• گک آيون هايپر GT
  • گک آيون هايپر GT
  • گک آيون هايپر GT
  • GAC Aion Hyper GT
  • GAC Aion Hyper GT
  • GAC Aion Hyper GT

سدانی برقی با طراحی آیرودینامیک

معرفی آیون هایپر GT

21 تیر 1402 13:29

سدان الکتریکی گک آیون در کشور چین عرضه شده است. از ویژگی‌های این سدان می‌توان به درهای سبک قیچی، قدرت ۳۴۰ اسب‌بخاری، باتری قابل تعویض، برد ۷۱۰ کیلومتری و قیمت ۳۰,۳۷۰ دلاری اشاره کرد. این خودرو با هدف جذب خریداران جوان ساخته شده است. اما چه مواردی به این خودرو کمک می‌کند تا جایگاه خوبی در بازار داشته باشد؟

ابتدا باید بدانیم که آیون به عنوان زیرمجموعه برند گک New Energy معرفی شد. اما با توجه به تقاضاهای زیادی که برای این خودرو در چین وجود داشت، آیون نیز در سال ۲۰۲۰ به عنوان یک برند مستقل ثبت شد.

در حال حاضر گک یکی از محبوب‌ترین برندهای وسایل نقلیه انرژی جدید در چین است. فروش تجمعی این برند از ژانویه تا ژوئن به ۲۰۹,۳۳۶ دستگاه رسیده است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۰۹ درصدی داشته است. حالا آیون هایپر GT نیز عرضه شده تا فروش و عملکرد برند بهتر شود.

طراحی آیون هایپر GT

این سدان الکتریکی از زبان طراحی جدید سری هایپر آیون الهام گرفته و ساخته شده است. ویژگی‌های ظاهری آن عبارتند از خطوط شیب‌دار کاپوت، درهای خفاشی جلویی، دستگیره‌های هم سطح بدنه، اسپویلر عقب فعال، سنسور لیدار بالای سقف و لیدار گلگیرهای جلویی، ستون شیب‌دار جلو و سقف صاف.

این ویژگی‌های طراحی باعث شده تا ضریب درگ آیون هایپر GT به عدد 0.197 Cd برسد. ابعاد خودرو نیز عبارتند از 4886/1885/1449 میلی‌متر که فاصله محوری آن نیز 2920 میلی‌متر است.

کابین و امکانات آیون هایپر GT

در فضای داخلی این خودرو، نمایشگر لمسی سبک شناور ۱۴.۶ اینچی و پنل ابزار صفحه کیلومتر ۸‌.۸ اینچی دیده می‌شود. در بخش میانی کنسول، دو جالیوانی، دو پد شارژ وایرلس و تکیه‌گاه دست وجود دارد. فرمان سه شاخه آن شکل مستطیلی دارد.

در قسمت پشت فرمان سنسور Face ID تعبیه شده است، که وضعیت راننده را کنترل می‌کند. سیستم صوتی Dolby Atmos آن از ۲۳ اسپیکر تشکیل شده است. همچنین این خودرو از سیستم خودران ADiGO Pilot پشتیبانی می‌کند، که عملکردهای آن هنوز کامل نشده است.

مشخصات فنی آیون هایپر GT

چندین گزینه برای بخش فنی آیون هایپر GT وجود دارد. نسخه پایه آن یک موتور الکتریکی در محور عقب دارد، که ۲۴۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. به کمک این موتور شتاب صفر تا صد آن به ۶.۵ ثانیه می‌رسد. یک باتری ۶۰ کیلووات‌ساعتی برای آن در نظر گرفته شده است، که برد ۵۶۰ کیلومتری دارد. این نسخه دیفرانسیل عقب را می‌توان با باتری ۷۰ کیلووات‌ساعتی نیز سفارش داد، که در این صورت برد آن به ۶۰۰ کیلومتر می‌رسد.

برترین باتری موجود از نوع ۸۰ کیلووات‌ساعتی است، که برد ۷۱۰ کیلومتری دارد. موتور الکتریکی آن نیز قدرتمندتر بوده و خروجی آن برابر ۳۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن‌متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد این نسخه برابر ۴.۹ ثانیه است.

تنها یک تریم آیون هایپر GT باتری قابل تعویض دارد. توجه داشته باشید که شرکت گک از امسال توسعه باتری‌های قابل تعویض را آغاز کرده و بنابراین زیرساخت این ویژگی هنوز به طور کامل توسعه نیافته است.

ایستگاه‌های شارژ گروه GAC

گک دو ایستگاه تعویض باتری در استان گوانگژو، دو ایستگاه در استان شنژو، یک ایستگاه در شانگهای، دو ایستگاه در هانگژو و یک ایستگاه در پکن را راه‌اندازی می‌کند. به طور کلی در حال حاضر هشت ایستگاه تعویض باتری در چین وجود دارد. این مورد باعث می‌شود تا از مزایای تریم ویژه با باتری قابل تعویض کاسته شود.

گک قصد دارد که تا سال ۲۰۲۵، تعداد ۵۰۰ ایستگاه تعویض باتری را در چین احداث کند. هدف گک قبلا ۱۰۰۰ ایستگاه بود؛ اما به طور ناگهانی نظر آن‌ها تغییر کرد و به ۵۰۰ ایستگاه رسید. آن‌ها می‌خواهند تا در سال جاری تعداد ۱۸۰ ایستگاه راه‌اندازی کنند.

طبق ادعای یک شرکت، ایستگاه‌های گک کارآمد هستند. آن‌ها می‌توانند هر باتری را زمان ۹۰ ثانیه تعویض کنند، عمر هرکدام ۸ هزار تعویض باتری است.

گک قبلا با شرکت Aulton، یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان ایستگاه‌های تعویض باتری، برای این پروژه همکاری کرده است. اما گک اکنون به تنهایی روی پروژه کار می‌کند.

قیمت آیون هایپر GT

قیمت آیون هایپر GT، همان مبلغی است که در ماه آوریل اعلام شد. پنج تریم از این خودرو موجود است که بازه قیمتی آن بین ۳۰,۳۷۰ تا ۴۶,۹۵۰ دلار است.

گک در حین رونمایی خودرو اعلام کرد که یکی از مدل‌های تولید شده آیون هایپر جی‌تی ۲۰ میلیون‌امین خودروی نیو انرژی در چین است.

از جمله رقبای آن می‌توان بی‌ وای‌ دی سیل، ایکس پنگ P7، نتا S و شنلان SL03 را نام برد‌.

به نظر می‌رسد که قیمت اعلام شده برای سدان تمام الکتریکی با درهای خفاشی مناسب باشد؛ اما بسیاری از رقبای آن قیمت مشابهی دارند. برای مثال، دیپال SL03 نسخه BEV (از برند چانگان) قیمتی برابر ۲۶۲۳۰ دلار دارد. نتا اس که مدلی از Hozon Auto است نیز برابر ۲۶۲۳۰ دلار است. بی‌وای‌دی سیل نیز همین قیمت است و بنابراین قیمت آیون هایپر جی‌تی، کمی بالاتر از رقباست.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران