر نداشتم ماشینم تعمیرگاه بوده العان باید ماشینم بخوابونم که گازائیل ندارم خجالت خانواده یک طرف اجاره خونه یک طرف قسط وام هم یک طرف اگر مسئولین اورزه ندارن جلوی قاچاق بگیرن چرا سهمیه پایه من راننده بدبخت کم میکنید بهدا قسم نمیخواهید جلو قاچاق گازائیل بگیرید چطور هرروز میاید میگید فلان خرابکاری جلوش گرفتیم چطورمیاید اعلام میکنید یک پشه مشکوک بود روی اسمون اونا زدیمش ووووو فقط زورتون به من راننده بدبخت رسیده همون گازائیل قاچاق جلو چشم خودتون داره خریدفروش میشه نمیخواهید جلوش بگیرید که یک بهونه برای کم کردن سوخت من نوعی داشته باشید خوب العان ماشینم تعمیرگاه برج بعد گازائیل ندارم بارنامه بگیرم چطور ازخجالت خانواده دربیام شما یادتون هم نیست چون درک نمیکنید بااین حقوقی که میگیرید گشنه تشنه میفهمید کیه بخدا اگر بفهمید این میشه که راننده مجبوره کاری که شایستش نیست بکنه نکنید بخدا اون دنیای هم هست نکنید
پاسخ
1
0
1
ساحارا 1402/7/8
خودت اگه نفروخته بودی الان درکارتت مانده داشتی ..بیخود پای قاچاق وبدبختی دیگران وسط نکش
0
0