• اعلام همکاري هوندا و نيسان

اتحاد ژاپنی برای مقابله با تسلا و خودروسازان چینی

اعلام همکاری هوندا و نیسان

29 اسفند 1402 10:40

با گسترش سایه چین بر سر صنعت خودروسازی، می­‌شد به راحتی پیش‌­بینی کرد که خودروسازان باسابقه راهی به جز اتحاد با یکدیگر ندارند. قراردادی که میان هوندا و نیسان منعقد شده، می­‌تواند یکی از بهترین نمونه‌ها در این زمینه باشد.

هرچند برنامه همکاری این دو برند در مراحل اولیه قرار دارد، اما بنابر اطلاعیه رسمی، دو خودروساز ژاپنی در حال مطالعه روش‌های همکاری مشترک در زمینه ساخت خودروهای برقی و قطعات و نرم‌­افزارهای مربوط به آن‌ها هستند.

به گزارش رویترز، مدیرعامل هوندا آقای توشی هیرو میبه در اظهارنظری محافظه کارانه، از بررسی پتانسیل­‌های این همکاری مشترک سخن گفته است. اما مدیرعامل نیسان آقای ماکوتو اوشیدا اعلام کرده است، که همکاری این دو برند به ژاپن محدود نشده و سراسر جهان را شامل خواهد شد. وی در گفتگو با خبرنگاران به افزایش سریع تعداد رقبای نوظهور و همچنین تشدید رقابت اشاره کرده است. به نظر می­‌رسد سخنان وی علاوه بر خودروسازان چینی، به شرکت تسلا هم اشاره کند. به گفته­ وی تا زمانی که به روش‌های فعلی و رویکردهای سنتی پایبند باشیم، پیروزی در رقابت اتفاق نخواهد افتاد.

اعلام همکاری هوندا و نیسان

نیسان با عرضه لیف در سال 2010، یکی از پیشگامان بازار خودروهای برقی به شمار می‌­آمد، اما در طول سال‌های اخیر نتوانست جایگاه خود را حفظ کند.

همکاری هوندا و نیسان کمی عجیب به نظر می‌­رسد، چراکه نیسان همچنان به عنوان عضوی از اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی شناخته می­‌شود. این شرکت در حال طراحی نسل بعدی نیسان میکرا براساس پلتفرم مشترک با رنو 5 برقی است. حتی احتمال دارد که این دو خودرو در یک محل مشترک یعنی در فرانسه تولید شوند. البته رنو در سال‌های اخیر و پس از امضا قرارداد با گروه جیلی، سهم خود در نیسان را کاهش داده است.

البته مدیرعامل نیسان به مخاطبان اطمینان داده است، که هرگونه برنامه مشترک با هوندا، بر شراکت این برند با رنو و همچنین حضور در بازار اروپا، هیچ تاثیری نخواهد داشت.

از طرف دیگر، هوندا هم با چند شرکت همکاری دارد. این شرکت در آمریکای شمالی از پلتفرم GM Ultium جنرال موتورز برای ساخت خودروهای برقی هوندا و آکورا استفاده می‌­کند. علاوه بر این، خودروساز ژاپنی قصد دارد با همکاری سونی، سه خودروی برقی جدید را تا قبل از پایان این دهه روانه بازار کند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران