چند نکته درباره برادران FX

تفاوت فونیکس اف ایکس اکسلنت و پریمیوم

28 اردیبهشت 1402 11:00

شرکت مدیران خودرو، طی مراسمی که در دی‌ماه 1401 در هتل استقلال تهران برگزار شده بود، برای نخستین‌بار، از کراس‌اور FOWNIX FX رسما رونمایی کرد. 

براساس اطلاعات رسمی که توسط مدیران خودرو به رسانه‌ها تحویل شده، فونیکس FX قرار است در نسخه‌های مختلف و با مشخصات فنی متفاوت، به بازار کشورمان بیاید. اما تا به امروز، فعلا دو تیپ مختلف از کراس‌اور FX تحویل خریداران ایرانی شده. اولین تیپ، فونیکس FX اکسلنت است که تولیدمحدود بود و عرضه‌اش در ایران متوقف شده. دومین تیپ نیز فونیکس FX پریمیوم است. حالا سوال اینجاست که تفاوت فونیکس FX اکسلنت و پریمیوم چیست؟!

مراسم رونمایی فونیکس اف ایکس

همانطور که گفتیم، اولین نسخه، که در واقع ارزان‌ترین تیپ فونیکس FX محسوب می‌شود، تیپ اکسلنت نام داشت که در مشخصات فنی، همانند فونیکس تیگو7 پرو بود؛ به این معنی که قلب 1.5 لیتری توربوشارژ با گیربکس CVT در سینه‌اش داشت. براساس مسئولان شرکت مدیران خودرو، تولید فونیکس FX اکسلنت، بصورت بسیار محدود بوده و حداکثر 700 دستگاه از این خودرو، تحویل خریداران ایرانی شده است.

دومین نسخه، که در واقع نسخه تولیدانبوه فونیکس FX محسوب می‌شود، تیپ پریمیوم نام دارد. در این تیپ، که در مشخصات فنی مشابه فونیکس تیگو8 پرو است، چندین اتفاق مهم رخ داده:

. به موتور 1.6 لیتری مجهز شده.
. گیربکس دوکلاچه از نوع تَر (wet) دارد.
. سیستم تعلیق آن در محور عقب، از نوع «مولتی لینک» است. درحالیکه تیپ اکسلنت، از تعلیق «یکپارچه» بهره می‌برد. بنابراین می‌توان گفت که در تیپ پریمیوم، سواری خودرو نرم‌تر شده و پایداری آن در پیچ‌ها نیز بیشتر از تیپ اکسلنت است. 

در جدول زیر، تفاوت فونیکس FX اکسلنت با فونیکس FX پریمیوم را مشاهده می‌کنید:

تیپ خودرو FX اکسلنت FX پریمیوم
کد موتور SQRE-4T15C SQRF-4J16
نوع موتور 1.5 لیتری توربو 1.6 لیتری توربو
حداکثر قدرت 154 اسب بخار 194 اسب بخار
حداکثر گشتاور 230 نیوتن متر 290 نیوتن متر
گیربکس CVT با 9 دنده مصنوعی DCT با 7 دنده
ساختار کلاچ خشک غوطه‌ور در روغن
تعلیق عقب یکپارچه مولتی لینک
وزن تقریبی 1420 کیلوگرم 1444 کیلوگرم
حداکثر سرعت 191 کیلومتربرساعت 206 کیلومتربرساعت
مصرف ترکیبی 7.3 لیتر 7.1 لیتر

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

علاوه بر تیپ‌های اکسلنت و پریمیوم، دو تیپ دیگر فونیکس FX نیز قرار است به ایران بیایند. سومین نسخه، که احتمالا تا پایان سال 1402 به بازار می‌آید، تیپ FX دو دیفرانسیل این خودرو بود که البته اگر دقیق‌تر بگوییم، نسخه تمام چرخ محرک یا AWD برای فونیکس FX است. این تیپ، هنوز در بازار چین عرضه نشده است، بنابراین نمی‌توان تخمین درستی درباره محدوده قیمتی آن داشته باشیم. فونیکس FX دو دیفرانسیل، به لحاظ مشخصات موتور و گیربکس، کاملا مشابه تیپ پرمیوم خواهد بود.

چهارمین نسخه، که احتمالا در سال 1403 آنرا می‌بینیم، تیپ FX پلاگین هیبرید این خودروست. این تیپ نیز هنوز به بازار چین عرضه نشده و فعلا هیچگونه جزییات مهمی درباره آن نمی‌دانیم. 


اخبار شرکت مدیران خودرو

جدیدترین خبرهای شرکت مدیران خودرو، شامل شرایط فروش ام وی ام، شرایط فروش اقساطی چری، شرایط فروش اعتباری فونیکس، قیمت لوازم یدکی ام وی ام و چری، همچنین آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای کارکرده ام‌وی‌ام و چری با خودروهای نو و همچنین شرایط تعویض خودروهای قدیمی با محصولات جدید مدیران خودرو را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

همچنین اگر شما هم یکی از مالکان محصولات شرکت مدیران خودرو هستید، پیشنهاد می‌کنیم که خواندن مطلب قیمت لوازم یدکی ام وی ام و همچنین مطلب سرویس ادواری مدیران خودرو را نیز از دست ندهید.

دیدگاه کاربران