• قيمت خودروهاي برقي

افزایش میانگین قیمت باتری برای اولین بار از 2010

آیا خودروهای برقی گران می‌شوند؟

24 آذر 1401 13:55

بلومبرگ BNEF گزارش می‌دهد که برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ تاکنون، قیمت باتری‌های لیتیوم یونی افزایش یافته و این به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات آن است. میانگین قیمت به ظرفیت باتری‌ها در سال ۲۰۲۲ به ۱۵۱ دلار بر کیلووات‌ساعت رسیده است، که رشد ۷ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

میانگین قیمت به ظرفیت باتری‌ها در سال ۲۰۲۲ به ۱۵۱ دلار بر کیلووات‌ساعت رسیده است، که رشد ۷ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.این گزارش می‌گوید که فشار افزایش قیمت از جایگزینی مواردی مانند فسفات آهن لیتیوم (LFP) پیشی گرفته است. همچنین افزود که انتظار می‌رود قیمت‌ها در سال ۲۰۲۳ ثابت بماند.

میانگین قیمت ظرفیت باتری‌های لیتیوم‌یونی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱، از ۷۳۲ دلار بر کیلووات ساعت، به ۱۴۱ دلار در کیلووات ساعت رسیده است.

میانگین قیمت‌ها برای سال جاری، به ویژه برای باتری‌های خودروهای الکتریکی، ۱۳۸ دلار بر کیلووات‌ساعت است. در سطح سلولی، قیمت ۱۱۵ دلار بر کیلووات ساعت بود که نشان می‌دهد سلول‌ها ۸۳ درصد کل پکیج هستند.

این اعداد در مقایسه با سه سال قبل متفاوت هستند. زیرا نسبت هزینه سلول به کل پکیج، ۷۰:۳۰ بود. یکی از دلایل این موضوع، تغییر در طراحی محصولات است که به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

بر مبنای منطقه، کشور چین پایین‌ترین قیمت باتری را دارد که برابر ۱۲۷ دلار بر کیلووات ساعت است. در حالی که پکیج‌های ساخته شده در آمریکا و اروپا، به ترتیب ۲۴ و ۳۳ درصد گران‌تر هستند. طبق این گزارش، قیمت‌های بالاتر این مناطق به دلیل هزینه تولید بالاتر، کاربردهای مختلف و ... است.

همچنین BNEF می‌گوید که اگر جایگزین ارزان‌تر LFP نبود، قیمت‌ها بسیار بیش‌تر افزایش می‌یافتند. اعداد نشان می‌دهند که سلول‌های LFP امسال حدود ۲۰ درصد ارزان‌تر از سلول‌های لیتیوم‌ نیکل اکسید کبالت مگنز (NMC) است. البته قیمت سلول‌های LFP تحت تاثیر قیمت لیتیوم کربنات بوده و به صورت مجزا، پکیج‌های LFP در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ معادل ۲۷ درصد افزایش یافته است.

عضو ذخیره انرژی در BNEF گفت که افزایش قیمت مواد خام و قطعات، بیش‌ترین سهم را در افزایش قیمت سلول‌ها دارد. به دنبال آن نیز تولیدکنندگان و خودروسازان به سرمایه‌گذاری مستقیم در استخراج معدن‌ها روی آورده‌اند.

برای سال ۲۰۲۳، BNEF پیش‌بینی می‌کند که میانگین قیمت پکیج‌های باتری در حدود ۱۵۲ دلار بر کیلووات ساعت باقی بماند. این در حالی است که قیمت برخی مواد اصلی مانند لیتیوم، نیکل و ... در ماه‌های اخیر کمی آرام شده است.

با توجه به این که باتری‌ها بخش اصلی خودروهای الکتریکی هستند، پس دور از ذهن نیست که قیمت خودروهای الکتریکی نیز افزایش پیدا کند. چنین اتفاقی قبلا در آمریکا رخ داده است. VinFast در ماه سپتامبر اعلام‌ کرد که VF8 و VF9 افزایش قیمت خواهند داشت. VF8 ابتدا ۴۰۷۰۰ دلار قیمت داشت و اکنون به ۴۲۲۰۰ دلار افزایش یافته است.

طبق BNEF پیش‌بینی می‌شود که قیمت باتری بار دیگر در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت. زیرا با دسترس‌ قرار گرفتن ظرفیت استخراج و پالایش بیش‌تر، قیمت لیتیوم کاهش می‌یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که میانگین قیمت پکیج‌های باتری از سال ۲۰۲۶ به کم‌تر از ۱۰۰ دلار بر کیلووات‌ساعت برسد.

رئیس بخش ذخیره‌سازی انرژی BNEF گفت که با وجود عقب‌ماندگی در کاهش قیمت‌ها، تقاضا برای باتری‌ها سالانه افزایش می‌یابد. تقاضا در سال ۲۰۲۲ به ۶۰۳ گیگاوات‌ ساعت می‌رسد که تقریبا دو برابر سال ۲۰۲۱ است.

افزایش عرضه با چنین افزایش قیمتی، یک چالش صنعتی است. البته سرمایه‌گذاری در این بخش نیز رو به افزایش است.

رئیس بخش فلزات و معدن بلومبرگ NEF نیز افزود که قیمت‌های لیتیوم بخاطر محدودیت‌های موجود در زنجیره تامین همچنان بالاست. عرضه بیش‌تر و اضافه‌تر لیتیوم در سال ۲۰۲۴ می‌تواند فشار موجود بر قیمت‌ها را کاهش دهد. حل کردن و گذراندن تنش‌ها می‌تواند به آرام‌کردن قیمت‌ها در سال ۲۰۲۳ و پس از آن کمک کند.

دیدگاه کاربران