سازگاری بیشتر خودروهای ولوو با محیط زیست

تامین مواد پلاستیکی ولوو از مواد بازیافتی

31 خرداد 1397 20:19

این روزها ساخته‌های کمپانی ولوو نه تنها از ایمن‌ترین خودروهای موجود در جهان هستند، بلکه می‌توان لقب پاک‌ترین خودروها را نیز به آن‌ها اعطا کرد. با توجه به این‌که تقریباً برای هر مدل جدید که از سوی این شرکت معرفی می‌شود یک گزینه هیبرید هم وجود دارد، حالا ولوو قصد دارد در زمینه خودروهای برقی نیز پیشتاز باشد. این اهداف جاه‌طلبانه استفاده از مواد پلاستیکی بازیافت شده را نیز در برمی‌گیرد.

تا سال 2025 یک چهارم از کل مواد پلاستیکی استفاده شده در هر خودروی ولوو، از مواد بازیافتی تامین شود.این شرکت سوئدی اعلام کرده در نظر دارد تمهیداتی بیندیشد که تا سال 2025 یک چهارم از کل مواد پلاستیکی استفاده شده در هر خودروی تازه تولید شده ولوو، از مواد بازیافتی تامین شود. اکنون ولوو برای نمایش بهتر توانایی‌های خود در زمینه استفاده از مواد بازیافتی نمونه ویژه‌ای از کراس‌اور XC60 را به معرض نمایش گذاشته که در ظاهر با دیگر نمونه‌های مشابه تفاوت ندارد اما حقیقت این است که در تولید تعدادی از تجهیزات این خودرو از مواد بازیافتی استفاده شده است.

اگر بخواهیم دقیق‌تر به یک نمونه از این موارد اشاره کنیم می‌توانیم کنسول وسط را نام ببریم که از ترکیب الیاف تجزیه‌پذیر و پلاستیک بازیافته‌شده از تور ماهی‌گیری و طناب کشتی‌ها ساخته شده است. کفپوش خودرو نیز از ترکیب پلاستیک بازیافت شده از بطری‌ها و ضایعات پارچه تامین شده از صنایع نساجی ساخته شده است. اما مورد جالب‌تر این‌که از صندلی خودروهای قدیمی ولوو برای ساخت مواد عایق صدا در کف خودرو استفاده شده و در صندلی‌ها نیز از الیاف پلی‌اتیلن ترفتالات برگرفته از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی استفاده شده است.

آقای هاکان ساموئلسون مدیرعامل ولوو اعتقاد دارد که قرار است خودروهای ولوو کمترین میزان آلودگی را از خود در محیط برجای گذارند. به نظر ایشان اهمیت به محیط زیست یکی از اهداف اصلی فعالیت ولوو بوده و این شرکت به یافتن راه‌های جدید برای کاهش آلودگی محیط توسط خودروها ادامه خواهد داد و خودروی نمایشی عرضه شده نیز نشان‌دهنده اهداف آینده این شرکت خواهد بود.

تعهد جدید ولوو برای استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی، در کنار برنامه‌های این شرکت برای برقی شدن تمام خودروهایش تا سال 2019 قرار می‌گیرد. تا سال 2025 این شرکت قصد دارد حداقل نیمی از ظرفیت خط تولید را به ساخت خودروهای تمام برقی اختصاص دهد. ماه گذشته، ولوو اعلام کرد که استفاده از پلاستیک یک‌بار مصرف در تمام محوطه کارخانه و مراسم این شرکت را تا پایان سال آینده ممنوع اعلام خواهد کرد.

 

دیدگاه کاربران