• افتتاح حساب وکالتي

تمدید مهلت افتتاح حساب تا 21 بهمن

نحوه افتتاح حساب وکالتی برای ثبت نام خودرو

18 بهمن 1402 11:00

تمدید مهلت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت نام خودرو

بهمن 1402: مهدی ضیغمی ، رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به مشکلی که در ارسال اطلاعات مشتریان از بانک‌ها به سامانه یکپارچه صورت گرفته، اعلام کرد که مهلت تعریف حساب وکالتی نزد بانک‌ها که در ابتدا تا روز 19 بهمن ماه تمدید شده بود، مجددا افزایش یافته و تا روز شنبه مورخ 21 بهمن‌ماه تمدید شده است. چنانچه لازم باشد مهلت ثبت‌نام را هم تمدید خواهیم کرد و این اطمینان را می‌دهیم که تا آخرین تقاضا را پاسخگو باشیم.

وی افزود عرضه در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی که از شهریور ماه آغاز شد، در هر نوبت، بر اساس خودروهایی که وارد کشور شده بودند یا نزدیک به کشور بودند، عرضه صورت گرفت. هر چه که جلوتر آمدیم، هم تعداد شرکت‌هایی که درخواست واردات خودرو دارند، زیاد شده، همچنین تعداد خودروهایی که وارد می‌شوند، بیشتر شده است.

فرصت محدود متقاضیان خودرو وارداتی برای افتتاح حساب

بهمن 1402: ثبت نام خودروهای وارداتی دوباره آغاز شده و این بار متقاضیان جدید نیز می‌توانند از تاریخ 16 تا 20 بهمن‌ماه در سامانه ثبت نام کنند. در این مرحله، 11 خودرو وارداتی عرضه می‌شوند.

متقاضیان ثبت نام خودرو موظفند یکی از حساب‌های بانکی خود را وکالتی کرده و مبلغ 500 میلون تومان در آن بلوکه کنند. برای بلوکه کردن این مبلغ در حساب وکالتی، متقاضیان می‌توانند از روز 15 بهمن ماه تا ساعت 13 روز 18 بهمن اقدام کنند.

الزام خریداران خودرو برای داشتن حساب وکالتی

دی 1402: شورای رقابت، متن دستورالعمل اصلاح شده تنظیم بازار خودرو را به وزارت صمت ابلاغ کرده که در آن چنین آمده است: در بند ٩ ماده ۴ (شرایط طرف تقاضا) یاد شده است که مبلغی از بهای فروش خودرو باید در حساب خریدار موجود باشد که براساس نوع برنامه فروش متغیر است:

الف) در روش‌های فروش فوری یا فوق‌العاده، ۵٠ درصد از مبلغ خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو، امکان برداشت آن مبلغ وجود نداشته باشد.

ب) در روش پیش‌فروش، به‌اندازه مبلغ پیش پرداخت (و براساس بخشنامه اعلامی فروش) که با توجه به تبصره ١ ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران، حداکثر تا ۵٠ درصد از مبلغ فروش خودرو می‌بایست در حساب بانکی متقاضی موجود باشد و تا پس از خرید خودرو، برداشت ممکن نباشد.

تبصره: مشمولان ماده ١٢ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴  مهر  ۱۴۰۰ و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده ١٠ ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۹ آذر ۱۴۰۱، مشمول این ماده نیستند. (الحاقی طی مصوبه ۶٣٢ تاریخ ۱۲ دی ۱۴۰۲)

آزاد شدن حساب وکالتی خریداران خودرو

خرداد 1402: حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نامه‌ای را به 28 مدیرعامل بانک و موسسه اعتباری فرستاد و خواستار رفع مسدودی حساب وکالتی متقاضیان خرید خودروهای تولید داخل به مبلغ یکصد میلیون تومان به نام این سازمان شد. در این نامه چنین آمده است:

«با توجه به انجام دومین مرحله فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه و اتمام اولویت بندی متقاضیان خرید خودروهای تولید داخل، حسب تصمیمات متخذه مقرر شد تمام بانک های عامل نسبت به رفع مسدودی حساب وکالتی به مبلغ یکصد میلیون تومان به نام این سازمان، اقدام لازم معمول کنند.

لذا مستدعی است ضمن تسریع در رفع مسدودی حساب متقاضیان مذکور از تاریخ 24 خرداد امسال، دستور فرمایید نسبت به ابلاغ و اطلاع رسانی موضوع به کلیه شعب مرتبط اقدام و نتایج به این سازمان منعکس شود. بدیهی است برداشت مبالغ مذکور به منزله انصراف و حذف اولویت نبوده و چنانچه متقاضیان در سایر طرح های فروش خودرو شرکت نکنند، در مهلت مقرر و براساس اولویت بندی اعلامی و فرآیندهای مربوطه، می توانند نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.»

آزادسازی حساب وکالتی از 24 خرداد 1402

خرداد 1402: روز چهارشنبه مورخ 24 خردادماه 1402، اولویت‌بندی زمان تحویل خودرو برای ثبت نام‌کنندگان در دومین مرحله فروش یکپارچه خودروهای داخلی، انجام شده و پس از آن، موجودی حساب وکالتی مشتریان نیز آزاد می‌شود.

آقای مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو، در این رابطه می‌گوید با توجه به زمانبندی اعلام شده در سامانه یکپارچه فروش خودرو، پس از انجام قرعه کشی اولویت بندی زمان تحویل خودرو به متقاضیان در مرحله دوم فروش یکپارچه با حضور نهاد‌های نظارتی و دستگاه‌های مربوط، در تاریخ 24 خردادماه فهرست اولویت مشتریان و موعد تحویل خودروی ایشان اعلام خواهد شد. با اعلام زمان تحویل خودرو، متقاضیان می‌توانند 100 میلیون تومان مسدودی خود را برداشت کنند.

حساب وکالتی برای ثبت نام خودرو فرسوده

اردیبهشت 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، اعلام کرد متقاضیان مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، از تاریخ 20 تا 29 اردیبهشت ماه می‌توانند برای تعریف حساب وکالتی "به نام سازمان حمایت"، واریز وجه 100 میلیون تومان و مسدود کردن آن در حساب مذکور اقدام کنند؛ پس از پایش اطلاعات و ارسال اطلاعات متقاضیان از بانک‌ها به سامانه، از سوم خرداد ماه تا 10 خرداد، ثبت‌نام آغاز خواهد شد.

وی افزود تنها تفاوت این مرحله از فروش خودرو با مرحله نخست، این است که طرح جایگزینی خودروهای فرسوده هم اضافه شده است و همچنین متقاضیان از همان ابتدا می‌توانند پنج اولویت خودرویی خود را تعیین کنند.  متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده توجه داشته باشند که همچون دو طرح دیگر (عادی و طرح حمایت از قانون جوانی جمعیت ویژ مادران) باید برای تعریف حساب وکالتی به‌ نام سازمان حمایت و مسدود کردن وجه 100 میلیون تومان اقدام کنند.

آقای تقدسی افزود فروش یکپارچه خودروها حتما روندی ادامه‌دار خواهد بود. طرح فروش یکپارچه خودروها ادامه‌دار خواهد بود؛ اما اینکه  فرآیند مرحله سوم دقیقا چه زمانی باشد، هنوز مشخص نیست و قطعا پس از اتمام مرحله دوم، برای مرحله سوم و اجرای آن برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت.

زمان افتتاح حساب برای دومین فروش یکپارچه

اردیبهشت 1402: دومین مرحله فروش یکپارچه خودروها در بهار 1402 انجام می‌شود. برهمین اساس، متقاضیان واجد شرایط می‌توانند از روز چهارشنبه مورخ 20 اردیبهشت‌ماه تا پایان روز جمعه مورخ 29 اردیبهشت‌ماه، نسبت به ایجاد حساب وکالتی (در بانک‌های اعلام شده در سامانه) اقدام نمایند.

پس از آن، متقاضیانی که اطلاعات آنها ازسوی بانک ارسال شده است، می‌توانند از روز سه‌شنبه مورخ 3 خردادماه تا روز جمعه مورخ 10 خردادماه، نسبت به ثبت نام اولیه (برای تعیین لیست انتظار) و انتخاب خودرو، در سامانه esalecar.ir اقدام نمایند. اما برای افتتاح حساب وکالتی در دومین فروش یکپارچه خودروها، باید چندین نکته مهم را بدانید:

  • وجه لازم برای افتتاح حساب وکالتی و انجام ثبت نام در لیست نوبتدهی کلیه خودروهای داخلی، صد میلیون تومان است.
  • موجودی حساب وکالتی، باید تا زمان اعلام نتایج نوبتدهی، در حساب شخصی متقاضیان مسدود گردد.
  • افتتاح حساب وکالتی برای کلیه متقاضیان طرح عادی و همچنین متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، الزامی است.
  • افتتاح حساب وکالتی باید به نام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باشد.
  • انصراف از حساب وکالتی یا برداشت وجه توسط متقاضی در طی این مدت (تاقبل از اعلام نتایج نوبتدهی)، به منزله انصراف از طرح تلقی شده و نام متقاضی، از لیست انتظار حذف می‌گردد.

برای حساب وکالتی صبر کنید

اردیبهشت 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، درباره تغییر زمان ثبت‌نام مرحله دوم فروش خودروها در سامانه یکپارچه گفت با توجه به زمان در نظر گرفته شده برای ویرایش نوع خودرو برای متقاضیان با اولویت دریافت سال 1403 که بتوانند پنج اولویت دیگر برای تحویل در سال جاری انتخاب کنند، در حال حاضر نمی‌توان زمان دقیقی را برای آغاز فرایند مرحله دوم اعلام کرد. 

وی افزود ابتدا بایستی نوبت تحویل متقاضیانی که نوع خودروی خود را تغییر دادند، مشخص شود که احتمالا اواسط هفته آینده خواهد بود. ضمن اینکه پس از مشخص شدن اولویت این افراد و اعلام آن، بایستی فرصتی را در نظر گرفت تا متقاضیانی که همچنان تمایل به ادامه فرآیند دریافت خودرو ندارند، بتوانند انصراف دهند. پس از مشخص شدن نوبت‌ها، شاید برخی مشتریان همچنان تمایل نداشته باشند که در آن زمان خودرو دریافت کنند، بنابراین بایستی این اجازه و زمان را در اختیار آن‌ها قرار دهیم انصراف خود را ثبت کنند و بتوانند در مرحله دوم ثبت‌نام کنند.

آقای تقدسی گفت چون از ابتدا قرار نبود که این فرصت ویرایش در نظر گرفته شود، این زمانبندی برای مرحله دوم تغییر کرد. اولویت ویرایشی‌ها که مشخص و زمان انصراف برای آن‌هایی که اولویت‌بندی مورد تاییدشان نیست، سپری شود، سپس اطلاع‌رسانی برای مرحله دوم و اعلام زمانبندی آن‌ صورت خواهد گرفت. 

وی تاکید کرد متقاضیان حتما تا زمان اطلاع‌رسانی از سوی وزارت صمت، صبر کنند؛ چرا که فرآیند بایستی به تصویب وزارت صمت برسد و مشخص شود که سازوکار به چه صورت خواهد بود. هنوز ابلاغیه‌ای برای ثبت‌نام مرحله دوم و حتی تعریف حساب وکالتی ارائه نشده است. اشتباه است که اکنون برخی بانک‌ها برای وکالتی کردن حساب مشتریان، اقدام می‌کنند. عملا این اقدام خلاف قانون است؛ چراکه هنوز هیچ بخشنامه‌ای صادر نشده و سازوکار مشخص نیست.

درخواست رفع مسدودی حساب‌های وکالتی متقاضیان

اردیبهشت 1402: ستار شیرعالی، بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی، طی نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها و موسسه‌های مالی کشور، خواستار رفع مسدودی وجوه حساب‌های وکالتی متقاضیان طرح اولویت‌بندی خرید خودرو‌های وارداتی و تولید داخل شد.

وی در این نامه تاکید کرده که به‌رغم انجام اولویت‌بندی متقاضیان طرح و ضرورت رفع مسدودی این حساب‌ها در صورت انصراف و درخواست متقاضیان که مورد پیگیری مکرر سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و تأکید وزارت صمت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده، متأسفانه اقدام لازم از سوی شبکه بانکی برای رفع مسدودی وجوه حساب‌های مذکور انجام نشده و این موضوع موجب نارضایتی و طرح شکواییه‌های متعدد از سوی متقاضیان به سازمان بازرسی گردیده است.

وی در راستای اجرای بند (ج) ماده 11 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده 42 آیین‌نامه اجرایی این قانون، خطاب به مدیران عامل بانک‌ها تاکید کرد تا به منظور پیشگیری از تداوم تخلف و سوءجریان و تشدید نارضایتی در آحاد جامعه، نسبت به رفع مسدودی حساب‌های متقاضیان مذکور به قید فوریت اقدام شود و گزارش آن با ذکر آمار، ظرف مدت هفت روز کاری، ارائه گردد.

رفع مسدودی حساب انصرافی‌های خودروهای وارداتی

فروردین 1402: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، اظهار کرد که متقاضیان خودروهای داخلی در طرح یکپارچه، از روز ۲۷ فروردین می‌توانند با مراجعه به سامانه از زمان نوبت‌ خود برای دریافت خودرو مطلع شوند. همچنین پول بلوکه شده آن‌ها نیز از  روز 27 فروردین‌ماه قابل برداشت است. این مبالغ با حفظ نوبت تحویل خودرو آزاد می‌شود و انتظار می‌رود بانک‌ها همکاری لازم را در این رابطه داشته باشند.

رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، نیز اظهار کرد فرآیند تحویل خودروها از آغاز شده و از 16 اردیبهشت‌ماه مرحله جدید ثبت نام آغاز خواهد شد و مثل مرحله اول به شکل نوبت‌دهی خواهد بود. بر اساس این اظهارات مردم باید از روز ۲۷ فروردین بتوانند مبالغ مسدودی‌شان را از حساب وکالتی خود برداشت کنند؛ اما برخی از متقاضیان با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، گفت آخرین بخشنامه‌ای که درباره حساب‌های وکالتی به بانک‌ها ابلاغ شده درباره رفع مسدودی حساب‌های وکالتی انصراف‌دهندگان از ثبت نام خودروهای وارداتی است که این کار در شعب بانک‌های مختلف در حال انجام است.
برای رفع مسدودی حساب وکالتی متقاضیان خودروهای وارداتی و داخلی که اولویت بندی تحویل خودرو آن‌ها مشخص شده، هنوز بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ نشده است. بانک‌ها تابع قانون و بخشنامه‌های ابلاغی هستند و به محض اینکه بخشنامه‌ای در این زمینه ابلاغ شود، مردم می‌توانند مبالغ مسدود شده را از حساب وکالتی خود برداشت کنند.

امکان برداشت پول از حساب بلوکه شده وکالتی

فروردین 1402: آقای توکلی لاهیجان، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، جزییات تازه‌ای درباره شرایط برداشت پول از حساب وکالتی بلوکه شده خریداران خودرو (در سامانه یکپارچه) گفته که خلاصه آن به شرح زیر است:

  • مبلغ 100 میلیون تومانی که متقاضیان خرید خودرو در طرح یکپارچه در حساب شخصی خودشان بلوکه کرده‌اند، اعتباری برای خرید خودرو محسوب می‌شود و اصلا به حساب خودروساز واریز نشده است که به عنوان پیش پرداخت خرید خودرو قلمداد شود.
  • پول های بلوکه شده، هنوز در حساب متقاضیان خرید خودرو قرار دارد و چه بسا خریداران از بانک‌ها بابت این مبلغ سود نیز دریافت می‌کنند. 
  • زمانی که نوبت‌دهی خرید خودرو طرح یکپارچه عرضه خودرو اعلام شد آنگاه خودروساز می‌تواند برای قرارداد فراخوان دهد و اعلام کند که برای خرید خودرو، متقاضی چه مبلغی را باید به عنوان پیش پرداخت به حساب خودروساز واریز کند‌.
  • تاکنون خودروسازان بابت ثبت نام در طرح یکپارچه از خریدار خودرو، پولی دریافت نکرده‌اند.
  • از آنجایی که قیمت‌های جدید خودرو نیز اعلام شده است، همه متقاضیان خرید خودرو از طریق طرح یکپارچه، باید خودروها را با قیمت‌های جدید شورای رقابت، خریداری کنند.
  • پس از اعلام نتایج نوبت دهی طرح یکپارچه خودرو، متقاضیان برای دریافت وجه بلوکه شده خود از بانک‌ها، می‌توانند اقدام نمایند.

نحوه رفع انسداد پول با حفظ نوبت خرید خودرو

فروردین 1402: آقای فاطمی امین، وزیر صمت، درباره مشکلات بوجود آمده پیرامون حساب وکالتی خودرو، این نکته را تایید کرده که متاسفانه برخی از بانک‌ها همکاری خوبی را در این زمینه نداشتند و با وجود انصراف متقاضیان از خرید خودرو، نسبت به رفع مسدودی حساب وکالتی آنها اقدام نکردند. به همین دلیل، وزارت صمت در دور بعدی ثبت نام یکپارچه خودروها، این بانک‌ها را مشارکت نخواهد داد.

سیدرضا فاطمین امین؛ وزیر صمت

آقای فاطمی امین همچنین درباره نحوه رفع انسداد حساب وکالتی می‌گوید متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه، که نوبت دهی آن‌ها برای تحویل خودرو تا تابستان 1402 باشد، با آنها قرارداد منعقد می‌شود. اما کسانی که بعد از مهر 1402 خودرو به آن‌ها تحویل داده می‌شود، می‌توانند نسبت به رفع انسداد پول‌های‌شان در بانک اقدام کنند اما نوبت شان حفظ خواهد شد.

نامه وزارت صمت برای رفع مسدودی حساب‌ وکالتی

فروردین 1402: سید مهدی نیازی، قائم‌مقام وزیر در امور بازرگانی وزارت صمت؛ نامه‌ای را به بانک مرکزی ارسال کرد و در آن خواستار رفع مسدودی حساب وکالتی سازمان حمایت در صورت درخواست متقاضیان شد. متن نامه به شرح زیر است:

روی تصویر کلیک کنید

«همانگونه که مستحضرید فرایند ثبت نام خودرو های وارداتی و تولید داخل مقرر شد متقاضیان حساب وکالتی به نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افتتاح کرده و مطابق تصمیمات متخذه در مواردی که به هر دلیلی متقاضیان از ادامه فرآیند خرید خودروهای وارداتی و یا طرح فروش خودرو های داخلی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو منصرف شوند کلیه بانک‌های عامل نسبت به رفع مسدودی حساب این افراد اقدام نمایند.

این موضوع طی نامه‌هایی مختلفی به کلیه بانکها ابلاغ گردیده و متعاقب آن نیز به معاون نظارت بانک مرکزی اعلام شده است این در حالی است که متاسفانه علیرغم مکاتبات مذکور و تاکید صورت‌گرفته مبنی بر ضرورت رعایت حقوق افراد و رفع مسدودی حساب اشخاص پس از اعلام انصراف و یا درخواست کتبی متقاضی همچنان برخی بانک‌های عامل از آزادسازی حساب‌های مذکور امتناع ورزیده و بعضاً در توجیه این موضوع، عدم اقدام توسط بانک مرکزی را اعلام نمودند که این امر منجر به نارضایتی و وصول شکواییه های متعددی در این زمینه شده است.

لذا خواهشمند است دستور فرمایید به منظور جلوگیری از سرگردانی هم وطنان و تسریع در انجام امور مرتبط ، موضوع به نحو مقتضی به بانکهای عامل ابلاغ و از نتیجه اقدام این وزارتخانه را مطلع نمایید.»

دستور وزیر صمت برای آزادسازی حساب وکالتی

فروردین 1402: تعداد بسیاری از متقاضیان خرید خودروهای وارداتی که از قرعه‌کشی انصراف داده‌اند، از مسدود ماندن 500 میلیون تومان خود در حساب‌های وکالتی به وزارت صمت شکایت کرده‌اند. سخنگوی این وزارتخانه نیز اعلام کرد که مکاتبات لازم برای حل این موضوع با بانک‌ها انجام شده است؛ اما همچنان وجوه متقاضیان از سوی بانک‌ها آزاد نشده است.

اکنون سخنگوی وزارت صمت تاکید کرده که وزیر صمت شخصا در روز 15 فروردین‌ماه، باتوجه به شکایت‌های واصله به سامانه 124 از سوی متقاضیان، دستور رسیدگی داده و خواسته که این موضوع هرچه سریع‌ترحل شود و بانک‌ها وجوه مردم را آزاد کنند. وزارت صمت  مدافع حقوق متقاضیان خواهد بود

پیگیری وزارت صمت برای رفع انسداد حساب‌ وکالتی

فروردین 1402: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره عدم رفع انسداد حساب وکالتی متقاضیان خرید خودرو توضیح داد وزارت صمت بارها اعلام کرده است وقتی شخصی انصراف خود را برای خرید خودرو در هر کدام از سامانه‌هایی که فعال بوده‌اند را اعلام می‌کند، بانک‌ها نیز ملزم هستند 72 ساعت بعد حساب را رفع انسداد کرده و از حالت وکالتی خارج کنند. متاسفانه برخی بانک‌ها در مورد رفع انسداد حساب وکالتی مردم همکاری لازم را نداشته‌اند و این در حالی است که این موضوع بارها از روش های مختلف و حتی نامه و به عبارتی مکتوب به بانک‌ها اعلام شده است.

وی افزود با توجه به مشکلات به وجود آمده در رابطه با عدم رفع انسداد حساب وکالتی متقاضیان خرید خودرو که البته تعداد آن‌ها زیاد نیست، طی روزهای آتی جلسه‌ای بین بانک‌های عامل، سازمان حمایت و معاونت حمل و نقل وزارت صمت برگزار خواهد شد تا مسئله لزوم رفع انسداد حساب وکالتی مشتریان بار دیگر با بانک‌ها مطرح و این موضوع به صورت کامل رفع شود.

حساب وکالتی خودرو بنام چه کسی باشد؟!

فروردین 1402: با توجه به هم‌زمانی ثبت‌نام طرح «فروش فوق‌العاده ایران خودرو» و «طرح یکپارچه فروش خودرو داخلی»، برخی از متقاضیان خرید خودرو دچار سردرگمی شده‌اند و به جای افتتاح حساب به نام «سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان»، حساب خود را به نام «ایران خودرو» افتتاح کرده‌اند و لذا امکان ثبت‌نام در طرح «یکپارچه عرضه خودرو‌» که در واقع عرضه خودرو بدون قرعه‌کشی بود را نیافته‌اند.

همچنین برخی متقاضیان اعلام کرده‌اند که در زمان افتتاح حساب وکالتی خودرو به صورت آنلاین برای ثبت‌نام در «طرح یکپارچه عرضه خودرو‌» در سایت برخی از بانک‌ها، اصلا گزینه‌ای برای وکالتی کردن حساب به نام سازمان حمایت وجود نداشته است و لذا حساب خود را با نام یکی از خودروسازهای داخلی وکالتی کرده‌اند.

همچنین اغلب افرادی که به طور همزمان در «فروش فوق‌العاده ایران خودرو» و «طرح یکپارچه عرضه خودرو» شرکت کرده‌اند، از آنجا که در هر دو طرح هدفشان خرید خودرو از «شرکت ایران خودرو» بوده است، تصور کرده‌اند که افتتاح حساب وکالتی به نام «ایران خودرو» برای ثبت نام در هر دو طرح، کافی است و لذا حساب وکالتی خود را به نام ایران خودرو وکالتی کرده‌اند.

یکی از مشکلات دیگر مطرح شده در مورد حساب وکالتی خودرو، این بود که برخی از بانک‌ها، اسامی دارندگان حساب وکالتی به نام سازمان حمایت، را به موقع به سامانه ارسال نکرده بودند و لذا این افراد، با وجود دارا بودن حساب وکالتی، موفق به ثبت‌نام در طرح یکپارچه عرضه خودرو داخلی نشدند. 

شرط آزادشدن موجودی در حساب وکالتی

اسفند 1401: آقای مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، در مصاحبه 27 اسفندماه، گفته که بعد از قرعه کشی، وزارت صمت به همه بانک‌ها نامه زد تا افرادی که نتوانستند ثبت نام کنند یا انصراف داده‌اند، بتوانند وجه خود را حساب وکالتی بردارند. بانک‌ها ابتدا بهانه آوردند که فهرست اسامی از سوی وزارت صمت ارسال نشده است، اما بعد از بررسی، اثبات شد که فهرست اسامی را دریافت کرده‌اند و دلیل واقعی برای ممانعت از برداشت وجه وجود ندارد. وزارت صمت نیز این موضوع را از طریق دستگاه‌های نظارتی پیگیری کرد تا مرتفع گردد.

مدیر طرح واردات خودرو می‌گوید با وجود ثبت نام بیش از 120 هزار نفر در طرح واردات خودرو، اما در عمل با توجه به اشتباهات افراد و همچنین اشتباهات بانک‌ها در وکالتی کردن حساب‌ها، در مجموع برای حدود 34 هزار نفر اولویت‌ها مشخص و به آنان اعلام شده است.

عدم همکاری برخی بانک ها با وزارت صمت

اسفند 1401: پس از انتشار لیست نوبت‌ افراد متقاضی خودروهای وارداتی، افراد ثبت‌نام‌کننده از نوبت خود مطلع شدند و پس از اعلام نتایج، گزینه انصراف هم فعال شده تا چنانچه فردی تمایل به ادامه مسیر خرید خودروی وارداتی نداشته باشد، بتواند انصراف داده و 500 میلیون تومان بلوکه شده در حساب وکالتی خود را آزاد کند.

وزارت صمت در این باره تاکید کرده که بانک‌ها بایستی در این زمینه اقدام و وجه افراد را آزاد و قابل برداشت کنند. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در صفحه شخصی خود از همکاری نکردن بانک‌ها خبر داده و چنین نوشته است:

«چنانچه متقاضیان خودروهای وارداتی، انصراف خود را (در سامانه) ثبت کنند، باید بلافاصله 500 میلیون تومان در حساب وکالتی آن‌ها توسط بانک آزاد شود. وزارت صمت روز سه‌شنبه مکاتبات لازم را با بانک‌ها انجام داده است اما شکایاتی به وزارت صمت رسید که بانک‌ها همکاری لازم را نمی‌کنند. این اشکال باید برطرف شود‌.»

ثبت نام فروش یکپارچه و فروش ایران خودرو با یک حساب

اسفند 1401: امید قالیباف، سخنگوی وزرات صمت، درباره حساب وکالتی و ثبت‌نام در طرح فروش فوق‌العاده توضیح داد متقاضیان خرید خودرو که قصد ثبت‌نام در طرح یکپارچه عرضه خودرو‌ داخلی و  همچنین فروش فوق‌العاده ایران خودرو را دارند، می‌توانند یک حساب وکالتی داشته باشند و ضرورتی نیست  که دو حساب افتتاح کنند.‌ اما در میزان موجودی این حساب تغییراتی ایجاد می‌شود. 

درواقع متقاضی خرید باید برای انتخاب دو خودرو در حساب وکالتی موجودی داشته باشد.  به عنوان مثال اگر خریدار برای خرید خودرو از ایران خودرو حساب وکالتی دارد و براساس نوع خودرو مبلغ 130 میلیون تومان  واریز  کرده و قصد ثبت‌نام در طرح یکپارچه  عرضه خودروهای داخلی را نیز دارد، باید مبلغ 100 میلیون تومان دیگر در این حساب واریز کند و در مجموع مبلغ 230 میلیون تومان در حساب خود پول داشته باشد.

وی تاکید کرد اگر متقاضی می‌خواهد در طرح ایران خودرو و طرح یکپارچه شرکت کند، باید به اندازه مبالغ هر 2 طرح در حساب موجودی داشته باشد.

افزایش بانک های عامل ایران خودرو

اسفند 1401: شرکت ایران خودرو، طی اطلاعیه‌ای که در تاریخ 17 اسفندماه منتشر کرده، خبر داده است که تعداد بانک‌های عامل جهت افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو، از 8 بانک به 18 بانک، افزایش یافته است. در جدول زیر، فهرست این بانک‌ها را مشاهده می‌کنید:

لیست بانک های عامل جهت افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو
لیست بانک های عامل جهت افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو

امکان افتتاح حساب وکالتی در 26 بانک

اسفند 1401: آقای ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، ضمن اشاره به استقبال بانک‌ها از پروژه حساب وکالتی، علی‌الخصوص برای ثبت نام خودرو وارداتی و واریز 500 میلیون تومان، می‌گوید با توجه به اینکه از بانک‌ها خواسته شد تا این مبلغ در حساب کوتاه‌مدت بلوکه شود و سود به ثبت‌نام کنندگان اختصاص داده شود، برخی بانک‌ها در این زمینه همکاری لازم را نکردند. البته مشتریان می‌توانند در صورتی که از بانک خود رضایت نداشته باشند، پول خود را به بانک دیگری انتقال دهند. این موضوع نکته مهمی است و فضای رقابتی میان این 26 بانک (شامل 22 بانک و 4 موسسه اعتباری ) که تاکنون در این طرح شرکت کرده‌اند، وجود دارد.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، گفت وجهی توسط دولت دریافت نمی‌شود و عملا این 500 میلیون تومان مطابق اعلام شورای رقابت مبنی بر دریافت حداقل 50 درصد هزینه خودرو ثبت‌نامی است که میانگین و متوسط رو به پایین قیمت خودروهاست.

خودروهایی که عرضه می‌شوند، در بازه‌های مختلف قیمتی هستند که در حال حاضر مبلغ علی‌الحساب آن‌ها تا حد زیادی مشخص است. باید توجه داشت که در دوره‌های قبلی فروش خودروهای وارداتی، خودروها بر اساس قیمتی که واردکننده بر اساس شرایط خود، تعیین می‌کرد و با احتساب سود خود، عرضه می‌کرد.

ارائه خدمت حساب وکالتی بانک پارسیان

اسفند 1401: امکان ارائه خدمت حساب‌های وکالتی بانک پارسیان به شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا فراهم شد.

افتتاح حساب وکالتی بانک پارسیان
افتتاح حساب وکالتی بانک پارسیان

بنابراین از این‌ پس دارندگان حساب نزد بانک پارسیان می‌توانند برای ثبت‌نام در طرح‌های فروش محصولات گروه خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا، ازجمله فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش عادی نسبت به معرفی حساب وکالتی خود نزد بانک پارسیان اقدام کنند.

مشتریان محترم می‌توانند با مراجعه به آدرس vekalati.parsian-bank.ir در خصوص وکالتی نمودن حساب خود به‌صورت غیرحضوری، به نفع این دو شرکت خودروساز اقدام نمایند. راهنمای ثبت حساب وکالتی به‌منظور ثبت‌نام خودرو در شرکت‌های خودروسازی از طریق لینک parsian-bank.ir/hesab-e-vekalati نیز برای مشتریان فراهم‌ شده است.

بانک های جدید برای حساب وکالتی سایپا

اسفند 1401: براساس جدیدترین اطلاعیه سایپا که در تاریخ 27 بهمن‌ماه منتشر شده، علاوه بر بانک‌های تجارت، ملی و ملت، بتازگی امکان افتتاح حساب وکالتی بصورت اینترنتی، در 6 بانک عامل جدید برای متقاضیان ثبت نام در طرح‌های فروش سایپا، فراهم شده است که اسامی آنها عبارتند از:

  • بانک صادرات
  • بانک اقتصاد نوین
  • بانک پارسیان
  • بانک رفاه
  • بانک پاسارگاد
  • بانک قرض الحسنه مهر ایران

همچنین می‌توانید در انتهای این مقاله، آدرس اینترنتی و لینک سامانه‌های بانکی را مشاهده کنید.

مخالفت کمیسیون مجلس با حساب وکالتی

بهمن 1401: درحالیکه کمتر از دو هفته، از اجرایی‌شدن قانون جدید حساب وکالتی برای ثبت نام کنندگان خودرو نمی‌گذرد، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس از این اقدام وزارت صمت انتقاد کرده است.

آقای روح‌الله عباس‌پور، سخنگوی این کمیسیون، ضمن اشاره به نادرست بودن این اقدام، می‌گوید با این شرط جدید، افراد کم درآمد نمی‌توانند مشارکت کافی داشته باشند و صرفا افرادی که پس‌انداز دارند، می‌توانند در طرح‌های قرعه‌کشی خودروسازان شرکت کنند. اما پیش از این، افرادی که نقدینگی و توانایی مالی چندانی نداشتند، پس از اینکه در طرح‌های قرعه‌کشی برنده می‌شدند با فروش کالاهایی مانند طلا و ... ، پول خرید خودرو را به حساب خودروسازان واریز می‌کردند ولی در حال حاضر که ناچارند، بخشی از قیمت خودرو را پیش از انجام قرعه کشی در حساب وکالتی واریز کنند، نمی‌توانند در این طرح‌ها شرکت کنند و فقط افرادی که پس انداز دارند، می تواند از این طرح‌ها استفاده کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم به خانه ملت گفت: واریز بخشی از پول خرید خودرو به حساب بانک‌ها موجب می‌شود که خودروسازان بتوانند از برخی مزایای بانکی مانند تسهیلات استفاده کنند.

حذف تقاضای کاذب با حساب وکالتی

بهمن 1401: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، با اشاره به شرط جدید حساب وکالتی برای ثبت نام کنندگان خودرو، می‌گوید در شرایطی که بدون هیچ پیش پرداختی، افراد بخواهند وارد قرعه‌کشی و فرآیند تقاضای خودرو شوند، شخص می‌توانست 100 کارت ملی اجاره و برای خرید خودرو ثبت نام کند و تبعا شانس کسی که مصرف کننده واقعی خودرو بود کم می‌شد.

اما با حساب وکالتی، تقاضا‌ها واقعی‌تر می‌شود و تا حدودی می‌تواند مانع از شکل‌گیری دلالی‌ها همانند سابق شد. البته باید به نیاز واقعی برخی از افراد که توان پیش پرداخت را ندارند با روش‌های مکمل و اصولی پاسخ داده شود. همچنین متقاضیان باید بدانند برخی بانک‌ها، امکان افتتاح حساب وکالتی را به صورت الکترونیکی فراهم کرده‌اند و در برخی بانک‌ها نیز خریدار باید یک بار به صورت حضوری مراجعه کند.

حساب وکالتی؛ شرط جدید برای ثبت نام خودرو

بهمن 1401: اوایل سال جاری بود که عرضه خودروها در بورس کالا با جدیت شروع شد. در اوایل امسال، خودروسازان انگشت‌شماری برای عرضه محصولات‌شان اعلام آمادگی کردند اما به مرور زمان، تعداد خودروسازان بیشتر و بیشتر شد تا جایی که هم‌اکنون، اکثر خودروسازان بزرگ کشورمان، در بورس کالا حضور دارند.

اما وزارت صمت برای خریداران خودرو از بورس کالا، شرایط و قوانین خاصی را درنظر گرفته که یکی از آنها، داشتن حساب وکالتی است. بعد از موفقیت‌آمیز بودن اکثر معاملات خودرویی در بورس کالا، خودروسازان نیز محصولاتی بیشتری را به بورس کالا فرستادند و همین موضوع باعث شد تا طرح فروش عادی برخی از خودروها تا اطلاع ثانوی متوقف گردد و مشتریان این محصولات نیز، غیر از بورس کالا، راه‌حل دیگری برای خریداری آنها نداشتند.

افتتاح حساب وکالتی خودرو
قرعه کشی خودرو

همین موضوع باعث شد تا میزان تقاضا برای سایر خودروهایی که در بورس کالا فروخته نمی‌شدند، با افزایش چشم‌گیری همراه باشد. به این ترتیب، بازار قرعه کشی دوباره گرم شد و طرح‌های قرعه کشی سایپا و قرعه کشی ایران خودرو مجددا با استقبال خریداران مواجه شدند. در چنین شرایطی، میزان تقاضا برای ثبت نام در فروش عادی خودروسازان، با ثبت رکوردهای عجیب و غریبی همراه بود و حتی سایت‌های فروش اینترنتی خودروسازان نیز با اختلال و کندی همراه شد. به عنوان مثال، در طرح فروش فوق العاده ایران خودرو در دی‌ماه 1401، بیش از 9 میلیون و 600 هزارنفر برای 21 هزار خودرو ثبت نام کرده بودند که در تاریخ قرعه کشی خودروسازان بی‌سابقه بود.

همین موضوع باعث شد تا وزارت صمت، با هدف حذف تقاضاهای کاذب و شفافیت بیشتر معاملات، شرط داشتن حساب وکالتی (که قبلا آنرا برای فروش خودرو در بورس کالا با موفقیت انجام داده بود) را برای ثبت نام کنندگان ایران خودرو و سایپا نیز الزامی کند. این شرط جدید، در بهمن‌ماه 1401 و ابتدا توسط شرکت سایپا و سپس توسط شرکت ایران خودرو، به مرحله اجرایی رسید.


حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی به این معنی است که شما به طرف مقابل‌تان (که می‌تواند بورس کالا یا خودروساز و ... باشد) این اجازه را می‌دهید که از حساب‌ بانکی‌تان، پول برداشت کند.

به عنوان مثال، وقتی به بورس کالا، حساب وکالتی‌تان را تحویل می‌دهید، به این معنی است که بورس کالا، می‌تواند هزینه معاملات شما را از موجودی حساب وکالتی‌تان برداشت کند. یا به عنوان مثالی دیگر، اگر به ایران خودرو و سایپا، حساب وکالتی‌تان را بدهید، یعنی به آنها اجازه می‌دهید که موجودی حساب وکالتی شما را چک کنند و در صورت خرید خودرو از این شرکت‌ها، آنها می‌توانند مبلغ لازم جهت ثبت نام خودرو را از حساب وکالتی‌تان برداشت کنند.

حساب وکالتی در بورس کالا چیست؟

برای انجام معاملات خودرو از طریق بورس کالا، هم باید کد بورس کالا داشته باشید و هم باید حساب وکالتی خودتان را اعلام کنید. جهت افتتاح حساب وکالتی، ابتدا باید از کارگزاری بورس، معرفی‌نامه به بانک را دریافت کرده و سپس به بانک موردنظرتان مراجعه کنید. البته توجه داشته باشید که افتتاح حساب وکالتی برای بورس کالا، یک مرحله بعد از دریافت کد معاملات بورس است؛ یعنی ابتدا باید کد معاملاتی را دریافت کنید و سپس جهت افتتاح حساب وکالتی اقدام نمایید.

بعد از افتتاح حساب وکالتی، باید مبلغ موردنیاز جهت ثبت سفارش خودرو در بورس کالا را در حساب وکالتی‌تان واریز کنید. در غیر اینصورت، سفارش شما ثبت نشده و قاعدتا، نمی‌توانید در روز عرضه خودرو، در فرآیند فروش خودرو شرکت کنید.

افتتاح حساب وکالتی بورس کالا
افتتاح حساب وکالتی بورس کالا

میزان مبلغی که باید در حساب وکالتی‌تان موجود باشد، بستگی به نوع آن خودرو و میزان تقاضا برای آن محصول دارد. به عنوان مثال، مبلغ پیش پرداخت برای برخی از خودروها که باید در حساب وکالتی‌تان موجود باشد، تنها 10% قیمت پایه است. اما برای برخی دیگر از خودروها که محبوبیت بیشتری دارند و پرفروش‌تر هستند، ممکن است مجبور باشید که 50% قیمت پایه یا حتی 100% قیمت پایه خودرو را در حساب وکالتی واریز کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که میزان دقیق موجودی حساب وکالتی (برای خرید خودرو از بورس کالا) قبل از فرا رسیدن روز عرضه، هم توسط خودروساز و هم توسط سازمان بورس، اطلاع‌رسانی می‌شود. پس از این بابت، نگران نباشید!

همچنین در مقالات زیر، جزییات کامل‌تری درباره چگونگی ثبت نام خودرو در بورس، قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا و همچنین زمان عرضه خودرو در بورس را مطالعه می‌کنید:

شرایط حساب وکالتی سایپا چیست؟

شرکت سایپا از بهمن‌ماه 1401، داشتن حساب وکالتی را برای متقاضیان طرح فروش عادی سایپا این شرکت (که شامل شرایط فروش فوق العاده، فروش فوری و پیش فروش می‌شود) الزامی نمود.

افتتاح حساب وکالتی سایپا
افتتاح حساب وکالتی سایپا

در همین ابتدای کار، دوباره تاکید می‌کنیم که داشتن حساب وکالتی سایپا فقط برای متقاضیان طرح فروش عادی است؛ بنابراین افرادی که قصد ثبت نام در طرح جوانی جمعیت سایپا (ویژه مادران) و همچنین متقاضیانی که در طرح نوسازی سایپا (ویژه خودروهای فرسوده) ثبت نام می‌کنند، نیازی به افتتاح حساب وکالتی سایپا ندارند.

همچنین به یاد داشته باشید که بلوکه شدن وجه در حساب وکالتی سایپا، فقط برای متقاضیانی است که ثبت نام آنها قطعی شده باشد. بنابراین وجوه افرادی که ثبت نام نکرده‌اند یا افرادی که شرایط ثبت نام سایپا را نداشته‌اند، مسدود نمی‌شود.

 

افتتاح آنلاین حساب وکالتی سایپا

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم، برای افتتاح حساب وکالتی بورس کالا، داشتن معرفی‌نامه از کارگزاری، الزامی است. اما برای افتتاح حساب وکالتی سایپا، نیازی به معرفی‌نامه ندارید و فقط کافی است که به یکی از شعب بانک‌هایی که از سوی شرکت سایپا معرفی می‌شود، مراجعه کنید. اسامی بانک‌هایی که می‌توانید افتتاح حساب وکالتی سایپا را بصورت حضوری انجام دهید، عبارتند از:

  • تجارت
  • ملی
  • صادرات
  • ملت
  • رفاه
  • اقتصاد نوین
  • پارسیان
  • پاسارگاد
  • قرض الحسنه مهر ایران

1- در صورتیکه در یکی از بانک‌های فوق، حساب وکالتی ندارید، ابتدا باید جهت افتتاح حساب در نزد یکی از آنها اقدام نمایید. سپس، آنرا به حساب وکالتی، تغییر دهید. بعد از آنکه افتتاح حساب وکالتی سایپا را با موفقیت انجام دادید، بهتر است شماره شبا آن حساب را هم داشته باشید چراکه برای ثبت نام در سامانه‌های فروش اینترنتی خودروسازان، شماره شبا حساب وکالتی را هم از شما می‌خواهند.

2- مشتریان یا متقاضیان بانک‌ها تجارت، ملی و ملت، نیازی به مراجعه حضوری به این بانک‌ها ندارند و می‌توانند افتتاح حساب وکالتی آنلاین را هم بصورت غیرحضوری، انجام دهند. جهت انجام این کار، متقاضیان باید به سامانه‌های اینترنتی زیر مراجعه کنند:

بانک‌های عامل جهت افتتاح حساب وکالتی سایپا (غیرحضوری)
نام بانک لینک ثبت نام اینترنتی حساب وکالتی
بانک تجارت - سامانه فراوا car.farava.ir
بانک ملی - سامانه فیروزه firoozeh.bmi.ir
بانک ملت - سامانه بستام bastam.bankmellat.ir
بانک صادرات sep.bsi.ir/sign
بانک اقتصاد نوین modern.enbank.ir/netway/index
بانک رفاه mehvar.rb24.ir/saipa
بانک پارسیان vekalati.parsian-bank.ir
بانک پاسارگاد vbank.bpi.ir
بانک قرض الحسنه مهر ایران customers.qmb.ir/vekalati

*اطلاعات فوق از سوی شرکت سایپا اعلام شده است. 

3- متقاضیان ثبت نام خودرو سایپا، پس از افتتاح حساب وکالتی، باید در مهلت زمانی اعلام شده توسط شرکت سایپا، وجوه موردنیاز را در حساب وکالتی واریز کنند چراکه در صورت عدم واریز وجه، ثبت نام خودرو برای آنها امکان‌پذیر نخواهد بود.

4- در صورتیکه شرایط ثبت نام سایپا را داشته باشید و مراحل ثبت نام را بدرستی و با موفقیت انجام دهید، وجه اعلام شده در بخشنامه فروش سایپا، از حساب وکالتی شما کسر گردیده و پذیرش خودرو انجام می‌شود.  

شرایط حساب وکالتی ایران خودرو چیست؟

شرایط و قوانین افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو، شباهت‌های زیادی به قوانین افتتاح حساب وکالتی سایپا دارد. مهم‌ترین این قوانین، این نکته است که داشتن حساب وکالتی ایران خودرو، فقط برای متقاضیان ثبت نام در طرح‌های فروش عادی این شرکت، الزامی شده است. بنابراین متقاضیان ثبت‌نام در طرح جوانی جمعیت ایران خودرو (ویژه مادران) یا متقاضیان طرح نوسازی ایران خودرو (ویژه خودروهای فرسوده)، نیازی به افتتاح حساب وکالتی ندارند.

افتتاح آنلاین حساب وکالتی ایران خودرو

شرکت ایران خودرو نیز برای رفاه حال مشتریان خود، امکان ثبت نام اینترنتی حساب وکالتی را فراهم کرده است. برای این منظور، متقاضیان باید به سامانه‌های اینترنتی زیر مراجعه کنند:

بانک‌های عامل جهت افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو (غیرحضوری)
نام بانک لینک ثبت نام اینترنتی حساب وکالتی
بانک تجارت tejaratbank.ir/vekalat
بانک ملی firoozeh.bmi.ir
بانک ملت bastam.bankmellat.ir
بانک صادرات sep.bsi.ir/sign
بانک سپه ebanksepah.ir
بانک پاسارگاد bpi.ir
بانک رفاه mehvar.rb24.ir/ikco
بانک پارسیان vekalati.parsian-bank.ir
بانک مهر ایران customers.qmb.ir/vekalati
بانک رسالت vbank.rqb.ir
بانک کشاورزی ib.bki.ir/pid186.lmx
بانک اقتصاد نوین modern.enbank.ir/netway/index
بانک آینده ba24.ir/advocacy
بانک توسعه تعاون vb.ttbank.ir
بانک دی day24.ir/vekalati
بانک ایران زمین otc.izbank.ir/account/ProxyAccountRequest
پست بانک ib.postbank.ir/netway
موسسه اعتباری ملل metabank724.com

*اطلاعات فوق از سوی شرکت ایران خودرو اعلام شده است. 

1- مشخصات افتتاح كننده حساب وكالتی ایران خودرو با فرد متقاضی شركت در ثبت نام ایران خودرو، الزاما باید يكسان باشد.

2- پس از اتمام فرآيند وكالتی شدن حساب در بانک عامل و استعلام مبلغ موجودی حساب توسط ايران خودرو از بانک عامل، ظرف مدت 2 الی 3 روز كاری، اطلاعات جهت مجازشدن ثبت نام به شركت ايران خودرو ارسال می‌گردد. لذا متقاضيان با درنظر داشتن اين مدت زمان، باید دو الی 3 روز كاری بعد از اتمام افتتاح و واريز وجه در حساب وكالتی، نسبت به مراجعه به سايت اینترنتی فروش ايران خودرو و انجام ثبت نام اقدام نمایند.

3- با توجه به فرآيند زمانبر افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو تا مجاز شدن ثبت نام در سايت ايران خودرو، به متقاضيان توصيه می‌گردد که ثبت نام خود را به روزهای پايانی، موكول نکنند.

4- مبلغ موجودی در حساب وكالتی متقاضی، از سوی ایران خودرو و مطابق بخشنامه‌های فروش این شرکت، به اطلاع عموم خواهد رسید. بدیهی است در صورتیكه موجودی حساب وكالتی، كمتر از مبلغ اعلام شده توسر شرکت ایران خودرو باشد، امکان ثبت نام فرد متقاضی وجود ندارد.

حساب وکالتی بورس کالا
افتتاح حساب وکالتی برای ثبت نام خودرو

5- متقاضیانی که قصد شرکت در قرعه کشی ایران خودرو را دارند، باید مبلغ موردنیاز جهت شرکت در قرعه کشی را به حساب وکالتی واریز کرده و تا زمان برگزاری مراسم قرعه کشی خودرو، موجودی حساب وکالتی را دست نزنند.

6- پس از انجام قرعه كشی و اعلام اسامی برندگان، افراد برنده حداكثر پنج روز كاری مهلت خواهند داشت تا نسبت به تكميل موجودی (به ميزان اعلام شده در بخشنامه فروش ایران خودرو) اقدام نموده و سپس با مراجعه به سايت اينترنتی ايران خودرو، نسبت به انتقال يكباره وجه و ادامه فرآيند اقدام نمایند.

7- در صورتیکه حساب وكالتی مشتری، امكان خريد اينترنتی را نداشته باشد لازم است ضمن جابجايی وجه خريد خودرو به يک حساب ديگر (كه امكان خريد اينترنتی را دارد) نسبت به تكميل وجه و انتقال از طريق سايت اينترنتی ايران خودرو، براي تكميل مراحل ثبت نام اقدام نمايند.

8- درصورتيكه مشتري نسبت به تكميل وجه و عدم انتقال وجه به حساب ايران خودرو به آدرس esale.ikco.ir اقدام نكنند، ثبت نام انجام نشده و مسئوليتی متوجه ايران خودرو نخواهد بود.

9- صرفا حساب وكالتی افتتاح شده برای شركت ايران خودرو، مجازبه ثبت نام در طرح فروش عادی این شرکت را دارند. بنابراین استفاده از حساب وكالتی مرتبط با ساير خودرو سازان و يا بورس كالا، معتبر نخواهد بود.

نکات مهم درباره افتتاح حساب وکالتی

1- حساب وکالتی، دقیقا مشابه حساب کوتاه مدت بانکی است. بنابراین همان سودی که به سپرده کوتاه مدت بانکی تعلق می‌گیرد، برای حساب وکالتی نیز محاسبه شده و واریز می‌گردد.

2- در حساب وکالتی، فقط مبلغ موردنیاز جهت ثبت نام خودرو، توسط بانک بلوکه می‌شود. بنابراین مشتری می‌تواند مابقی پول موجود در حسابش را جابجا کند یا بردارد. بعد از درخواست خودروساز، بانک‌ رقم موردنیاز را از حساب وکالتی مشتری برداشت کرده و به حساب خودروساز واریز می‌کند.

3- در حال حاضر کسانی که چک برگشتی دارند، نمی‌توانند برای افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند.

4- چناچه مشتریان، در ثبت نام خودرو برنده نشده باشند یا چناچه معامله‌ای به نام مشتری، در بورس کالا انجام نگردد، هیچگونه مبلغی در حساب وکالتی مشتری، مسدود نمی‌شود.

5- افرادی که حساب وکالتی را برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا افتتاح می‌کنند، باید این نکته را بدانند که اگر برنده خودرو شوند اما انصراف دهند یا الباقی پول خودرو را در مهلت قانونی (که معمولا 3 روز کاری است) به حساب وکالتی‌شان واریز نکنند، مشمول جریمه هستند؛ این جریمه مستقیما از حساب وکالتی، کسر می‌شود و معادل 5.5 درصد ارزش کل معامله است. 

6- افرادی که خودرو از بورس کالا خریداری کرده‌اند، در صورتیکه پول خودرو را در پایان مهلت قانونی، به حساب وکالتی واریز کنند، مشمول جریمه هستند. این جریمه، از روز چهارم محاسبه شده و روزانه معادل 0.25 درصد ارزش کل معامله است. همچنین در صورتیکه واریز وجه، تا پایان روز ششم، انجام نشود، معامله بورس کالا ابطال شده و مشتری معادل 5.5 درصد ارزش کل معامله (پنج درصد بعنوان هزینه فسخ و نیم درصد بعنوان کارمزد)، جریمه می‌شود.

دیدگاه کاربران
Sdhijbcxx98766 1402/6/16
کی میتونم حساب وکالتی باز کنم؟
پاسخ
0
1
0