فردادیزل یکی از تجاری سازان کشورمان است که در ابتدا برنامه تولید دو کشنده از محصولات سانی چین را در برنامه داشت. اما در حالی که قرار بود تا کشندههای این تجاری ساز بزرگ چین را تولید کند، تصمیم به تولید دو کشنده سه محور و دو محور از مجموعه هانما را گرفت که با برند تجاری CAMC شناخته میشوند. اما به تازگی از سوی این کمپانی، اطلاعاتی منتشر شده که نشان میدهد کشندههای سانی نیز توسط این مجموعه روی خط تولید رفتهاند و حالا در حال ورود به بازار هستند.
آشنایی با صنایع سنگین سانی
شرکت صنایع سنگین سانی SANY، یکی از تولیدکنندگان برجسته در چین است که با وجود حضور محصولاتش در بازار کشور، هنوز به اندازه سایر برندهای چینی شناختهشده نیست. این شرکت که در سال 1989 تأسیس شده، در فهرست 500 شرکت برتر چین جای دارد و در زمینه تولید خودروهای سنگین و ماشینآلات ساختمانی و معدنی تخصص دارد.
سانی به عنوان سومین تولیدکننده ماشینآلات راهسازی و معدنی در جهان شناخته میشود و در چین رتبه اول را دارد که نشاندهنده فعالیت گسترده و تأثیرگذار آن است. این شرکت همچنین در حوزه تولید کامیونهای باربری نیز فعالیت میکند.
نام سانی در زبان چینی به معنای "سه تا یک" است که به سه هدف اصلی این شرکت اشاره دارد. لوگوی این شرکت که شباهتی به لوگوی مرسدسبنز دارد، نیز به این سه هدف اشاره میکند: ایجاد یک شرکت برتر، پرورش نیروهای انسانی برجسته و ارائه خدمات ممتاز به جامعه. این اهداف نشاندهنده تعهد سانی به کیفیت و مسئولیتپذیری اجتماعی است.
طراحی داخلی و خارجی کشنده اف دی 525
اگر از روبرو به این کشنده نگاه کنیم، چراغهای بزرگ آن به همراه یک جلوپنجره با نهایت سادگی، بیننده را شاید به یاد کامیونهای MAN TGX نسل قبل بیندازد. این بزرگبودن و چهارگوش بودن کابین نیز این یادآوری را بیشتر تداعی میکند. اما باید اعتراف کرد که اگر این کابین نسبت به برخی از کشندههای چینی، طراحی سادهتر و به دور از خطوط عجیب و غریب دارد، اما زیبا و قابلقبول بوده و البته این بزرگبودنش، جای بیشتری نیز در اختیار راننده قرار میدهد.

آینههای جانبی، به صورت مجزا روی یک بازو قرار دارند که قبلاً این نحوه طراحی را در محصولات ولوو دیده بودیم. جلوپنجره این کشنده طراحی بسیار سادهای دارد که البته با طرح کلی کابین، همخوانی خوبی پیدا کرده است. البته در این میان، طراحی خاص و متفاوت لپیهای بغل نیز به زیباتر شدن این قسمت کمک میکند.
فاصله محور جلو با محور عقب در نمونه دو محور یا همان اصطلاحاً کشنده تک فردادیزل FD525-1 نسبت به مدل سه محور آن، در حدود 70 سانتیمتر بیشتر است که باعث بیشترشدن حجم باکهای سوخت این کشنده به مقدار 400 لیتر شده است.

برای ورود به داخل کابین، در اولین نگاه، اندازه نسبتاً کوچک دستگیره ورودی نسبت به سایز بزرگ دربها، جلبتوجه میکند. ورود با عبور از سه پله که جانمایی و زاویه خوبی با هم دارند، به راحتی انجام میشود. همان طور که گفته شد، کابین این کشنده دارای ابعاد بزرگی است که این جاداری را میتوان با ورود به داخل کابین نیز متوجه شد. کیفیت ساخت قطعات داشبورد و داخل اتاق نیز بالاست. صندلی، جنسی از پارچه و چرم مصنوعی دارد که با داشتن ماساژور و گرمکن، یک جایگاه بالاتری از دیگر رقبا پیدا کرده است.
داشبورد به سبک مرسدسبنز آکتروس، دارای یک طراحی ساده، با کمترین خطوط و پهنای زیاد است. نکته جالب این داشبورد، وجود دو طبقه مجزا در وسط آن برای قراردادن لوازم کوچک است که در کمترین خودرویی این طراحی دیده میشود. دو رنگ بودن داشبورد و فضای داخلی، حس خوبی به راننده میدهد.

پهنای هر دو تختخواب بسیار خوب بوده که به دلیل عمق زیاد کابین است.
نکته عجیب در طراحی محفظههای بالای شیشه جلو، درب یکتکه آن است. این قسمت دارای سه فضای مجزا اما با یک درب مشترک بزرگ است که به خاطر یک تک بودن این درب و قرارگرفتن دستگیره در وسط، راننده نمیتواند از روی صندلی خود، به جعبه بالای سر دسترسی پیدا کند.
پیشرانه و مشخصات فنی کشنده 525 فردا دیزل
در حالی که اکثر خودروهای تجاری کشورمان که ریشه چینی دارند از موتورهای ساخت کامنز، یوچای و ویچای استفاده میکنند، موتور کشنده سانی از ساختههای شرکت دویتز آلمان است که سابقه بسیار زیادی در ساخت موتورهای دیزلی دارد. حداکثر خروجی این موتور 13 لیتری توربودیزل برابر با 525 اسب بخار و 2550 نیوتن متر گشتاور است که خروجی قابل قبولی برای یک پیشرانه 13 لیتری با استانداردهای فعلی به حساب میآید. قابل ذکر است که در اولین رونمایی از این کشنده در دو سال پیش، قرار بود تا یک موتور 480 اسب بخاری دویتز روی آن نصب شود.
نام خودرو | کشنده فردادیزل سانی FD525-1 |
---|---|
آرایش محوری | دو محور 2×4 |
تعداد سیلندر/ نوع موتور | شش سیلندر / توربودیزل خطی |
حجم موتور / کد موتور | 13 لیتر/ دویتز D13C5-525E2 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
حداکثر قدرت | 525 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 2550 نیوتن متر |
گیربکس | 12+2 سرعته اتوماتیک ساخت FAST |
سیستم فرمان | هیدرولیک با پمپ برقی کمکی |
سیستم ترمز | عقب و جلو دیسکی / دو مداره مستقل |
ترمز پارک | برقی EPB |
ترمز کمکی | ریتاردر موتو به همراه اینتاردر 5 مرحلهای گیربکس |
برنامههای کنترلی و کمکی خودرو | ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESP / رادار خط خوان LDWS / هشدار برخورد از جلو FCWS / کروز کنترل / نمایش فشار هوای تایرها TPMS / |
طول / عرض / ارتفاع | 6465 / 2545 / 3940 میلیمتر |
فاصله محوری | 4000 میلیمتر |
وزن خالص | 7550 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) | 44 تن |
ظرفیت مجاز محور جلو /عقب | 7.5 تن / 13 تن |
حجم باک سوخت | 800+400 لیتر آلومینیومی |
سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر تخت با کمکفنر و میل موجگیر / بادی با 4 کیسه هوا |
سایز و نوع تایر | 315/80R22.5 / تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
گیربکس از ساختههای FAST چین بوده و یک جعبهدنده 2+12 سرعته اتوماتیک است. سیستم تعلیق مثل بسیاری از کشندههای نسل جدید چینی در بازار ایران، در محور جلو که از نوع فنر تخت است و در محور عقب نیز، تعلیق بادی چهار بالنه دارد که این تعلیق بادی، سواری نرمتر و راحتتری از مدلهای دو بالن فراهم میکند.

یکی از نکات مثبت در خصوص سیستم ترمز این کشنده که طراحی و ساخت شرکت معروف Knorr بوده، دیسکی بودن ترمزها در هر دو محور آن هست. سیستم ترمز کارای این کشنده در کنار ریتاردر موتور و اینتاردر هیدرولیکی پنج مرحلهای گیربکس به همراه سیستمهای ایمنی کمکی مثل ترمز ضد قفل، ترمز هوشمند اضطراری، سامانه پایداری الکترونیکی، هشدار برخورد از جلو و رادار خطخوان، ایمنی حرکتی بالایی به کشنده فردادیزل FD525-1 خواهد داد.
از دیگر ویژگیهای خوب فنی این خودرو میتوان به وجود ترمز پارک برقی و همچنین مجهزبودن سیستم فرمان هیدرولیک به یک پمپ برقی برای کمک بیشتر به دستان راننده و البته سنگینتر کردن فرمان در سرعتهای بالاست.
امکانات رفاهی و ایمنی کشنده سانی 525
امکانات رفاهی و ایمنی کشنده سانی فردادیزل FD525-1 تا حدودی مشابه با دیگر خودروهای تجاری موجود در این بخش از بازار است. یک سری امکانات ایمنی برای افزایش ایمنی خودرو در حین حرکت و همچنین یک سری امکانات رفاهی که البته بعضی از آنها را در تعداد اندکی از خودروهای تجاری تولیدی در کشورمان داریم. از امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو میتوان به این موارد اشاره داشت:
ترمز ضدقفل ABS به همراه ترمز هوشمند اضطراری AEBS و سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC به همراه سیستم هشدار انحراف از مسیر LDWS و هشدار برخورد از جلو FCWS، قفل دیفرانسیل محور عقب، کولر درجا و بخاری درجا، ریتاردر موتور به همراه اینتاردر 5 مرحلهای گیربکس، کروز کنترل، فرمان دکمهدار با قابلیت کنترل سیستم صوتی و با امکان تنظیم زاویه، کلاستر دیجیتالی، بوق شهر و جاده، یخچال، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم ترمز پارک برقی EPB، سنسورهای پایش میزان باد تایرها TPMS، سنسور نور و سنسور باران، سیستم تعلیق چهار بالنی محور عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم گرمکن هوای موتور، صندلیهای چرم، صندلی راننده باقابلیت تنظیم در جهات مختلف به همراه گرم کن و ماساژور، شیشههای برقی، آینههای برقی با گرم کن، قفلمرکزی همراه با ریموت از راه دور، فرمان هیدرولیکی با کمک برقی، سیستم پخش چندرسانهای با مانیتور 12.1 اینچی و قابلیت پخش USB، تخت خواب بالا و پایین، مهشکنهای عقب و جلو، سیستم تهویه مطبوع، مجوز حمل کالای خطرناک ADR و ... .
ارزش خرید کشنده سانی فردا دیزل
کشنده سانی یا فردادیزل FD525-1 یا همان کشنده دو محور تک دیفرانسیل، با پیشرانه دویتز 525 اسب بخاری و امکانات ایمنی که در سطح و اندازه دیگر رقبایش هست، ظاهری ساده و البته زیبا دارد که با داشتن امکانات رفاهی بیشتر مثل ماساژور و گرم کن صندلی راننده، در بازاری حاضر میشود که تنوع زیادی از کشندههای چینی را در آن شاهد هستیم.
. خرید و فروش ماشین سنگین
. شرایط فروش کامیون فردا دیزل
. قیمت انواع ماشین سنگین در ایران
شاید خاصترین ویژگی این کشنده، پیشرانه 525 اسب بخاری ساخت دویتز آن هست که هرچند پیشرانههای زمینی با کاربریهای موتور برق و نیروگاه و یا موتورهای کشاورزی این سازنده اروپایی برای تجاری سازان کشورمان آشنا هست اما روی تجاریهای اخیر کشورمان، یک کار تازه به شمار میآید. از این رو باید دید که یک تجاری ساز تازه کار و یک کشنده ناآشنای چینی با یک پیشرانه که در بازار کشورمان منحصر به فرد است، میتواند از پس رقبا برآید یا نه.
نویسنده : علیرضا داوودی