• مشخصات موتور EF7 پلاس ايران خودرو (EF7P)
  • مشخصات موتور EF7 پلاس ايران خودرو (EF7P)

آغاز تولید انبوه پیشرانه جدید ایران خودرو

مشخصات موتور EF7 پلاس ایران خودرو (پیشرانه EF7P)

4 بهمن 1401 10:19

آغاز تولید انبوه پیشرانه جدید ایران خودرو

بهمن 1401: عادل پیرمحمدی، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران‌خودرو، در نشست شرکت‌های ایران‌خودرو و مپنا گفت بهینه‌سازی موتورهای احتراق داخلی یکی از مسیرهای کاهش آلایندگی و مصرف سوخت است و در این زمینه، ایران‌خودرو توانسته موتور XU7 که سالیان گذشته استفاده می‌شد را در خردادماه امسال از رده خارج کرده و موتور جدیدی به نام XUP با کاهش مصرف سوخت بیش از یک لیتر را در مدار تولید قرار دهد. در خانواده موتورهای TU نیز با اضافه کردن CVVT، بازه حجمی موتور بالا رفته و توسعه یافته است. ایران‌خودرو در حال حاضر در حال افزایش ظرفیت تولید موتور EC۵ و از رده خارج کردن موتور قبلی است.

وی افزود در زمینه خانواده موتور EF اتفاق بزرگی در ایران‌خودرو رخ داده است. موتورEF۷ در حال از رده خارج شدن و جایگزینی با موتور EFP ارتقا یافته با تغییرات کلی قطعات اصلی موتور است. هفته گذشته این محصول رونمایی و هم زمان تولید انبوه آن آغاز شد. این موتور حدود یک لیتر کاهش مصرف سوخت را به همراه عملکرد بهتر به همراه خواهد داشت.

آقای پیرمحمدی گفت در حال حاضر تولید انبوه موتور EFPTC شروع شده که مجهز به توربوشارژ و دو عدد CVVT بوده و قدرتمندترین موتور با مصرف سوخت پایین در ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود. این موتور با ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور، بر روی خودروهای دنا، ری‌را و تارا قرار خواهد گرفت و تولید انبوه خودرو با این موتور در ایام دهه فجر آغاز خواهد شد.

تفاوت‌ موتور EF7P و EF7 چیست؟

بهمن 1401: مهدی رجبعلی، مدیرعامل ایپکو، تفاوت‌های موتور EFP با EF7 را شرح داد:

  • دور کارکرد درجا و آرام موتور EF پلاس از 850 به 650 دور بر دقیقه کاهش یافته که این موضوع به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمک بسیاری می‌کند.
  • وزن مجموعه لنگ و لغزنده موتور EF پلاس بیش از یک کیلوگرم نسبت به موتور EF7 و TC7 قدیمی کاهش یافته است.
  • در زمینه کاهش اصطکاک، اقداماتی در زمینه بهبود گرانروی روغن، کاهش اصطکاک رینگ‌ها و پوشش DLC انجام شده است.
  • بهبود سامانه زمان‌‌بندی متغیر سوپاپ‌‌ها CVVT دوگانه، افزایش شدت اغتشاش جریان داخل محفظه احتراق، محرک برقی دریچه هدر رو توربوشارژ برای کاهش لگ توربو، چند راهه دود ورق‌کاری، بهبود سامانه تهویه بخارات روغن و ... به بهبود احتراق کمک می‌کنند.
  • سامانه خنک‌کننده موتور مجهز به هواگیری خودکار شده است.
  • قطعات اصلی موتور EFP شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم توربوشارژ، سیستم خنک‌کننده و … کاملا متفاوت از EF7 و TC7 است. این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو و مرکز تحقیقات ایپکو طراحی و تولید انبوه آن آغاز شده است.

براساس گفته‌های آقای رجبعلی، EF پلاس ابتدا روی دناپلاس توربوشارژ جدید نصب می‌شود که تولید آن از اواخر امسال آغاز شده و سپس در اوایل سال آینده روی تارا نیز نصب خواهد شد. ایران‌خودرو قصد دارد پیشرانه EF پلاس توربو را روی کراس‌اوور ری‌را نیز در سال ۱۴۰۲، هم‌زمان با آغاز تولید انبوه آن یعنی در شهریورماه، نصب کند. نسخه تنفس‌طبیعی پیشرانه EF پلاس قرار است روی خودرو سورن پلاس، دنا و دنا پلاس معمولی نیز نصب شود. درواقع این پیشرانه جایگزین پیشرانه‌های EF7 و TC7 فعلی خواهد شد.

موتور ایی.اف.پی ایران خودرو

وی افزود ایران‌‌خودرو در خصوص توسعه موتور EF پلاس اهداف مهمی را دنبال کرده است. مصرف سوخت موتور EFP در مدل تنفس طبیعی NA و توربو TC نسبت به نسخه‌های قبلی حدود یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته، ضمن این‌که این موتورها به صورت پایه قادر به پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و به سادگی قابلیت ارتقا و پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو شش را بدون وارد شدن لطمه‌ای به عمر و دوام موتور دارند.

مدیرعامل ایپکو همچنین گفت قطعات موتور EF پلاس با این‌ که هیچ اشتراکی با موتور EF7 قدیمی ندارد، ولی به نحوی طراحی شده است که با امکانات تولیدی موجود و با تغییرات اندک خطوط تولید فعلی قابلیت تولید داشته باشد.

تولید 35 درصد محصولات ایران خودرو با موتور EFP

دی 1401: آیین معرفی و تولید انبوه موتور جدید و پلتفرم بومی برق و الکترونیک با حضور مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن، امیرحسین قناتی، معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو و محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، برگزار شد.

مدیرعامل ایران خودرو در این مراسم عنوان کرد موتور جدید EFP نسبت به موتور قبلی از حدود 25 نیوتن متر گشتاور و 15 اسب بخار بیشتر برخوردار بوده و دارای وزن و مصرف سوخت 10 درصد کمتر است. در مرحله نخست، استفاده از موتور ارتقایافته و جدید EFP در خودرو دنا پلاس توربو آغاز شده و این موتور تا اوایل سال آینده در خودرو تارا و تا شهریورماه سال 1402 در خودرو ریرا به کار گرفته می شود. تولید و بهره برداری از موتور سه استوانه نیز در دستور کار قرار دارد.

وی به برنامه  «قرار» ایران خودرو اشاره کرد و گفت طبق آن مقرر شده تا هر ماه از محصولات جدید ایران خودرو رونمایی شود. در تاریخ ۲۷ دیماه، موتوری کاملا جدید و ارتقایافته در خانواده EF7 معرفی شده و پلتفرم های برق و الکترونیک نیز بومی سازی شده اند. این موتور از نظر تعدادی دو پنجم و از نظر وزن و اهمیت بیش از 60 درصد ماژول های خودرو را شامل می شود. اکنون ایران خودرو در سه گروه موتور شامل EF،XU و TU در تولید محصولات خود استفاده می کند که سهم موتورهای EF7 از این تولید حدود 25 درصد است. همچنین حق مالکیت معنوی و طراحی موتور جدید EFP متعلق به شرکت ایران خودرو است. همه قطعات اصلی و شکل دهنده این موتور تغییر کرده و امید می رود تا با استفاده از آن شاهد عرضه محصولات جدید ایران خودرو با کیفیت بهتر باشیم.

براساس گفته های آقای خطیبی، سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته، رشد 150 هزار دستگاهی تولید کامل خودرو اتفاق افتاده و به همین تعداد میزان تحویل و صدور فاکتور محصولات برای مشتریان نیز افزایش یافته است. اما آنچه اکنون بیش از هر موضوع دیگری صنعت خودرو را آزار می دهد، موضوع قیمت گذاری دستوری خودرو است. با 38 درصد سهم نسبی ریالی که ایران خودرو و سایپا از بازار خودرو دارند، باید در مفهوم انحصاری بودن بازار خودرو بازنگری صورت گیرد. طی چند سال اخیر به دلیل قیمت گذاری دستوری، بیش از 350 هزار میلیارد تومان طی پنج سال از جیب خودروسازان رفته و باید دید که این پول عاید چه افراد یا گروه هایی شده است. با در نظر گرفتن سهامداران ایران خودرو در سهام عدالت و بورس، حدود یک چهارم مردم سهامدار ایران خودرو هستند و باید مشخص شود که چرا باید بخشی از قیمت واقعی خودرو از سهام آن ها کسر و عاید برخی گروه ها شود.

وی افزود طبق ماده 90 سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی، بر اساس این ماده دولت مکلف به جبران زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری برای بنگاه هاست و باید سازمان برنامه و بودجه و حسابرسی به عنوان متولیان اصلی تکلیف اجرایی شدن این قانون در صنعت خودرو را روشن کنند. ایران خودرو نیز با جدیت این موضوع را پیگیری کرده و متعهد و به رعایت منافع سهامداران طبق قانون تجارت، هست که هر گونه اقدامی بر خلاف منافع سهامداران را منع کرده است. در زمینه تحقیق و توسعه، امسال یک میلیارد دلار بودجه تعریف شده است. اما این پول باید چگونه تامین شود و این تفکر که ایران خودرو و سایپا باید زیانده باشند از کجا شکل گرفته است! از 350 هزار میلیارد تومان زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری حدود 100 هزار میلیارد تومان عایدی مالیات از جیب دولت رفته است.

تولید موتور EF7 پلاس در بهمن 1401

نسل جدید خانواده موتورهای EF7 ایران خودرو بزودی معرفی می‌شود. براساس اطلاعات رسمی ایران خودرو، این پیشرانه جدید با نام تجاری موتور EFP شناخته می‌شود اما در واقع، همان موتور EF7P است که از مدت‌ها پیش، طراحی و توسعه آن در شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو، آغاز شده. 

موتور EF7P قدرتمندترین قوای محرکه‌ای است که در حال حاضر در صنعت خودرو ایران تولید می‌شود. این موتور جدید برای اولین‌بار بر روی دناپلاس توربو جدید نصب شود که امکانات ایمنی و رفاهی بیش‌تری نسبت به نسخه پیشین دارد.

آقای عادل پیرمحمدی، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران خودرو، می‌گوید موتور جدید EFP، روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید نصب خواهد شد که تولید انبوه این خودرو، هم‌زمان با تارای سال، در دهه فجر 1401 آغاز می‌شود. پیشرانه EFP با هدف بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو در زمینه قوای محرکه، تولید محصولاتی رقابت‌پذیر با استاندارد روز، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و دست‌یابی به استانداردهای آلایندگی بالاتر از جمله یورو شش بوده است.

تغییرات جدید در موتور EF7 پلاس

آقای پیرمحمدی با اشاره به وجود اشتراک نامی که بین پیشرانه EFP و پیشرانه نسل قبلی EF7 تصریح کرد: هیچ اشتراکی در بحث قطعات، میان این دو پیشرانه وجود ندارد و اکثر قطعات EF7P کاملا از لحاظ طراحی با پیشرانه EF7 قدیمی، متفاوت است. 

با وجود این تفاوت، پیشرانه EFP به نحوی طراحی شده که سرسیلندر و بلوک سیلندر آن روی خط تولید EF7 امکان تولید داشته باشد. در نخستین گام، نسخه توربوشارژ پیشرانه EFP روی خط تولید می‌رود و روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید (با امکانات رفاهی و ایمنی بیش‌تر) نصب شود. 

بهینه سازی صورت گرفته روی این پیشرانه، موجب افزایش توان و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF7 توربو قدیمی شده است. آقای پیرمحمدی، در خصوص تفاوت موتور EFP با موتور EF7 قدیمی گفت: قطعات اصلی این قوای محرکه شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک کننده و ... آن کاملا متفاوت بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب زنجیره تامین، تولید انبوه آن آغاز شده است. 

پیشرانه EFP توربو دارای سیستم پیشرفته زمان‌بندی متغیر سوپاپ ها CVVT بوده و طراحی و تولید آن یک دستاورد بسیار بزرگ برای گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین صنعت خودرو کشور آن هم در زمان تحریم ها محسوب می‌شود. پیرمحمدی عنوان کرد: موتور EFP در حال حاضر قدرتمندترین قوای محرکه‌ای بوده که روی خودروهای تولید داخل نصب شده و محصولات ایران خودرو با بهره‌گیری از این پیشرانه به روز، پربازده و قدرتمند راه ساده‌تری را برای ورود به بازارهای صادراتی و همچنین رقابت با خودروهای وارداتی هم رده خواهند داشت. پس از نصب پیشرانه EFP روی خودرو دنا پلاس توربو جدید، ایران خودرو قصد دارد تا این پیشرانه قدرتمند و به روز را روی کراس اوور ری‌را نیز که سال 1402 تولید انبوه آن آغاز می‌شود، نصب کند.

مشخصات فنی موتور EFP

پیشرانه EFP توربوشارژ دارای چهار سیلندر و 16 سوپاپ و قادر به تولید قدرتی بین 160 تا 170 اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن نیز 240 نیوتن متر اعلام شده است. پیشرانه EF7 توربو قدیمی قدرتی معادل 150 اسب بخار و گشتاوری معادل 215 نیوتن متر را تولید می‌کند. بدین ترتیب موتور EF7 پلاس توربو حدود 10 تا 20 اسب بخار قدرت بالاتر و 25 نیوتن متر گشتاور بیش‌تری تولید می‌کند و همه این دستاوردها در شرایطی حاصل شده که مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش و دوام پیشرانه نیز افزایش یافته است.


بررسی انواع پیشرانه ایرانی

برای اطلاع از آخرین خبرها درباره موتورهای ایرانی و همچنین جهت مشاهده اطلاعات فنی انواع موتورهای جدید ایران خودرو، موتورهای جدید سایپا و سایر موتورهای خودروسازان ایرانی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران