برند لوکس جدیدی در راه ایران است؛ برندی که شاید ارزان‌ترین آلمانی بازار باشد.

حریف تیگوان به ایران رسید: بورگوارد BX7

10 دی 1396 03:00

در دنیای خودروسازی معمولا تملک یک برند توسط برند یا شرکت‌های دیگر، نمی‌تواند اصالت آن‌را خدشه‌دار کند. به‌عنوان مثال به ام جی نگاه کنید که بعد از ده‌ها بار تغییر مالکیت سرانجام در سال 2007 به زیرمجموعه SAIC Motor چین مبدل شد یا جگوار - لندرور (JLR) که در 2008 بدست Tata Motors هندوستان افتاد و یا ولوو که از 2010 در اختیار جیلی قرار گرفت. هرچند که مالکیت این برندها دیگر بومی نیست اما این دلیل نمی‌شود که در اصالت‌ آن‌ها دچار تردید شویم.

تنها خط تولید بورگوارد، در شهر پکن استسومین خودروساز بزرگ آلمان بود . . .

بورگوارد در دهه 50 میلادی، سومین خودروساز بزرگ آلمان بود و 60% خودروهای صادراتی آلمان را در اختیار داشت. اما مشکلات اقتصادی، که بخش عمده‌ای از آن ناشی از قیمت بالای محصولات بورگوارد بود، سرانجام در اوایل دهه 60 میلادی گریبانگیر این برند شد و در نهایت آن‌را به تعطیلی کشاند.داستان بورگوارد هم، همین است. این کمپانی آلمانی در اواخر قرن 18 میلادی توسط کارل بورگوارد کارش را آغاز کرد. اندکی بعد، بورگوارد صاحب چندین برند خودروسازی شد و پیشرفت فنی‌اش چنان بود که در اواسط قرن 19 میلادی به‌عنوان یکی از پیشگامان جهانی در ساخت گیربکس‌های اتومات و تعلیق‌های بادی به شهرت جهانی رسید.

فوتون، مالک جدید بورگوارد

5 دهه بعد از تعطیلی این برند، کریستین بورگوارد (از نوادگان کارل بورگوارد) دوباره این برند را احیا کرد و در سال 2008 نیز رسما فعالیت Borgward Group AG را از سر گرفت. در سال 2014 نیز کمپانی چینی Beiqi Foton Motor با مبلغ 5 میلیون یورو، تملک این برند قدیمی را در اختیار گرفت و نهایتا در سال 2016 نیز خط تولید بورگوارد پس از 55 سال، دوباره به راه افتاد.

هم‌اکنون تنها خط تولید بورگوارد در جهان، در شهر پکن واقع شده اما این برند در سال 2018 دومین خط تولید خود را در زادگاهش، یعنی شهر برمن آلمان، نیز افتتاح می‌کند؛ این کارخانه ظرفیت تولید سالیانه 50 هزار دستگاه دارد.

طبق گزارش بلومبرگ، هدف بورگوارد ایجاد 200 نمایندگی فروش در سراسر جهان است و دو محصول این کمپانی که هم‌اکنون در چین تولید می‌شوند، یعنی BX7 و BX5، فعلا به بازارهای در حال توسعه مانند هند، آمریکای جنوبی و خاورمیانه صادر می‌شود. بورگوارد در آرزوی رسیدن به تیراژ سالیانه 800 هزار دستگاهی در سال 2020 میلادی است که قطعا به آن نمی‌رسد!

اولین شاسی‌بلند بورگوارد

BX7 اولین محصول بورگوارد در سده جدید میلادی است که در 2015 معرفی و در 2016 نیز تولیدش آغاز شد. نکته جالبی که در مورد BX7 وجود دارد این است که این خودرو، نخستین شاسی‌بلندی است که بورگوارد ساخته.

 

هرچند که شباهت BX7 به زبان طراحی بیوک و آئودی قابل انکار نیست اما برای آن‌که لوکس‌بودنش را به رخ رقبا بکشد از جلوپنجره‌ای بزرگ با خطوط عمودی بهره گرفته. در نمای عقب نیز سراگزوزهای طرفین سپر، بیشتر به اسپرت بودن خودرو تاکید دارند تا لوکس بودنش.

کابین BX7، کلاسیک‌تر از ظاهر خودروست، روکش چرم همه‌جا را فراگرفته از روی داشبورد بگیرید تا رودری‌ها و فرمان هم به‌شدت معمولی است. اگر از شباهت کنسول مرکزی BX7 به کنسول‌های ب‌ام‌و صرف‌نظر کنیم، شاید بدترین ویژگی طراحی کابین را بتوان صفحه کیلومترش دانست که حتی با وجود یک نمایشگر دیجیتالی بازهم ساده و عاری از هرگونه هیجان است و هیچ حسی به راننده‌اش منتقل نمی‌کند. بنابراین در کابین BX7 چیزی به اسم غافلگیری نصیب‌تان نمی‌شود!

چهار تیپ آن چه تفاوتی با هم دارند؟

BX7 در همه جای دنیا تنها با یک پیشرانه تحویل مشتریانش می‌شود که مشخصاتش در جدول زیر آمده است. سیستم محرکه آن نیز از نوع دیفرانسیل جلوست ولی مشتریان ایرانی می‌توانند مدل‌های دو دیفرانسیل آن‌را هم سفارش دهند.

 BX7 را می‌توان در دو مدل 5 یا 7 نفره سفارش داد اما جالب است بدانید که مدل دو دیفرانسیلش را می‌توان با چیدمان 6 نفره هم خریداری کرد که در اینصورت تنها شاسی‌بلند سه ردیفه اما 6 نفره ایران است!

پیشرانه 2.0 لیتری توربو GDI
قدرت 224 اسب بخار
گشتاور 300 نیوتن متر
گیربکس 6 دنده اتومات
حجم باک 60 لیتر
طول 4715 میلی‌متر
عرض 1911 میلی‌متر
ارتفاع 1690 میلی‌متر
فاصله محوری 2760 میلی‌متر

هنوز مشخص نیست که BX7 در چه سطحی از تجهیزات به ایران می‌آید اما طبق اطلاعات موجود در سایت نمایندگی کیان موتور، ممکن است در چهار تیپ به بازار عرضه شود که مهم‌ترین تفاوت آن‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

  Comfort Elite Luxury Flagship
دیفرانسیل لغزش محدود - - O O
قفل دیفرانسیل S S S S
فرمان برقی S S S S
فرمان حساس به سرعت S S S S
سایز رینگ 17 اینچ 17 اینچ 18 اینچ 18 اینچ
زنون / اتولایت - - S S
دی لایت - - S S
مه‌شکن جلو - S S S
پانوراما - S S S
سنسور باران - - S S
آینه تاشو برقی - - S S
مموری آینه جانبی - - - S
آینه جانبی الکتروکرومیک - - - S
آینه وسط الکتروکرومیک - - S S
استارت دکمه‌ای - S S S
روکش چرمی فرمان - S S S
روکش صندلی چرم چرم چرم چرم پوست پلنگی
تهویه اتومات دوگانه - S S S
تهویه اتومات سه‌گانه - - 6 یا 7 نفره 6 یا 7 نفره
مانیتور لمسی 8 اینچ 12.3 اینچ 12.3 اینچ 12.3 اینچ
تعداد اسپیکرها 8 8 8 9
دوربین عقب - S S S
دوربین 360 - - - S
دوربین دید در شب - - O S
سنسور جلو - - S S
سنسور عقب S S S S
صندوق برقی - - - S
ایربگ جلو S S S S
ایربگ جانبی جلو S S S S
ایربگ پرده‌ای - - - S
سیستم‌های پایداری S S S S
ترمز پارک برقی S S S S
سنسور باد تایر - - S S
سنسور خواب‌آلودگی راننده - S S S
سنسور نقطه کور - - S S
راهنمای جدول S=سفارشی O=سفارشی

چه قیمتی دارد؟

بورگوارد BX7 در کلاس شاسی‌بلندهای متوسط لوکس است که یعنی بعد از ورودش به کشورمان، در غیاب آئودی Q5 و ب‌ام‌و X3، مشتریان را بیشتر از بقیه وسوسه می‌کند!

قیمت پایه‌ای بورگوارد BX7 در بازار امارت در مدل دیفرانسیل جلو از 90 هزار درهم شروع می‌شود اما شروع قیمت مدل دو دیفرانسیلش از 105 هزار درهم است که دقیقا با RAV4 برابری می‌کند.

دیدگاه کاربران