• کشنده شاکمان Y3 ويرا ديزل

با قلب 12 لیتری کامینز

بررسی کامیون کشنده شاکمان Y3 ویرا دیزل

15 آذر 1402 19:27

کشنده شاکمن Y3 از جمله جدیدترین خودروهای تجاری کشورمان است که توسط مجموعه ویرادیزل از زیرمجموعه‌های گروه ماموت، عرضه می‌شود. ویرا دیزل در سال پیش و در نمایشگاه خودرو تهران با محصولات خود که در راس آن، کشنده دماغدار Z3 بود، معرفی شد که توانست نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کند. این شرکت در کنار کشنده دماغ‌دار Z3 و کشنده بی‌دماغ Y3، یک کامیونت هم در سبد محصولاتش به نام Y9 نیز دارد.

شرکت ویرا دیزل در سال گذشته و با شرکت در نمایشگاه خودرو تهران 1401، خود را به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های جدید گروه ماموت معرفی کرد. این شرکت با نمایش کشنده دماغ‌دار Z3، بعد از سال‌ها حضور دوباره کشنده‌های دماغ‌دار را به بازار کشورمان اعلام کرد و از این نظر، برای بسیاری از علاقه‌مندان جالب توجه بود. ویرا دیزل سه محصول متفاوت در سبد محصولاتش دارد که یکی کامیونت، یکی کشنده بی‌دماغ و دیگری یک کشنده دماغ‌دار است.

شاکمن، از دنیز تا Y3 در ایران

شاکمن در سال‌های گذشته نیز در بازار کشورمان حضور داشت. جدا از تعداد اندکی که توسط آمیکو عرضه شده بود، ایران‌خودرو دیزل نیز با کشنده دنیز، نام شاکمن را به بازار ایران معرفی کرد که البته این خودرو با وجود پیشرانه 430 اسب بخاری خود در زمانی که کشنده‌های چینی در محدوده 420 اسب بخاری بودند، نتوانست موفقیت چندانی در فروش کسب کند. البته در آن زمان، ایرانخودرودیزل، کشنده فوتون 420 را نیز در حال معرفی داشت و حتی هوو A7 نیز تا حدودی فروخته شد اما ظاهراً در میان این سه خودرو چینی مقیم ایران، بخت با فوتون 420 بود که بیشتر مورد توجه مدیران ایرانخودرودیزل و مشتریان قرار گرفت.

 شاکمن از قدیمی‌های تجاری‌سازی در کشور چین است که با شرکت MAN آلمان نیز همکاری و شراکت دارد. به همین دلیل است که اکثر محصولات این کمپانی، با اتاق‌های محصولات MAN عرضه می‌شوند و طرحی شبیه به ساخته‌هایمان آلمان دارند. ضمن اینکه از دانش فنی این شرکت معروف آلمانی نیز بهره می‌برد.

حالا شاکمن با نماینده جدیدش یعنی ویرا دیزل در ایران دوباره حاضر شده است. البته این کمپانی، همکار دیگری به نام آرین دیزل نیز دارد که در حال حاضر، سه کامیون از این شرکت را لیست محصولاتش می‌توان دید.
از سال‌ها پیش با کشنده‌ای به نام دنیز در بازار کشورمان حاضر شد. این محصول از طرف ایرانخودرودیزل وارد بازار شده بود که با وجود مشخصات خوبی که داشت، بنا به سیاست‌های عرضه‌کننده، نتوانست سهم چندانی از بازار کسب کند.

اما شاکمن از قدیمی‌های صنعت تجاری‌سازی در کشور چین است. این شرکت که همکاری نزدیکی با MAN آلمان دارد، از تکنولوژی و همچنین کابین‌های این شرکت در ساخت محصولاتش نیز استفاده می‌کند که این قضیه را می‌توان در ظاهر کشنده‌ها و کامیون‌های شاکمن نیز دید.

در حال حاضر، محصولات شاکمن با نمایندگان مختلفی از جمله ویرادیزل در بازار کشورمان عرضه می‌شود که اگر نگاهی به محصولات قدیمی آن مثل کشنده دنیز داشته باشیم و آن را با محصولات فعلی این شرکت مقایسه کنیم، شاهد یک جهش و نوآوری بزرگ در تمام زمینه‌های ساخت خودروهای تجاری اعم از فنی، امکانات رفاهی، ایمنی، طراحی و... خواهیم بود.

همان‌طور که گفته شد، ویرادیزل از زیرمجموعه‌های گروه ماموت است که نماینده محصولات اسکانیا در کشورمان نیز شناخته می‌شود. ازاین‌رو می‌توان گفت که با توجه ‌به قدمت این مجموعه سابقه‌ای که در عرضه خودروهای تجاری در کشورمان دارد، باید انتظار خدمات‌دهی و تامین قطعات را به شکل خوبی از ماموت و ویرادیزل داشته باشیم.

نگاهی به کشنده شاکمان Y3

شاکمن همکاری بالایی با MAN آلمان دارد که این حقیقت را می‌توان در ظاهر اکثر محصولات این شرکت دید. چرا که کابین این خودروها از ساخته‌های MAN گرفته شده‌اند که شامل اتاق‌های سری F و TGA و TGS هستند.
کشنده Y3 شاکمن نیز از اتاق MAN TGS سری اول و دوم که البته تفاوت چندانی باهم ندارند، استفاده کرده که حالت کرکره‌ای بالای سقف در انتهای کابین که به نوعی امضا MAN هست، این شراکت را تایید می‌کند. البته شیشه‌های جانبی و همچنین شیشه کوچکی که در امتداد شیشه درب‌ها قرار دارد هم موارد بعدی هستند که با کابین TGS مشترک‌اند.

(عکس: دیزلیران)

ظاهر این خودرو، نسبتاً زیبا بوده و البته در مقایسه با برخی از رقبای حال حاضرش، کمی قدیمی و ساده به نظر می‌آید. اما در مجموع می‌توان به آن نمره قبولی را داد. البته همراهی مجموعه کامل بادگیر اتاق، به زیباتر شدن این خودرو کمک می‌کند که کاش، بادگیرهای شاسی نیز همراه این خودرو بودند.

(عکس: خودرو دیلی)

اما در داخل کابین، وضعیت بهتر می‌شود. طراحی زیبای داشبورد که با دورنگ بودنش، زیبایی آن را بیشتر می‌کند و کیفیت خوب مواد سازنده داشبورد، از نکات مثبت این بخش است. ارتفاع تونل موتور کمی زیاد است که این وضعیت، تردد در اتاق را کمی محدود می‌کند. البته این وضعیت، برای کشنده‌هایی با این ارتفاع اتاق، طبیعی است. خم اندک داشبورد به سمت راننده، به همراه فرمان Dشکل در کنار مجموعه پشت آمپر زیبای Y3، مجموعه‌ای قابل‌قبول و زیبا را تشکیل می‌دهند.

مشخصات فنی کشنده شاکمان Y3

کشنده شاکمن Y3 عرضه شده از سوی ویرا دیزل، با موتور کامنز ISGE5-490 عرضه می‌شود که این موتور را در برخی از کامیون‌های فعلی بازار نیز می‌توان دید. این موتور دارای 490 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتن متر گشتاور است و استاندارد آلایندگی آن هم یورو5+eev بوده که امروزه برای خودروهای تجاری کشورمان، اجباری است.

نام خودرو کشنده ویرادیزل شاکمن Y3 دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز

حجم موتور (سی سی ) / کد موتور

12 لیتر / Cummins ISGE5-490

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

490 اسب بخار در 1900 rpm

حداکثر گشتاور

2300 نیوتن متر در 1100-1300 rpm

گیربکس

2+12 سرعته اتوماتیک ساخت ایتون

کلاچ

تک صفحه ای خشک

سیستم فرمان

هیدرولیک ساخت ZF

سیستم ترمز

عقب و جلو دیسکی

ترمز کمکی

خفه کن اگزوز+ترمز موتور+ریتاردر هیدرولیکی 5 مرحله ای

باک سوخت

آلومینیوم به حجم 300+700 لیتر

ظرفیت باک ادبلو

60 لیتر

وزن خالص کشنده

6800 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص مجاز

44000 کیلوگرم

حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو

7300 / 13000 کیلوگرم

طول / عرض / ارتفاع

6366 / 2550 / 3800 ( میلیمتر )

فاصله محوری

3600 ( میلیمتر )

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت چند لایه با کمک فنر / بادی سوار بر 4 بالن

سایز و نوع تایر

315/80R22.5  تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

اما نکته مهم در خصوص مجموعه قوای فنی این کشنده در بخش گیربکس آن است. جایی که اکثر خودروهای تجاری قدیمی و جدید کشورمان از گیربکس‌های ساخت ZF و جدیداً FAST استفاده می‌کنند، کشنده Y3 از گیربکس اتوماتیک AMT با 12+2 دنده، ساخت ایتون استفاده می‌کند که محصولی آمریکایی است و قبلاً آن را در برخی کشنده‌ها و کامیون‌های قدیمی آمریکایی دیده بودیم.

از نظر برخی کارشناسان، همراهی این پیشرانه با یک گیربکس آمریکایی به معنی هماهنگی بیشتر آنها خواهد بود؛ اما برخی نیز، وضعیت خدمات و تعمیرات آن را مدنظر قرار می‌دهند. البته که ویرا دیزل برای راحتی خیال خریداران، یک گارانتی 4 ساله بدون درنظرگرفتن کارکرد خودرو، برای این گیربکس در نظر گرفته است.

(عکس: دیزلیران)

کشنده شاکمن Y3 دارای سیستم تعلیق فنر شمش در محور جلو و بادی 4 بالنی در محور عقب با تنظیم ارتفاع است. همچنین اینتاردر گیربکسی این خودرو نیز با حداکثر گشتاور 3200 نیوتن متر، قدرت بالایی برای کمک به ترمزها و توقف آن دارد. وزن خالی Y3 برابر با 6.8 تن است که آن را در رده سبک‌وزن‌های گروه قرار می‌دهد که با داشتن وزن ناخالص مجاز 44 تنی، قابلیت بارگیری بیشتری خواهد داشت.

سیستم‌های ایمنی و رفاهی شاکمان Y3

به‌خاطر یک سری قوانین و استانداردها و همچنین رقابتی که در بین محصولات موجود در بازار وجود دارد، امکانات رفاهی و ایمنی کامیون‌های عرضه شده در چند سال اخیر، رشد خوبی داشته‌اند. البته که باید اعتراف کرد در این بازار، هیچ عرضه‌کننده‌ای هم امکانات بیشتری برای خریدار در نظر نمی‌گیرد و تمام خودروها به جز موارد اندکی، در یک سطح قرار دارند.

کشنده Y3 نیز از این قضیه مستثنی نیست و از امکانات رفاهی و ایمنی آن می‌توان به ترمزهای دیسکی در هر دو محور، مجهز به ترمز ضدقفل، ترمز الکترونیکی و هوشمند اضطراری، سیستم ضدلغزش و برنامه پایداری الکترونیکی، اینتاردر هیدرولیکی 5 مرحله‌ای به همراه ترمز موتور و سیستم هشدار حرکت بین خطوط اشاره کرد. کروز کنترل، بوق شهر و جاده، هشداردهنده حرکت دنده‌عقب کشنده، بالابر برقی کابین، مانیتور چندرسانه‌ای به همراه دوربین عقب، قطع کن اضطراری برق کشنده، تختخواب شاگرد و راننده، سیستم تهویه مطبوع، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، چراغ مه‌شکن، چراغ روشنایی در روز، صندلی بادی راننده با گرمکن، یخچال، گرمکن سوخت و هوای ورودی به موتور، بخاری درجا، بادشکن سقفی، سانروف، قفل‌مرکزی و.. از دیگر امکانات این خودرو است.

ضمن اینکه کشنده شاکمن Y3 دارای مجوز حمل کالای خطرناک ADR و همچنین PTO یا همان بغل گیربکسی نیز بوده که برای یک سری از کاربری‌ها، لازم است.

(عکس: دیزلیران)

وقتی به تولیدکنندگان خودروهای تجاری در کشورمان از ایران‌خودرو دیزل و سایپا که سابقه‌ای طولانی دارند تا انواع شرکت‌های دیگر نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که این شرکت‌ها که زمانی محصولات اروپایی را عرضه می‌کردند، حالا در یک رقابت سخت برای تولید و فروش کامیون‌های چینی هستند. اما وقتی به شرکت‌های چینی نگاهی می‌اندازیم و محصولات فعلی آنها را با ساخته‌های یک دهه قبلشان مقایسه می‌کنیم، متوجه سرعت خیره‌کننده و بالای آنها در صنعت خودروسازی می‌شویم. سرعتی که آنها را به‌زودی در کنار شرکت‌های اروپایی قرار خواهد داد. شاکمن Y3 نیز حاصل همین سرعت بالا در مهندسی و تولید است که حالا با چهره‌ای به‌روزتر و مشخصات فنی و امکانات بالاتر نسبت به آنچه که قبلاً از شاکمن دیده‌ایم، وارد بازار کشورمان شده است. باید دید این کشنده در بازار و در درازمدت چه عملکردی خواهد داشت. گفته می‌شود که این خودرو به‌صورت کامیون باری و باقدرت 380 اسب بخار نیز وارد بازار خواهد شد.

رقبای شاکمان Y3 در ایران

اگر بخواهیم از نظر ابعاد ظاهری و کلاس بدنه این کشنده، آن را دسته‌بندی کنیم باید از از رقبای فاو 460 می توان به کشنده فوتون H4 با موتور 430 اسبی، کشنده آتامان 430 اسب بخاری، و کشنده دایون 430 اسبی، سی‌اندسی 480 و فوتون 460 اسبی اشاره کرد.کشنده‌هایی مثل فوتون 460، فاو 460، سیتراک 480، سی‌اندسی 480 به عنوان رقبای این خودرو یاد کرد. اما باید منتظر ماند تا این کشنده به صورت انبوه وارد بازار شود. چرا که بحث قیمتی نیز باعث می‌شود تا وضعیت رقبا کمی تغییر کند.  

برای اطلاع از آخرین اخبار شرکت ویرا دیزل و جهت آگاهی از جدیدترین شرایط فروش کامیونت شاکمان و پیش فروش کشنده شاکمان، مقاله شرایط فروش ویرا دیزل را مطلاعه کنید.

دیدگاه کاربران