در فاصله سالهای 1961 تا 1992، بیش از 8 میلیون دستگاه رنو 4 در بیش از صد کشور جهان به فروش رسید. این خودرو به عنوان پاسخ رنو به سیتروئن 2CV تا سال 1994 در اسلونی تولید میشد. با گذشت سی سال، نام این محصول موفق رنو دوباره زنده شده است، هرچند که مدل جدید را نمیتوان جانشین مدل کلاسیک دانست.
پس از رونمایی در نمایشگاه خودرو پاریس 2024، فروش رنو R4 از اوایل سال آینده در اروپا آغاز خواهد شد.
طراحی رنو 4 مدل 2025
همانطور که چند سال قبل در کانسپت 4ever تروفی مشاهده کردیم، رنو 4 جدید در واقع همتای قد بلند نسل جدید رنو 5 است، که برای ایفای نقش کراساور، قطعات پلاستیکی روی بدنه را نیز به همراه دارد. فرم جعبهای بدنه، چراغهای دایرهای-شکل جلو و عمودی در عقب و حتی سقف پارچهای برقی میتواند یادآور مدل کلاسیک باشد.
به منظور سهولت در بارگیری، در صندوق تا روی سپر عقب امتداد یافته است به نحوی که بخش بازشو، تنها 61 سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد.
ابعاد بدنه رنو 4 که سازنده از آن با عنوان R4 یاد میکند، در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.14، 1.8 ، 1.57 و 2.62 متر اعلام شده است. این مدل در جایگاه بین کلیو و کپچر قرار میگیرد. کف خودرو با رینگهای 18 اینچی، 18.1 سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد.
کابین و امکانات رنو 4 مدل 2025
طراحی فضای کابین رنو 4 نیز به رنو 5 شباهت دارد، هرچند که با توجه به فاصله بیشتر بین محورها، فضای بیشتری ارائه میدهد. از مهمترین ویژگیهای این بخش میتوان به صفحه نشاندهنده 10.1 اینچ، نمایشگر لمسی 10 اینچ و البته تعدادی دکمه فیزیکی اشاره کرد.
مشخصات فنی رنو 4 مدل 2025
همچون رنو 5، نسل جدید رنو 4 نیز براساس پلتفرم AmpR Small شکل گرفته است. در مدل پایه، این خودرو 121 اسببخار قدرت و 225 نیوتنمتر گشتاور در اختیار دارد. اما در تیپ نیرومندتر رنو 4 E-Tech، قدرت 148 اسببخار و گشتاور 245 نیوتنمتر به راننده هدیه میشود، تا بتواند ظرف 8.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست پیدا کند. این مدل در شتاب ثانویه هم وضع بدی ندارد، چراکه افزایش سرعت از 80 به 120 کیلومتر برساعت هم به کمتر از 7 ثانیه زمان نیاز دارد.
دو مجموعه باتری 40 یا 52 کیلووات ساعت را میتوان برای رنو R4 سفارش داد که بنابر اعلام سازنده، برد حرکتی 300 یا 400 کیلومتر (برمبنای WLTP) را ارائه خواهد کرد. این باتریها از جریان عادی 11 و جریان سریع 100 کیلووات پشتیبانی میکند. افزایش شارژ از 15 به 80 درصد با جریان سریع به نیم ساعت زمان نیاز دارد.
همچون نسل جدید رنو 5، سیستم تعلیق رنو 4 نیز در هر دو محور به صورت چند-اتصالی طراحی شده، که در کلاس خودروهای B بسیار کمیاب است. وزن رنو 4 در مدل پایه و ظرفیت یدککشی آن به ترتیب 1.410 و 750 کیلوگرم اعلام شده است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com