هدف بزرگ میشلین برای سال 2048

تایرهایی با قابلیت بازیافت 100 درصدی

29 خرداد 1397 12:45

شرکت میشلین (Michelin) به عنوان یکی از مهم‌ترین سازندگان تایر، قصد دارد مواد تشکیل‌دهنده تایرها و در نتیجه سرنوشتی که این مواد در نهایت پیدا میکنند را به کلی تغییر دهد. این امر براساس تعهد این شرکت به استفاده از مواد قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست انجام خواهد شد.

با اجرای این برنامه تا سقف 33 میلیون بشکه نفت در سال صرفه‌جویی می‌شود.میشلین اعلام کرده که برنامه‌هایش در جهت حفظ محیط زیست می‌تواند آن قدر در میزان استفاده از مواد شیمیایی تاثیرگذار باشد که برای تولید این مواد تا سقف 33 میلیون بشکه نفت در سال صرفه‌جویی شود. برای درک بهتر این عدد می‌توان این‌گونه توضیح داد که چنین رقمی برابر با مصرف انرژی یک ماه کشوری به بزرگی فرانسه خواهد بود.

براساس اعلامیه شرکت، آن‌ها دو هدف برای سال‌های آینده تعیین کرده‌اند:

  1. صد درصد تایرهای تولید شده توسط این شرکت باید تا سال 2048 قابلیت بازگشت کامل به چرخه تولید را داشته باشند.
  2. در ساخت تایرها باید تا سقف 80 درصد از مواد اولیه قابل بازگشت به طبیعت استفاده شود.

طبق اعلام میشلین در حال حاضر میزان برگشت دوباره تایر به چرخه تولید در سطح جهان به طور متوسط 70 درصد است و از این میزان در حدود 50 درصد دوباره بازیافت می‌شوند. شاید این ارقام هنوز با وضعیت ایده‌آل فاصله داشته باشند ولی نسبت به بطری‌های پلاستیکی که تنها به میزان 14 درصد بازیافت می‌شوند آمار بسیار بهتری است.

البته این سوال پیش می‌آید که شکل ظاهری تایر دوست‌دار محیط زیست ساخت میشلین چقدر با تایرهایی که امروز معمول هستند، متفاوت خواهد بود. اگر ظاهر تایرهای آینده چیزی شبیه به طرح مفهومی کمپانی میشلین باشد که پارسال در جریان کنفرانس محیط زیست در کانادا معرفی شد، به احتمال زیاد تایرهای آینده شباهت چندانی به نمونه‌های فعلی نخواهند داشت. در این طرح مفهومی تایرها به جای رنگ مشکی، رنگ سفید مایل به آبی خواهند داشت و از فیبرهای قابل انعطاف و البته تجزیه‌پذیر تشکیل شده‌اند. این تایر با فناوری چاپ سه بعدی و بدون نیاز به پر شدن با هوا از مواد طبیعی قابل تجزیه و قابل بازیافت ساخته شده‌اند.

در حال حاضر مواد دوست‌دار محیط زیست تنها 28 درصد از کل مواد سازنده یک تایر میشلین عادی را تشکیل می‌دهند که شامل 26 درصد مواد برگرفته از طبیعت همچون کائوچو یا روغن گل آفتاب‌گردان بوده و 2 درصد باقیمانده از مواد قابل بازیافت همچون پودر تایرهای بازیافت شده ساخته شده است. میزان باقیمانده یعنی در حدود 78 درصد از مواد پتروشیمی تشکیل شده است.

میشلین برای دستیابی به هدف خود که همانا ساخت تایرهای قابل بازگشت به طبیعت است، باید از این پس به میزان بیشتری از مواد طبیعی در ساخت تایرها استفاده کند. موادی که استفاده از آن‌ها در ساخت تایر شاید بسیار دور از ذهن باشد همچون کاه، پلیمرهای ارتجاع‌پذیر از چوب یا مواد حاصل از چغندر.

در نهایت می‌توان انتظار داشت که در طی سه دهه آینده تایرها تغییر و تحولات زیادی را تجربه کنند و اگر برنامه‌های شرکت میشلین نیز به بار بنشیند، می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده تایرهای کمتری را در زباله‌دانی ببینیم.


قیمت جدید انواع لاستیک

نحوه ثبت نام لاستیک‌ دولتی و شرایط خرید تایر دولتی با نرخ مصوب، قیمت شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی پرفروش بازار کشورمان را در مجموعه مقالات منتخب زیر بخوانید:

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

منبع : motortrend.com

دیدگاه کاربران