• اخبار خودروهاي گذر موقت
  • اخبار خودروهاي منطقه آزاد
  • اخبار خودروهاي منطقه آزاد
  • اخبار خودروهاي منطقه آزاد
  • اخبار خودروهاي منطقه آزاد

پلاک ملی برای خودروهای منطقه آزاد

اخبار خودروهای گذر موقت و منطقه آزاد

19 دی 1402 13:15

پلاک ملی برای خودروهای منطقه آزاد

دی 1402: سخنگوی دولت اعلام کرد با همکاری‌های اجزای مختلف دولت، آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو اصلاح و ظرف روز‌های آتی ابلاغ خواهد شد و بر این اساس واردات و ترخیص خودرو‌های نو حمل و نقل عمومی و خودرو‌های برقی و هیبریدی نیز با تسهیل بیشتری انجام خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد آیین‌نامه اجرایی بند (ث) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور راجع به صدور ثبت پلاک ملی خودرو‌های مناطق آزاد نیز تصویب شد و خودرو‌هایی که تا زمان ابلاغ آیین‌نامه در مناطق آزاد وارد شدند و جزء خودرو‌های ممنوعه نبودند، امکان واردات آن‌ها به سرزمین اصلی فراهم شد. امیدواریم با این امور به تامین نیاز بازار خودرو و رقابتی شدن بازار کمک جدی شود. این خودروها با پرداخت عوارض های قانونی امکان وارد شدن به سرزمین اصلی را خواهند داشت.

کلاهبرداری با وعده تغییر پلاک از گذرموقت به ملی 

دی 1402: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، اعلام کرد هرگونه تبلیغات برای تمدید دائمی پلاک گذر موقت و تغییر پلاک به ملی کذب و مصداق بارز کلاهبرداری است.

وی درباره تبلیغات فروش خودروهای گذرموقت و ادعای تمدید دائمی پلاک‌های این خودروها، توضیح داد خودروهای گذر موقت برای افرادی که قصد ورود به کشور دارند یا قصد عبور از ایران برای سفر به کشور دیگری دارند یا گردشگرانی که به قصد سیاحت به کشور می آیند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطابق قانون، ایرانی‌های مقیم کشورهای خارجی که قصد سفر به ایران دارند، می‌توانند با استفاده از خودروهای شخصی به مدت پنج ماه و با استفاده از پلاک‌های گذر موقت وارد کشور شوند. غالبا برای این افراد مدت زمان حضور خودروهایشان قابل تمدید نیست و به جز موارد استثنا که مربوط به قراردادهای تجاری است، در زمان مقرر باید از کشور خارج شوند.

وی تاکید کرد فروش خودروهای گذرموقت به شرط تغییر پلاک به ملی در فضای مجازی صحت ندارد و دریافت پلاک دائم دروغ محض است. قانونگذار اجازه خرید و فروش این خودروها را نداده است. همه خودروهای گذر موقت با مدارک موقتی وارد کشور می‌شوند و با این مدارک نیز باید از کشور خارج شوند و این قانون برای خودروهایی که در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی تردد می‌کنند نیز صادق است.

طبق گفته‌های سردار هادیانفر، در قانون برای تجار و سرمایه‌گذاران نیز شرایطی فراهم شده است که تسهیلاتی از جمله استفاده از خودروهای شخصی گذر موقت برای مدت معلوم و مشخص، یکی از این تسهیلات است. البته این سرمایه‌گذاران و تجار فقط اجازه دارند از خودروهای خود به صورت شخصی استفاده کنند و اجازه فروش این خودروها را ندارند و باید در زمان تعیین شده آن وسیله نقلیه از کشور خارج شود. بنابراین هرگونه ادعای غیر از آنچه گفته شد مصداق کلاهبرداری است و مردم باید هوشیار باشند که به هیج وجه قانون اجازه تغییر پلاک از گذرموقت به ملی یا تمدید دائمی آن را نمی‌دهد.

موافقت وزارت صمت با واردات خودروهای نو به مناطق آزاد

آذر 1402: حجت عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در حاشیه آیین تجلیل از سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان برتر مناطق آزاد و رونمایی از هزار بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دومین نمایشگاه تخصصی اوراسیا، اعلام کرد موضوع واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، واردات خودروهای کارکرده از خارج از کشور به مناطق آزاد و دیگری واردات خودروهای نو از خارج از کشور به مناطق آزاد را داریم که با همه آنها موافقیم. در زمینه واردات خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی، دولت اقدامات لازم را انجام داده ‌و در مرحله آیین‌نامه‌سازی و اجرای برنامه‌ها هستیم. برای واردات خودروهای کارکرده هم مصوبه گرفتیم. مساله مهم‌ اکنون واردات خودروهای نو به مناطق آزاد است. آنچه دولت سال گذشته مصوب کرد، مشکل ما را حل نکرد. ما به دنبال واردات خودروهای نو به مناطق آزاد هستیم، اما سال گذشته برای مناطق آزاد مصوب شد که صرفا خودروهای هیبریدی و برقی وارد شود، درحالی که ما توقع مان این بود که خودروهای عادی هم وارد شوند.

وی افزود در این زمینه همچنان به دنبال این هستیم که بتوانیم موافقت دولت و وزارت صمت را برای واردات خودروهای نو بگیریم، البته وزارت صمت اعلام کرده که با این موضوع موافقت خواهد کرد و اکنون در حال پیگیری‌های نهایی هستیم تا این موضوع در هیئت‌وزیران تصویب شود.

واردات خودروهای سنگین به مناطق آزاد مجاز است

آبان 1402: رسول بهزادی، مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد چابهار، اعلام کرد براساس مصوبه هیات وزیران، واردات انواع خودرو‌های کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون که سن خودرو در زمان ورود به کشور بر مبنای سال ساخت کمتر از 5 سال باشد، به مناطق آزاد، مجاز است.

وی توضیح داد تسهیل تجارت و صادرات در منطقه آزاد چابهار موجب رضایتمندی مردم و نوسازی حمل‌و‌نقل و ترانزیت و ناوگان شهری خواهد شد. بندر چابهار از لحاظ موقعیت استراتژیک بسیار مورد توجه و برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل و ترانزیت نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مهم و مجهز است. واردات خودرو دست‌دوم فرصتی برای رونق و احیای تجارت و ترانزیت و نوسازی در ناوگان حمل‌و‌نقل شهری است که منافع زیادی برای مردم خواهد داشت.

صدور مجوز تردد خودروها منطقه آزاد به سیستان و بلوچستان

مهر 1402: روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، اعلام کرد پس از تفویض اختیار رییس جمهور به استانداری استان، مجوز تردد خودروهای شماره گذاری شده منطقه آزاد چابهار در سطح این استان اعم از خودروهای سواری و سنگین صادر شد.

این اقدام در راستای تحقق خواسته چندین ساله مردم استان، اخذ مجوز تردد خودروهای شماره گذاری شده منطقه آزاد چابهار اعم از خودروهای سواری و سنگین مورد نیاز طرح‌های عمرانی در سطح سیستان و بلوچستان با جدیت مورد پیگیری و در دستور کار قرار گرفت. حسب اختیارات تفویضی هیات وزیران و ریاست جمهوری اسلامی ایران و به دستور استاندار سیستان و بلوچستان تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار در محدوده جغرافیایی استان بلامانع اعلام شد.

ورود نخستین خودرو عراقی به منطقه آزاد اروند

مهر 1402: علی زارعی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، اعلام کرد که نخستین خودروی عراقی از مرز شلمچه براساس توافقات انجام شده، به طور نمادین وارد شده است. استفاده شهروندان عراقی از مجوز «کارنه دو پاساژ» و معافیت از پرداخت عوارض‌های مرتبط، می‌تواند موجب رونق گردشگری و اقتصادی در منطقه شود و اثرات مثبتی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خواهد داشت. ورود خودروهای عراقی به کشور در قالب این مجوز از سر گرفته شده است. این مجوز به کشورهایی که عضو این کنوانسیون هستند تعلق می‌گیرد و بر این اساس خودروهای عراقی با پلاک بین المللی می‌توانند از طریق مرز شلمچه وارد کشور شده و تردد کنند. با توجه به این مسئله، متقاضیان عراقی در کشور مبدا، باید به نهادهای متولی مراجعه و سازوکار تردد خودروهای خود را انجام دهند و سپس نسبت به تردد اقدام کنند. فرآیند تردد این خودروها از مرزهای کشور نیز در حداقل زمان ممکن و با کمترین هزینه انجام خواهد شد.

وی افزود ورود این خودروها در صورت دارا بودن پلاک بین‌المللی، به کشور بلامانع است اما در غیر این‌ صورت مالکان خودروهای خارجی که از مرز شلمچه در منطقه آزاد اروند وارد کشور می‌شوند، به اداره راهنمایی و رانندگی خرمشهر ارجاع داده شده تا با نصب پلاک گذرموقت، امکان تردد در خاک ایران را پیدا کنند. مدت زمان این مجوزها 5 ماه است. تردد آزاد خودرویی دو منطقه مجاور در استان‌های خوزستان و بصره عراق تحولی بزرگی در حوزه‌های مختلف به دنبال خواهد داشت. این سازمان موضوع تردد مجدد خودروهای عراقی در منطقه را به فال نیک گرفته و برنامه‌ریزی لازم جهت استقبال گسترده، نظام‌مند و سودآور از این مسئله را در دستور کار قرار خواهد داد.

آقای زارعی گفت حمایت سازمان منطقه آزاد اروند از تردد خودروهای خارجی در منطقه نافی حمایت از کسب و کارهای خرد نخواهد بود و به ‌طور حتم فعالیت‌هایی که در منطقه منجر به درآمدزایی و امرار معاش از طریق تردد اتباع می‌شود را طی سازوکاری تضمین خواهیم کرد. در بحث تامین سوخت این خودروها نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد و اتباع می‌توانند با استفاده از کارت سوخت جایگاه، نسبت به سوخت‌ گیری اقدام کنند.

هشدار پلیس درباره معاملات گذر موقت

مرداد 1402: جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، در مورد خرید خودروهای دارای پلاک گذر موقت هشدار داد و گفت: با وجود اینکه معامله تمامی خودروهای گذر موقت در کشور ممنوع است و وجاهت قانونی ندارد، تبلیغات نسبتاً گسترده‌ای از خرید و فروش این خودروها به خصوص در پایتخت دیده می‌شود.

سردار سیدتیمور حسینی درباره داغ شدن بازار معاملات خودروهای گذرموقت به خصوص در تهران تاکیدکرد: معاملات خودروهای گذر موقت فقط در مناطق آزاد باید صورت گیرد و در غیراینصورت غیرقانونی است. فردی که خودرویی را به صورت گذر موقت وارد کشور میکند، تنها کسی است که مجاز به استفاده از این خودرو است.

سردار تیمور حسینی؛ جانشین پلیس راهور

جانشین رئیس پلیس راهور اظهارداشت: تمامی تبلیغات درباره خرید و فروش خودروهای گذر موقت به غیر از مناطق آزاد نیز غیرقانونی است و خریداران نمی توانند مالک خودرو شوند. سردار حسینی قیمت پایین و لوکس بودن خودروهای گذر موقت را یکی از عوامل وسوسه خرید این خودروها دانست و گفت: هیچ گونه خدماتی از جمله کارت سوخت، کارت خودرو و دیگر موارد به این خودروها تعلق نخواهد گرفت و برگ سند آن نیز در معاملات منتقل نمی‌شود.

شرایط جدید گمرک برای ورود موقت خودرو

تیر 1402: گمرک ایران بخشنامه مهمی را منتشر کرده و در آن تسهیلات جدید گمرک برای ورود موقت خودرو‌های سواری به کشور را اعلام کرد که این اقدام موجب شفافیت و انحصارزدایی می‌شود. بخشنامه جدید گمرک با هدف حمایت از گردشگران و سرمایه گذاران خارجی، ایرانیان مقیم خارج از کشور، مسافران غیر مقیم ایران و ساکنان مناطق آزاد به گمرکات کشور ابلاغ و بر این اساس تسهیلات جدیدی برای ورود موقت خودروی سواری گردشگران و سرمایه گذاران خارجی ارائه خواهد شد.

طبق این بخشنامه، متقاضیان مشمول این تسهیلات می‌توانند به مدت پنج ماه خودروی سواری را به شیوه ورود موقت وارد کشور کنند. پیش از این مدت زمان یاد شده فقط دو ماه بود و در صورت امکان و موافقت گمرک سه ماه دیگر نیز تمدید می‌شد، اما با تعیین سقف زمان قانونی تعیین شده از ابتدا ضمن از بین رفتن حاشیه فساد احتمالی، هم اکنون متقاضیان در بدو ورود به کشور می‌توانند از تسهیلات پنج ماهه ورود موقت خودرو به کشور استفاده نمایند. همچنین با ابلاغ این بخشنامه محدودیت کشور‌ها نیز که قبلاً شامل کشور‌های خاصی می‌شد، برداشته شده است.

در این بخشنامه تأکید شده که در راستای تکریم هموطنان مقیم خارج از کشور، حمایت از صنعت گردشگری، تمرکززدایی، تسهیل در تشریفات گمرک و صرفه‌جویی در وقت خدمت‌گیرندگان گمرک، اختیارات صدور مجوز ورود موقت تردد و یا تمدید مهلت تردد خودرو‌های ورود موقت تحت صحابت پروانه گمرکی، کارنه دو پاساژ تریپتیک و دیپتیک، با رعایت کامل مفاد مندرجات مواد 50 و 78 قانون امور گمرکی و 72، 80، 142 و 144 آیین‌نامه اجرایی جهت اقدام به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده است. در این بخشنامه آمده است، مهلت‌های قانونی اعطاشده غیر قابل تمدید خواهد بود که این امر از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

خودروهای اروندی پلاکشان را تغییر دهند

تیر 1402: آزاد افراشته، سرپرست مدیریت توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد اروند، اظهارکرد مالکان خودروهای اروندی دارنده پلاک‌های فعلی حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری باید نسبت به شماره‌گذاری مجدد وسیله نقلیه خود متناسب با دستورالعمل جدید اقدام کنند. پس از پایان مهلت یاد شده، ارائه هرگونه خدمات به خودروهای اروندی پلاک قدیم منوط به تبدیل پلاک و اخذ پلاک نوشماره است.

وی افزود دارندگان خودروهای اروندی، می‌توانند برای تبدیل پلاک خود، به سامانه خودرویی مدیریت توسعه تجارت اروند به نشانی اینترنتی car.arvandfreezone.com مراجعه و مراحل تبدیل پلاک خود را ثبت و پیگیری کنند.

صدور پروانه خروج موقت خودرو در کیش

تیر 1402: به گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، در پی انعقاد تفاهم نامه همکاری میان كانون جهانگردی و اتومبيلرانی و سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی كيش در سال گذشته، امكان صدور پروانه خروج موقت خودرو برای مالكان خودروهای اين منطقه فراهم شد.

متقاضیان می توانند با مراجعه به گمرک منطقه آزاد کیش، پروانه خروج موقت خودرو را اخذ و سپس به دفاتر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در جزیره کیش و یا سایر شهرها مراجعه و اسناد ترانزیت خودرو شامل گواهی نامه رانندگی بین المللی، پلاک ترانزیت و سایر مدارک مورد نیاز را دریافت کنند.

روز 30 خرداد ماه 1402 نیز اولين پروانه خروج موقت خودرو برای يكی از خودروهای اين منطقه صادر شد. بر اساس کنوانسیون های بین المللی FIA، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان تنها نماینده رسمی و مجاز فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی در امر صدور گواهی نامه رانندگی بین المللی و پلاک ترانزیت در ایران فعالیت می کند.

هالی تور در بازار پارسیس، طبقه اول، غرفه ۵۶ و مارال سیر در بلوار فردوس، ویلاهای فردوس ۲، بلوک ۱، واحد ۴ نمایندگی های مجاز کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای صدور پلاک و گواهی نامه رانندگی بین المللی و ... در جزیره کیش هستند.

آزادسازی واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار

تیر 1402: جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، اخیرا خبر داده بود احتمال آن وجود دارد که سقف ارز واردات خودرو از ۲۰ هزار دلار که در آیین‌نامه واردات خودرو بر آن تاکید شده به ۳۰هزار دلار افزایش پیدا کند.

ابطال محدودیت واردات خودرو 40 هزار دلاری

به نظر می‌رسد که سیاستگذار حوزه خودرو سعی دارد روند واردات خودرو  به کشور چه در مورد سرزمین اصلی و چه مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی را تسهیل کند.

در همین راستا، بخشنامه‌ای از دفتر واردات گمرک منتشر شد که مطابق آن ممنوعیت واردات خودروهای بالاتر از ۴۰هزار دلار به اماکن گمرکی، مناطق اقتصادی ویژه و آزاد لغو شده است. آن‌طور که در این بخشنامه آمده، این لغو ممنوعیت در پی مکاتبات دیوان عدالت اداری بوده است. البته تاریخ تصویب این بخشنامه ۳۰ خردادماه بوده اما روز 5 تیر متن آن در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد.

بیش از 4 هزار خودرو در کیش پلاک قدیمی هستند

اردیبهشت 1402: سرهنگ مهدی توانگر، رئیس پلیس راهور کیش، اعلام کرد که از ابتدای اردیبهشت سال 1402 به منظور انضباط بخشی، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و افزایش مسئولیت پذیری رانندگان، اطلاعیه ای صادر گردید تا مالکان خودروهای پلاک قدیمی در مدت زمان 2 ماه برای تعویض پلاک به پلیس راهور مراجعه کنند.

وی افزود در این بازه زمانی تعداد 91 نفر برای تعویض پلاک خودرو اقدام کردند و بیش از 4 هزار خودرو دیگر هنوز دارای پلاک قدیمی هستند. این طرح از سال 1398 بر اساس دستورالعمل ابلاغی در مناطق آزاد آغاز و کلیه مالکان خودروها می توانند تا پایان خرداد ماه سال 1402 با مراجعه به پلیس راهور کیش برای تعویض پلاک های قدیم خودرو اقدام نمایند.

قوانین مهم درباره تردد خودرو گذرموقت

فروردین 1402: سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور، در جدیدترین مصاحبه خبری خود، ضمن اشاره به ممنوعیت خرید و فروش خودروهای گذرموقت، نکات جالبی را پیرامون تردد خودروهای گذرموقت و همچنین نحوه تردد خودروهای مناطق آزاد، بیان کرده است که خلاصه آنها را در ادامه این متن، می‌خوانید:

سرهنگ علی محمدی؛ رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور

1- اگرچه افراد سودجو و کلاهبردار این‌گونه تبلیغ می‌کنند که می‌توان برای خودروهای گذرموقت، پلاک ملی دریافت کرد اما هموطنان به هیچ عنوان فریب نخورده و بدانند که پلاک گذر موقت، قابل تبدیل به پلاک ملی نیست.

2- افراد حتی نمی‌توانند این خودروها را اجاره نکنند چراکه اگر پلیس جلوی خودرویی با پلاک گذر موقت را بگیرد و فردی که پشت فرمان نشسته باشد، همان شخصی نباشد که کارت مجوز به نامش صادر شده، پلیس طبق قانون خودرو را توقیف می‌کند.

3- خودرویی که پلاک گذر موقت دارد، در زمان تعیین شده باید از کشور خارج شود. پس شهروندان دقت داشته باشند و فریب کلاهبرداران را نخورند.

4- اعتبار تردد خودروهای دارای پلاک گذر موقت، بسته به کشوری که از آن وارد ایران شده‌اند، متفاوت است:

  • خودروهایی که از کشور امارات وارد ایران شده، مدت تردد آنها فقط یک ماه و غیرقابل تمدید است.
  • خودروهایی که از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان وارد ایران شده، دو ماه اعتبار تردد داشته و مدت اعتبار آنها نیز غیرقابل تمدید است.
  • خودروهایی که از سایر کشورها به صورت گذر موقت داخل کشور می‌شوند، سه ماه می‌توانند تردد کنند و حداکثر سه ماه دیگر هم مدت تردد آنها قابل تمدید است.

5- اگر خودرویی با پلاک گذر موقت، بیش از زمان مقرر و مجوز صادر شده در کشور باقی بماند، به عنوان کالای قاچاق محسوب شده و توقیف می‌شود؛ فردی هم که مجوز به نامش صادر شده است به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

6- خودروهایی که دارای پلاک مناطق آزاد هستند، می‌توانند یک بار در سال به مدت یک ماه، از سرزمین اصلی جغرافیایی خود خارج شده و در کل کشور تردد کنند.

7- در خصوص تبدیل پلاک خودروهای مناطق آزاد به پلاک ملی، تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای به پلیس راهور واصل نشده است.

عدم محدودیت ورود خودرو به جزیره کیش

اسفند 1401: اخیرا یکی از فعالان بخش هتل‌‌داری جزیره کیش در اظهاراتی عجیب به تغییر سبک سفر و حضور افراد مختلف در کیش اشاره کرده و گفته وقتی افرادی با رختخواب و غذا و خودروی شخصی وارد جزیره کیش می‌شوند، برای اقتصاد و چهره کیش مناسب نیست و مسئولان کیش در ایام تعطیلات نوروز برای کاهش این سفرها محدودیت‌هایی را برای ورود خودرو در نظر گرفته‌اند.

سعید پورزادی، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد تمهیدات لازم دیده شده و همه تلاش سازمان منطقه آزاد کیش، سرمایه گذاران، هتل‌داران و همه ساکنان جزیره استقبال شایسته از مسافران نوروزی کیش است. با افزایش ضریب اسکان و ساماندهی کمپ‌های مسافری نسبت به سال گذشته خدمات متفاوت‌تری به مسافران نوروزی ارائه داده می‌شود. وضعیت حمل و نقل دورن شهری و ظرفیت تولید آب و برق مورد نیاز جزیره مثبت است و افزایش ظرفیت پرواز‌ها، لندینگ کرافت‌ها و شناور‌های مسافربری جزیره کیش برای استقبال از مهمانان نوروزی پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد هیچ‌گونه محدودیتی برای ورود خودرو مسافران نوروزی وجود ندارد و خبر منتشر شده از سوی یکی از مجموعه‌های بخش خصوصی بوده است. شعار دولت سیزدهم این است که بتوانیم عدالت را ایجاد کنیم‌ و ظرفیت گردشگری خوبی در جزیره کیش برای استقبال از مردم شریف ایران عزیز آماده شده است.

تصویب طرح شماره گذاری خودروهای مناطق آزاد

اسفند 1401: در نشست علنی نمایندگان مجلس، که روز شنبه 13 اسفندماه برگزار گردید، بند الحاقی 9 تبصره 7 ماده واحده لایحه بودجه سال 1402 تصویب شد. به موجب این طرح، برخی از خودروهای مناطق آزاد، می‌توانند «پلاک منطقه آزاد» را به «پلاک ملی» تبدیل کنند. در متن این قانون، چنین آمده است:

«به منظور تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت، اجازه داده می‌شود نسبت به ثبت پلاک ملی خودرو های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام نماید. آیین‌نامه اجرایی این بند، ظرف مدت یکماه، توسط وزارت صمت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد».

شرایط دریافت پلاک ملی برای خودروهای منطقه آزاد

بهمن 1401: شرایط دریافت پلاک ملی برای خودروهای مناطق آزاد، در تاریخ 19 بهمن‌ماه به تصویب هیات وزیران رسید. براساس مصوبه اخیر این هیات:

1- خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این تصویب‌نامه طبق مقررات موجود مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری - صنعتی بوده‌اند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌های مربوطه و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) مجاز به پلاک‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی هستند.

2- همچنین، قیمت خودرو برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی از طریق سامانه مرتبط با سازمان مالیاتی کشور (سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو) تعیین می‌شود.

»» مصوبه شماره گذاری خودروهای منطقه آزاد (PDF) ««

تغییر قوانین واردات برای مناطق آزاد

شهریور 1401: آقای سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، طی نامه‌ای به وزارت صمت، خواستار واردات 8220 دستگاه خودرو به جزایر کیش و قشم شده است. خودروهای وارداتی عمدتا برای ناوگان حمل و نقل عمومی در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی قطر بوده و شامل انواع ون و سواری تشریفاتی، مینی‌بوس، اتوبوس، خودروهای سازمانی و ... می‌شود.

چندی پیش نیز شهرام موسوی، مدیر توسعه صادرات، امورگمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از دولت خواسته بود تا برای این مناطق، آیین‌نامه جداگانه و ویژه برای واردات خودرو تدوین شود.

وی اظهار کرد مناطق آزاد بر اساس مصوبه هیئت وزیران، مشمول آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو به سرزمین اصلی شدند. اما از آنجایی که اساس این آیین‌نامه ورود خودرو به سرزمین اصلی است، بسیاری از بندهای آن مبتلا به سرزمین اصلی و در تناقض با مقررات مناطق آزاد است. برای مثال در آیین‌نامه، بحث حقوق ورودی مطرح شده است درصورتی که مناطق آزاد حقوق ورودی ندارند. این موضوع باعث شده تا واردات خودرو به مناطق آزاد دچار مشکل شود. وی درباره درخواست صادر شده گفت که باعث می‌شود تا هم موارد متناقض حذف شود و در عین حال بتوان واردات خودرو به مناطق آزاد را تسهیل کرد. این درخواست در کمیسیون تخصصی اقتصاد دولت و در کمیسیون اصلی اقتصاد دولت هم مصوب شده است و در دستور کار هیئت محترم وزیران قرار خواهد گرفت.

شرط دولت برای واردات خودرو به مناطق آزاد

شهریور 1401: بعد از مصوبه هیئت وزیران، سرانجام آیین نامه واردات خودرو در شهریورماه سال 1401 منتشر گردید. این آیین نامه در 9 بند مختلف تدوین شده اما «بند پنجم» آن، درباره شرایط واردات خودرو به مناطق آزاد و تجاری ایران است.

براساس سازوکار تعیین شده توسط وزارت صمت، از این به بعد، فقط خودروهای هیبریدی و برقی امکان واردات به مناطق آزاد را دارند. ضمن اینکه فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تسهیل تردد این خودروها (مانند راه‌اندازی ایستگاه شارژ و ...) برعهده واردکننده گذاشته شده است.

ماجرای تردد پورشه‌های گذر موقت چیست؟

تیر 1401: در دی‌ماه سال 1396، مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه بخشنامه‌ای را به گمرک‌های اجرایی ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است که ورود موقت خودروهای سواری با برندهای پورشه، هامر، مازراتی، بوگاتی، خودروهای تشریفاتی و خودروهای لوکس امکان‌پذیر نیست. بنابراین گمرک نباید پروانه ورود موقت این خودروها را صادر کند. حتی تمدید مدت تردد آن‌ها و موافقت با ورود این خودروها تحت «صحابت کارنه دوپاساژ»  (مجوز ورود) ممنوع خواهد بود.

در سال 1397 معاونت فنی گمرک این ممنوعیت را تمدید کرد. اما اخیرا چند دستگاه خودرو پورشه با پلاک گذر موقت در سطح شهر دیده شده است. گمرک ایران درباره تردد این خودروها اعلام کرد که آن‌ها غیرقانونی نیستند و مربوط به هموطنان مقیم اوکراین بوده که با بروز جنگ در این کشور، محل زندگی خود را ترک کرده‌اند. بنابراین با توجه به تاکیداتی که وزارت امور خارجه و مقامات کشور برای ایجاد تسهیلاتی برای چنین افراد داشته‌اند، گمرک نیز اجازه ورود موقت خودرو را صادر کرده است. در حال حاضر سه دستگاه پورشه مجوز تردد دارند.

احتمال فروش خودروهای قاچاق در مناطق آزاد

خرداد 1401: آقای اجتهادی، رئیس سازمان اموال تملیکی، ضمن اشاره به بررسی بیش از 2 هزار خودرویی توسط این سازمان برای تعینن تکلیف آنها، گفته که در میان برخی از خودروهای قاچاق، مواردی وجود دارد که امکان شماره‌گذاری یا امکان فروش از طریق مزایده را ندارند. همچنین خودروهای بالای 2500 سی‌سی نیز به شرط بازصادرات، فروخته می‌شوند.

فروش خودروهای اموال تملیکی در مناطقه آزاد
اجتهادی؛ رئیس سازمان اموال تملیکی

آقای اجتهادی همچنین به اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در هیئت دولت اشاره کرده و گفته که در صورت تصویب آن، می‌توان بخشی از خودروهای اموال تملیکی را بصورت مزایده، در اختیار سازمان مناطق آزاد قرار دهیم. برای خودروهای آمریکایی نیز پیشنهاد امحای فنی یا پرس آنها مطرح شده است. البته آقای اجتهادی این نکته را هم اضافه کرده که خودروهای گمرکی سازمان اموال تملیکی، در بوشهر و هرمزگان قرار دارند و باید توسط مراجع قضایی تعیین تکلیف شوند.

واردات خودرو به مناطق آزاد برای جام جهانی

اردیبهشت 1401: سعید محمد، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه، درباره واردات خودرو به مناطق آزاد توضیحاتی را ارائه کرد. وی گفت که اکنون مناطق آزاد نیازمند خودرو هستند و این نیاز هنگام جام جهانی به اوج خود خواهد رسید.

طبق گفته‌های مشاور رئیس‌جمهور، نحوه واردات خودرو توسط وزارت صمت تعیین می‌شود؛ مناطق آزاد می‌توانند پس از اعلام شیوه‌نامه، به طور نامحدود خودرو برقی وارد کنند.

گذر موقت‌هایی که قاچاق شناخته می‌شوند

اردیبهشت 1401: طبق تبصره 2 ماده 141 آیین‌نامه اجرایی قانون گمرکی، مسافران غیرمقیم ایران می‌توانند با خودرو شخصی خود وارد کشور شوند و این خودروها پلاک گذر موقت را دریافت می‌کنند. نکات زیر درباره خودروهای گذر موقت بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرند:

  1. طبق قوانین، هرگونه خرید و فروش خودروهای پلاک گذر موقت ممنوع بوده و مصداق بارز کالای قاچاق است.
  2. واگذاری آن‌ها به غیر ممنوع است و تنها فرد واردکننده اجازه رانندگی با این خودروها را دارد.
  3. واردکننده باید جواز عبور را از کانون‌های جهانگردی دریافت کنند.
  4. مسافران غیرمقیم می‌توانند به مدت 3 ماه و بدون اظهارنامه یا تایید وجه‌الضمان به گمرک با خودرو شخصی خود در کشور تردد داشته باشند. طبق اعلام گمرک کشور، این مرکز با توجه به درخواست متقاضی و با داشتن عذر موجه می‌تواند مدت استفاده از خودرو در کشور را تا پایان مجوز تمدید کند.
  5. تنها مسافرانی که قبل از ورود خود حداقل 3 ماه در خارج اقامت داشته باشند مشمول این قوانین هستند.
  6. قبل از اتمام مهلت تردد، باید به نزدیک‌ترین مرکز شماره‌گذاری مرز خروجی مراجعه شود.
  7. اگر خودرو گذر موقت از مناطق آزاد آمده باشد، پس از پایان مهلت تردد باید به منطقه آزاد بازگردد.

طبق گفته معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور، اگر خودرو در مهلت تعیین شده به گمرک بازنگردد، برای راننده اخطاریه صادر می‌شود و فرد تا 10 روز فرصت دارد خودرو را به گمرک تحویل دهد؛ در غیر این صورت مجرم شناخته شده و برای وی پرونده قاچاق خودرو تشکیل می‌شود.

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، بیان کرد که طبق آمار بدست آمده، اکنون بیش از 330 هزار دستگاه خودرو سواری گذر موقت در کشور تردد دارند. از سال 1397 تاکنون تعداد بیش از 350 هزار خودرو به دلیل عدم تحویل به موقع، قاچاق شناخته شده‌اند و پرونده دارند. این خودروها شامل حدود 160 دستگاه انواع بنز، 40 دستگاه انواع ب‌ام‌، 40 دستگاه لکسوس، 25 دستگاه لندکروزر، 20 دستگاه انواع تویوتا، 10 دستگاه رنجروور، 8 دستگاه آئودی و 5 دستگاه نیسان هستند.

درخواست واردات خودرو به کیش و قشم

اردیبهشت 1401: سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، در سفر خود به جزیره کیش بیان کرد که مقرر شده بود تا تعداد 2 هزار و 300 دستگاه خودرو موجود در اموال تملیکی به جزایر کیش و قشم اختصاص یابد؛ اما روند قضایی آن طولانی شد. بنابراین از ریاست جمهوری درخواست شده تا قبل از برگزاری جام‌جهانی، با واردات تعداد دو هزار خودرو به این دو جزیره موافقت کنند.

وی تاکید کرد که واردات این خودروها ضروری است و در دوران جام‌جهانی مورد نیاز هستند.  

گذرموقت‌ها شماره‌گذاری نمی‌شوند

اردیبهشت 1401: سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور، درباره خودروهای گذر موقت گفت که تنها واردکننده خودرو می‌تواند از آن استفاده و رانندگی کند.

وی تاکید کرد که خرید و فروش خودروهای دارای پلاک گذر موقت خلاف قوانین بوده و افراد فریب تبلیغات فضای مجازی را نخورند؛ زیرا این خودروها هیچ‌گاه شماره‌گذاری نخواهند شد.

قانون جدید برای ورود خودرو توسط مسافران خارجی

آذر 1400: حتما می‌دانید که سالانه، تعداد زیادی خودرو توسط مسافران ایرانی یا غیرایرانی مقیم خارج، وارد کشورمان می‌شوند اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید همه این خودروها پس از اتمام مهلت قانونی‌شان، از کشورمان خارج نمی‌شوند و می‌مانند! 

آقای ارونقی (معاون فنی گمرک کشور) ضمن بیان این موضوع، گفته که تعداد قابل توجهی از این خودروها، پس از پایان مهلت قانونی‌شان، نه تنها از کشور خارج نمی‌شوند بلکه توسط برخی سودجیان، به افراد دیگر واگذار می‌شوند. به همین دلیل است که حالا شاهد تشکیل صدها پرونده قاچاق در مراجع قضایی جهت رسیدگی به این خودروها هستیم. آقای ارونقی همچنین گفته که برای جلوگیری از افزایش تخلفات در حوزه ورود خودروهای گذرموقت، دستورالعمل جدیدی به گمرکات کل کشور ابلاغ شده که خلاصه آن به شرح زیر است:

1- میزان ضمانت خروج خودرو از کشور (که باید توسط شخص واردکننده به گمرک ارائه شود)، از این به بعد معادل 3 برابر ارزش خودرو خواهد بود. در حالیکه تا پیش از این قانون جدید، این میزان، تنها معادل نصف ارزش خودرو بود.

2- هرگونه خرید و فروش، واگذاری به اشخاص غیر و حتی اجاره خودروهای گذرموقت، غیرقانونی بوده و مشمول کالای قاچاق است. بنابراین خودرو گذرموقتی که وارد کشورمان می‌شود، در مهلت تردد قانونی‌اش فقط باید در اختیار مالک خودرو یا دارنده پروانه گمرکی باشد.

3- پس از پایان مهلت قانونی تردد خودرو گذرموقت، اقدامات لازم برای خروج خودرو از کشور یا تشکیل پرونده قضایی (در صورت عدم خروج خودرو از کشور)، باید توسط گمرکی که پروانه ورود موقت آن خودرو را صادر کرده است، انجام شود.

آزاد شدن تردد خودروهای عراقی در اروند

آبان 1400: آقای سالم‌پور (معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند) ضمن اشاره به رفع برخی از محدودیت‌های کرونایی برای تردد خودروها، خبر داده که از تاریخ 17 آبانماه 1400، امکان تردد خودروهای عراقی در منطقه آزاد اروند، فراهم شده است.

بر این اساس، خودروهای عراقی باید در مرز شلمچه، ابتدا پلاک گذرموقت دریافت کرده و سپس می‌توانند در شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو) تردد داشته باشند. البته ظرفیت پذیرش خودروهای خارجی در مرز شلمچه، هم‌اکنون معادل 10 دستگاه در روز است که بزودی به 50 دستگاه در روز می‌رسد و سپس در آینده و با فراهم‌شدن زیرساخت‌ها و رفع کامل محدودیت‌ها، ظرفیت پذیرش خودروهای خارجی، نامحدود خواهد شد.

شرایط اخذ مرخصی برای خودروهای پلاک اروند

تیر 1400: خروج خودروهای بالای 2500 سی‌سی از منطقه آزاد اروند، آزاد شد. آقای غیبی (سرپرست گمرک خرمشهر) ضمن اعلام این خبر گفته که بنا به درخواست مالکان این خودروها، خروج خودروهای بالای 2500 سی‌سی دیگر ممنوع نبوده و از تاریخ 2 مردادماه 1400 و با شرایط زیر، امکان‌پذیر شده است:

  • مرخصی در سال، مجموعا دو نوبت یک ماهه است.
  • بین هر دو نوبت، حداقل باید یکماه فاصله باشد.
  • مرخصی خودروهای آمریکایی، همچنان ممنوع است.

متقاضیان استفاده از این مرخصی، می‌توانند در سامانه گمرک خرمشهر ثبت‌نام کرده و بدون نیاز به مراجعه حضوری، تشریفات گمرکی را انجام دهند و فقط برای آخرین مرحله (نصب پلاک گذرموقت) به گمرک بروند.

معامله خودروهای گذرموقت غیرقانونی است

خرداد 1400: سرهنگ زارع (معاون فنی مهندسی پلیس راهور) درباره تکلیف وضعیت خودروهای گذرموقت بعد از پایان اعتبار مجوز تردد آنها گفته که اگر این خودروها از طریق مرزها وارد شده باشند، مالکان آنها قبل از اتمام مهلت تردد، باید به نزدیکترین مرکز شماره‌گذاری مرز خروجی مراجعه کنند. سپس خودرو، فک پلاک شده و اسناد تردد آن نیز باطل می‌شود و نهایتا از طریق گمرک، به کشور مبدا برگردانده خواهد شد. همچنین اگر خودروی گذرموقت از منطقه آزاد به سرزمین اصلی آمده باشد، پس از پایان مهلت تردد باید به منطقه آزاد برگردد.

سرهنگ زارع درباره عدم خروج برخی از خودروهای گذرموقت بعد از پایان مهلت قانونی آنها نیز گفته که این خودروها مشمول کالای قاچاق هستند و در صورت مشاهده پلیس، باید توقیف شوند.

معاون فنی مهندسی پلیس راهور همچنین یادآوری کرده که هرگونه خرید خودرو گذرموقت یا فروش خودرو گذرموقت، به هر روشی غیرمجاز است چراکه شماره‌گذاری دائمی نمی‌شوند و بعد از پایان مهلت، باید سرزمین اصلی را ترک کنند.

پلیس بدنبال 350 خودروی گذرموقت

اردیبهشت 1400: بیش از 350 خودروی گذرموقت، بدلیل عدم مراجعه به گمرکات برای تعیین تکلیف وضعیت ترددشان در ایران، مشمول خودروی قاچاق شده‌اند و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.

اخبار خودروهای گذرموقت
ارونقی؛ معاون فنی گمرک ایران

آقای ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، درباره این خبر گفته که طبق جدیدترین بررسی صورت گرفته از 41 گمرک اجرایی کشور، از سال 1397 به بعد، بیش از 350 خودرو گذرموقت، بدلیل عدم تحویل در فرصت قانونی به گمرکات ایران، به عنوان خودروی قاچاق شناخته شده و به نهادهای نظارتی معرفی شده‌اند.

از میان این تعداد خودرو، حدود 160 دستگاه مرسدس بنز، 40 دستگاه BMW و همچنین 40 دستگاه لکسوس، 25 دستگاه لندکروز، 20 دستگاه تویوتا، 10 دستگاه رنجروور، 8 دستگاه آئودی و نهایتا 5 دستگاه نیسان وجود دارند.

طبق آخرین استعلام گمرک ایران در اردیبهشت‌ماه 1400، علاوه‌بر این تعداد، حدود 360 خودروی گذرموقت دیگر نیز که فرصت تردد آنها به پایان رسیده بود، به گمرک تحویل شده و برای آنها قبض انبار صادر شده است. همچنین 330 خودروی گذرموقت دیگر نیز هم‌اکنون در سراسر کشور، بصورت قانونی درحال تردد هستند و مشکلی از این بابت، ندارند.

آزادشدن واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی

دی 1399: دولت با همکاری مجلس، برای جبران کمبود بودجه سال 1400 ظاهرا دست به هر کاری زده است. این موضوع را می‌توان از حرف‌های آقای زارع (سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس) فهمید. آقای زارع گفته که برای سال 1400، انتقال خودرو از مناطق آزاد تجاری به سرزمین اصلی، آزاد می‌شود. البته دولت، دو شرط مهم نیز برای این کار، گذاشته است:

  • خودروهای آمریکایی، مشمول این قانون نیستند و نمی‌توانند پلاک ملی دریافت کنند.
  • سازمان‌های مناطق آزاد و شرکت‌های وابسته آنها، نهادهای دولتی و غیردولتی و شرکت‌های مدیریت خدمات کشوری، مشمول این قانون نیستند.

هزینه تعرفه برای واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، همانند تعرفه واردات خودرو به سرزمین اصلی خواهد بود. همچنین نرخ سود واردکننده خودرو نباید بیشتر از 20 درصد باشد. چراکه در غیراینصورت، دولت اجازه تغییر نرخ سود بازارگانی را خواهد داشت.

لازم به یادآوری است که در سال 1400، واردات هرگونه خودرو به مناطق آزاد تجاری، همچنان ممنوع است.

شرایط نقل و انتقال خودرو بین مناطق آزاد

دی 1399: با انتشار مستنداتی جدید، باخبر شده‌ایم که ترانزیت خودرو مابین مناطق آزاد کشورمان، تحت شرایطی خاص، فراهم شده است.

ماجرا از این قرارست که شورای عالی مناطق آزاد در شهریورماه 99 و بعد از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با پلیس راهور ناجا، از گمرک ایران خواسته بود تا شرایط ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد هفتگانه کشورمان را اعلام کند. 

»» نامه درخواست شورای عالی مناطق آزاد ««
»» جوابیه گمرک ایران درباره ترانزیت بین مناطق آزاد ««

حدود یکماه بعد، یعنی در مهرماه 99، آقای ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، طی ابلاغیه‌ای اعلام کرده که نقل و انتقال خودرو بین مناطق آزاد تجاری، براساس شرایط ترانزیت خارجی و مطابق قوانین زیر، بلامانع است:

1- خودروهایی قابل نقل و انتقال بین مناطق آزاد هستند که قبلا در یکی از مناطق آزاد، شماره‌گذاری شده باشند.

2- ارائه موافقت‌نامه کتبی از سوی مناطق آزاد مبدا و مقصد به گمرک مبدا ترانزیت، الزامی است.

3- انتقال خودرو با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی امکان‌پذیر نیست.

4- انتقال خودروهای برند آمریکایی، ساخت آمریکا یا با مبدا اولیه آمریکا، امکان‌پذیر نیست.

5- ترانزیت سایر خودروهایی که مشمول بند3 و بند4 نیستند، با صدرو ثبت سفارش به مقصد منطقه موردنظر و با استعلام و کسب موافقت دفتر واردات، امکان‌پذیر است.

6- ترانزیت خودروها بین مناطق آزاد تجاری، صرفا با استفاده از وسایل نقلیه خودروبر، امکان‌پذیر خواهد بود.


در ادامه ای مقاله، درباره آخرین شرایط واردات خودروهای گذرموقت، نحوه تردد این خودروها و همچنین شرایط خرید و فروش خودروهای گذرموقت می‌پردازیم.

اجاره خودروهای گذرموقت

طبق اعلام پلیس راهور ناجا، شخصی که مدارک گمرک و اسناد صادره از پلیس راهور به نام اوست، تنها شخصی خواهد بود که اجازه استفاده از خودروی گذرموقت را دارد. بنابراین رانندگی با این نوع خودروها توسط سایر افراد (حتی در قالب اجاره خودرو) کاملا غیرقانونی است.

نقل و انتقال خودروهای گذرموقت

به استناد ماده 50 و 78 قانون گمرکات کشور، مالکیت خودروهای گذرموقت، امکان نقل و انتقال نداشته و حتی نمی‌توان آنها را بصورت موقت، به اشخاص غیر، واگذار کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، همچنین می‌توانید مقاله‌های مالیات نقل و انتقال خودرو و مراحل نقل و انتقال خودرو را مطالعه کنید.

خرید و فروش خودروهای گذرموقت

طبق اعلام پلیس راهور ناجا، از آنجایی که نقل و انتقال خودروهای گذرموقت، ممنوع است، لذا خرید و فروش خودروهای گذرموقت نیز به هر روشی (حتی بصورت وکالتی یا موقت) غیرمجاز است.

مهلت تردد خودروهای گذرموقت

طبق اعلام مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا:

1- اگر خودروی گذرموقت، از مبدا مناطق آزاد به سرزمین اصلی بیاید، حداکثر تا یکماه مجوز تردد دارد.

2- اگر خودروی گذرموقت از مبدا کشور امارات وارد شده باشد، حداکثر تا یکماه، مجوز تردد داشته و تمدید دوباره این مهلت، امکان‌پذیر نیست.

3- اگر خودروی گذرموقت، از مبدا کشورهای حاشیه خلیج فارس (بغیر از امارات) یا از مبدا کشور افغانستان، وارد شده باشد، حداکثر تا دوماه مجوز تردد داشته و تمدید دوباره این مهلت، امکان‌پذیر نیست.

4- اگر خودروی گذرموقت، از مبدا سایر کشورها (بغیر از حاشیه خلیج فارس و افغانستان) وارد شده باشد، حداکثر تا سه ماه مجوز تردد دارد. ضمن اینکه بعد از این مدت، در صورت داشتن شرایط قانونی لازم، امکان تمدید مهلت تردد برای سه ماه دیگر نیز وجود دارد. بنابراین فرصت تردد شش ماهه خودروهای گذرموقت، صرفا برای این گروه است.

تردد غیرقانونی خودروهای گذرموقت

در صورت پایان زمان تردد خودروهای گذرموقت، این خودروها باید بلافاصله به گمرک مبدا برگردند و تمدید مهلت بگیرند یا تحویل شوند چراکه در غیر اینصورت، خودرو بعنوان کالای قاچاق شناخته شده و علاوه بر توقیف، مالک خودروی گذرموقت نیز به پرداخت جریمه سنگین نقدی محکوم شده و به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شود.

تمدید پروانه خودروهای گذر موقت

تمدید پروانه عبور خودروهای گذرموقت اگر توسط گمرک، انجام شود باید همراه با اخذ پلاک راهنمایی و رانندگی باشد، در غیر اینصورت، تمدید پروانه را نمی‌توان مجوزی برای تردد این خودروها دانست.

تبدیل خودروهای گذرموقت به پلاک ملی

تاکنون هیچ قانونی در این زمینه، تصویب نشده است و لذا امکان دریافت پلاک ملی برای خودروهای گذرموقت، غیرممکن است.

شرایط خروج خودروهای گذرموقت از کیش

طبق اعلام پلیس راهور کیش، برای فعالان اقتصادی جزیره و همچنین کیشوندان، این امتیاز درنظر گرفته شده است تا بتوانند خودروهای منطقه آزاد کیش را «بدون درنظرگرفتن محدودیت حجم موتور» و با پلاک گذرموقت به سرزمین اصلی ببرند و در مهلت قانونی، در آنجا تردد داشته باشند. تنها شرط اخذ پلاک عبورموقت برای خروج از کیش، عبارتند از:

  • رنگ خودرو، طلایی نباشد.
  • خودرو از برندهای آمریکایی نباشد.
  • خودرو از برندهای خاص (مانند فراری، لامبورگینی و ...) نباشد.

واردات خودرو گذرموقت توسط مسافران

1- مسافران غیرمقیم در ایران، در صورت داشتن جواز عبور از کانون‌های جهانگردی (در کشورهای طرف قرارداد با ایران)، می‌توانند خودروی شخصی خود را به ایران آورده و حداکثر تا 3 ماه (بدون نیاز به ارائه اظهارنامه یا گذاشتن وجه ضمانت) با پلاک گذر موقت، تردد داشته باشند. همچنین در صورت درخواست مسافر، امکان تمدید جواز تردد، حداکثر تا پایان زمان اعتبار جواز عبور، وجود دارد.

2- مسافران غیرمقیم در ایران، به شرطی که تابعیت ایرانی داشته باشند نیز می‌توانند از این شرایط، برای آوردن وسایل نقلیه شخصی به ایران، استفاده کنند اما به شرطی که قبل از ورود به ایران، حداقل به مدت سه ماه، در کشور موردنظر، اقامت داشته باشند.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران
64Mahsa 1402/5/23
سلام وقت بخیر من ۸ ماه عمان زندگی کردم ولی ماه پیش چند روزی ایران بودم، این ماه میتونم ماشینم رو ببرم ایران یا باید ۲ ماه دیگه صبر کنم؟
پاسخ
0
0
0