همکاری خودروساز آلمانی و کره‌ای برای تکنولوژی سوخت سلولی

هیوندای و آئودی در آرزوی جهانی بدون آلایندگی

4 تیر 1397 10:43

دو غول دنیای خودرو یعنی آئودی و هیوندای به منظور توسعه فناوری سلول سوختی و افزایش حضور خود در بازار خودروهای برقی-سلول سوختی همکاری مشترکی را آغاز کرده‌اند. این دو شرکت امیدوار هستند با انجام این شراکت گام بزرگی در جهت حفظ محیط زیست در سالهای آینده بردارند.

با این توافق آئودی اجازه دسترسی به دانش ساخت و توسعه هیوندای نکسو و توسان سلول سوختی را خواهد داشت.هیوندای اولین شرکت خودروسازی است که توانسته پای خودروهای FCEV را به خطوط تولید انبوه باز کند. مدتی پیش بود که هیوندای مدل نکسو را معرفی کرد، اولین کراس‌اور جهان که از سوخت هیدروژن نیرو می‌گیرد. اکنون طبق یک توافق دوجانبه، هر دو شرکت آئودی و هیوندای به یکدیگر اجازه استفاده متقابل از تجهیزات موردنیاز برای ساخت خودروی سلول سوختی را می‌دهند.  همچنین آئودی اجازه دسترسی به دانش ساخت و توسعه هیوندای نکسو و همچنین مدل بعد از آن یعنی توسان سلول سوختی را خواهد داشت. این توافق به دو شرکت اجازه می‌دهد بازار فروش محصولات خود را نیز گسترش دهند.

اکنون در میان اعضای خانواده بزرگ فولکس‌واگن، مسئولیت توسعه فناوری سلول سوختی بر عهده آئودی گذاشته شده است. آئودی برنامه دارد طی سال‌های آینده یک کراس‌اور اسپرت با فناوری سلول سوختی را به گستره محصولات خود اضافه کند.

آقای پیتر مرتنز عضو هیات مدیره بخش تحقیق و توسعه فنی شرکت آئودی اعتقاد دارد که در حال حاضر فناوری سلول سوختی قاعده‌مندترین شکل استفاده از نیروی برق در خودرو است و برهمین اساس استفاده از این فناوری در محصولات آینده آئودی می‌تواند نکته قوت این خودروها در میان سایر خودروهای پرمیوم باشد.

وی همچنین اعلام می‌کند که طبق نقشه راه آینده آئودی برای تولید خودروهای FCEV، این شرکت آماده همکاری با شرکای قدرتمندی همچون هیوندای است. آقای مرتنز معتقد است برای دستیابی هرچه بهتر و سریعتر به این فناوری دوستدار محیط زیست، انجام چنین شراکتی می‌تواند راهی هوشمندانه برای دستیابی به نوآوری‌ها و در عین حال کنترل هزینه‌های تولید باشد.

آقای چانگ نایب رییس شرکت هیوندای نیز معتقد است که این توافق نشانه دیگری از عزم راسخ هیوندای برای حفظ محیط زیست و بهبود زندگی مصرف‌کنندگان خودروهای این برند به واسطه استفاده از خودروهای هیدروژنی است. به نظر وی استفاده از این فناوری سریع‌ترین راه برای زندگی در جهانی بدون آلایندگی خواهد بود. آقای چانگ اطمینان دارد که نتایج حاصل از شراکت هیوندای-آئودی می‌تواند به خوبی منافع استفاده از خودروهای FCEV را به جامعه جهانی نشان دهد.

هرچند این توافق برای رسیدن به مرحله اجرایی نیازمند تایید بیشتر مقامات مسئول است، اما از هم اکنون پیداست که هیوندای و آئودی برای تولید و استفاده هرچه سریع‌تر و کامل‌تر از فناوری سلول سوختی آمادگی کامل دارند.

انجام توافق میان خودروسازان به منظور استفاده از توان یکدیگر برای تولید خودروهای سلول سوختی پیش از این نیز سابقه داشته است. همان‌طور که مدتی پیش در رسانه‌ها اعلام شد، دو شرکت هوندا و جنرال‌موتورز نیز به منظور تولید انبوه خودروهای هیدروژنی از سال 2020 توافق حاصل کرده‌اند. هدف این دو شرکت تولید خودروهایی است که با مصرف سوخت کمتر، مسافت بیشتری را طی کنند؛ البته با آلایندگی کمتر!

دیدگاه کاربران