رونمایی دوقلوهای FD در تبریز

بررسی کامیون کشنده فردا دیزل FD480 و FD520

17 دی 1401 21:00

شرکت فردا دیزل، با دو کشنده خود از برند سانی (SANY) به بیست‌وششمین نمایشگاه خودرو تبریز آمد و در بخش خودروهای کار و تجاری، بسیار جلب کرد. 

دو کشنده متفاوت از هم بوده و یکی تک‌محور و دیگری جفت‌محور است که به ترتیب FD480 و FD520 نام دارند. این کشنده‌ها با شرایط آب و هوایی گرم ایران مطابقت دارند که این امر در بین کشنده‌های موجود در بازار، ویژگی مثبت و قابل اهمیتی به شمار می‌آید. کشنده دو محور فردا دیزل را می‌توان تنها کشنده دومحور بازار فعلی دانست. زیرا عمده دیگر محصولات کشنده موجود در بازار تک‌محور هستند. 

طراحی این دو کشنده بسیار به‌روز بوده و دماغه آن‌ها شباهتی با سری FH ولوو دارد. کشنده‌های فردا دیزل، آیرودینامیک‌ترین گزینه در میان رقبای خود هستند. 

کشنده تک محور فردا دیزل 480

کشنده تک‌محور فردا دیزل، FD480، به پیشرانه شش سیلندر خطی برند DEUTZ مجهز شده که 13 لیتر حجم دارد و استاندارد آلایندگی آن یورو V+EEV است. این پیشرانه 480 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. گیربکس موجود در این کشنده، از نوع 12 دنده جلو و 2 دنده عقب AMT با تعویض دنده تمام الکترونیکی مجهز به ریتاردر پنج‌زمانه گیربکس است. ویژگی‌ دیگر کشنده تک‌محور، مخزن سوخت آلومینیومی 800+400 لیتر به همراه مخزن ادبلو است که برای خودروهای با استاندارد آلایندگی یورو 5 به بالا، نکته مهمی محسوب می‌شود. 

کشنده جفت محور فردا دیزل 520

کشنده جفت‌محور فردا دیزل، FD520، نیز از همان پیشرانه 13 لیتری نیرو می‌گیرد. قدرت موتور در این کشنده به 520 اسب‌بخار می‌رسد که توسط گیربکس 12 دنده جلو به علاوه 2 دنده عقب و MT (تعویض دستی)، به چرخ‌ها منتقل می‌شود. 

سیستم ترمز موجود در هر دو کشنده، از برند وبکو با دو مدار مستقل جلو و عقب و ترمزهای کمکی موتور ریتاردر WEVB و VVEB است که از سیستم ترمز ضدقفل نیز بهره‌مندند. 

محور جلو کشنده FD480 از برند HANDE بوده که ظرفیت 7.5 تن دارد و محور عقب آن نیز با همین برند دارای ظرفیت ۱۳ تن است. این اعداد برای نمونه جفت‌محور به ترتیب، 7.5 و 16 تن است، ضمن این که محور عقب در این نسخه به قفل دیفرانسیل مستقل هر محور و قفل یکپارچه دیفرانسیل مجهز است. نمونه FD520 که کشنده ای جفت محور است، می‌تواند در آینده نزدیک در جایگاه قوی‌ترین کشنده بازار صفر کیلومترها، با بیش‌ترین ظرفیت مجاز باربری قرار گیرد. 

امکانات کشنده های فردا دیزل

سیستم تعلیق جلو کشنده FD480 از نوع فنر تخت با کمک فنر تلسکوپی دوطرفه است و تعلیق عقب آن دارای ۴ کیسه هوا با قابلیت تنظیم ارتفاع و بازوهای کمکی است. اما سیستم تعلیق جلو نسخه FD520 از نوع سه لایه مجهز به کمک فنر هیدروتلسکوپی و استبلایزر بوده و محور عقب آن فنر تخت ۴ لایه پارابولیک با فنر بوژی و استبلایزر است‌. 

کامبون کشنده فردا دیزل

امکانات و تجهیزات دو کشنده فردا دیزل عبارتند از سیستم ESC، سیستم LDWS، سیستم AEBS، سیستم پایش فشار باد تایرها، گرم‌کن آینه‌های جانبی، گرم‌کن هوا و سوخت در مناطق سردسیر، مبدل برق 24 ولت به 12 ولت، صندلی با تعلیق بادی و تنظیم برقی، اتاق مجهز به تعلیق ۴ نقطه‌ای بادی، ایربگ راننده و سرنشین، فرمان تلسکوپی بادی، کروز کنترل، سیستم مالتی‌مدیا، سیستم تهویه مطبوع اتومات و کولر درجا، بخاری درجا، فلاپ بادگیر سقفی قابل تنظیم به همراه دریچه سقفی کابین و ... . 

برای اطلاع از آخرین اخبار شرکت فردا دیزل و همچنین جهت آگاهی از شرایط پیش فروش کامیون فردا دیزل و فروش نقدی کشنده‌های این شرکت، مقاله شرایط فروش فردا دیزل را مطالعه کنید.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید:

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران