• کانسپت ماهنورد تويوتا
  • کانسپت ماهنورد تويوتا
  • کانسپت ماهنورد تويوتا
  • کانسپت ماهنورد تويوتا
  • کانسپت ماهنورد تويوتا
  • کانسپت ماهنورد تويوتا
  • کانسپت ماهنورد تويوتا

با الهام از لندکروزرFJ40

معرفی کانسپت ماهنورد تویوتا

21 مهر 1402 10:10

شرکت تویوتا به مناسبت 50 سالگی استودیو طراحی خود در آمریکا، یعنی Calty Design Research، یک خودروی ماه­نورد کانسپت را معرفی کرده است.

این خودرو یعنی لونا کروزر کوچک یا BLC، یکی از چندین خودروی کانسپت به شمار می­‌آید که به مناسبت گرامیداشت کالتی دیزاین معرفی شده است. بنابر اعلام سازنده، این خودرو با هدف تجسس در مسیرهای ناهموار طراحی شده است.

ماه نورد تویوتا با الهام از FJ40 لندکروزر طراحی شده و نشان TOYOTA نیز در بخش جلو نصب شده است، تا فرازمینی‌ها بدانند با چه خودرویی روبرو هستند. سقف شیشه‌ای گسترده این خودرو مستقیما به جلوپنجره متصل شده  و حداکثر میدان دید را ارائه می­‌کند.

کانسپت ماهنورد تویوتا

در کابین BLC با داشبوردی دیجیتال مجهز به فناوری واقعیت افزوده مواجه هستیم، که دو جوی استیک برای کنترل تایرهای بدون باد، پنل‌های MOLLE و صندلی‌های فریم فضایی قابل تنظیم را به همراه دارد. چندین دوربین‌ و حسگر در اطراف بدنه نصب شده، ضمن ­این‌که در صندوق با قابلیت بازشو طراحی شده و در هریک از چرخ‌ها نیز یک موتور نصب شده است.

تویوتا طبق تفاهم‌نامه‌ای که در سال 2019 با آژانس هوافضای ژاپن امضا کرده، مشغول طراحی ماه­نورد سرنشین دار با توانایی بررسی سطح ماه است. براساس اعلام خودروساز ژاپنی‌، این ماه نورد سلول سوختی می‌­تواند بیش از 10 هزار کیلومتر مسافت را طی کند. بنابراین هرگونه نگرانی احتمالی درباره شعاع حرکتی از بین خواهد رفت.

کانسپت ماهنورد تویوتا

البته تویوتا تنها خودروسازی نیست که در زمینه طراحی ماه نورد فعالیت می‌کند چراکه گروه هیوندای (HGM)  هم در اوایل امسال از برنامه‌های خود برای طراحی و ساخت یک ماهنورد خبر داد، که نسخه نهایی آن را در سال 2027 معرفی خواهد کرد. بنابر اعلام هیوندای، در ساخت این ماهنورد از قطعات سایر محصولات این برند و کیا استفاده شده است، که پیشرانه‌های برقی، باتری، سیستم تعلیق، دوربین‌ها، حسگرها و سایر موارد را شامل می­‌شود.

جنرال موتورز هم اوایل سال 2022 از همکاری با لاکهید مارتین (Lockheed Martin) در طراحی ماهنورد به منظور استفاده در پروژه آرتمیس خبر داد. برند آمریکایی از نسخه ساده‌­ای از پلتفرم آفرودر برای حمل دو فضانورد و وسایل آن‌ها استفاده خواهد کرد. ماهنورد جنرال موتورز با استفاده از تایرهای جدید گوودیر راهی فضا خواهد شد. این شرکت سازنده تایر سال‌ها پیش در ماموریت آپولو 11 همکاری کرده بود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران