شرکت رنو از یک کراساور شهری کلاس B به نام کاردیان (Kardian) رونمایی کرده است. در هنگام رونمایی از رنو کاردیان در اواخر سال 2023، خودروساز فرانسوی از تولید انحصاری این مدل در برزیل و صادرات آن به سایر کشورهای آمریکای جنوبی خبر داد.
قرار بود شرکت اتوواز در روسیه هم وظیفه تولید رنو کاردیان را برعهده بگیرد، اما پس از اعمال تحریمهای جهانی علیه این کشور، رنو هم از بازار روسیه خارج شد. اکنون مراکش به عنوان دومین سایت تولید رنو کاردیان معرفی شده است. این کراساور 4.1 متری از این کشور به سایر کشورهای آفریقایی و همچنین منطقه خاورمیانه، صادر خواهد شد.
هر چند رنو از کاردیان با عنوان «کراس اور شهری کلاس B» یاد میکند، اما این خودرو در واقع نسخه تغییریافته از نسل سوم داچیا ساندرو استپوی است.
طراحی رنو کاردیان
چهره رنو کاردیان به واسطه چراغهای دوقسمتی جلو، از ساندرو استپوی متمایز شده است، درحالیکه جلوپنجره، سپرها و چراغهای C-شکل عقب به همتای اروپایی شباهت دارد.
ابعاد بدنه رنو کاردیان در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.119، 1.773، 1.544 و 2.604 متر اعلام شده است، که در مقایسه با ساندرو استپوی، افزایش در طول و ارتفاع و کاهش عرض را نشان میدهد. فاصله بین محورها نیز در این دو مدل یکسان است. بدنه این خودرو بر رینگهای 17 اینچی قرار میگیرد.
فاصله کف رنو کاردیان تا سطح زمین هم 209 میلیمتر اعلام شده، که 8 میلیمتر بالاتر از ساندرو استپوی است. فضای محفظه بار هم با افزایش 82 واحدی نسبت به استپوی به 410 لیتر میرسد.
کابین و امکانات رنو کاردیان
در فضای کابین رنو کاردیان با طرحی مشابه با محصولات داچیا مواجه هستیم، که نمایشگر 8 اینچی، کنترلهای دایرهای سیستم تهویه و پشت آمپر 7 اینچی را به همراه دارد. البته طراحی فرمان، کنسول میانی و اهرم دنده تغییر کرده است.
رنو کاردیان به صورت استاندارد به شش کیسه هوا، دوربین 360 درجه، کروزکنترل تطبیقپذیر، ترمز خودکار و پایش نقطه کور مجهز شده است.
رنو کاردیان بازار مراکش از نظر ظاهری با همتای برزیلی تفاوتی ندارد، اما از نظر امکانات در سطح پایینتری قرار دارد.
در تیپ پایه، دو کیسه هوا، صفحه نشاندهنده عقربهای، تهویه مطبوع و کروز کنترل وجود دارد، درحالیکه نسخه بازار برزیل، به صورت استاندارد به شش کیسه هوا، نمایشگر 7 اینچ، تهویه مطبوع اتوماتیک و دوربین عقب مجهز شده است. البته تیپ کامل رنو کاردیان بازار مراکش هم تمام این امکانات به همراه دوربین 360 و سامانه پایش نقطه کور را به همراه دارد.
مشخصات فنی رنو کاردیان
رنو کاردیان در برزیل به پیشرانه یک لیتری توربوشارژ TCe با 125 اسببخار قدرت و 220 نیوتنمتر گشتاور مجهز شده است، که با هر دو سوخت بنزین و اتانول سازگاری دارد. خروجی پیشرانه از طریق گیربکس شش سرعته دوکلاچه به محور جلو منتقل میشود.
نخستین تفاوت رنو کاردیان تولید مراکش با مدل بازار آمریکای لاتین، پیشرانه توربودیزل این خودروست. این پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری dCi با 102 اسببخار قدرت و 220 نیوتنمتر گشتاور به گیربکس 5 سرعته دستی متصل شده است.
رنو کاردیان در بازار مراکش با پیشرانه یک لیتری توربوشارژ Tce با 100 اسببخار قدرت و 160 نیوتنمترگشتاور به همراه گیربکس CVT هم قابل خریداری است. در نسخه بازار برزیل با این پیشرانه، گیربکس شش سرعته دوکلاچه نصب میشود. در برخی کشورهای آمریکای جنوبی هم میتوان این خودرو را با پیشرانه 1.6 لیتر تنفس طبیعی با 114 اسببخار قدرت خریداری کرد.
صرف نظر از پیشرانه، کلیه نسخههای رنو کاردیان به صورت محرک-جلو تولید میشود.
قیمت رنو کاردیان
قیمت پایه رنو کاردیان در مراکش، تقریبا معادل با 18,800 دلار تعیین شده است. نکته جالب اینکه سایت رنو در مراکش، داچیا ساندرو استپوی را نیز با قیمت پایه تقریبا 16 هزار دلار به فروش میرساند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : kolesa.ru