خودرویی که لانچیا را به یک برند افسانه‌ای تبدیل کرد

تاریخچه لانچیا استراتوس

15 اسفند 1396 12:00
  • برنده بازی ایتالیایی

    برنده بازی ایتالیایی

    تلاش برای متفاوت بودن گاهی مثل قمار کردن است، ولی خیلی وقت‌ها با اندکی شانس، کاملاً ارزش ریسک را دارد. این دقیقاً اتفاقی بود که برای خانه طراحی برتونه (Bertone)، زمانی که کانسپت متفاوتش را جلو ساختمان لانچیا پارک کرد، تا در رقابت با پینین‌فارینا توجه کمپانی را به خود جلب کند، افتاد. در آن روز بود که لانچیا استراتوس متولد شد.

     

  • تولد یک افسانه

    تولد یک افسانه

    مدل کانسپت که استراتوس زیرو نام داشت، بسیار مورد توجه مدیران کمپانی قرار گرفت. مدیران لانچیا برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی قصد داشتند مدل قدیمی فولویا را با یک مدل اسپرت دیگر جانشین کنند. این همان طراحی جدید تهاجمی محسوب می‌شد که برند ایتالیایی به دنبالش بود. طراحی استراتوس زیرو توسط مارچلو گاندینی انجام شده بود. وی قبلاً مسئولیت طراحی مدل لامبورگینی میورا را که یک خودرو نمادین کلاسیک دیگر محسوب می‌شود، در سوابق خود داشت.

  • ستاره‌ نمایشگاه تورین

    ستاره‌ نمایشگاه تورین

    لانچیا که از تلاش برتونه شگفت‌زده شده بود، با همکاری این تیم، پروژه‌ای مشترک را شروع کرد که منجر به طراحی نمونه اولیه استراتوس HF شد. تا رونمایی از خودرو در نمایشگاه تورین 1971، پیشرانه خودرو که در وسط آن قرار داشت بارها تغییر کرد. در نهایت کمپانی قراردادی را با فراری به امضا رساند تا پیشرانه 6 سیلندر خورجینی 188 اسب‌بخاری مدل دینو را قرض بگیرد. این خودرو با استقبال فوقالعاده‌ای در نمایشگاه روبرو شد، ولی لانچیا می‌د

  • برنده‌ ذاتی رالی

    برنده‌ ذاتی رالی

    استراتوس یکی از نخستین خودروهایی بود که از ابتدا برای شرکت در مسابقات رالی طراحی شد. نمونه اولیه آن توانست بهخوبی در مسابقههایی که در سال‌های 1972 و 73 شرکت کرد، قابلیت خود را نشان دهد. این خودرو یک برنده

  • دوران اوج

    دوران اوج

    زاویهدید جلو خوب، شاسی تیز و چابک و نسبت بینظیر قدرت به وزن، همگی به استراتوس کمک کردند تا عنوان قهرمانی رالی دنیا را در سه سال متوالی 1974، 75 و 76 به دست بیاورد. همچنین لانچیا با این خودرو توانست در سال‌های 75، 76 و 77 عنوان قهرمانی رالی معروف مونته‌کارلو را از آن خود کند.

    سیاست‌های داخلی کمپانی موجب شد تا در سال 1977 تمرکز رالی گروه فیات از لانچیا به آبا

  • بازگشت ناموفق

    بازگشت ناموفق

    تولید مدل جاده‌ای در سال 1975 پایان یافت، ولی در سال 2010 استراتوس جدید دوباره ظهور کرد؛ یک استراتوس مدرن که بدنه آن را پینین‌فارینا طراحی و بر روی یک فراری F430 ساخته بود. زمانی که فراری خبر احتمال تولید محدود این خودرو را بر پایه پلفرم F430 شنید، چندان خوشحال نشد. این کانسپت به پیشرانه تنفس طبیعی 4.3

  • دوباره زنده خواهد شد

    دوباره زنده خواهد شد

    در حالی که گروه فیات کرایسلر در حال تزریق پول به برندهای آلفارومئو و مازراتی است، لانچیا در این بین مظلوم واقع شده است. این برند که زمانی توانسته بود اعتبار فوقالعادهای کسب کند، اکنون تنها سایه‌ای از اوج و شکوه قبلی خود را دارد است و محدود به یک مدل (Ypsilon) است که فقط در ایتالیا فروخته می‌شود. حالا هواداران این برند می‌توانند با شنیدن خبر تولید محدود بهترین مدل‌ لانچیا، یعنی استراتوس خوشحال شوند

دیدگاه کاربران