کارنامه لادا و رفقای کره‌ای‌اش در سال 2018

بازار پر شتاب خودروی روسیه

24 خرداد 1397 17:46

بازار خودروی روسیه پس از رکود سال‌های 2015 و 2016 توانست در سال گذشته به رشد نسبی 5 درصدی برسد. این رشد امسال بسیار قوی‌تر بود و در پنج ماه ابتدایی سال 2018 شاهد رشد 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود. در این گزارش سعی می‌شود آخرین آمار منتشر شده از بازار خودروی روسیه را بررسی کرد.

جان گرفتن بازار روسیه

در ماه می سال 2018 فروش خودروی صفر توانست رشدی 18 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کند. با این روند، رشد فروش خودروی صفر در روسیه برای پنج ماه متوالی مثبت ماند و 20 درصد بیشتر از سال گذشته بود.

عمده سهام لادا در اختیار ائتلاف رنو - نیسان استمجموع خودروهای فروخته شده در پنج ماه ابتدایی سال 2018 به رقم قابل تامل 692 هزار دستگاه می‌رسد. سهم ماه می از این فروش حدود 147 هزار و 525 دستگاه بود. اینها در حالی رخ می‌دهد که بازار در سال 2017 با رشدی 5 درصدی مواجه شد. رشدی که در آن زمان برای روسیه بسیار خوشایند بود.

دلایل عمده این رشد بهبود وضعیت اقتصادی خریداران و تقویت بخش خرده‌فروشی در روسیه است. البته کاهش ارزش پول روسیه باعث شد خریداران با شتاب بیشتری دست به خرید بزنند که ممکن است تقاضا و فروش ماه‌های آینده را کاهش دهد. با این وجود بخش عمده بازار در اختیار برندهای داخلی است و کاهش و افزایش ارزش پول روسیه تاثیر چندانی بر آن ندارد.

پرفروش‌ترین محصولات بازار روسیه

پرفروش‌ترین برند‌های حاضر در روسیه متعلق به خودروسازان کره‌ای و اتحادیه رنو-نیسان-میتسوبیشی است. لادا، هیوندای، کیا، رنو و فولکس واگن در صدر پرفروش‌ها قرار می‌گیرند.

  1. برند اصالتا روسی لادا، بیشترین سهم از فروش در بازار روسیه را داشته است. این برند که توسط کارخانه «اتوواز» روسیه تولید می‌شود، عمده سهامش دراختیار اتحادیه رنو-نیسان-میتسوبیشی است. لادا در ماه می به فروش 28 هزار دستگاهی رسید و نسبت به ماه می سال پیش 14 درصد رشد داشت. مجموع فروش این برند در پنج ماه ابتدایی سال جاری به 138 هزار و 480 دستگاه رسید که نشان از رشد 23 درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش دارد.
  2. کیا دومین برند پرفروش روسیه است. در ماه می فروش این محصول با رشد 29 درصدی به 19 هزار دستگاه رسید. مجموع فروش پنج ماهه برند کره‌ای نیز با رشد جالب توجه 33 درصد به 91 هزار و 353 دستگاه رسید تا فاصله خود را با برادر کره‌ای خود افزایش دهد. در سال گذشته تفاوت فروش کیا و هیوندای نزدیک به 12 هزار دستگاه بود ولی امسال این اختلاف بیش از 20 هزار دستگاه است.
  3. هیوندای کره سومین برند پرفروش روسی‌هاست. توجه مردم روسیه به برند‌های کره‌ای قابل توجه است. کیا در ماه می نزدیک به 16 هزار دستگاه به فروش رسانده است و 33 درصد رشد فروش داشته است. آمار پنج ماهه هیوندای نیز با رشد 26 درصدی همراه بود و فروش حدود 70 هزار دستگاه رسید.
  4. رنو برند بعدی محبوب در روسیه است. فروش این برند در ماه می حدود 12 هزار دستگاه بود و مجموعا در سال جاری به فروش 57 هزار دستگاهی رسید.
  5. فولکس‌واگن در رده پنجم پرفروش ها قرار می‌گیرد. این برند آلمانی در ماه می 9 هزار و 25 دستگاه فروخت و مجموع فروش پنج ماهه‌اش را در روسیه به 39 هزار دستگاه رساند.
دیدگاه کاربران