این شما و این هم برادر جدید تیوولی در ایران

6 نکته جالب از سانگ یانگ XLV

2 تیر 1397 11:58
  • ایکس ال وی؛ همزاد جدید تیوولی

    ایکس ال وی؛ همزاد جدید تیوولی

    سانگ‌یانگ محصولی در کلاس کراس‌اورهای کوچک نداشت ولی از سال 2015 و با آمدن تیوولی، این مشکل را حل کرد؛ خودرویی که سانگ‌یانگ حدود 3 سال برای طراحی و تولیدش، وقت گذاشته بود.

    موفقیت تیوولی در بازار جهانی هرچند فوق‌العاده نیست، اما طبق آمارهای فروش سانگ‌یانگ، بسیار چشمگیر است. در سال 2016 سانگ‌یانگ بیش از 85 هزار تیوولی (34.7% بیشتر از سال 2015) در بازار جهانی فروخت. در نوامبر 2016 و در حالی‌که از حضور تیوولی در بازار جهانی تنها 23 ماه می‌گذشت، مجموع فروش جهانی این خودرو از 100 هزار دستگاه عبور کرد تا بدین‌ترتیب، تیوولی بیشترین نرخ افزایش فروش را در میان همه محصولات سانگ‌یانگ در تاریخ این شرکت، داشته باشد.

    در چ

  • از کانسپت تا واقعیت

    از کانسپت تا واقعیت

    طرفدار سانگ‌یانگ که باشید، خوب می‌دانید که این شرکت، از نام مفهومی‌هایش برای نام‌گذاری نسخه تولید نهایی خودروهایش استفاده نمی‌کند. به‌عنوان مثال نسخه مفهومی کوراندو نسل سوم (یا همان نیوکوارندو خودمان) با نام KEV2 Concept معرفی شد، تیوولی با نام XIV Concept در نمایشگاه‌های مختلف رونمایی شده بود، مدل مفهومی رکستون G4 نیز ابتدا با نام LIV Concept در سال 2013 به نمایش درآمد.

    اما در میان محصولات سانگ‌یانگ، یک خودرو از این قاعده نام‌گذاری مستثنی است؛ XLV تنها محصول این شرکت است که هم نسخه مفهومی و هم نسخه تولید نهایی‌اش، نام یکسانی دارند.

  • همان تیوولی ولی با صندوق بزرگ‌تر

    همان تیوولی ولی با صندوق بزرگ‌تر

    اگر تیوولی در کلاس کراس‌اورهای کوچک باشد، پس XLV را باید در کلاس کراس‌اورهای جمع‌وجور جای دهیم. البته این موضوع، به معنی داشتن فاصله محوری بیشتر یا حتی فضای پای بیشتر برای سرنشینان XLV نیست.

    فاصله محوری در XLV همان 2.6 متر است و تفاوتی با تیوولی ندارد، اما فضای پشت ستون C تا انتهای خودرو، کشیده‌تر و موجب شده تا طول کلی خودرو دقیقاً 23.8 سانتی‌متر، بیشتر از طول تیوولی باشد. عرض خودرو نیز ثابت مانده، ولی ارتفاع آن 1.5 سانتی‌متر (3.5 سانتی‌متر با باربند) بیشتر از ارتفاع تیوولی است.

    فضای پای سرنشیان XLV تفاوتی با تیوولی ندارد، اما اضافه‌شدن طول خودرو باعث افزایش 70 درصدی حجم محفظه بار خودرو شده طوری‌که گنجایش صندوق، از 423 لیتر (در تیوولی) به 720 لیتر (در XLV) رسیده است.

  • شاید با دو دیفرانسیل

    شاید با دو دیفرانسیل

    با توجه به ورود نسخه دو دیفرانسیل XLV به گمرکات جنوب کشور، این احتمال وجود دارد که رامک‌خودرو، لجبازی‌اش را کنار گذاشته و بالاخره به سراغ نسخه دو دیفرانسیل این خودرو برود. البته فراموش نکنیم که رامک‌خودرو در تابستان 95 از تیوولی Red Package رونمایی کرد که دو دیفرانسیل داشت و قرار بود به بازار کشورمان بیاید ولی نیامد!

    XLV دو دیفرانسیل، فنربندی متفاوتی در تعلیق عقبش دارد و برخلاف تیوولی تک دیفرانسیل، از سیستم مولتی لینک در عقب بهره می‌برد.

  • بدون تغییر در پیشرانه یورو 6

    بدون تغییر در پیشرانه یورو 6

    XLV در همه بازارهای جهانی، با همان پیشرانه بنزینی و دیزلی تیوولی عرضه شده و سانگ‌یانگ پیشرانه جدیدی برای آن طراحی نکرده است. بنابراین XLV حتما با همان پیشرانه e-XGi تیوولی خودمان به ایران خواهد آمد؛ پیشرانه‌ای که حدود 128 اسب‌بخار و 160 نیوتن‌متر دارد.

    نه فقط پیشرانه بلکه همه مشخصات فنی XLV دقیقاً مشابه تیوولی است و فقط وزن خودرو (به‌دلیل جثه بزرگترش) افزایش یافته. اگر معیارمان تیوولی تک دیفرانسیل بازار ایران باشد، XLV تک دیفرانسیل حدود 45 کیلوگرم و مدل دو دیفرانسیلش حدود 150 کیلوگرم، سنگین‌تر است. این افزایش وزن، تاثیر چندانی در حداکثر سرعت خودرو نداشته است، اما باعث شده تا مصرف ترکیبی XLV حدود 2 لیتر بیشتر از تیوولی باشد.

  • با ایربگ زانویی راننده

    با ایربگ زانویی راننده

    حتماً می‌دانید که تیوولی‌های استاندارد، 6 ایربگ بیشتر ندارند، اما خوشبختانه XLV به‌صورت استاندارد، 7 ایربگ دارد. علاوه‌بر ایربگ‌ها، سانگ‌یانگ همچنین 10 نقطه بدنه را با کمک فولاد مقاومت بالا، مجدداً تقویت‌کرده است.

  • هم‌قیمت کوراندو

    هم‌قیمت کوراندو

    از آنجایی که XLV در بازار خاورمیانه، تاکنون عرضه نشده، بهتر است برای تخمین قیمتش سری به بازار بریتانیا بزنیم. در انگلستان، قیمت پایه‌ای تیوولی 2018 حدود 13.5 هزار پوند است، اما قیمت پایه‌ای XLV تک دیفرانسیل از 17 هزار پوند شروع می‌شود؛ قیمتی که تقریباً معادل قیمت کوراندو 2018 است. XLV دو دیفرانسیل نیز حدود 20 هزار پوند قیمت دارد.

    در بازار ایران نیز XLV قطعاً چند ده میلیون تومان گران‌تر از تیوولی خواهد بود. اگر هم نسخه دو دیفرانسیلش بیاید، احتمالاً قیمتی نزدیک به قیمت کوراندو دارد. حال باید دید که نمایندگی رامک‌خودرو، ریسک واردات XLV دو دیفرانسیل را به جان می‌خرد یا نه.

دیدگاه کاربران