رضا اکبری، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با اشاره به وضعیت شبکه جادههای کشور اعلام کرد حدود ۳۵ هزار کیلومتر از جادههای اصلی و کریدورهای شریانی ایران در حال بهرهبرداری است که با احتساب باندهای رفتوبرگشت، این عدد به حدود ۵۰ هزار کیلومتر باند میرسد. به گفته اکبری، این شبکه طی سالهای اخیر پنج بار با استفاده از سامانههای مکانیزه و الگوریتمهای تحلیلی، توسط یک مجموعه دانشبنیان داخلی پایش شده و نتایج آن تصویر روشنی از روند فرسودگی جادهها ارائه میدهد. بر اساس این ارزیابیها، حدود ۴۰ درصد از شبکه جادهای کشور نیازمند بهسازی است.
رئیس سازمان راهداری با تاکید بر محدودیت منابع مالی توضیح داد گزارشهای تحلیلی وضعیت جادهها هر سال به مجلس و دستگاههای مرتبط ارائه میشود، اما برای بهسازی کامل شبکه، اعتباری در حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است؛ رقمی که نه در اختیار سازمان راهداری و نه در توان دولت برای تامین کامل آن قرار دارد. به گفته او، بسیاری از این جادهها فاقد درآمد مستقیم هستند و منابع موجود، تنها حدود ۲۰ درصد نیاز سالانه بهسازی را پوشش میدهد.
اکبری افزود به دلیل گستردگی شبکه و عقبماندگی سالانه در تخصیص بودجه، از دو سال گذشته تمرکز سازمان راهداری بر ۱۰ کریدور اصلی کشور قرار گرفته است؛ کریدورهایی که شمال، جنوب، شرق و غرب ایران را به هم متصل میکنند و حدود ۷۰ درصد بار و ترافیک جادهای کشور را پوشش میدهند. او با اشاره به اقدامات انجامشده گفت در محور تهران–بندرعباس، امسال نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان قرارداد بهسازی منعقد شده و حدود ۳۰۰ کیلومتر روکش آسفالت و عملیات بهسازی در این مسیر انجام گرفته است. به گفته اکبری، برنامه مشابهی نیز برای سال آینده در همین محور در نظر گرفته شده است.
نویسنده : تحريريه خبر
منبع : zoomit
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
اضافه شدن یک خودروی جدید در سامانه!

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
پیش فروش جدید سایپا ویژه یلدا اعلام شد

شرایط فروش زامیاد و ثبت نام وانت نیسان (1404)
فروش فوری وانت نیسان از شنبه


