• نقشه مترو تهران
  • نقشه مترو تهران
  • نقشه مترو تهران

هزینه یک میلیارد دلاری دولت برای مترو

اخبار مترو تهران 1402 (نقشه مترو+قیمت بلیت مترو)

12 مهر 1402 14:25

هزینه یک میلیارد دلاری دولت برای مترو

مهر 1402: محسن هرمزی، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد اولویت ما، تکمیل خطوط فعلی مترو و سپس توسعه مترو است.

وی توضیح داد قراردادهای مترو درخصوص تامین ۶۳۰ دستگاه واگن و همچنین اورهال قطارها را پیگیری می‌کنیم و در زمینه تعمیرات اساسی قطارها نیز با عقب‌ماندگی مواجه بودیم که از اول سال تا امروز، توانستیم ۱۲ رام قطار را اورهال کنیم و بازسازی کلی ۲۹ رام قطار دیگر را نیز تا پایان سال در دستور کار داریم. دولت برای خرید قطارهای مترو، نزدیک به یک میلیارد دلار کمک کرده است. میزان اعتبار قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو، ۸۷۰ میلیون دلار است که با توجه به افزایش تعداد واگن‌ها به ۷۹۱ دستگاه، هزینه آن به یک میلیارد دلار رسید که بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ مترو محسوب می‌شود. ضمن این‌که در حوزه اورهال قطارها نیز تا امروز نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و برای اورهال ۲۹ رام قطار تا پایان سال به حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز داریم.

تکمیل مسیر رفت و برگشت مترو پرند

مرداد 1402: محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، در خصوص افتتاح متروی پرند در هفته دولت گفت: متروی پرند ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دو خط رفت و برگشت آن تکمیل شده است. عملیات ساختمانی ایستگاه پرند هم رو به اتمام است.

مترو پرند

وی ادامه داد: دو تا سه گیر برای افتتاح این ایستگاه در حوزه برق رسانی وجود داشت که در حال حل شدن است. پروژه به مرحله غیر قابل بازگشت رسیده و به فاز بهره برداری رفته است. با این اتفاق ۲۰ کیلومتر مسیر دو خطه جمعا ۴۰ کیلومتر مسیر به خطوط اضافه می‌شود. گفتنی است که با بهره برداری از این خط مسیر تجریش تا پرند در یک ساعت طی می‌شود. 

12 ایستگاه جدید در سال جاری افتتاح می‌شوند

تیر 1402: جلال بهرامی، معاون شهردار تهران، عنوان کرد در تابستان امسال، ايستگاه‌ شهيد دادمان و يک كيلومتر مسير در خط ۷ مترو و ايستگاه پرند و ۱۹ كيلومتر از مسير ريلی در امتداد خط يك مترو و همچنین، ۳ ايستگاه و ۵ و نیم كيلومتر از مسير شمالی خط ۶ مترو شامل ايستگاه‌های شهر زيبا، شهران و شهدای كن افتتاح خواهند شد.

جلال بهرامی؛ معاون شهردار تهران

وی توضیح داد عمليات حفاری خط ۱۰ مترو (فاز نخست از بخش غربی) آغاز شده و عمليات حفاری تونل مسير توسعه شرقی خط ۴ (فازهای اول و دوم) را نیز به‌ زودی آغاز می‌کنیم. برنامه‌ریزی شده تا در نیمه دوم امسال، ۷ ايستگاه از خط ۶ مترو شامل ايستگاه‌های شهدای ۱۷ شهريور، ميدان خراسان، سرباز، بهار شيراز، استاد نجات اللهي، آيت ا... كاشانی و شهید آبشناسان را به بهره‌برداری برسانیم.  در تلاشیم تا قرارداد ورود ۶۳۰ دستگاه واگن از محل فاينانس خارجی و نیز قرارداد ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن با رويكرد توليد انبوه قطار ملّی مترو از طریق شركت واگن‌سازی تهران را در نيمه نخست سال جاری اجرایی کنیم.

پروژه خط 10 مترو تهران کلید خورد

تیر 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران و محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران، اعلام کردند که خط 10 مترو در تهران ایجاد می‌شود. درواقع عملیات اجرایی خط ۱۰متروی تهران آغاز شده است. ۳کارگاه مربوط به این خط در میدان اتریش، دریاچه شهدای خلیج‌فارس و جنت‌آباد فعال شده و پس از مونتاژ کامل دستگاه تی‌بی‌ام (دستگاه حفاری مکانیزه تونل) حفاری تونل خط ۱۰ از مردادماه آغاز خواهد شد.

هزینه‌ها و بودجه موردنیاز این پروژه از طریق مولدسازی تامین می‌شود و به بودجه شهرداری وابسته نیست. برای خط ۱۰ مجتمع‌های ایستگاهی (TOD) هم تعریف و درنظر گرفته شده است.

اینفوگرافی خط 10 مترو تهران

طبق گفته‌های یوسفی، مجری خط ۱۰ مترو، عملیات اجرایی خط ۱۰ مترو در ۲فاز شرقی و غربی اجرا می‌شود که اولویت با بخش غربی است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته از تیر ۱۴۰۲ کار اجرایی خط ۱۰ آغاز می‌شود و فاز نخست پروژه (بخش غربی) سال ۱۴۰۶ تکمیل خواهد شد. برنامه زمانبندی به این صورت است که اگر با مشکل و مانع پیش‌بینی‌نشده‌ای مواجه نشویم و همه کارها طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش برود، ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۵ می‌توانیم با بهره‌برداری از ۵ ایستگاه بخش غربی و ۲۰ کیلومتر مسیر(۱۲ ایستگاه عبوری) خط ۱۰ مترو را وارد مدار کنیم. این ۵ ایستگاه دریاچه شهدای خلیج‌فارس، میدان اتریش، کوهسار، میدان کتاب و وردآورد را شامل می‌شود که از این تعداد ۳ایستگاه وردآورد با خط ۵، کوهسار با خط ۶ و همچنین میدان کتاب با خط ۷ ایستگاه‌های تقاطعی هستند. همچنین احتمال دارد ایستگاه میدان المپیک هم به این ۵ ایستگاه اضافه شود و تعداد آن ها به ۶ ایستگاه افزایش پیدا کند که البته این موضوع هنوز قطعی نشده و مبنا فعلا همان ۵ایستگاهی است که ذکر شد. تا آن زمان میزان پیشرفت فیزیکی سایر ایستگاه‌ها به حدود ۷۰درصد خواهد رسید تا قطار بتواند از آن ها عبور کند و بعد از بهره‌برداری از این ۵ یا ۶ ایستگاه، سایر ایستگاه‌های باقیمانده فاز یک به مرور تا سال‌۱۴۰۶  که زمان اتمام بخش غربی خط‌۱۰  است تکمیل و افتتاح خواهد شد و عملیات اجرایی هر ۱۷ایستگاه بخش غربی امسال آغاز می‌شود.

وی افزود با تکمیل مسیر پارک‌وی تا وردآورد خط ۱۰ کارکرد اصلی خودش را پیدا می‌کند. فاز دوم یعنی بخش شرقی هم سال آینده آغاز می‌شود. بخش شرقی در ۲فاز اجرا می‌شود که در فاز نخست ۵ ایستگاه افتتاح خواهد شد. البته احتمال ایجاد تغییراتی در این فاز وجود دارد. بر پایه مطالعات و بررسی‌های انجام شده، احتمال توسعه بخش غربی پروژه وجود دارد. ایستگاه پارک‌وی یکی از ایستگاه‌های مهم و استراتژیک خط ۱۰ مترو محسوب می‌شود و علاوه بر حجم بالای تقاضای سفر در این محدوده، راه‌اندازی ایستگاه متروی پارک‌وی در کاهش ترافیک شهر تأثیر بسیار زیادی دارد. احداث ۲۰ کیلومتر تونل بخش غربی با ۳ دستگاه تی‌بی‌ام حدود ۳سال زمان می‌برد و مدت تکمیل هر ایستگاه از زمان شروع کار نیز حدود ۳ سال است. زمانبندی اعلام شده بر همین مبناست، اما بحث‌هایی مانند تامین اعتبارات و نقدینگی و... می‌تواند در این موضوع تأثیرگذار باشد، ولی به لحاظ اجرایی می‌شود چند ایستگاه خط ۱۰ را در سال ۱۴۰۵ وارد مدار کرد.

ایستگاه های جدید در خط 6 مترو

خرداد 1402: در روز سوم خردادماه، چهارمین رویداد «طرح رصد ۲ » با هدف رصد پروژه‌های بزرگ مقیاس شهری و بررسی مسائل و چالش‌های سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران با بازدید میدانی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از خطوط ۶ و ۷ مترو برگزار شد.

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به رویکرد جدید کمیسیون برنامه و بودجه در طرح رصد ۲ مبنی بر توجه به پروژه های بزرگ مقیاس شهری در کنار پروژه های توسعه محلی، گفت بدون تردید اولویت اول شورا و شهرداری امسال در حوزه شرکت راه آهن شهری تهران و شرکت بهره برداری مترو، تکمیل و تجهیز خط ۶ و ۷ مترو است. طبق برنامه ریزی و زمانبندی با شهرداری تهران در بودجه سال ۱۴۰۲، کار تکمیل خط ۶ و خط ۷ مترو تهران تا پایان امسال باید به پایان برسد.

وی افزود شهرداری باید امسال در خط ۶ ، افتتاح ۵ ایستگاه جدید را محقق کند. مقرر شده سه ایستگاه جدید شامل ایستگاه های شهدای کن، شهران و شهر زیبا تا پایان مرداد ماه به بهره برداری برسد و ۲ ایستگاه جدید دیگر شامل ایستگاه آیت الله کاشانی و ایستگاه کوهسار نیز در نیمه دوم سال جاری می بایست تحویل شهروندان تهران شود که در مجموع با افزایش ۵/۵ کیلومتری این خط همراه خواهد بود. اگر شهرداری بتواند منابع مازاد را تامین کند، در محور جنوبی خط ۶ فاز تکمیلی و توسعه ای نیز پیش بینی شده که شامل اتصال ایستگاه مترو دولت آباد به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به طول ۶/۵ کیلومتر است.

آقای مظفر عنوان کرد برنامه و زمانبندی امسال مدیریت شهری در خط ۷ مترو تهران، افزایش ۲ کیلومتری خطوط فعلی است که می بایست با تکمیل ۲ ایستگاه جدید شامل ایستگاه میدان کتاب در سعادت آباد و ایستگاه ورزشگاه تختی در منطقه ۱۵ تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد. انتظار می‌رود که تامین و تخصیص نقدینگی و منابع مالی به عنوان اولویت مدنظر شورای اسلامی شهر تهران مورد توجه باشد؛ چراکه بدون تردید تکمیل، تجهیز، بهره برداری و توسعه خطوط ۶ و ۷ به عنوان اولویت اول تعیین شده در برنامه امسال مترو مدنظر است.

بودجه مترو 6 برابر شده است

اردیبهشت 1402: محسن هرمزی، مدیرعامل متروی تهران، خبر داد که باتوجه به همت شورای شهر، برای اولین بار بودجه مترو ۶ برابر شده است.

وی توضیح داد برنامه سابق «تکمیل خطوط» با شیب ملایم بوده است؛ اما امسال «توسعه» متروی تهران و آغاز عملیات اجرایی خطوط چهارگانه ۸ تا ۱۱ را داریم. ظرفیت متروی تهران امروز ۲۶۰ کیلومتر با ۱۵۰ ایستگاه است؛ برنامه ۷ساله رسیدن به ۵۰۰ کیلومتر و ۳۰۰ ایستگاه است. برنامه توسعه 7 ساله است.

آقای هرمزی با بیان اینکه مسیر توسعه خط ۸، ۴۰ کیلومتر است گفت خط ۸ از پایانه دولت آباد تقاطع دارد و در تقاطع با زین الدین وارد پایانه چیتگر در منطقه ۲۲ خواهد شد. خط ۱۰ از مسیر وردآورد شروع و کل مناطق شمالی تهران را طی می‌کند تا به منطقه حکیمیه می‌رسد. خط ۱۱، ۳۰ کیلومتر با ۱۱ ایستگاه است که به سمت پایانه چیتگر می‌رود.

مترو تهران

وی عنوان کرد عملیات اجرایی خط ۱۰‌ آغاز شده است. در حال مونتاژ دستگاه «تی بی ام» با قرارگاه خاتم بوده و ابتدای تیرماه عملیات حفاری شروع می‌شود. خطوط مترو عمقی بین ۲۰ تا ۳۰ متر دارند و تاثیر زیست محیطی ندارند. حفاری تونل خط ۱۰ هم با دو دستگاه tbm از تیرماه شروع می‌شود و هر ماه ۳۰۰متر هر دستگاه تونل تمام‌شده تحویل می‌دهد. در خط ۹ هم برای نخستین‌بار بناست حدفاصل چیتگر تا زین الدین از تی‌بی‌ام‌هایی به قطر ۱۵.۷ متر استفاده شود که تونل سه‌طبقه تحویل خواهد داد؛ یک طبقه قطار، یک طبقه تأسیسات و یک طبقه اتوبوس برقی.

طبق گفته‌های آقای هرمزی، وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تا پایان امسال ۱۳ ایستگاه جدید افتتاح می‌شود. ایستگاه میدان کتاب تیرماه با معماری جدید و ۱۰ ایستگاه در خط ۶ از شهید ستاری تا کن در نیمه ابتدایی سال افتتاح می شوند. تکمیل خطوط ۶و۷ نیز تا پایان امسال انجام می شود.  در آینده نزدیک ایستگاه بعدی که تبادلی با ایستگاه آیت الله کاشانی است تقدیم می‌شود.

وی درباره پروژه قطار ملی گفت تست‌ها تکمیل و قطار ساخته شده است. اولین رام قطار با پایش یک شرکت بین المللی تا خرداد نهایت تیرماه وارد خط می‌شود. تست‌ها زمان‌بر شده چون اولین بار بود این دانش را مهندسین ایرانی انجام دادند. دولت هم حدود ۷۰۰ میلیون یورو را به قطار ملی اختصاص داده است. همچنین، صرفا به زیرزمین اکتفا نشده و روی موضوع تراموا سالهای سال بررسی فنی شده که نتایج روز شنبه تحویل کمیسیون فنی شورا شده است.

افتتاح ایستگاه علامه جعفری در خط 4 مترو تهران

اردیبهشت 1402: محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، اشاره کرد خط ۴ مترو تهران ۲۱ کیلومتر طول و ۱۹ ایستگاه دارد. عملیات اجرایی پروژه توسعه غربی خط ۴ از اواسط دهه ۹۰ خورشیدی در دستور کار قرار گرفته است. این بخش شامل مسیری به طول ۲/۴ کیلومتر و ۳ ایستگاه است. نخستین ایستگاهی که در این بخش افتتاح می‌شود، ایستگاه «پروانه» در منطقه باغ فردوس و یا همان بلوار مرحوم ناصر حجازی و انتهای خیابان پروانه شمالی خواهد بود؛ البته نام این ایستگاه به «علامه جعفری» تغییر پیدا کرده است. ایستگاه علامه جعفری در منطقه ۵ شهر تهران قرار دارد که امکان دسترسی مسافران در محدوده‌ای کم برخوردار از نظر حمل و نقل عمومی انبوه‌بر را به شبکه خطوط مترو فراهم می‌کند.

وی افزود ایستگاه علامه جعفری، صد و پنجاهمین ایستگاه در شبکه مترو پایتخت محسوب می‌شود که قرار است هفته آینده و در پنجاه و سومین رویداد امید و افتخار افتتاح شود. البته این ایستگاه در خط ۴ نیز عنوان بیستمین ایستگاه را یدک می کشد که در توسعه غربی این مسیر به زودی زیر بار مسافرگیری می رود.

وی توضیح داد ایستگاه علامه جعفری با دیگر خط‌های متروی تهران تقاطعی ندارد، اما ایستگاه ارم سبز (ایستگاه قبل از آن) با خط ۵ و ایستگاه آیت‌الله کاشانی با خط ۶ تقاطع دارند. باتوجه به اینکه این ایستگاه در نزدیکی اتوبان شهید ستاری، حکیم قرار دارد، قاعدتا دسترسی با حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس هایی که از مسیرهای حکیم، ستاری یا بلوار فردوس می گذرند، به راحتی میسر است. پیش‌بینی می‌شود با تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های توسعه شرقی و غربی خط ۴ مترو، حداقل ۳۰ درصد به جمعیت مسافران کنونی این خط پرمخاطب افزوده شود. مسیر توسعه غربی خط ۴ در آینده در دو ایستگاه با خطوط ۵ و ۶ مترو ایستگاه تبادلی داشته و همین امر باعث ارائه انتخاب‌های بیشتر و متنوع‌تر به مسافران ۳ خط مذکور می‌شود. ایستگاه پروانه مانند سایر ایستگاه‌هایی که اخیرا بهره برداری شده، دارای مسیرهای ویژه معلولان و تجهیزات مناسب برای تردد افراد کم‌توان جسمی و حرکتی نیز است.

ایستگاه مترو علامه جعفری

آقای هرمزی گفت پروژه توسعه غربی خط ۴ مترو مانند پروژه توسعه شرقی این خط، نیاز جمعیت قابل توجهی از شهروندان در غرب پایتخت را رفع می‌کند. خط ۴ از زیر معابر پرترددی همچون خیابان‌های آزادی، انقلاب، پیروزی و شهرک اکباتان عبور می‌کند. این خط یکی از پرمسافرترین کریدورهای شرقی – غربی حمل‌ونقل درون شهری به شمار می‌آید. پروژه توسعه غربی خط ۴ در ادامه مسیر تکمیل خود، غیر از ایستگاه علامه جعفری، دو ایستگاه دیگر را شامل می‌شود که در صورت تأمین به موقع منابع مالی، امکان بهره‌برداری از آن‌ها در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ وجود دارد.

بر اساس گفته‌های وی، برای ساخت این ایستگاه، عملیات عمرانی حجیمی از قبیل ۹۵هزار متر مکعب خاکبرداری، ۵۸۰۰ تن آرماتوربندی، ۵۶ هزار متر مکعب بتن‌ریزی و ۱۰ هزار مترمربع نازک‌کاری انجام شده است. علامه جعفری، ایستگاهی نسبتاً وسیع به لحاظ زیربنا بوده و یکی از ایستگاه‌های عمیق این خط محسوب می‌شود. ایستگاه مذکور با بهره‌برداری از ورودی غربی آن، در اختیار مردم قرار می‌گیرد. طول سکوی این ایستگاه ۱۵۸ متر و عمق آن ۳۴ متر از سطح زمین است. تعداد پله برقی‌های نصب شده در زمان افتتاح ۷ دستگاه و تعداد آسانسورهای نصب شده در زمان افتتاح ۴ دستگاه است.

میزان افزایش نرخ بلیت مترو در سال 1402

فروردین 1402: سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، درباره میزان بهای بلیت مترو توضیح داد کم‌ترین بهای کارت بلیت مبلغ‌دار برای مسافران داخل شهری و با مسافت طی شده تا 2 کیلومتر مبلغ ۲۸۵۰ تومان است و متناسب با افزایش طول سفر و به ازای هر کیلومتر، ۱۴.۷ تومان به نرخ کرایه اضافه خواهد شد.وی همچنین گفت میزان افزایش نرخ کرایه سفرهای با مسافت بالاتر از 34 کیلومتر برای سال 1402، معادل نرخ کرایه سفر با مسافت تا 34 کیلومتر خواهد بود. بهای کارت بلیت مبلغ‌دار برای مسافران حومه ۳۷۷۳ تومان، ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی (هشتگرد) ۸۲۰۰ تومان و برای مسافران ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) ۱۳۶۵۰ تومان است.

افزایش نرخ بلیت مترو تهران

مسعود درستی، مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، نیز تاکید کرد مصوبه قیمت بلیت متروی تهران در سال ۱۴۰۲ به تأیید شورای شهر تهران رسیده و تغییرات مورد درخواست فرمانداری تهران نیز از طرف شورا مورد بررسی قرار گرفت و در مصوبه اعمال شد. در صورت ابلاغ شهرداری تهران، این مصوبه از روز جمعه مورخ یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.

وی افزود قیمت انواع بلیت تک‌سفره ۱۰ درصد بیش‌تر از نرخ کارت بلیت مبلغ‌دار تعیین شده است. در مصوبه قیمت بلیت مترو در سال ۱۴۰۲ تخفیفات متنوعی برای شهروندان در نظر گرفته شده است؛ به‌طوری‌که برای مسافرانی که در ساعات غیرپیک از مترو استفاده کنند، ۱۰ درصد و برای مسافرانی که از حساب کاربری هوشمند شخصی‌‌سازی‌شده استفاده کنند نیز ۱۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است. همانند سنوات گذشته کارت بلیت اقشار خاص با تخفیف‌های مصوب شده در شورای شهر ارائه می‌شود.

13 ایستگاه مترو در سال جدید افتتاح می‌شود

فروردین 1402: محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران، گفت بررسی‌ها نشان داده است که با توسعه مترو، ۸۸ هزار میلیارد ریال در مصرف سوخت، ۹۹ هزار میلیارد ریال در هزینه استهلاک و لوازم یدکی خودروها، ۹۶ هزار میلیارد ریال در هزینه اتلاف وقت مسافران، ۴۰ هزار میلیارد ریال در هزینه ناشی از تصادفات، ۴۷ هزار میلیارد در هزینه بهداشت، درمان و نظافت ناشی از آلودگی هوا و ۱۶ هزار میلیارد ریال نیز در هزینه تعمیر و نگهداری معابر شهری صرفه‌جویی می‌شود.

وی افزود به همین دلیل است که مدیریت شهری فعلی، توسعه و تکمیل مترو را مورد توجه قرار داده است و به همین دلیل هم برنامه دقیقی برای توسعه مترو در سال جدید لحاظ شده و حدود ۲۷هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۲ برای این مهم در نظر گرفته شده است؛ البته بدون‌ شک توسعه و نوسازی مترو نیازمند حمایت‌های دولت است. جای امیدواری دارد که رئیس‌جمهور شخصا به مسئله ورود پیدا کرده تا پرداخت مبلغ اولیه برای تامین ۶۳۰واگن خارجی از طریق فاینانس صورت پذیرد و یا تأمین اعتبار مالی تکمیل پروژه متروی تهران– پرند و پرداخت سهم متروی پرند از بودجه سالیانه کشور در دستور کار قرار گیرد.

براساس گفته‌های وی، بنابر مصوبه شورای‌عالی ترافیک، می‌بایست ایستگاه‌های شبکه متروی پایتخت با احتساب ۴ خط جدید به ۳۳۰ ایستگاه و طول مسیر شبکه مترو به ۴۹۰ کیلومتر برسد. با افتتاح‌ ایستگاه های اخیر ، هم اکنون ۱۴۹ ایستگاه مترو در تهران وجود دارد. این در حالی است که به موجب افتتاح ۵ ایستگاه و یک ورودی جدید در این ۲خط، گشایش‌های قابل توجهی در روند سرویس‌دهی خطوط ۶ و ۷ به شهروندان پایتخت صورت خواهد پذیرفت به‌گونه‌ای که ظرفیت مسافرپذیری و جابجایی مسافران در خط ۶ حدود ۴برابر افزایش می‌یابد. برای افتتاح این ۵ ایستگاه و یک ورودی جدید به همراه آماده سازی ۱۱ کیلومتر مسیر تونلی، مبلغی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان در بخش‌های  ساختمانی و تجهیزاتی هزینه شده که تأمین آن در شرایط اقتصادی کنونی کار آسانی نبوده است. برنامه سال ۱۴۰۲ افتتاح حداکثری ایستگاه‌های باقیمانده خطوط ۶ و ۷ و همچنین رفع نواقص ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری است.

وی افزود این مهم با تزریق به موقع منابع مالی امکان پذیر است؛ بگونه‌ای که حتی می‌توان شاهد افتتاح ۱۳ ایستگاه دیگر فقط در خط ۶ طی سال ۱۴۰۲ باشیم، در مورد سرانجام ساخت قطار ملی با همت نیروهای داخلی، اقدامات مهمی در آزمایش‌های موفقیت آمیز قطار ملی با عمق داخلی‌سازی ۸۵ درصد رخ داد و این زیرساختی است که امیدوارم سال آینده روی ریل خدمت‌رسانی قرار گیرد و تولید انبوه ۱۵ رام از آن دنبال می‌شود.

افتتاح ایستگاه میدان کتاب در خرداد 1402

اسفند 1401: آقای محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت مترو تهران، از اماده سازی ایستگاه مترو میدان کتاب در اواخر بهار 1402 خبر داده است. براساس گفته‌های هرمزی، از سال 1397 تکمیل خطوط 6 و 7 مترو تهران، متوقف شده بود و مدیریت جدید شهری، پروژه را با 64 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفت.

محسن هرمزی؛ مدیرعامل مترو تهران

وی ادامه داد: اما ظرف یک‌سال با روش‌های جدید تأمین مالی، توانستیم 35 درصد پیشرفت ایجاد کنیم. بنابر مصوبه شورای‌عالی ترافیک می‌باید ایستگاه‌های متروی پایتخت به 330 عدد و 490 کیلومتر برسد. این درحالی است که هم‌اکنون 148 ایستگاه مترو فعال، در تهران وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران می‌گوید برای تکمیل 4 خط جدید متروی پایتخت یک برنامه «بیست ساله» وجود دارد. البته ما امیدواریم همه خطوط باقی‌مانده را طی شش الی هفت سال آینده، تکمیل کنیم. وی همچنین می‌گوید که ایستگاه دادمان که در خط 7 مترو به بهره‌برداری رسیده و ایستگاه میدان کتاب که خردادماه 1402 تکمیل می‌شود، با معماری «ایرانی-اسلامی» طراحی شده است.

افتتاح 27 کیلومتر از خط 6 مترو تهران

اسفند 1401: مراسم افتتاح 5 ایستگاه و 11 کیلومتر در مسیر خطوط 6 و 7 مترو تهران، صبح روز چهارشنبه 27 اسفندماه، با حضور ریاست جمهوری، علیرضا زاکانی (شهردار تهران)، مهدی چمران (رئیس شورای شهر تهران) و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد.

مراسم افتتاح ایستگاه های میانی در خط 6 مترو تهران

آقای علیرضا زاکانی، در حاشیه مراسم افتتاح 5 ایستگاه جدید مترو تهران در خطوط 6 و 7 در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز دو قطعه از مترو افتتاح شد؛ یکی قطعه میانی در خط شش (که این خط با 42 کیلومتر، بزرگترین خط ماست) و با افتتاح امروز، 27 کیلومتر آن فعال می‌شود. البته قبلا دو قطعه ابتدا و انتها فعال شده بود اما چون به هم مرتبط نبود، استقبال مسافران از آن پایین بود و فقط 30 هزار مسافر در آن جابه‌جا می‌شد که شامل 25 هزار مسافر در قطعه جنوبی و 5 هزار مسافر در قطعه شمالی بود

وی همچنین ادامه داد: اتصال خطوط باعث می شود، ایستگاه تقاطعی با خطوط 1 و 3 داشته باشیم و همچنین مباحث ایمنی را هم افزایش می‌دهد، چراکه قطعات به صورت مجزا، راه اندازی شده بود و قطعه شمالی خطر آفرین بود.

افزایش قیمت بلیت مترو در سال 1402

اسفند 1401: سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، ضمن اشاره به افزایش قیمت بلیت مترو تهران در سال 1402 و بعد از اتمام ماه رمضان، خبر داده که میانگین افزایش نرخ بلیت مترو حدود 31 درصد نسبت به سال 1401 بوده و نسبت به نرخ تورم که حداقل 46 درصد اعلام شده، پایین‌تر است. جزییات افزایش قیمت بلیت مترو تهران بصورت زیر اعلام شده:

1- برای کسانی که به صورت الکترونیک بلیت خریداری می‌کنند و کسانی که به صورت حضور بلیت می‌خرند، تفاوت قیمت وجود خواهد شد. قیمت پایه بلیت مترو تهران 1402، معادل جدول زیر است (در ساعات غیرپیک، کرایه‌ها 15 درصد ارزان‌تر خواهد بود):

نحوه خرید بلیت خرید الکترونیکی خرید حضوری
ساعت پیک تردد 2 هزارو 700 تومان 3 هزار تومان
ساعت غیرپیک تردد 2 هزارو 295 تومان 2 هزارو 550 تومان

*اطلاعات فوق از سوی شرکت مترو اعلام شده است.

2- مبلغ ورودی مترو از حداقل 2 هزارو 295 تومان تا حداکثر 3 هزارتومان پیش بینی شده است. برای پیمایش پس از دو کیلومتر، به ازای هر کیلومتر 20 تومان به سر جمع هزینه‌ها افزوده خواهد شد.

3- برای خط 5 مترو، حداقل مبلغ ورودیه 3 هزارو 213 تومان خواهد بود که در صورت خرید حضوری در ساعات اوج سفرهای شهری، تا حداکثر 4 هزارو 200 تومان افزایش خواهد یافت.

4- هزینه خرید بلیت حضوری از هشتگرد، از 6 هزارو 273 تومان تا حداکثر 8 هزارو 200 تومان است؛ در این مسیر، مسافران بیش از ۱۵۰ کیلومتر پیمایش خواهند کرد.

5- هزینه بلیت مسافرین فرودگاه امام، از حداقل 10 هزارو 442 تومان تا 11 هزارو 602 تومان درنظر گرفته شده است،

6- برای کاهش رغبت خرید بلیت‌های تک سفره و کاغذی، هزینه هر بلیت برای شهر تهران، 4 هزارتومان، شهر کرج 5 هزارتومان و فرودگاه امام 15 هزار تومان است.

7- قیمت کارت بلیت مترو معادل 12 هزار تومان است؛ این کارت‌ها همچون گذشته، ودیعه‌ای نیست و شهروندان مالک آن خواهند بود. همچنین دارندگان کارت اعتباری ودیعه‌ای، ظرف سه ماه می‌توانند آن را به مالکیت خود درآورند و اگر مایل نبودند نیز می‌توانند مبالغ را از گیشه‌ها دریافت کنند.

8- مبلغ قابل شارژ در کارت بلیت‌ مترو 50 هزارتومان بود اما از سال 1402، به 100 هزارتومان رسیده است.

9- برای کسانی که از کارت بلیت رایگان استفاده می‌کنند، استفاده از چهار پاره سفر در روز مجاز خواهد بود. رقم شارژ کارت‌های خاص و رایگان نیز 300 هزارتومان خواهد بود. همچنین حداکثر افزایش اعتبار آن از 150 هزارتومان، به 300 هزارتومان تغییر یافته است.

10- برای خبرنگارانی که از سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری استفاده نمی‌کنند، کارت بلیت اعتباری، برای استفاده از مترو و اتوبوس درنظر گرفته خواهد شد.

افتتاح مسیر میانی خط 6 مترو تهران

افتتاح مسیر میانی در خط 6 مترو تهران

اسفند 1401: آقای عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، از افتتاح چهار ایستگاه پر مسافر خط شش مترو پایتخت خبر داد و گفت: این ایستگاه‌های پرتقاضا، اواخر اسفندماه 1401 مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد.

مسیر میانی خط شش مترو تهران، به طول 9.5 کیلومتر آماده افتتاح است و شامل ایستگاه‌های میدان ولیعصر، میدان هفت تیر، لاله و کارگر می‌شود. باتوجه به افتتاح ایستگاه‌های تقاطعی همچون میدان ولیعصر و هفت تیر، به نظر می‌رسد میزان مسافران در خط شش مترو، افزایش چشمگیری داشته باشد.


خطوط مترو تهران 1402

ایستگاه های مترو شهر تهران، هم اکنون دارای 7 خط فعال است که عبارتند از:

شماره خط مسیر حرکت
خط 1 مترو تجریش - کهریزک
خط 2 مترو فرهنگسرا - صادقیه
خط 3 مترو قائم - آزادگان
خط 4 مترو شهید کلاهدوز - ارم سبز
خط 5 مترو گلشهر - صادقیه
خط 6 مترو حرم حضرت عبدالعظیم - کوهسار
خط 7 مترو ورزشگاه تختی - میدان کتاب

*اطلاعات فوق از سوی شرکت مترو اعلام شده است.

نقشه مترو تهران 1402

جدیدترین نقشه خطوط مترو تهران، شامل نقشه ایستگاه مترو تهران و نقشه مترو تهران در سال جدید را از لینک زیر دریافت کنید:

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران