• اخبار تاکسي هاي اينترنتي در ايران

نیاز تاکسی‌های اینترنتی به مدیریت شهرداری

اخبار تاکسی اینترنتی در ایران

3 دی 1402 14:09

نیاز تاکسی‌های اینترنتی به مدیریت شهرداری

دی 1402: مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران ، در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد موضوع «تراموا» هنوز به صورت رسمی به شورا نیامده است. باید این مصوبه ابتدا در کمیسیون حمل و نقل و سپس شورا بررسی شود و اگر راه دیگری طی شود، اشتباه است. وقتی در تهران مترو را به عنوان حمل و نقل انبوه بر داریم، تراموا وسیله گرانی است و انبوه‌بر نیست، ترجیح می‌دهیم از لحاظ بودجه به مترو بپردازیم.

وی تأکید کرد تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس باید توسط شهرداری نظارت شود. کار کردن تاکسی‌های اینترنتی قاعدتا به دلیل اینکه باید قانونی و درست باشد، نیاز به مدیریت توسط شهرداری دارد.

نرخ تاکسی اینترنتی ثابت می‌ماند

آذر 1402: مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، اظهار کرد برای تغییر نرخ تاکسی یا شهرداری باید ورود کند و دستور دهد یا شورا. اما تاکنون چنین نبوده است؛ بنابراین سازمان تاکسیرانی نمی‌تواند در این زمینه ورود کند. پیش بینی شده تاکسی‌های برقی وارد کشور شود؛ این خودرو‌ها با شرایط خاصی وارد کشور خواهد شد و اگر 100 هزار دستگاه وارد شود، به احتمال 10 هزار دستگاه تاکسی سهم تهران خواهد بود.

وی افزود اتوبوس با سواری متفاوت است. ورود این خودرو‌ها مدت‌ها زمان می‌برد و شاید یک سال طول بکشد وارد خطوط شوند. اتوبوس‌ها را نیز نمی‌توان سریع ساخت و وارد کرد. باید قطعات اتوبوس‌ها از خارج خریداری شود تا بتوان آن را ساخت. بهترین سازنده قول داده ماهیانه 50 دستگاه اتوبوس تحویل دهد که در مهر و آبان تحویل داده است. البته ما به این بسنده نکردیم و خرید اتوبوس‌های برقی نیز در دستور کار قرار دارد.

پوشش بیمه خویش‌فرما برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

آبان 1402: بند ج ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسط نمایندگان مجلس تصویب شد. بنابراین ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر از طریق پلتفرم‌های مجازی که بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه نمودن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند. آئین‌نامه اجرائی موضوع این بند به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجراشدن این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که امکان پوشش بیمه ای ندارند، شامل 300 هزار نفر می‌شوند و از این پس می‌توانند به عنوان خویش فرما تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

عدم انطباق نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی با مدیریت شهری

آبان 1402: جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، درباره مشکل نرخ گذاری مسافربرهای آنلاین توضیح داد تا زمانی که روال قانونی کارها رعایت نشود، مشکل نرخ گذاری مسافربرهای آنلاین حل نمی‌شود. بر اساس قانون، مرجع نرخ گذاری برای حمل و نقل عمومی شورای شهر است. متأسفانه در مورد مسافربرهای آنلاین (اینترنتی) این موضوع رعایت نمی‌شود. به گونه‌ای که از طریق ارتباط گیری با وزارتخانه‌هایی همچون صمت و سازمان‌هایی همچون کسب و کارهای آنلاین، بعضاً مکانیزم‌هایی را برای نرخ گذاری انتخاب کردند که به هیچ عنوان با مکانیزم‌های مدیریت شهری منطبق نیست.

وی افزود اساسا هیچ سازمان و نهاد دیگری به غیر از شورای شهر اختیار و قانون نرخ گذاری حمل و نقل عمومی را ندارد و این تداخل وظایف با شورای شهر در نرخ گذاری، متأسفانه چنین پیامدهایی را به همراه دارد که در هر زمان هر نرخ کرایه‌ای که تمایل داشتند، اخذ کنند.

تاکسی‌های اینترنتی مجوز نرخ‌گذاری از شهرداری ندارند

آبان 1402: سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ، درباره نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی اظهار کرد اسنپ و تپسی تاکسی نیستند؛ بلکه خودرو‌های شخصی هستند که بصورت بر خط از طریق شرکت‌هایی که هیچ مجوزی از شهرداری تهران ندارند، درحال فعالیت هستند.  این که شهرداری باید بصورت بر خط به شهروندان خدمت ارائه دهد درست است؛ اما خودرو‌های شخصی اینترنتی نه در نوع فعالیت و نه در نرخ گذاری هیچ مجوز قانونی از شهرداری تهران ندارند.

وی افزود نرخ کرایه این خودرو‌ها در ساعت اوج ترافیک بسیار عجیب می‌شود و این مبالغ  به هیچ عنوان منصفانه نیست و مصوبه شورای شهر تهران را ندارند. بر همین اساس مبالغی که دریافت می‌شود کاملا خلاف قانون است، زیرا قیمت گذاری تاکسی‌ها وظیفه شورای شهر است.

آقای تشکری هاشمی گفت‌ برای حل این مشکل پیگیری‌هایی انجام شده و رئیس شورای شهر تهران نیز تأکید کرده تا در نشست‌هایی با وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت ارتباطات که برخی از مجوز‌ها را صادر می‌کند تا مشکلات را حل کنیم.

افتتاح سامانه اینترنتی برای تاکسی‌های رسمی

مهر 1402: شرکت تاکسی بیسیم تهران، اولین سامانه اختصاصی برای ناوگان تاکسی‌های رسمی را افتتاح کرد.

محمدتقی مهدیخانی، رییس هیات مدیره شرکت تاکسی بیسیم تهران، روز نهم مهرماه  در نشست خبری رونمایی از سامانه تاکسی آنلاین اختصاصی تاکسی، اعلام کرد در گذشته شرکتی برای ارائه خدمت در این حوزه وجود داشت که به دلایلی از ادامه فعالیت بازماند. ‌اپلیکیشن TBT به شکل اختصاصی برای ناوگان تاکسیرانی طراحی شده و به‌زودی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. یکی از اهداف این اپلیکیشن، افزایش احساس امنیت با کمک تاکسیران‌های کشور است تا به عنوان حلقه اتصال عرضه و تقاضا در خصوص خدمات اصولی و بهینه حمل و نقل متعهد به تعهدات قانونی خود باشد.

وی افزود هزینه این سفرها بر اساس زمان ترافیک و مسافت طی شده به گونه‌ای در این اپلیکیشن دیده شده که تاکسیران‌ها براساس ارائه خدمات واقعی حمل‌ونقل درآمد منطقی داشته و پرداخت هزینه واقعی سفر، باعث رضایتمندی مسافر و راننده می‌شود.

امیری، رییس تاکسی بیسیم شیراز، اظهار کرد مجوزهای مربوط به این سامانه را از اتاق اصناف، سازمان حمل‌ونقل مسافر درون شهری و اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی دریافت کرده‌ایم. این سامانه در تهران و شیراز آغاز به کار می‌کند. جذب تاکسی‌ها اولین قدمی است که در این حوزه برداشته‌ایم. در مرحله نخست جذب، ما تمام خودروها را جذب می‌کنیم. قدم بعدی برنامه‌ریزی برای تعویض خودرو همراه با تسهیلات است تا ماشین‌هایی که دچار فرسودگی شده‌اند را تعویض کنیم. ضمن اینکه با دریافت کمترین درصد سعی داریم که مشکلات رانندگان را کاهش دهیم.

وی افزود مزیت رقابتی ما این است که به عنوان آبونمان موردنظر در ابتدا کمتر از10 درصد و در نهایت و در بیشترین حالت 10 درصد دریافت خواهیم کرد. برتری ما این است که فقط تاکسی داریم و می‌توانیم به راحتی اعتماد مشتری را جذب کنیم. تاکسی‌های ما دارای صلاحیت از نظر تاکسیرانی هستند و مردم نیز به این امنیت نیاز دارند. در پلتفرم‌های دیگر گزینه عجله دارم برای افزایش کرایه مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ما سعی داریم با کرایه واقعی پیش برویم و از گزینه‌ها استفاده نکنیم.

سامان مهدیخانی، مسئول فنی این سامانه، درباره رقابت با دیگر اپلیکیشن‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل هوشمند گفت قصد داریم امنیت و شفافیت را احیا کنیم، چرا که تاکسیران‌ها مسایل امنیتی و آموزشی بسیاری را دیده‌اند. مهم‌ترین گزینه ما امنیت و شفافیت است. کرایه در این اپلیکیشن واقعی است و مشکلات ترافیکی بر میزان کرایه تاثیر دارد و این مساله راننده تاکسی را برای قبول سفر ترغیب می‌کند.

امکان سفر اربعین با تاکسی‌های اینترنتی فراهم شد

مرداد 1402: سید جواد سادات فریزنی، رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد که امکان انجام سفرهای اربعین با سکوهای تاکسی اینترنتی بهمراه، اسنپ، تپسی و ماکسیم فراهم شده است. برآوردها نشان می‌دهند که بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو امکان ارائه سفر را در ایام اربعین خواهند داشت.

وی توضیح داد یکی از سیاست‌های مهمی که در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم پیگیری می‌شود، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای فناور و خلاق با هدف رشد اقتصادی و افزایش اشتغال‌زایی در حوزه‌های مختلف مرتبط با وزارت راه و شهرسازی است و در این رابطه تلاش شده تا بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی از سکوهای تاکسی‌های اینترنتی در حمل مسافر بین شهری ایام اربعین استفاده شود. در نشستی با مدیران ارشد سکوهای تاکسی اینترنتی مقرر شد تا چهار سکوی بهمراه، ماکسیم، اسنپ و تپسی، در ایام اربعین حسینی نسبت به خدمت‌رسانی به زوار به مقصد شش مرز اربعینی خسروی، مهران، چزابه، باشماق، تمرچین و شلمچه خدمات‌رسانی کنند. بر اساس توافقات صورت گرفته با تاکسی‌های اینترنتی، در بازه زمانی اربعین حسینی به شکل تکمیل ظرفیت و با سه سرنشین به سفرهای اربعین راهی می‌شوند و مکلف هستند تا رعایت سقف قیمتی را انجام دهند. یکی دیگر از توافق‌های انجام شده مربوط به افزایش ایمنی تاکسی‌های اینترنتی بوده و داشتن معاینه فنی تاکسی‌های اینترنتی یکی از الزامات سفر اربعین است. ارزیابی رانندگان نیز از دیگر موضوعاتی است که باید پایش شود و رانندگان مطمئن در این سفرها فعال باشند.

وی افزود بیمه مسافران و رانندگان و تاکسی‌ها توسط این شرکت‌ها نیز یکی دیگر از الزامات بهره‌مندی از این نوع سفر خواهد بود. مقرر شده تا سازوکاری در سفرها اندیشیده شود تا رانندگانی که بیش از هشت ساعت رانندگی می‌کنند بتوانند استراحت کنند. با این کار به افزایش ایمنی سفر به زوار توجه داشته‌ایم. برآوردها حاکی است که بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به صورت عملیاتی امکان ارائه سفر را در ایام اربعین خواهند داشت. در تلاش هستیم تا بعد از سفرهای اربعین از ظرفیت این تاکسی‌ها برای تعداد سفرهای بین شهری و افزایش رفاه مردم استفاده ببریم.

طبق گفته‌های آقای سادات فریزنی، بهره‌مندی از تاکسی‌های اینترنتی در سفرهای اربعین از امروز آغاز شده و تا پایان سفرهای اربعین تداوم دارد. با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و سکوی اینترنتی بهمراه، برای افرادی که علاقمند به هم پیمایی هستند خدمات ارائه کند. بدین معنا، زوار محترمی که به سمت مرزهای اربعین در حال حرکت هستند و ظرفیت خالی دارند می‌توانند ظرفیت خالی خودرو خود را نذر و میزبان سایر زوار در این مسیر به صورت رایگان و یا اشتراک هزینه سفر باشند. این سکو با احراز هویت رانندگان و متقاضیان سفر به ارتقا ضریب ایمنی این دست از سفرها و به هم‌رسانی زوار اربعینی نقش آفرینی خواهد کرد.

نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

خرداد 1402: مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد که نرخ تاکسی های اینترنتی باید به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسد. در واقع این نرخ باید با نظر و رأی شورای شهر باشد تا برای مردم نیز موثر باشد.

وی با اشاره به جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای اسلامی شهر تهران با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گفت این مرکز طرحی را برای رفع معضل ترافیک و کاهش آلودگی هوا ارائه داده است. پیش‌بینی پیمایش خودروها و واگذاری سهم خودروهای کم پیمایش به دیگر خودروها از موارد این طرح است.

چرا تاکسی های اینترنتی از ورود به فرودگاه منع شدند؟

دی 1401: مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درباره ممنوعیت ورود تاکسی‌های اینترنتی به فرودگاه امام خمینی گفت که طبق اعلام راهنمایی و رانندگی، راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی راننده‌های داخل شهر هستند و شناسایی‌ها و آزمایشات لازم برای خارج از شهر و رانندگی آن‌ها در بیرون شهر انجام نشده است. بنابراین آمادگی رانندگان و خودروها برای سفر خارج از شهر احراز نشده و ممکن است این صلاحیت را نداشته باشند. به همین خاطر، هم به دلیل بحث‌های امنیتی و هم موضوع ایمنی این مسئله مطرح شده است. 

وی افزود ایمنی خودرو، راننده و مسافر از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر این خودروها قصد دارند سفر خارج از شهر نیز داشته باشند، باید ابتدا مجوز لازم را دریافت کنند که این اجازه نیز به آن‌ها داده می‌شود تا نسبت به سفرهای خارج از شهر اقدام کنند. 

منع تردد برون شهری تاکسی های اینترنتی 

دی 1401: سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، اعلام کرد سازمان راهداری با استنادات قانونی و طی چند نامه رسمی درخواست کرده تا از تردد برون شهری خودرو‌های اینترنتی جلوگیری شود. براساس قوانین و مقررات، هر خودرویی که قصد حمل مسافر در جاده‌ها را داشته باشد، باید تحت نظارت سازمان راهداری و پلیس باشد. همچنین دارای پروانه فعالیت، کارت هوشمند رانندگی، کارت سلامت راننده، دفترچه ثبت ساعت ، گواهی معاینه فنی معتبر و... باشد. براساس ماده 203 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، تردد این خودروها برای جا به جایی مسافر در برون شهر ممنوع است و خودرو‌های با پلاک شخصی حق جابجایی مسافر در برون شهر را ندارند‌. 

بر اساس گفته‌های وی، رانندگان ناوگان حمل و نقل سواری تحت نظارت پلیس و راهداری هستند. در ضمن، رانندگان خودرو‌های سواری عمومی، رانندگان حرفه‌ای هستند. اما تاکسی‌های اینترنتی معلوم نیست ایمنی و یا صلاحیت رانندگی دارند یا خیر. اخیرا تعداد رانندگان غیرحرفه‌ای تاکسی‌های اینترنتی که با خودرو‌های ناایمن در حال تردد هستند بیش‌تر شده و این بازی با جان مسافران است. خودرو‌های با پلاک شخصی برای حمل مسافر در برون شهر باید تحت نظارت قرار گیرند تا اطلاعات آن‌ها دردسترس باشد. 

سردار مومنی درباره این مصوبه گفت از آن جایی که به‌تازگی تعداد خودرو‌های اینترنتی در جاده‌ها افزایش پیدا کرده است، مصوبه منع تردد نیز اخیرا ابلاغ شده است و در گذشته وجود نداشت.  

وی به مردم توصیه کرد تا از تاکسی‌های اینترنتی برای تردد برون شهری استفاده نکنند. اگر اتفاقی بیفتد، هم راننده و هم شرکت‌های اینترنتی باید پاسخگو باشند. همچنین افزود که مخالفتی با کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی وجود ندارد. بلکه مشکل این است که آن‌ها در چارچوب نیستند و باید مجوزهای لازم را کسب کنند. اگر تاکسی‌های اینترنتی بدون مجوز، اقدام به جابجایی مسافر در جاده‌های برون شهری داشته باشند، تخلف است. اما اگر بتوانند مجوزهای لازم را دریافت کنند، منعی برای تردد برون شهری آن‌ها وجود نخواهد داشت. 

محل مشخص تاکسی های اینترنتی در فرودگاه 

دی 1401: سعید چلندری، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی، درباره ساماندهی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در این فرودگاه گفت مقرر شده تا تاکسی‌های اینترنتی از داخل پارکینگ شماره 3 برای خدمات‌رسانی به مسافران اقدام کنند. این اقدام ضمن جلوگیری از ازدحام جمعیت مقابل ترمینال، محل مشخصی در پارکینگ شماره ۳ برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. این محل از طریق پل ارتباطی با ترمینال یک فرودگاه ارتباط دارد و فاصله آن از ترمینال یک، حدود ۸۰۰ متر است. 

وی افزود این ساماندهی، از آسیب به کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی که در فرودگاه مشغول به خدمات‌رسانی هستند، جلوگیری می‌کند و خدمات باکیفیت بهتر و ایمنی بالاتر به مسافران ارائه خواهد شد. یکی از مشکلات این بخش آن است که هویت راننده خودرو مسافربر برای فرودگاه مشخص نیست و تشخیص مسافربر شخصی که اطلاعات آن در جایی ثبت نشده مقدور نبوده است. تشخیص تاکسی‌های اینترنتی نیز مقدور نبوده و در صورت شکایت مسافران، امکان پیگیری آن فراهم نیست. بنابراین این ساماندهی با هدف حفظ و ارتقا ایمنی سفر مسافران برنامه‌ریزی شده است. با اجرای این طرح، امکان پیگیری شکایات مسافران از تاکسی‌های اینترنتی فراهم می‌شود و از فعالیت مسافربرهای شخصی که احراز هویت نشده‌اند جلوگیری به عمل خواهد آمد. 

قوانین جدید ورود تاکسی ها به فرودگاه

دی 1401: سعید چلندری، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام، درباره فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در این فرودگاه گفت که فعالیت آن‌ها در محیط فرودگاه ممنوع نشده است؛ بلکه ساماندهی شده و یک فضای جدید برای فعالیت آن‌ها در فرودگاه امام مشخص شده است. 

طبق گفته‌های وی، 1200 تاکسی فرودگاهی در محیط فرودگاه امام خمینی حضور دارند که در طی شبانه‌روز در مقابل ورودی ترمینال می‌ایستند و گاهی برای پذیرش مسافر تا چند ساعت در نوبت انتظار هستند. در مقابل گروهی از مسافربرهای شخصی که با مسافربرهای اینترنتی قابل تشخیص نیستند، نیز مقابل ترمینال صف می‌کشیدند. مسافربرهای شخصی به بهانه پذیرش مسافر، مقابل ترمینال تجمع داشتند و خرید و فروش ارز می‌کردند. مواردی از رفتارهای خلاف عرف رانندگان شخصی نیز از سوی مسافران گزارش شده است. این رانندگان حتی چندین بار با رانندگان تاکسی‌های فرودگاهی درگیر شده‌اند. 

وی افزود نهایتا در پی اعتراض تاکسی‌های ویژه فرودگاه به دادسرای فرودگاه، این دادسرا به موضوع ورود کرد و معاون دادستان دستور توقیف خودرو مسافربرهای شخصی را صادر کرد. اما درباره تاکسی‌های اینترنتی تصمیم جدیدی گرفته شد. این فضا جنب هتل فرودگاهی برای حضور تاکسی‌های اینترنتی فراهم شده و مسافران می‌توانند با استفاده از مسیر پل ارتباطی خود را به تاکسی‌ها برسانند، تابلو نیز نصب شده است. تاکسی‌های اینترنتی همچنین می‌توانند در پارکینگ فرودگاه تا 15 دقیقه توقف رایگان داشته باشند و مسافران را پذیرش کنند. اما حق حضور مقابل ترمینال و دخالت در امور مسافری را ندارند؛ چرا که پلیس فرودگاه با آن‌ها برخورد خواهد کرد. بر این اساس تاکسی‌های اینترنتی به فعالیت خود دورتر از مقابل ورودی ترمینال یک ادامه خواهند داد. در واقع با حکم رئیس دادسرای فرودگاه امام خمینی، تجمع مسافربرهای متفرقه جلو ترمینال ممنوع شده است. 


اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی

مهم‌ترین خبرها درباره خودروهای تاکسی، شامل اخبار نوسازی تاکسی فرسوده، اخبار سهمیه بنزین تاکسی، اخبار ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، اخبار افزایش کرایه تاکسی و همچنین اخبار شرایط معاینه فنی تاکسی را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران