محصولات شاکمن با کشنده دنیز به بازار ایران راه پیدا کردند که البته ایرانخودرو دیزل در عرضه و فروش آن، موفقیتی کسب نکرد. اما امروزه ساختههای شاکمن با چند تولیدکننده در بازار کشورمان حضور دارند که ویرادیزل یکی از آنهاست. این شرکت که قبلاً محصولاتی از شاکمن را عرضه کرده بود، کشنده پرقدرت 560 اسب بخاری شاکمن را نیز در سبد تولید دارد که از جهاتی به کشنده KMC XT1856 کرمان موتور نیز بسیار شبیه است.
کشنده ویرا E1st در ایران
کشنده ویرا E1st که با نام ویرا 560 نیز شناخته میشود، از بدنهای مشابه با کشنده کارمانیا KMC XT1856 بهره میبرد و حتی با کشنده جدید X6000 گروه آرین دیزل که قرار است از سوی این کمپانی به بزار کشور راه پیدا کند نیز شباهتهای بسیاری دارد. حتی در بحث طراحی داخل کابین نیز باید گفت که فضای داخلی کشنده KMC XT1856 در واقع نسخه قبلی این طراحی است و در نسل جدید، فضای داخلی ویرا 560 را شاهدیم که همین داشبورد و طراحی کابین را در کشنده شاکمن X6000 نیز میبینیم.

اما ویرا E1st با وجود داشتن شباهتهای فنی با KMC XT1856، در برخی بخشهای اساسی مثل گیربکس با آن کاملاً متفاوت است. این روزها کشندههای 550 و 560 اسب بخاری متنوعی از سوی تجری سازان کشورمان در حال عرضه هستند که شباهتهای فنی زیادی نیز در بخش قوای محرکه آنها میتوان دید. با این وجود، محصولی موفق خواهد بود که کیفیت مونتاژ و ساخت بهتری داشته باشد، امکانات رفاهی آن بیشتر بوده و البته خدماتدهی گستردهتری نیز به مشتری ارائه کند تا هرچه ارزش مبلغ پرداختی آن واقعیتر و رقابتیتر شود.
طراحی داخلی و خارجی کشنده ویرا E1st
در طراحی کشندههای چینی موجود در کشورمان میتوان چندین کشنده را نام برد که در طراحی بدنه کابین و حتی داخل اتاق، مرسدسبنز آکتروس به عنوان الگو قرار گرفته است. ویرا E1st نیز یکی از همین کشندههاست که از نمای بغل، رگههایی از الگوبرداری از آکتروس را میتوان دید. این کشنده در نمای جلو با داشتن سینه بلند و یک جلوپنجره کوچک به سبک کهکشانی در پایین آن، نمایی خاص و بهروز دارد.
از نظر ظاهری میتوان گفت این کشنده در رده بهترینهای چینیهاست. این وضعیت در داخل کابین نیز کاملاً دیده میشود. داشبوردی زیبا و با طراحی مشابه با تجاریهای اروپایی که با داشتن یک نمایشگر پشت فرمان کاملاً دیجیتالی به سبک مرسدسبنز آکتروس نسل پنجم، نمایی کاملاً متفاوت از آنچه در کشندههای چینی دیدهایم را به ما نشان میدهد.

در طراحی این داشبورد کاملاً مشخص است که مرسدسبنز آکتروس به عنوان الگو استفاده شده است. کف کابین کاملاً صاف است که این روزها در بسیاری از کشندههای سقف بلند داخلی، این سبک طراحی پیاده شده است تا تردد در داخل اتاق به راحتی ممکن باشد. در محل سانروف نیز دریچههای کولر درجا قرار دارند و تعدادی جا برای قراردادن لوازم در پیشانی اتاق و بالای شیشه جلو، طراحی شده است.
از نکات جالب توجه این کشنده، خلوت بودن داشبورد از دکمههای آنالوگ است که دلیل آن هم دیجیتالیشدن بسیاری از دکمهها و کلیدهاست. این نحوه طراحی که این روزها در حال شایعشدن هست، نمایی بهروزتر و پیشرفتهتر را به خریدار نشان میدهد؛ اما بسیاری از افراد نیز هنوز دکمههای دستی و آنالوگ را بیشتر میپسندند.

از دیگر نکات مثبتی که در خصوص طراحی داخلی این خودرو باید گفت، طراحی قسمت خواب آن و صندلیهای این کشنده است. البته امروزه با رقابتی که در بین محصولات چینی داخلی دیده میشود، صندلی که یکی از مهمترین فاکتورهای راحتی راننده هست، بسیار بیشتر از قبل مورد توجه تولیدکنندگان قرار دارد.
مشخصات فنی کشنده ویرا دیزل E1st
پیشرانه ویرا E1st یک موتور از ساختههای کومنز با کد M13 و با حجم 12.5 لیتر است که بیشترین قدرت تولیدی آن برابر با 560 اسب بخار بوده و بالاترین گشتاور تولیدی نیز 2600 نیوتن متر است. درباره موتورهای سری M13 کامنز باید بدانیم که این موتور از موتورهای کومنز بوده و به نوعی مخصوص برای شاکمن طراحی شده است و از نظر قدرت و گشتاور و همچنین طراحی نیز با موتورهای سری X13 این شرکت، شباهت بسیاری دارد.

برای مثال وقتی موتور ویرا E1st را با موتور امپاور 560 مقایسه میکنیم، از نظر حجم موتور در حدود 0.4 لیتر بیشتر است؛ اما از نظر قدرت و گشتاور با هم برابرند. در واقع موتورهای سری M13 توسط Xian در چین و با همکاری کومنز ساخته میشوند و این در حالی است که موتورهای سری X13 توسط کومنز و برای استفاده با گیربکسهای ZF طراحی شدهاند که در کشورمان روی فوتون امپاور 560 و بایک X9 نیز میبینیم.
سری موتورهای M13 کومنز برای استفاده در طیف گستردهای از خودروهای سنگین طراحی شده است و استفاده گستردهای دارد. گیربکس این کشنده مثل دیگر کامیونهای ویرادیزل از ساختههای ایتون است. یک گیربکس 2+12 دنده است که اینتادر 5 حالته نیز دارد و قبلاً آن را روی کشنده ویرا Y3 و دماغدار Z3 نیز دیدهایم.
| نام خودرو | کشنده ویرا E1st |
|---|---|
| تعداد سیلندر/ نوع موتور | 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز |
| حجم موتور / کد موتور | 12.5 لیتر / M13E5-560 |
| استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
| حداکثر قدرت | 560 اسب بخار در 1800 rpm |
| حداکثر گشتاور | 2600 نیوتن متر در 1000-1400 rpm |
| گیربکس | 12+2 سرعته اتوماتیک fast-eaton |
| کلاچ | تکصفحهای خشک به قطر 430 میلیمتر |
| ترمز کمکی | اینتاردر هیدرولیکی 5 حالته ساخت ZF + ریتاردر موتور |
| برنامههای کنترلی و کمکی | ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خط خوان LDWS / کروز کنترل / سیستم ضدلغزش ASR / سیستم روشنایی اتوماتیک Auto Light/ هشدار تصادف از جلو FCWS / ترمز الکترونیکی EBS |
| سیستم فرمان | هیدرولیک |
| سیستم ترمز جلو / عقب | دیسکی دومداره |
| باک سوخت | آلومینیوم به حجم 400+980 لیتر |
| باک ادبلو | پلیمری به حجم 40 لیتر |
| وزن خالص کشنده | 8000 کیلوگرم |
| وزن مجموع ناخالص مجاز | 44000 کیلوگرم |
| طول / عرض / ارتفاع | 6280 / 2550 / 3965 (میلیمتر) |
| فاصله محوری | 3600 (میلیمتر) |
| سیستم تعلیق جلو | فنر شمش پارابولیک با کمکفنر |
| سیستم تعلیق عقب | پنوماتیک با چهار بالن باد با قابلیت تنظیم ارتفاع |
| سایز و نوع تایر | 315-80R22.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سوی شرکت خودروساز اعلام شده است.
یک امتیاز بزرگ این کشنده، داشتن مخزن سوخت 980 و 400 لیتری آن هست که نیاز به سوخت گیری در مسیرهای طولانی را کمتر میکند. فاصله محوری این کشنده برابر با 3600 میلیمتر است که در رده کمترینها در بازار مثل امپاور 500 هست. میتوان گفت هرچه فاصله محوری بیشتر باشد، هم پایداری خودرو بیشتر خواهد بود و هم حرکت نرمتری دارد. ضمن اینکه این کشنده با داشتن طول شاسی بلندتر و سیستم تعلیق بادی در محور عقب، فاقد میل موجگیر است که امیدواریم در نسخههای تولید انبوه به میل موجگیر نیز مجهز شود. میل موجگیر خصوصاً در سیستمهای تعلیق بادی، استهلاک محور عقب را کاهش داده و پایداری محور را بالا میبرد.

ترمزها به سبک بسیاری از خودروهای تجاری که این روزها میبینیم از نوع تمام دیسکی در هر دو محور هستند که به سیستمهای مختلف کمکی و ایمنی مثل ترمز الکترونیکی، ترمز هوشمند اضطراری، سیستم پایداری الکترونیکی و ضد لغزش هم مجهز شده است. البته این کشنده دارای ترمز کمکی از نوع ریتاردر موتور و اینتاردر گیربکس نیز هست. وزن مجموع ناخالص مجاز این کشنده 44 تن هست و وزن خالص آن برابر با 8 تن بوده که میتوان گفت هرچند سبکترین نیست اما در رده سبک وزنها قرار دارد.
سیستمهای ایمنی و رفاهی کشنده ویرا E1st
کشنده ویرا E1ST از نظر امکانات ایمنی در سطح بسیار خوبی قرار دارد که آن را در رده بهترینها از این نظر در بین کشندههای داخل کشور قرار میدهد. وجود امکانات ایمنی مثل ترمزهای دیسکی در هر دو محور به همراه ریتاردر موتور و اینتاردر گیربکس در کنار سیستمهایی مثل ترمز ضد قفل ABS، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، سیستم کنترل پایداری ESC، رادار خطخوان LDWS، کروز کنترل، سیستم ضدلغزش ASR، سیستم روشنایی اتوماتیک Auto Light، هشدار تصادف از جلو FCWS، ترمز الکترونیکی EBS، بوق هشدار دندهعقب، سیستم ایمنی حمل کالای خطرناک ADR، چراغهای تمام LED که روشنایی بهتری در مقایسه با چراغهای هالوژنی و زنون دارند، دوربین 360 درجه و دندهعقب و... باعث میشود این کشنده از نظر ایمنی حرکتی نمره بالایی کسب کند.

از امکانات رفاهی این خودرو نیز میتوان به این موارد اشاره کرد: سیستم تهویهمطبوع اتوماتیک، صندلی راننده و سرنشین مجهز به گرمکن و سردکن بخاری، بخار درجا و کولر درجا، یخچال 42 لیتری، اینورتر 2 کیلوواتی، ترمز دستی برقی، دو تخت خواب، آینههای برقی به همراه گرمکن، کلید روشن کردن موتور خودرو از بیرون کابین، بالابر برقی کابین، سیستم ورود بدون کلید keyless و... .
ارزش خرید کشنده E1st ویرا دیزل
کشندههای بالای 500 اسب بخار در این روزها در بازار کشورمان در حال زیاد شدن هستند و ویرا E1st با قدرت 560 اسب بخار در بالاترین رده در بین خودروهای تجاری تولیدی در کنار چند محصول دیگر قرار میگیرد. میتوان گفت که این کشندهها از نظر امکانات رفاهی و ایمنی و همچنین تواناییهای حرکتی در یک سطح قرار دارند و چیزی که این وسط باعث تمایل و جذب خریدار به یک محصول میشود، قیمت آن و البته سطح خدمات دهی شرکت سازنده است.
. قیمت انواع ماشین سنگین
. خرید و فروش ماشین سنگین
. شرایط فروش کامیون ویرا دیزل
ویرا دیزل از زیرمجموعههای گروه ماموت است که همه آن را با نام اسکانیا میشناسیم. اما باید گفت که در طی دو سال اخیر از شروع فعالیت این شرکت، هنوز محصولات آن به گستردگی برخی از رقبایش نیست. البته که در این سطح قدرتی، کلاً محصولات کمتری نسبت به کشندههای زیر 500 اسب بخار به فروش رسیدهاند اما بازهم ویرادیزل نیاز به شناخته شدن بیشتر دارد. کشنده ویرا E1st یکی از زیباترین و بهترین کشندههای 560 اسب بخار بازار است که میتوان از رقبای آن به بایک X9، فوتون امپاور 560 و کامل P9 اشاره کرد.
نویسنده : علیرضا داوودی
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز





