• لئو ام ايکس 8 ايستا موتور

تیپ‌های جدید معرفی شدند !

بررسی لئو ام ایکس 8 ایستا موتور (LEO MX8)

4 شهریور 1402 14:28

تفاوت تیپ های آنرود و آفرود MX8

شهریور 1402: همزمان با انتشار کاتالوگ رسمی لئو MX8، مشخص شده که شرکت ایستا موتور می‌خواهد این شاسی‌بلند چینی-ژاپنی را در دو تیپ مختلف، تحویل مشتریان ایرانی دهد: تیپ ارزان‌تر، که تیپ SLX یا تیپ آنرود نامیده شده و تیپ گران‌تر نیز با نام تیپ DLX یا تیپ آفرود وارد بازار می‌شود.

آنهایی که اهل آفرود هستند، حتما به یاد دارند که سال 2010 میلادی و زمانیکه نسل چهارم تویوتا پرادو (اتاق J150) به ایران آمده بود، شرکت ایرتویا نیز تیپ‌ پایه این ژاپنی را با نام پرادو آنرود و تیپ‌های فولش را با نام پرادو آفرود، عرضه می‌کرد. نکته جالب‌تر اینکه پرادوی 6 سیلندر، با نام VXL و پرادوی 4 سیلندر نیز با نام TXL به بازار کشورمان آمده بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مدیران ایستاموتور، نامگذاری فارسی و حتی انگلیسی برای تیپ‌های مختلف LEO MX8 را به‌صورت تصادفی، انتخاب نکرده‌اند!

اما دوباره به اصل موضوع برگردیم؛ خوشبختانه هر دو تیپ MX8، به لحاظ فنی، تفاوتی با یکدیگر ندارند و موتور و گیربکس‌شان مشترک است اما به لحاظ تجهیزات، اختلاف قابل توجهی با یکدیگر دارند:

تیپ خودرو آنرود (SLX) آفرود (DLX)
چراغ جلو هالوژن LED
نمایشگر صفحه کیلومتر 3.5 اینچی 7 اینچی
مانیتور 10 اینچی افقی 12 اینچی عمودی
تعداد اسپیکر 4 عدد 6 عدد
صندلی راننده 6 حالته برقی 8 حالته برقی
تنظیم گودی کمر راننده x دارد
چراغ اتولایت x دارد
آینه جانبی با گرمکن x دارد
آینه عقب الکتروکرومیک x دارد
سیستم کمکی راننده (ADAS) x دارد
دوربین 360 درجه x دارد
نمایشگر پیرامون خودرو (AVM) x دارد

*اطلاعات فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.

آغاز تولید لئو MX8 در ایران

تیر 1402: شرکت ایستا موتور ارس، زیرمجموعه هلدینگ مایوان است که حدود یکسال و نیم، از ثبت آن می‌گذرد. طی 9 ماه نخست فعالیت، این شرکت اقدام به توسعه زیرساخت‌های لازم کرد و 9 ماه دوم فعالیتش نیز به تجهیز و توسعه خطوط تولید خودرو مشغول بود. سرانجام براساس وعده‌ای که مدیران این شرکت در مراسم رونمایی از شاسی بلند لئو MX8 در بهمن‌ماه 1401 داده بودند، تولید این خودرو در روزهای پایانی بهار 1402 آغاز شده است.

LEO MX8

هنوز شرایط عرضه و قیمت نهایی لئو MX8 از سوی شرکت ایستا موتور ارس اعلام نشده است. این خودرو نسخه جدید نیسان ترا به‌حساب می‌آید که در ایران با نام لئو MX8 عرضه خواهد شد.

بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های لئو MX8 و نیسان ترا

لئو MX8 درواقع تولید دانگ‌فنگ_نیسان است که پیشرانه آن را شرکت میتسوبیشی ساخته است‌. علاوه بر پیشرانه، گیربکس این خودرو نیز برای بازار ایران اصلاح شده و ساخته شرکت ZF آلمان است. میانگین مصرف سوخت این محصول، نسبت به نسخه اصلی، کم‌تر شده است.

این شاسی‌بلند براساس محصول نیسان ترا ساخته شده و ابعاد آن نیز دقیقا مشابه نیسان ترا بوده و به ۴۸۸۲/۱۸۵۰/۱۸۳۵ میلی‌متر می‌رسد. اما فضای داخلی خودرو با نیسان ترا متفاوت است. کابین ترا کاملا ساده و تک‌رنگ است؛ اما MX8 کابین شلوغ‌تری دارد که از دو طیف طرح چوب و چرم ساخته شده است.

LEO MX8

نمایشگر نیسان ترا داخل کنسول تعبیه شده و بسیار کلاسیک است. اما نمایشگر این خودرو چینی بیرون داشبورد بوده و امروزی‌تر است‌. لئو MX8، برخلاف نیسان ترا، دسته دنده الکترونیکی دارد. اما صفحه کیلومتر هر دو خودرو مشابه بوده و آنالوگ است.میانگین قیمت جهانی نیسان ترا به ۴۰ هزار دلار می‌رسد؛ اما نمونه چینی آن ۲۶ تا ۲۸ هزار دلار قیمت دارد.

لئو MX8؛ اولین محصول ایستا موتور

شرکت خودروسازی ایستا موتور، وابسته به گروه کارآفرینان مایوان، روز سه‌شنبه 25 بهمن‌ماه 1401 و در جریان نمایشگاه توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ارس، از نخستین محصول خود در تبریز رونمایی کرد. نام این محصول جدید را LEO MX8 گذاشته‌اند. آنطور که مدیران ایستا موتور می‌گویند، تولید لئو MX8 در سال 1402 شروع شده و هدف‌گذاری این شرکت، تولید دو هزار دستگاه از این خودرو، در یکسال اول عرضه آن است. 

شاسی بلند لئو ام ایکس 8 شرکت ایستا موتور
شاسی بلند لئو ام ایکس 8 شرکت ایستا موتور

شاسی بلند لئو MX8، در واقع نسخه تغییر یافته‌ای از نیسان ترا (Terra) است که در بازار چین با نام دانگ‌فنگ پالازو (Dongfeng Palaso) شناخته می‌شود. البته خودرویی که ایستا موتور، به بازار کشورمان آورده، دقیقا همان پالازوی بازار چین نیست و چندین تغییر مهم را نسبت به آن دارد؛ به عبارت بهتر، باید لئو MX8 را فیس‌لیفتی از دانگ‌فنگ پالازو 2022 بازار چین بدانیم. از آنجایی که این فیس‌لیفت، هنوز در بازار چین عرضه یا حتی معرفی نشده اما به بازار کشورمان راه یافته، می‌تواند این نکته را ثابت کند که نیسان، همچنان تشنه بازار ایران است. 


مشخصات فنی لئو MX8

برخلاف اکثر چینی‌های حاضر در بازار کشورمان، خودرو جدید لئو MX8، شاسی‌بلندی واقعی است و سیستم محرکه دو دیفرانسیل دارد. لئو ام ایکس 8، در محور جلو از سیستم تعلیق جناغی دوبل آزاد همراه با میل تعادل استفاده می‌کند و برای محور عقب نیز سیستم تعلیق پنج مفصلی برای آن تعبیه‌شده است.

کد موتور 4K31TD
نوع موتور 2 لیتری توربوشارژ TGDI
حداکثر قدرت 225 اسب بخار
حداکثر گشتاور 360 نیوتن متر
حداکثر سرعت 170 کیلومتربرساعت
گیربکس 8 دنده اتوماتیک
وزن خالص 1950 کیلوگرم
وزن ناخالص 2505 کیلوگرم
طول 4882 میلیمتر
عرض 1850 میلیمتر
ارتفاع 1835 میلیمتر
فاصله محوری 2850 میلیمتر

*اطلاعات فوق از سوی خودروساز اعلام شده است.

پیشرانه این خودرو، ساخت میتسوبیشی ژاپن و سری ساخت آن هم 4K31 است و قابلیت پاشش سوخت مستقیم (یا همان تکنولوژی GDI) را دارد.

LEO MX8

گیربکس این خودرو، ساخت شرکت ZF بوده و قابلیت تیپر ترونیک نیز دارد. همچنین می‌توان این گیربکس را در حالت‌های مختلف رانندگی مانند عادی، اسپرت، برف، اقتصادی و … قرار داد و از حداکثر کارایی آن، بهره گرفت. دور دنده این خودرو یک پوشش چرمی قرار گرفته است که زیبایی بیشتری را به آن بخشیده است

امکانات و تجهیزات لئو MX8

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت ایستا موتور، شاسی‌ بلند لئو MX8 با امکانات زیر به مشتریان ایرانی تحویل داده می‌شود:

  • نه ایربگ (جلو، جانبی جلو، جانبی عقب، پرده‌ای، زانویی راننده)
  • کروز کنترل / کنترل کشش / کنترل پایداری
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)
  • سیستم کنترل سرعت خودرو در سرازیری (HDC)
  • سیستم جلوگیری از واژگونی خودرو
  • سیستم تشخیص صدا
  • چراغ هالوژن جلو با تنظیم دستی ارتفاع نور
  • فرمان برقی با تنظیم ارتفاع
  • ترمزهای ABS به همراه EBD
  • ترمز پارک برقی / ترمز اتوهلد
  • نمایشگر 3.5 اینچی در صفحه کیلومتر
  • مانیتور 10 اینچی
  • سیستم صوتی با 4 اسپیکر
  • قابلیت اتصال سیستم چندرسانه‌ای خودرو به اندروید و iOS
  • 3 عدد پورت شارژ 12 ولت
  • سیستم تهویه اتوماتیک تک‌کاناله با دریچه تهویه عقب
  • صندلی 6 حالته برقی راننده
  • صندلی 4 حالته برقی سرنشین جلو
  • صندلی تاشو عقب دو تکه با ایزوفیکس
  • گرمکن صندلی ها
  • کمربند ایمنی پیش کشنده در ردیف اول و دوم صندلی‌ها
  • کیلس استارتر با ریموت انجین
  • آنتی‌ترپ (ضدمانع) برای شیشه بالابر راننده و سانروف
  • آنتن کوسه ای
  • آینه‌های تاشو برقی با تنظیم برقی
  • شیشه عقب دودی
  • رادار هشدار دهنده تغییر لاین (LDWS)
  • رادار نقطه کور (BSD)
  • سنسور عقب
  • سنسور فشار باد تایر
  • دوربین 360 درجه با خطوط کمکی پارک
  • رینگ 18 اینچی دایاموند کات با تایرهای 255/60

نمای داخلی لئو MX۸ برخلاف سایر خودروهای چینی گران‌قیمت، ساده و معمولی طراحی شده است. کنسول کنار دست راست راننده، بزرگ و متصل به داشبورد بوده و بر روی این کنسول، دنده و یک سری دکمه‌ها برای مدیریت آپشن‌های اتومبیل طراحی شده است.

شاسی بلند لئو ام ایکس 8 شرکت ایستا موتور
شاسی بلند لئو ام ایکس 8 شرکت ایستا موتور

داشبورد این اتومبیل تقریبا خالی و خلوت است. یک نمایشگر در وسط داشبورد و بالای آن هم کانال‌های کولر قرار گرفته است. فرمان لئو MX۸ بسیار زیبا به همراه یک دور فرمان چرمی طراحی شده که بر روی آن یک سری دکمه برای کنترل بخش‌های مختلف در نظر گرفته‌اند. صندلی‌ها نیز دارای روکش چرمی هستند.

نیسان برای این خودرو یک نمایشگر 10 اینچی به همراه 4 بلندگو با قابلیت اتصال به گوشی‌های هوشمند را در نظر گرفته است. 3 عدد پورت USB برای اتصال انواع دستگاه و همچنین شارژ موبایل بر روی کنسول سمت راست راننده در نظر گرفته شده است.

LEO MX8

وجود سیستم تهویه مطبوع تک‌گانه به همراه فیلتر گرد و غبار باعث شده که تحت هر شرایطی هوای داخل کابین برای سرنشینان مطبوع باشد. صندلی‌های ردیف دوم لئو MX۸ دارای شبکه هوا است. روی درب‌های سمت راست و چپ محفظه بار به همراه جا لیوانی قرار گرفته است. در این خودرو ریموت کنترل قفل مرکزی به همراه سوئیچ هوشمند با قابلیت باز و بسته کردن قفل درب‌ها وجود دارد.

ورود و استارت این خودرو بدون کلید هم صورت می‌گیرد. این آپشن کار راننده را بسیار راحت و همچنین امنیت خودرو را هم بالا می‌برد. آینه‌های بغل برقی است و بر روی آن‌ها نوار چراغ راهنما قرار گرفته است. این امکان باعث می‌شود آینه‌ها با روشن و خاموش شدن اتومبیل باز و بسته شوند.

LEO MX8

شیشه‌ جلویی اتومبیل سبز رنگ با قابلیت ضد اشعه ماورای بنفش و مقاوم در برابر حرارت محیط است. شیشه‌های عقب دارای سیستم یخ‌زدایی هستند که باعث می‌شود در زمستان بر اثر سرد و گرم شدن ترک نخورند. همچنین سانروف برقی به همراه سیستم حساس به مانع باعث شده تا بتوان در شرایط جوی مناسب از آن برای تغییر هوای داخل کابین استفاده کرد.

رقیبان لئو MX8 در ایران

بدون شک، مهم‌ترین رقیب لئو MX8 در بازار کشورمان، رکستون مونتاژی رامک خودروست. البته خودروهای دیگری مانند تیگو 8 پرو مکس، جی‌ام‌سی S350 و حتی بایک BJ40 نیز به نوعی می‌توانند رقیب ایده‌آلی برای خودرو MX8 باشند:

قیمت لئو MX8 ایستا موتور

شاسی بلند لئو ام ایکس 8 شرکت ایستا موتور
شاسی بلند لئو ام ایکس 8 شرکت ایستا موتور

در بازار چین، قیمت دانگ فنگ پالازو، در رده خودروهای ارزان‌ یا اقتصادی نیست! این محصول با سیستم محرکه دو دیفرانسیل و گیربکس اتوماتیک، با قیمتی در حدود 180 تا 192 هزار یوآن فروخته می‌شود که تقریبا معادل 26 تا 28 هزاردلار است. البته از آنجایی که لئو MX8 بازار ایران، تفاوت‌هایی با نسخه چینی‌اش دارد، پس احتمالا باید منتظر قیمتی فراتر از 2 میلیارد تومان برای این خودرو باشیم.

برای اطلاع از آخرین اخبار شرکت ایستا موتور و جهت اطلاع از شرایط پیش فروش لئو MX8 و فروش نقدی لئو MX8 در ایران، مقاله شرایط فروش ایستا موتور را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
بهرامی 1402/6/4
سلام. جالب بود خیلی دوست دارم
پاسخ
0
0
0