تردیدهای عظیم خودرو با شاسی‌بلند جدیدش

بررسی فوتون ساوانا؛ اولین آفرودر چینی ایران

7 مرداد 1397 14:03

عظیم خودرو، شرکتی است که از ابتدای دهه 80 شمسی فعالیت رسمی‌اش را آغاز کرد، در سال 96 موفق به گرفتن نمایندگی کمپانی فوتون شد و برای سال 97 نیز برای عرضه محصول جدیدش برنامه‌ریزی کرده بود. البته این محصول جدید، خودرویی نیست که به این راحتی‌ها در بازار کشورمان به موفقیت برسد.

ساوانا در آفرود، بهترین چینی بازار ایران است.اولویت فوتون: خودروهای تجاری

اواسط دهه 90 میلادی، فوتون به‌عنوان زیرمجموعه گروه خودروسازی بایک (BAIC) کارش را در چین شروع کرد. فوتون در آن زمان هر خودرویی نمی‌ساخت و حتی این روزها که دو دهه از تاسیسش می‌گذرد، همچنان نیز به سنتش وفادار مانده و هر خودرویی تولید نمی‌کند. عمده فعالیت فوتون، در زمینه ساخت خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین است ولی در کنار آن‌ها، چندین خودرو غیرتجاری هم دارد و جالب است بدانید که همگی این خودروها یا پیکاپ هستند یا شاسی‌بلند یا ون.

ساوانا؛ تنها شاسی‌بلند فوتون

ساوانا از سال 2015 به بازار چین آمد و تا به امروز نیز تنها شاسی‌بلندی است که فوتون در خط تولیدش دارد. البته فوتون، نسخه‌های سابق این چینی را قبلا با نام U201 و قبل‌تر از آن هم با نام تاپ‌لندر (Toplander) نیز به بازارها فرستاده بود.

ساوانا نخستین‌بار در مردادماه 96 و در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شد. سپس در آذرماه همان سال نیز به نمایشگاه خودرو تهران آمد تا عظیم خودرو ثابت کند که عرضه آن به بازار کشورمان حتمی خواهد بود.

ساوانا در ابتدا قرار بود با جعبه‌دنده دستی و اتومات عرضه شود. نسخه اتومات آن هم دو تیپ نیمه‌فول و فول داشت ولی ظاهراً عظیم خودرو تصمیمش را تغییر داده و از واردات نسخه دستی‌اش صرف‌نظر کرده است. جالب‌تر اینکه می‌خواهد نسخه اتوماتش را با تجهیزات کامل به بازار کشورمان عرضه کند؛ یعنی با امکانات زیر:

  • سانروف برقی
  • سنسورهای جلو و عقب
  • استارت دکمه‌ای
  • تهویه دوگانه اتومات / تهویه عقب
  • مه‌شکن جلو / دی‌لایت / اتولایت
  • کروز کنترل / کمکی حرکت در شیب / کنترل پایداری / کنترل کشش
  • مانیتور 7 اینچی / دوربین عقب
  • آینه‌های تاشو برقی / آینه عقب الکتروکرومیک
  • دو دیفرانسیل فول تایم دو حالته
  • چهار ایربگ (راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای)
  • ردیف سوم صندلی‌ها (هفت نفره) / روکش چرم صندلی‌ها

بوی تویوتا !

فوتون برای ساخت ساوانا، ابعاد و اندازه‌های تویوتا فورچونر نسل اول را کپی کرده است، فقط همین! پس واضح بگوییم که ساوانا نه در پلتفرم و نه در هیچ قطعه‌ دیگری با محصولات تویوتا اشتراک فنی ندارد. البته این دلیل نمی‌شود که توانایی خوب ساوانا را در آفرود نادیده بگیریم.

ساوانا در کلاس شاسی‌بلندهای متوسط است و با توجه به جثه بزرگش می‌توان آن‌را با بی‌وای‌دی S6 مقایسه کرد. البته ساوانا هم قدرتمندتر است، هم توانایی آفرود بیشتری دارد و هم این‌که سطح تجهیزاتی نسخه وارداتی‌اش کامل‌تر از S6 انتخاب شده و تقریباً با بی‌وای‌دی S7 برابری می‌کند.

با توربو، مثل S7

ساوانا وقتی به بازار چین رفت، ابتدا پیشرانه قدیمی 2.4 لیتری میتسوبیشی داشت اما فوتون کمی بعد آن‌ را به پیشرانه 2.0 لیتری توربو مجهز کرد. خوشبختانه نسخه وارداتی عظیم خودرو نیز همین پیشرانه را در سینه دارد. ساوانا هرچند به لحاظ ابعاد، تنها با هاوال H9 قابل مقایسه است، ولی به لحاظ قیمتی، مجبوریم آن را با خودروهایی مقایسه کنیم که یک سگمنت کوچکترند، مثل جک S7، بی‌وای‌دی S7 و حتی هاوال H6.

مدل ساوانا بی‌وای‌دی S7 تیگو 7
پیشرانه 2.0 لیتری توربو GDI 2.0 لیتر توربو 1.5 لیتری توربو
قدرت (hp) 214 203 147
گشتاور (nm) 320 320 210
جعبه‌دنده 6 اتومات 6 اتومات دوکلاچه 6 اتومات دوکلاچه
سرعت (km/h) 175 180 190
مصرف ترکیبی (L) 9.8   6.7
طول (mm) 4830 4835 4432
عرض (mm) 1910 1855 1837
ارتفاع (mm) 1885 1720 1670
فاصله محوری (mm) 2790 2730 2650
حجم باک (L) 75 72 57

چه قیمتی دارد؟

فوتون نام آشنایی برای ما ایرانی‌هاست چراکه از چندین سال قبل، ایران خودرو مونتاژ پیکاپ این شرکت را با نام تونلند آغاز کرده است. تونلند در ابتدا در دو نسخه بنزینی و دیزلی عرضه شد و حتی نسخه به‌روزشده آن نیز از سال 1394 با پیشرانه قوی‌تر به ایران آمد و توانست لقب با کیفیت‌ترین وانت‌ مونتاژی کشور را به خود اختصاص دهد اما عرضه مقطعی و جهش قیمت آن در بازار، موفقیت چندانی را برای این پیکاپ چینی رقم نزد.

پس باتوجه به سابقه فوتون در ایران، انتظار داشتیم که بازگشت دوباره این برند با کیفیت به بازار کشورمان با هوشمندی بیشتری انجام شود ولی عظیم خودرو با اعلام قیمت 160 تا 180 میلیون تومانی این خودرو (زمستان 96) کارش را سخت‌تر و سخت‌تر کرده است.

ساوانا هرچند امکانات قابل قبول، توانایی آفرود نسبتا خوب و ابعاد و اندازه‌های بزرگی دارد اما ظاهرا نه‌چندان دل‌چسبش و چگونگی خدمات پس از فروشش، اما و اگرهای زیادی را برای مشتریان ایرانی به‌وجود آورده است.

دیدگاه کاربران