بهره‌مندی از تکنولوژی هوافضا برای رسیدن به اوج

همکاری مک‌لارن و لاکهید برای طراحی سوپراسپرت

23 آذر 1401 16:30

احتمالا بسیاری از عاشقان خودروهای سریع با مشاهده عنوان این مطلب، خوشحال شده‌­اند، چراکه شرکت مک‌­لارن در مقام یکی از سازندگان خوشنام خودروهای اسپرت، اکنون دست یاری به سوی شرکت لاکهید مارتین دراز کرده است، تا با همکاری یکدیگر طراحی سوپراسپرت‌های آینده را متحول کنند.

ظاهراً این همکاری بر نحوه تغییر نرم‌­افزار طراحی هواپیما تمرکز دارد، تا بتواند برای طراحی خودروهای سوپراسپرت نیز مورد استفاده قرار بگیرد.شرکت لاکهید با نام کامل Lockheed Martin Skunk Works، تاکنون چندین جت جنگنده با اسامی F-22 رپتور، F-35 لایتنینگ II، بلک برد SR-71 و F117 را طراحی و تولید کرده است. اگر نمی­‌توانید ارتباط صنعت هوانوردی با خودروسازی را درک کنید، بد نیست نگاهی به تصویر مک‌­لارن آرتورا در کنار Darkstar بیندازید، جت مافوق صوتی که توسط لاکهید طراحی شده و در صحنه افتتاحیه از قسمت جدید فیلم تاپ گان هم حضور دارد.

بنابراین می­‌توان از همکاری میان این دو شرکت اطمینان داشت، اما درباره جزئیات هنوز اطلاعی نداریم. ظاهراً این همکاری بر نحوه تغییر نرم‌­افزار طراحی هواپیما تمرکز دارد، تا بتواند برای طراحی خودروهای سوپراسپرت نیز مورد استفاده قرار بگیرد. احتمال دارد که یکی از موارد مورد توجه، آیرودینامیک باشد.

توجه داشته باشید که رکورد سرعت 3.3 ماخ یا 3500 کیلومتر برساعت، در اختیار SR-71 بلک برد قرار دارد. حال اگر از دانش طراحی این هواپیما برای ساخت خودرو استفاده شود، احتمالا با نتیجه­‌ای شگفت‌­انگیز مواجه خواهیم بود.

البته مک‌لارن هم با ثبت رکورد سرعت بیگانه نیست، چراکه در سال 1998 یعنی 8 سال پس از بازنشستگی بلک برد SR-71، رکورد سرعت 384.16 کیلومتر برساعت را به نام خود ثبت کرد. این افتخار توسط مک‌­لارن F1 با هدایت اندی والاس ثبت شد. این رکورد تا سال‌ها در اختیار مک­‌لارن قرار داشت، یعنی تا سال 2005 که بوگاتی ویرون توانست به سرعت 406.08 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. البته مک­‌لارن F1 همین حالا یعنی 30 سال پس از معرفی اولیه هم به عنوان یکی از سریع‌ترین خودروهای جهان شناخته می­‌شود.

دارن گوددارد که ریاست بخش مهندسی مک­‌لارن را برعهده دارد، این شرکت را به عنوان مجموعه­‌ای با خلاقیت بی حد و مرز معرفی کرده است، که قصد دارد برای تحقق رویاهای آینده با لاکهید همکاری کند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران