جایگزین بخاری در خودروهای برقی

معرفی تکنولوژی گرمکن کمربند توسط ZF

16 دی 1401 11:56

کمربندهای ایمنی با سه نقطه اتصال، چند دهه قبل توسط شرکت ولوو اختراع شد. برخی خودروسازان به فکر افتاده‌­اند که این قطعه را به کیسه هوا مجهز کنند، اما ZF با معرفی Heat Belt یا کمربند گرمایی، ایده بسیار متفاوتی را به کار برده است.

ZF اعلام نموده که گرمکن کمربند، شعاع حرکتی خودروی برقی را تا 15 درصد افزایش می­‌دهد.مهندسان این شرکت اعتقاد دارند که در صورت گرم شدن کمربند، سرنشینان نیاز کمتری به استفاده از بخاری داشته و در نتیجه، شارژ کمتری از باتری خودرو مصرف خواهد شد.

برخی اعتقاد دارند که این ایده همچون گرمکن فرمان، تاثیر چندانی در استفاده از بخاری ندارد، درحالی‌که ZF اعلام نموده که گرمکن کمربند، شعاع حرکتی خودروی برقی را تا 15 درصد افزایش می­‌دهد.

اجزای هادی گرما به قدرت 70 وات که در کمربندها تعبیه شده است و احساس گرمای یکنواختی را تا حداکثر دمای 40 درجه به سرنشین انتقال می‌دهد، بدون آن‌که باعث افزایش ضخامت این قطعه بشود.

آنطور که ZF اعلام کرده است، ساختار کمربند گرمایی هیچ تفاوتی با نمونه‌های عادی ندارد، بنابراین برای نصب این قطعه نیازی به تغییر در طراحی نیست. اتصالات مربوط به گرمکن هم به نحوی جانمایی شده است، که در عملکرد کمربند اختلال ایجاد نکند.

توجه داشته باشید که تعبیه گرمکن در کمربند ایمنی چندان تازگی ندارد، چراکه شرکت فورد در سال 2018، 31 صفحه مدرک شامل توضیح درباره جزئیات این فناوری را به USPTO ارائه کرد. علیرغم برخی تفاوت‌ها در طراحی، ایده کلی با آنچه اکنون توسط ZF مطرح شده است، کاملاً شباهت دارد. شرکت مرسدس بنز هم در سال 2019 یک خودروی ایمنی براساس GLE معرفی کرد که به گرمکن کمربند مجهز بود.

هنوز مشخص نیست که شرکت‌های خودروسازی به استفاده از این فناوری روی بیاورند، ولی اگر فایده کمربند ایمنی مجهز به گرمکن برای خودروهای برقی اثبات شود، می­‌توان انتظار داشت که لااقل خودروهای لوکس برقی به این ویژگی مجهز شوند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران