• کشنده دوو پريما (ماکسيموس) کاسپين خودرو
  • کشنده دوو پريما (ماکسيموس) کاسپين خودرو

بازگشت دوو به ایران

بررسی کامیون کشنده دوو پریما کاسپین خودرو

18 بهمن 1401 17:17

یکی از جدیدترین مهمان‌های آسیایی در بخش خودروهای تجاری و باری کشورمان، از ساخته‌های تاتا هندوستان است که البته با نام دوو نیز در برخی از بازارهای دنیا به فروش می‌رسد. تاتا که این روزها سرپرست بخش تجاری‌سازی دوو کره جنوبی نیز هست، محصولی به نام پریما یا پریما (ماکسیموس) دارد که می‌توان از آن به عنوان یک کشنده آسیایی خوب نام برد.

بازگشت دوباره دوو به ایران

کمپانی دوو کره جنوبی هم مثل هموطن دیگرش یعنی سانگ یانگ، دارای فراز و نشیب‌های زیادی در دوران فعالیت خود بوده است. بخش خودروهای سواری و سبک آن بعد از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی، از سال 2002 توسط جنرال موتورز آمریکا خریداری شد و امروزه نیز به اسم جنرال موتورز کره فعالیت دارد. اما بخش سنگین و تجاری‌ساز آن 2 سال بعد توسط تاتاموتور هند خریداری شد.

دوو در کشورمان با سواری‌هایش که در دهه هفتاد و هشتاد شمسی عرضه شدند و بیل‌های مکانیکی شناخته می‌شود و در حالی که در سال‌های گذشته، خبرهایی از عرضه خودروهای باری این شرکت نیز به گوش می‌رسید، فروش گسترده آن تا به امروز به تعویق افتاده است.

طراحی داخلی و بیرونی دوو پریما (ماکسیموس)

نمونه‌ای که برای بازار کشورمان در نظر گرفته شده است، نسخه فیس‌لیفت شده از پریما (ماکسیموس) است که این تغییرات را می‌توان در سینه و جلوپنجره این خودرو نسبت به نسل قبلش مشاهده کرد.

طراحی ظاهری دوو پریما (ماکسیموس)، ساده و نسبتا زیباست که البته به وضوح، عمر بالای این طرح را نشان می‌دهد و البته می‌توان شباهت بالای این طرح را خصوصا از نمای جانبی با اسکانیا سری G مشاهده کرد. اما همه قسمت‌ها کاملا باهم همخوانی داشته و از این نظر، یک طرح منطقی و موفق است.

کشنده دوو پریما (ماکسیموس) کاسپین خودرو

کابین دوو پریما (ماکسیموس) از نوع سقف بلند است و آینه‌های یک تکه جانبی، نمایی زیبا و مدرن به آن داده‌اند. تغییراتی که در قالب فیس‌لیفت در سینه اتاق اعمال شده است، طرح زیباتری به آن نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر می‌دهد و از قدیمی بودن طراحی تا حد زیادی می‌کاهد. آفتاب‌گیر بالای شیشه نیز طرحی ساده، اما کاربردی دارد.

نکته جالب در خصوص این کشنده، چراغ‌های عقب آن است که شباهت زیادی به کشنده‌های MAN و اسکانیا دارد. در حال حاضر، نسخه‌های به نمایش درآمده در ایران، فاقد بادگیرهای شاسی هستند که در صورت عرضه این فلاپ‌ها، هم زیبایی ظاهری دوو پریما (ماکسیموس) دوچندان می‌شود و هم در آیرودینامیک آن اثر مثبتی خواهد داشت.

داخل اتاق نیز، به سادگی بیرون آن است اما می‌توان گفت ارگونومی خوبی در آن رعایت شده است و همه چیز در دسترس قرار دارند. خصوصا دسته دنده آن که در کنار صندلی راننده نصب شده است و به صورت یک لیور دایره‌ای هست. اما باید گفت که طراحی داشبورد نیز مثل بدنه آن، در عین سادگی و کاربردی بودن، طرحی قدیمی دارد که حتی از برخی از چینی‌های فعلی بازار نیز قدیمی‌تر است و بیشتر شباهت به داشبورد یک کامیونت دارد تا یک کشنده.

کشنده دوو پریما (ماکسیموس) کاسپین خودرو

نکته منفی بزرگ در این بخش، نبود یک سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش دیجیتال است، که امروزه در همه کشنده‌ها حتی چینی‌ها نیز دیده می‌شود. ضمن اینکه طرح براق و اصطلاحا پیانویی داشبورد برای یک کشنده اصلا مناسب نیست. چرا که به وضوح آلودگی و جای انگشت‌ها روی آن باقی می‌ماند و بعد از مدت کوتاهی نیز خط و خش روی آن می‌نشیند.

سیستم‌های ایمنی و رفاهی دوو پریما (ماکسیموس)

دوو پریما (ماکسیموس) از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح متوسطی قرار دارد. در این کشنده فعلا خبری از رادارهای خط خوان و سنسور باران نیست. از نکات مثبت آن، وجود دو تخت خواب در اتاق بوده و صندلی راننده نیز از نوع بادی با تنظیم اتوماتیک است. بخاری درجا در آن به صورت استاندارد نصب است و فعلا کولر درجا برای آن در نظر گرفته نشده است. سانروف برقی، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، بالابر برقی کابین، گرمکن صندلی راننده، دیلایت چراغ‌های جلو، کروز کنترل و ترمز تپه از دیگر امکانات این کشنده است.

کشنده دوو پریما (ماکسیموس) کاسپین خودرو

مشخصات فنی دوو پریما (ماکسیموس)

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی کاسپین خودرو، پیشرانه نصب شده روی کشنده پریما (ماکسیموس) از ساخته‌های دوسان است. این شرکت، قدیمی‌ترین خودروساز در حال فعالیت کره جنوبی است که دست توانایی در ساخت ماشین‌آلات راهسازی و معدنی دارد و در حال حاضر نیز، سرپرست و مالک برند آمریکایی بابکت است که به عنوان بزرگترین سازنده ماشین‌آلات راهسازی کوچک دنیا شناخته می‌شود. دوو برای محصولات خودش از پیشرانه‌های ساخت کامنز و ایویکو نیز استفاده می‌کند.

در حال حاضر پیشرانه در نظر گرفته شده برای دوو پریما (ماکسیموس) در بازار کشورمان از ساخته‌های دوسان و با کد DV11K است، که پیشرانه‌ای خورجینی با 11 لیتر حجم و به قدرت 450 اسب‌بخار با 2108 نیوتن‌متر گشتاور است. این پیشرانه از نوع توربودیزل با اینترکولر بوده و استاندارد آلایندگی آن نیز در سطح یورو 5 ارتقا یافته با EEV است و در چین نیز تولید می‌شود.

کشنده دوو پریما (ماکسیموس) کاسپین خودرو

گیربکس در نظر گرفته شده نیز از ساخته‌های ZF و اتوماتیک از نوع AMT است، که دارای 2+12 دنده بوده و البته فاقد سیستم ریتاردر و اینتاردر است، که یک نکته منفی به شمار می‌آید و فقط ترمز موتوری تک مرحله‌ای دارد.

ترمزها در هر چهار چرخ از نوع دیسکی هستند که به سیستم ضد قفل ABS و ترمز الکترونیکی EBS نیز مجهزند. ترمز کمکی این کشنده از نوع ترمز موتوری تک مرحله‌ای بوده و ظرفیت مخازن باد آن نیز برابر با 134 لیتر اعلام شده است.  از دیگر نکات منفی این کشنده، باک سوخت استیل به جای نمونه‌های آلومینیومی در آن است، که مشکلاتی مثل زنگ زدن و خوردگی در طولانی مدت را دارد.

نام کشنده دوو پریما (ماکسیموس)
تعداد سیلندر/نوع موتور 6 سیلندر خورجینی توربودیزل ساخت دوسان
حجم ‏موتور(سی سی)/ کد موتور 10.9 لیتر / DV11K
استاندارد آلایندگی یورو 5+eev
حداکثر قدرت 450 اسب‌بخار در 1900rpm
حداکثر گشتاور 2108 نیوتن‌متر در 1200rpm
حداکثر سرعت 125 کیلومتر برساعت
گیربکس 12+2 سرعته اتوماتیک AMT ساخت ZF
سیستم فرمان هیدرولیک ساخت تاتا موتورز
سیستم ترمز عقب دیسکی و جلو دیسکی خنک شونده دو مداره
برنامه‌های کنترلی خودرو ضد قفل ABS + ضد لغزش ASR + ترمز الکترونیکی EBS
باک سوخت استیل به حجم 800 لیتر
حجم مخزن ادبلو 47 لیتر
طول / عرض / ارتفاع 6035 / 2515 / 3590 (میلیمتر)
فاصله محوری 3700 (میلیمتر)
وزن خالص کشنده 7800 کیلوگرم
وزن مجموع ناخالص (مجاز) 44000 کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو 13000 / 8100 کیلوگرم
سیستم تعلیق جلو/ عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک / بادی با تنظیم ارتفاع
سایز و نوع تایر 315-80R22.5 تیوبلس

راند نهایی با دوو پریما (ماکسیموس)

دوو پریما (ماکسیموس) یک کشنده با نامی جدید در بازار کشورمان است که تا قبل از این، همه دوو را به اسم سواری‌های خوبش می‌شناختند. پریما (ماکسیموس) از طرفی نام تاتا را نیز همراه دارد که یک خودروساز هندی است و از این نظر، می‌تواند یک نمره منفی در بازار کشورمان که به ساخته‌های هندی چندان اطمینان ندارند، باشد. هرچند که امروزه تاتا دارای محصولات خوبی است و مالک برندهای معتبر جگوار، لندروور و رنجروور هست.

کمبود امکانات رفاهی و ایمنی و پیشرانه‌ای با قدرت متوسط نسبت به رقبای موجود در بازار، حتما رقابت را برای پریما (ماکسیموس) سخت خواهد کرد. ضمن اینکه برخی از چینی‌های موجود در بازار، از مشخصات فنی مشابه باهم برخوردارند که وضعیت تعمیر و نگهداری آن‌ها را راحت‌تر خواهد کرد. همچنین برخی از این کشنده‌ها دارای شبکه خدمات پس از فروش گسترده‌ای نیز هستند که یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب خریداران خودروهای تجاری به شمار می‌آید. در این میان یک قیمت منطقی می‌تواند کمک بزرگی به موفقیت این کشنده کره‌ای-هندی کند.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید:

نویسنده : علیرضا داوودی

منبع : باما

دیدگاه کاربران